Candela 7, hydrofoil sportboot

O jee, de druk wordt opgevoerd ... Ik heb net bericht gekregen van de CEO van Candela in Zweden dat hij de bouw van dit model heeft opgemerkt en mee gaat kijken! Maar ook geeft hij het aanbod voor ondersteuning, dat kan wel eens van pas komen straks om het systeem te tunen zodat de boot stabiel vliegt. :yes:
 
Dit vond ik in mijn mailbox vanochtend ;)
Candela_8.png

Candela_8_2.png
 
Ja, dat is de grote zus! Dat is de eerste foto van een echte boot die ik zie, heb er verder alleen nog maar computerrenders van weten te vinden. Zou eventueel makkelijker te bouwen zijn met die gesloten boeg, maar ja, zonde om wat ik tot nu toe heb af te schrijven .. :cool:

Die C-POD zou ook wel een uitdaging worden; twee inrunners achter elkaar, die elk een eigen schroef contra-roterend aandrijven!

 
Laatst bewerkt:
Heb je al een idee wat voor Flight Controller je gaat gebruiken? Zou een FC die in een quadcopter zit ook van nut kunnen zijn?
 
Ik ga er zelf één maken met een Arduino met Gyro/accelerator module en hoogtesensor. Gyro en hoogtesensor zijn al werkend em kunnen een servo signaal beïnvloeden. Die Arduino krijgt ook het gas en roer signaal, dan kan alles beïnvloed worden. Bij hogere snelheden zal de boel minder gevoelig moeten reageren dan bij langzamer bijvoorbeeld. En bij scherpere bochten moet de snelheid verminderd worden omdat ander de romp te scheef door de bocht gaat en de foil bovenwater kan komen. De truc wordt hoe al die zaken met de juiste verhoudingen elkaar te laten beïnvloeden. Maar daar ben ik nog lang niet....
 
Ja, dat is de grote zus! Dat is de eerste foto van een echte boot die ik zie, heb er verder alleen nog maar computerrenders van weten te vinden. Zou eventueel makkelijker te bouwen zijn met die gesloten boeg, maar ja, zonde om wat ik tot nu toe heb af te schrijven .. :cool:

Die C-POD zou ook wel een uitdaging worden; twee inrunners achter elkaar, die elk een eigen schroef contra-roterend aandrijven!

Juist met outrunners voor RC is die holle as goed te realiseren. Heb al een vliegtuig configuratie zo gezien met een contra roterende propeller configuratie.

Dit lijkt me op schaal alleen uitvoerbaar door het bestaande haakse tandwiel te voorzien van een extra tandwiel aan de voorkant met een holle as.

Zo werkt het bij de boot van mijn buurman ook (mercruser z-drive V8 7,2L)

Kun jij later nog toevoegen evt. met die mooie printers van je. Upgrade ;)
 
Alle bodem- en zij stringers zitten er tegenaan, en de pasvlakken zijn geschuurd. Komt herkenbare vorm in zo:







Ik heb hier voor de bovenste 5x5mm stringers Dirk Jan's methode van 'hybride stringers' gekopieerd: twee op elkaar gelijmde latjes, binnenkant vuren, en buitenbuiten balsa. Werkt erg goed moet ik zeggen, vuren zorgt voor de vorm en stevigheid, en het balsa laat zich prachtig vloeiend schuren. Goede tip Dirk Jan!!
 
Laatst bewerkt:
Op mijn kitesurf hydrofoil board met een mast van 1000mm, waren subtiele veranderingen in de hoek op enige snelheid al ruim voldoende. Ik verwacht dat bij een dergelijk schaalmodel ook.
En snelheid is betrekkelijk om te kunnen "foilen". Dat gaat met het juiste materiaal al met relatief lage voorwaartse snelheid.
Het leuke is dat zodra de romp uit het water komt de weerstand ineens een stuk lager is.
Overigens werken de foils al bij elke snelheid, ook als de romp nog water verplaatst komt een deel van het gewicht al op de vleugels te staan.

Ziet er al fantastisch uit. Ben erg benieuwd in hoeverre de giro verschil gaat maken. Zonder lijkt me vrijwel onbestuurbaar. Wat een gaaf project!
 
Eerste video die ik zie van een RC hydrofoil met volledig ondergedompelde foils. Eén of ander testmodel, loopt goed tot er een foil onder vandaan schiet. Vandaag net geplaatst op YT..


Zo te zien met gelijke aansturing van de angle of attack als de Candela; hele strut kantelen en daarmee de foil hoek veranderen. Geeft de burger moed, het werkt dus wel!
 
Over de Kometa is ook veel info op youtube en een Duits forum. ‘t Is wel een lang schip met fixed AoA airfoil.
 
Laatst bewerkt:
Over de Kometa is ook veel info op youtube en een Duits forum. ‘t Is wel een lang schip met fixed AoA airfoil.
En surface piercing hydrofoils. In Delft bij de TU lag er altijd een mooi Russisch exemplaar. Geen idee of die er nog ligt. Een passief systeem wat zichzelf foilend houdt i.p.v. een efficiënter actief systeem zoals de vaartuigen van Boeing en deze Zweed.

En met enorme, gevaarlijke nadelen. Connexion heeft ze niet voor niets uit de vaart moeten nemen.

Te weinig uitdaging voor Lex iig, en al vaker in RC gebouwd ;)
 
Deze is wel actief. De zeilen gooien wss wel roet in het eten, maar dat is geen geheim.

Klopt, ook een heel mooi project. Deze ken ik. Maar alleen actief vanaf zender de AoA in te stellen, geen automaat waar Lex mee bezig is. Dat zou voor dit model wellicht ook de sleutel zijn.
Overigens doen die schaal 1 op 1 modellen het ook niet met een automaat, waardoor ze regelmatig voor miljoenen schade maken;)
 
Weer wat voortgang. De zijkanten zitten er tegenaan, en de romp is vervolgens losgezaagd van de bouwplank. Altijd één van de mooie momenten tijdens de bouw, als je dan voor het eerst de romp in je handen hebt!



Het inwendige, met de restanten van de steunvoetjes weggehaald.





De accu's passen precies waar ik het gepland had (was even spannend of dat zou lukken) De romp is zoals hij er nu ligt exact 500 gram. Doel is om rond 800 gram voor de kale romp uit te komen. Misschien kan er her en der nog wat spantmateriaal verwijderd worden, moet ik even zien bij de verdere opbouw van het interieur. Het binnenwerk wordt in ieder geval nu met 0,5mm polystyrol plaatmateriaal gedaan, onderkant en zijkanten zijn 1mm dik.

En een apart model krijgt ook een aparte standaard ...

 
Bovenzijde zijkanten zijn afgewerkt, de binnen-stringers boven zitten er tegenaan met ook de ronde rand. Allemaal passen en meten, kost een boel tijd!



Zo is het wel een aardige hybride bouw aan het worden: klassieke rompbouw op spanten, aangevuld met FDM printdelen, polystyreen als huidbeplating, en SLA printdelen voor de technische onderdelen.



Achterkant is klaar voor de dek- en zwemplatform beplating. Daarna kan de bevestiging van de steun voor de achterste foil gemaakt worden, en kan ook daar de onderkant dicht.

Kom er gaandeweg achter dat sommige stringers in het binnengedeelte niet helemaal goed gepositioneerd zijn, maar dat is nu nog makkelijk te corrigeren gelukkig.
 
Back
Top