Candela 7, hydrofoil sportboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 22 sep 2021.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    De hele poot wordt versteld, zo ook bij het origineel.

    Hoe de hars zich houd moet zich uitwijzen. Wel word elk deel dat in de zon komt in de verf gezet. Oppassen met zon ben ik inmiddels wel gewend; een zwarte duikboot wordt te heet, PLA printdelen worden zacht, en resin zal waarschijnlijk broos worden ... :rolleyes: :D

    Ik maak de onderdelen waar mogelijk wel wat over gedimensioneerd om zo wat extra stevigheid in te bouwen. En als er iets kapot gaat kan altijd weer een reserve onderdeel geprint worden, maar dat is natuurlijk niet het uitgangspunt!
     
    Stoompomp, Unusual RC, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lex,

    In het kader van automatisch hoogte houden, had je deze al gezien?


    Er is een opvolger, een maatje groter:


    Of deze, met LIDAR:


    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2021
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    De onderste wel Jan, daar was mij idee met de ToF laser op gebaseerd.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ook een misser inmiddels ... het montageblok voor de buitenboordmotor / achterste foil heb in in FDM geprint, maar was niet wat ik ervan verwachtte. Paar pas-issues ook, dus ik pas het wat aan, en dan mag de SLA er zijn best op doen!

    [​IMG]

    [​IMG]

    de print

    [​IMG]

    Ook vergeten dat het servo er nog wel in moet ook, en graag met snoertje .... :hammer:;)
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Dan maar verder met wat metaalbewerking. Dit old school, met figuurzaagmachine, kolomboor en wat vijltjes. Ik heb een 5mm dik aluminium plaatje gemaakt als voor de bevestiging van de outrunner, meteen ook waterkoeling en bevestiging van de stuurstang straks.

    [​IMG]

    Het plaatje kan klemmend vastgeschroefd worden op de 8mm messing buis die uit de staart komt. Makkelijk voor afstellen, en weer demonteren van de motor. In het gat van het uitstekende driehoekje wordt een kogellink gezet voor de stuurstang.

    [​IMG]

    De motor heb ik uitgezocht op KV, maar ook op de asdikte van 4mm. Het standaard asje heb ik vervangen voor een 4mm RVS as die straks rechtstreeks in het tandwiel onderin vastgezet kan worden.

    [​IMG]
     
    Tug.NL, k-k en bram1324 vinden dit leuk.
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Printer battle:



    Valt wel op dat, hoewel men altijd zegt dat SLA langzaam is, de Mars over een bepaald onderdeel anderhalf uur doet, terwijl je de Ender voor hetzelfde deel 4 uur mag laten pruttelen ... Niet de delen waar ze nu mee bezig zijn, de kap van de 'buitenboordmotor' die nu gemaakt wordt doe ik met de Ender omdat de SLA met wanddiktes van 1,2 mm moeite blijkt te hebben. Althans niet de printer, maar bij het doorharden met UV licht vervormt het makkelijk. Kan ook zijn dat ik iets fout doe, met de Mars heb ik nog niet zo heel veel ervaring.
     
    Zeiler en k-k vinden dit leuk.
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Mooi project is dit, ik ga dit mee volgen!!!
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    zoek de verschillen

    [​IMG]

    De onderdelen uit de SLA zijn in ieder geval naast optisch beter ook veeeel nauwkeuriger qua maatvoering! Het is wel (of wordt later) veel harder en brozer, dus oppassen met harde klappen en te vast aandraaien van schroefjes! Qua gewicht is het resin 20-30% zwaarder.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2021
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Heb weleens een demonstratie bijgewoond van FDM versus SLA.
    Met de eerste zijn toleranties van 0,1mm haalbaar, mits een kleine nozzle-diameter en goede afstelling.
    SLA gaat naar 1/500ste van een millimeter, bizar gewoon.

    Ik ken iemand die er prototypes mee maakt voor laboratorium machines.

    Ze zien er prachtig uit, Lex!
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Alles maar eens gemonteerd

    [​IMG]

    Klaar voor de afwerking zo.

    [​IMG]

    De hele unit weegt inclusief kap 350 gram. Het streven was 250-300, dus is iets meer geworden, maar ook weer niet rampzalig. En dit is zo wel heel mooi degelijk. Voor de voorste foil komt 320gr voor 2 kleinere 3S lipo's, en 80gram voor ESC, ontvanger en Arduino. Dit wordt het tegengewicht voor de aandrijfunit, dat zal al ongeveer op 80% gewicht op de voorste foil, en 20% op de achterste uitkomen. Dat is de goede verdeling. De voorste foils worden inclusief bevestigingen en servo's zo'n 180gr.

    De originele boot (carbon romp en frame) weegt 1300kg, op 1:10 heb je dan een berekend modelgewicht van 1,3kg. Met bovenstaande eraf hou ik 370gr over voor de romp .... Dat ga ik echt niet redden op bij 75cm lengte. Ik hoop de kale romp op 600-800 gram te kunnen gaan houden. Dat zou het model gewicht op 1.6 - 1.7kg brengen, dat is meer dan die 1,3.

    Maar laat je op de originele C-7 zes man laat meevaren weegt het geheel zo'n 1700-1800kg. En dat komt ook ruim los uit het water. Op 1:10 is dat 1,7-1,8kg, dan zou het toch nog een beetje uitkomen. Slechts 1 accu van 160gr meenemen scheelt dan ook als het moet, alleen kan dan de balans bij gebrek aan gewicht in de boeg in gevaar komen. We gaan het zien, hoe dan ook is het nu hoog tijd om aan de romp te beginnen!
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2021
    Tug.NL, Marc w, Unusual RC en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    De 'buitenboordmotor' is nu echt klaar. Buisjes voor de waterkoeling zitten er nu definitief op, en de stuurstang is pas gemaakt. De motordraden heb ik verlengd met siliconendraad zodat het makkelijker kan buigen, en straks in de romp aangesloten kan worden. De overtollige draad zit gefixeerd naar achter, waar meer ruimte in de kap is.

    Draaitest:



    Compacter als dit krijg ik hem niet. De stuuruitslag is 22-24 graden. Dat lijkt weinig, maar de boot moet ook weinig hebben, ander word hij op snelheid waarschijnlijk erg nerveus. De poten van de voorste foils werken ook als zwaarden, dus sturen is ook direct sturen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had ook even onvoldoende erbij stilgestaan of het kapje er wel op en af kon als alles gemonteerd is .... maar gelukkig, ken net, het PLA is gelukkig wat flexibel.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2021
    bobt, k-k, HeliKoper en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het pivotteerpunt ligt ergens tussen beide masten van de draagvleugels vermoed ik, dus foilend zal de draaicirkel korter zijn.

    Ik weet van een model van een Boeing 929 Jetfoil (jet in de zin van waterjet) dat deze in bochten netjes naar binnen leunt, als een motorrijder of vliegtuig. En vindt net in mijn eigen archief de Candela seven, een van de eerste filmpjes. Ook het origineel vertoont dit gedrag! Klinkt veelbelovend!
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Volgens de promo teksten bij de Candela word de romp door de flightcomputer bewust in de bocht gelegd. Als het niet vanzelf gebeurt is dat met de Arduino ook wel in te regelen denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2021
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Lex Verkuijl en ISOLA2 vinden dit leuk.
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, dat ziet er mooi uit. De boot vaart mooi stabiel, maar het foilen is niet echt goed opgelost. De voorste vleugel breekt door het oppervlak en planeert dan verder, waarmee hij dan automatisch dat oppervalk volgt, maar dat is niet wat de echte doet. Hij heeft de roll om de lengte as wel mooi opgelost!

    Hier nog een paar van die modellen die de voorste, en zelfs ook achterste foil laten planeren



    Deze doet het dan wel goed, met de voorste foil onderwater, maar is over de lengteas weer niet stabiel



    Ik heb nog een klusje te doen geloof ik, voordat de C-7 goed zal varen als ik het zo zie .... :cool:
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2021
    Gerrit-Jan en Unusual RC vinden dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zo goed had ik er niet eens naar gekeken ;)
    De achterste foils zijn ook behoorlijk overgedimensioneerd.

    Verder is in het eerste filmpje de binnenkant duidelijk te zien van het scheepje.
    Hij heeft "hoogteroer" op de voorste en achterste vleugel, en zo te zien via de knuppels van zijn zender aangestuurd.
    Dus geen automatisering, waar jij verschil gaat maken.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Maar sowieso knap gebouwd die boten! En dat ze het ook nog met de jet aandrijving voor elkaar krijgen.

    Inmiddels is het meer traditionele bouwen ook begonnen:

    [​IMG]

    En anderhalf uur en een gebroken zaagblad verder zijn de buitenkanten van de spanten gedaan, inclusief uitsparingen voor de stringers.

    [​IMG]
     
    Dirk Jan, Marc w, Tug.NL en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi project weer Lex, met de nodige interessante techniek. Ik volg je vorderingen.

    Wat ik mij afvraag; waar halen die jet aandrijvingen uit die YouTube filmpjes hun water vandaan als de romp op de foils vaart?
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Er zit een koker midden tussen de poten van de achtervleugel waar mee ze dat opzuigen. Inlaat zit onder de achter foil. Kun je zien op het moment dat zo'n boot in het water word gezet. Bij die originele Boeing gaat dat door de foil poten, dat zal voor het model wel te klein zijn.

    De spanten van de C 7 zijn nu gezaagd, nu de bouwplank opzetten.
     
    k-k en Dirk Jan vinden dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Er staat op RC Groups hoe de modelbouwer uit Japan dat opgelost heeft.
    Kan de link niet meer vinden, maar idd. door beide foilpoten (bak en stuurboord).
    Omdat het vergelijkbaar is met het zuigen aan een rietje, heeft hij een slimme oplossing bedacht: een buffertank waar altijd water in staat bij de jet zelf in het model. Zodoende hoeft hij nooit water op te zuigen.
    Feit is wel dat dit inefficiƫnt is.
    Het origineel heeft het zodat het schip met opgeklopte foils nog goed kan varen en manoeuvreren in ondiepe havens.
     

Deel Deze Pagina