Calmato

Discussie in 'Beginners' gestart door tiemoderksen, 16 jun 2007.

  1. Rido

    Rido

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leusden
    Inderdaad heel mooi Benno, ook een goed idee van de slagmoeren bij het neuswiel.

    Heb al een keer een stuk uit de bodem moeten halen om eea te repareren.

    Rido.
     
  2. *bert*

    *bert* Guest

    drijvers

    Heeft iemand van jullie een site waar je drijvers kunt vinden?

    Wil ook onder een calmato hoogdekker drijvers maken maar kan er bar weinig over vinden,

    Gr bert.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Ik weet dat de firma McModelbouw nog een setje geschikte drijvers in de winkel heeft liggen.

    MC Modelbouw
     
  4. Gijs F

    Gijs F

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Barneveld
  5. Benno Z

    Benno Z Guest

  6. *bert*

    *bert* Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2008
  7. Benno Z

    Benno Z Guest

    Helaas kan ik de advertentie niet vinden bij Marktplaats......
     
  8. *bert*

    *bert* Guest

    Dat klopt ben er gister wezen kijken en gelijk maar meegenomen,het zijn haast dezelfde als die jij hier boven laat zien op de foto,alleen de voorstuk die jij zo mooi gebogen hebt die heb ik in een t stuk.
    Het merk is van graupner met afbeelding van een taxi op de doos.
    Ben er vanmorgen mee bezig geweest en heb de calmato er op staan alleen nog een servo onder in de romp maken voor de aansturing van het roertje.

    Maar nu zie ik op jou foto zoals jij hem op tafel hebt staan dat die mooi op de voorkant rust.
    De mijne staat meer op de achterkant,heb de zwaartepunt gecontroleerd zonder brandstof in de tank en die is goed.
    Ook heb ik hem in mijn vijver laten drijven daar staat die minder achterover,zal dat goed zijn of moet ik dat veranderen,zal morgen wat foto`s maken.

    Gr bert.
     
  9. hoffmarcel

    hoffmarcel

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Emmen
    invoer verplaatst naar Calmato Beginner
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2008
  10. *bert*

    *bert* Guest

    Zo mijn water calmato heb ik klaar en foto's gemaakt maar kan ze helaas hier niet plaatsen

    Gr bert.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Bert,

    dus jouw zien we ook op 11 april in Zeumeren :thumbsup:
     
  12. *bert*

    *bert* Guest

    Beloof nog niets maar leek me wel wat ja,heb de calmato vanmorgen ingevlogen zonder de waterskie's dat was goed.Heb inmiddels de skie's er weer onder gemaakt en nu kijken hoe dat start,vliegt,en land.
    Als het me goed bevalt dan kan zijn dat ik me er wel voor aanmeld.

    Gr Bert
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Zowiezo gewoon aanmelden, de gezellige sfeer is niet te evernaren en die drijvers heb je niet voor niets ;-)
     
  14. *bert*

    *bert* Guest



    Zit wat in.....

    Maar heb even een vraagje waar ik wel benieuwd naar was.

    Was wel benieuwd hoe anders dit start,vliegt en land,moet ik nog ergens rekening mee houden?


    Voor ik hem de lucht in laat gaan ga ik eerst over het water heen varen om te kijken hoe het roertje stuurt,voor de rest is het natuurlijk nieuw maar kan me voorstellen met een paar drijvers onder de calmato dat het toch anders vliegt.

    Wel heb ik me een rc bootje aangeschaft voor als die op 1 of andere manier stil drijft op het water dan wou ik het bootje tussen de drijvers varen en hopelijk weer naar de kant toe krijgen,natuurlijk ga ik dat allemaal proberen voor ik de lucht in ga.

    Gr bert.
     
  15. Gijs F

    Gijs F

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Barneveld
    Hoi Bert, leuk man een calmato op drijvers,:banana: dan kun je eigen inschrijven voor de watervliegmeeting van 11 april 2009 zie meer informatie het forum

    Gr Gijs
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Bert,

    om met het makkelijke eerst te beginnen.

    Een Calmato met drijvers vliegt net zo makkelijk als een Calmato zonder.
    Echter door het extra gewicht en weerstand ligt je minimale snelheid iets hoger, + de kist moet iets meer de boch tingestuurd worden.

    Maar verder is het vliegen een appeltje eitje.


    Wat betreft de start moet je zorgen de jet de kist niet van het water af trekt, goed op snelheid laten komen totdat de Calmato op de step planneert en dan iets up trekken en u he go`s.

    Landingen stellen ook niet veel voor, gewoon rustig komen aan vliegen en met iets neus omhoog het water aanraken, zodra de snelheid maar iets terug loopt zakken de drijvers in het water en staat de Calmato binnen no time stil.

    Succes alvast.
     
  17. *bert*

    *bert* Guest



    Bedankt voor de antwoorden....


    Hoop dat piet er een beetje naast zit met het weer..anders maar wachten op een mooie dag en dan ga ik (hoop het)een paar vluchtjes maken.


    Gr bert
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er goed uit, de kist is er helemaal klaar voor :D

    O ja, blijf redelijk van je richting af tijdens het planeren op de step, vaak heeft het waterroer zo`n invloed dat je bijna haakse bochten kunt maken :)
     
  19. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    ziet er gaaf uit zo met die drijvers
    vraagje ik zie maar 1 roer zitten op je drijvers heb zelf op elke drijver een roer zitten blijft dit zo of komt er nog 1 bij

    gr.john
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    1 is meer dan voldoende, 2 is vaak te agressief en teveel roeroppervlak.

    Als dat het geval is kun je 2 nare eigenschappen krijgen,
    1 zodra je maar iets het richtingsroer aanraakt gaat de kist haaks de bocht om,
    dit is te verhelpen door OF 1 roer verwijderen OF de uitslag klein te houden OF het oppervlakte van beide roeren te verkleinen.

    2 bij watervliegtuigen met net voldoende vermogen kan het zijn dat 2 waterroeren zoveel weerstand opwekken dat de kist niet of zeer slecht op de step komt door de weerstand.

    Beide problemen komen vooral naar voren als je het waterroer niet kan optrekken.
    Op mijn 1/4 Super Decathlon op floats, zie: sig-floats-voor-mijn-super-decathlon-bosmodelair heb ik wel 2 waterroeren zitten in verband met de schaalheid.

    Deze zijn echter optrekbaar en dat verschil kan ik op zo`n grote kist zelfs merken.
    Met de waterroeren neer is de kist erg gevoeling voor richtingsroer uitslagen en is de kist minder snel in plannee.

    Tijdens taxien heb ik dus de roeren neer, vlak voor de start gaan ze omhoog en pas na de landing weer neer.


    Op een Calmato (en vele andere kisten) heb je aan 1 waterroer meer dan voldoende.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015

Deel Deze Pagina