Camera zoom besturen met servo kanaal

Hallo,

Onder mijn quadcopter wil ik een camera met zoom hangen die live beelden naar de grond zend. Hier loopt al een draadje over in het FPV gedeelte, maar er is een stukje electronica waar ik niet uit kom: (misschien dat iemand hier een oplossing kent)

Momenteel heb ik het gedaan door 2 servokanaal schakelaars op de knopjes tele en wide te zetten. Dit kost me echter 2 servo kanalen terwijl 1 er meer dan zat moet zijn :(
cam30xpins.png

Bovenstaand de achterkant van de camera.
Dat A/B/COM van de seriele poort snap ik, maar ik weet niet hoe ik de 2 poorten van zoom en focus aan kan sturen, weet iemand hier daar misschien meer van?
Gekocht op Ebay zonder gebruiksaanwijzing :p

Wat ook zou kunnen werken is iets in de richting van:
servo kanaal <40% pin 1 met ground verbinden
servo kanaal 40%> && <60% niets doen
servo kanaal 60%> pin 2 met ground verbinden
Maar zoiets heb ik helaas nog niet kunnen vinden :(

Hoi Baggus,

Een zelfde camera heb ik ook bij Inesun gekocht, werkt voortreffelijk, en de oplossing die ik gebruik is 1 mini servo die of tele bedient of wide zodat ik er 1 kanaal op mijn multinaut mee bezet heb.

mvg,

Paul

Mechanisch met een servo tegen die knopjes moet toch ook lukken al is het niet de lichtste optie.

5 grams servo met een 180 graden heveltje die met de draaias in het midden zit boven knopje menu voor tele of schuin tussen near en wide. En dan kan je met een servo kanaal in of uit zoomen toch?

Elektronisch is mooier.

Elektronisch is mooier.

Klopt helemaal.

Het verhaal met de servo heb ik ook overwogen, maar het is toch een beetje jammer als de servo pot-meter kapot gaat en de servo op tele blijft drukken.
Das misschien een beetje ver gezocht, maar er zijn nog zat andere dingen die mis kunnen gaan met een servo, daarnaast weegt het hele ding dan een heel stuk meer.

Die inesun camera heb ik nu afgeslankt naar bijna 90 gram, moet ook onder een quadcopter trouwens, dus elke gram extra is minder vliegtijd.

Ik heb nog steeds niets online kunnen vinden over hoe die poorten van zoom en focus op de achterkant werken.

Zijn druk knopjes, dus schakelaars. Gewoon een rc schakelprintje printje van bv conrad nemen, welke 2 posities kent.. (wisselschakelaar) Dus 1 aan, en de andere uit, of de andere aan en de ene uit

Dan de schakelaars van de print aftakken, met draadjes,(mooiste is in de behuizing, anders erbuiten) en laten overbruggen (schakelen) door de schakelprint.

Dat moet gewoon mogelijk zijn denk ik...

Zijn druk knopjes, dus schakelaars. Gewoon een rc schakelprintje printje van bv conrad nemen, welke 2 posities kent.. (wisselschakelaar) Dus 1 aan, en de andere uit, of de andere aan en de ene uit

Dan de schakelaars van de print aftakken, met draadjes,(mooiste is in de behuizing, anders erbuiten) en laten overbruggen (schakelen) door de schakelprint.

Dat moet gewoon mogelijk zijn denk ik...

Dat met die draadjes aan de knopjes is inmiddels al gelukt, maar heeft conrad rc schakelaars die 3 standen hebben? Hij moet immers bij stick in het midden niet in/uit zoomen.

Hmm ja, das waar.. Even niet aan gedacht...
Een wissel heb je niets aan... je moet echt 2 maak contacten hebben, dus of 2 wissel kan ook als je knijp zit....

Zowiesoo heeft conrad de enkele maak contacten (printboardjes) wel, maar dan zit je met 2 losse schakelaar printjes, das jammer....

Dat word idd even zoeken op conrad... Ik kijk even....

Mooi opgelost dan toch? :yes: Nu nog die mand vol krijgen anders kost et een bak geld bij conrad onder de 25 euro. ;)

Of besturen via de RS485 verbinding ... zal als het goed is via het "Pelco-D" protocol gaan ... moet je buiten wat soldeerwerk wel een microcontroler kunnen programmeren ... commando's op zich zijn vrij simpel ...

Hier de commando set http://www.optovision.fr/telechargement/Pelco-D_protocol.pdf

Had inderdaad ook al overwogen er een arduino achter te plakken die PWM vertaalt in een aantal rs485 opdrachten. Maar waarom moeilijk als het makkelijk kan ;)

"onze" hardwired zoomcameras functioneren door
de gewenste functie aan de plus (24VDC) te leggen.

Wat ook zou kunnen werken is iets in de richting van:
servo kanaal <40% pin 1 met ground verbinden
servo kanaal 40%> && <60% niets doen
servo kanaal 60%> pin 2 met ground verbinden
(

Vanavond nog even met multimeter bezig geweest:

05022011196kopiesmall.jpg

highres fotohttp://img815.imageshack.us/img815/8015/05022011196kopie.jpg
05022011198kopiesmall.jpg

highres fotohttp://img39.imageshack.us/img39/3103/05022011198kopie.jpg

Als er niets ingedrukt is, dan staan beide keyboard lijnen op 3,29 volt.
Bij het indrukken van de zoom in knop zakt het voltage van keyboard lijn 1 naar 1,18 en bij indrukken van zoom uit knop zakt het naar 2,27.
Als ik keyboard lijn 1 direct met ground verbind opent het camera menu, dus lager dan 1,18 volt zal het camera menu wel zijn.

Nu dus kwestie van juiste weerstandjes zoeken volgensmij, en dan kan de keyboard printplaat er ook af zodat hij nog kleiner is en nog minder weegt :D

Misschien dat iemand mij daar iets meer over kan vertellen aangezien ik evenveel van elektrotechniek weet als de jeugd van tegenwoordig: 3rVh2giaYqc[/media] - De Jeugd Van Tegenwoordig - Elektrotechniek :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond nog even met multimeter bezig geweest:

05022011196kopiesmall.jpg

highres fotohttp://img815.imageshack.us/img815/8015/05022011196kopie.jpg
05022011198kopiesmall.jpg

highres fotohttp://img39.imageshack.us/img39/3103/05022011198kopie.jpg

Als er niets ingedrukt is, dan staan beide keyboard lijnen op 3,29 volt.
Bij het indrukken van de zoom in knop zakt het voltage van keyboard lijn 1 naar 1,18 en bij indrukken van zoom uit knop zakt het naar 2,27.
Als ik keyboard lijn 1 direct met ground verbind opent het camera menu, dus lager dan 1,18 volt zal het camera menu wel zijn.

Nu dus kwestie van juiste weerstandjes zoeken volgensmij, en dan kan de keyboard printplaat er ook af zodat hij nog kleiner is en nog minder weegt :D

Misschien dat iemand mij daar iets meer over kan vertellen aangezien ik evenveel van elektrotechniek weet als de jeugd van tegenwoordig: 3rVh2giaYqc[/media] - De Jeugd Van Tegenwoordig - Elektrotechniek :p

Vraagje,

Met hoeveel volt kom je aanzetten ? de bec ? oid?
Aanname is hier 6 volt.

+ 6 volt
| weerstand ?
- 3,29
| weerstand ?
- 2,27
| weerstand ?
- 1,18
| weerstand ?
+ 0

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Tjerk.

Alleen, hoe ga je dat doen zo met je quad? Ik ben nu aan het oefenen om de FPV camera mb.v. een headtracker te kantelen, maar dit valt behoorlijk tegen:|...
Inzoomen lijkt mij zo'n zelfde probleem. Alleen met GPS Position Hold zou dat goed kunnen lukken.

Maargoed, het blijft ook maar waaien, dus dat maakt het er niet makkelijker op.

Het is wel heel extreem, maar er zijn "sip puff" schakelaars. ;) Normaal gesproken voor verlamde mensen, maar daarmee kun je met je mond een schakelaar 2 richtingen op doen. Blazen = Inzoomen, Zuigen = uitzoomen.

Head%20Mounted%20Sip%20Puff.jpg

Tsja.. ik verzin ze niet, ik leg et alleen even hier op tafel. :lol:

.. en anders sloop je een pedaal setje van een stuurwiel joystick. Moet je et met je voeten doen. ;)

Nee nee, dat bedoel ik niet. Het bedienen kan op allehande manieren.

Probleem is dat je direct het hele gevoel van je quad kwijt bent. Als je quad stabiel genoeg is, dat het zeker een 20seconden netjes recht kan hangen, dan is er geen probleem..

Back