Vandaag een paar stressmomentjes gehad ... Er zaten geen fouten in de print op zich, maar met nu meerdere zaken aangesloten bleek er een vreemde oscillatie in de uitgang van het roersignaal te zitten. Gas ook iets, maar minder, en door de geprogrammeerde vertraging eigenlijk niet merkbaar. Maar die van het roer was een probleem ...
Dus wat opties geprobeerd: Pinnen wisselen, omdat het mogelijk in de timerbezetting zou kunnen zitten of in volgordes van uitlezen en aansturen van de servo's. De MCU uit het programma gehaald, de I2S interface zou het misschien kunnen zijn. Nog gekeken of inlezen van het SBUS signaal in plaats van de PMW pulsen een oplossing kon zijn, maar dat ging mij boven de pet. Alles geen oplossing....
Werd er een beetje hopeloos van, tot ik de print routines om data op het computerscherm te kunnen volgen er uit gehaald had, behalve één, om zo alleen de doorlooptijd van de sketch te kunnen bepalen. En wat denk je .... bijna weg! Het laatste zat hem in die doorlooptijd, die was niet constant maar ietwat afhankelijk van de input signalen. Met een vertraging in de sketch toegevoegd die een vaste looptijd van 30 milliseconden instelde was het bijna helemaal weg. De laatste trilling werd door een filter in de inlees van het signaal weggenomen, die het gemiddelde neemt van de laatste vijf waardes; alles stabiel!
Als ik nu weer die print routines aanzet begint het weer, maar dat is dan alleen om zaken te kunnen testen en afstellen, in de uiteindelijke versie haal ik die er dan weer uit. Die printjes snoepen toch meer 'processortijd' weg dan je denkt!