Candela 7, hydrofoil sportboot

Bevestiging van de steun is klaar. Er zijn in PLA+ steuntjes geprint met 100% vulling, toen er in gelijmd, en met de steun als mal de boringen gemaakt. Daarna heb ik warm gestookte moertjes in het PLA getrokken, die zijn dan als het ware ingegoten.

Daarmee zit de steun goed vast, ik kan de romp eraan optillen en alle kanten op draaien. De boutjes draai ik maar licht aan, vast is vast, het is geen aluminium!!

Het laatste stukje onderkant kan er nu op, dan is de romp dicht!

Zo, romp zit dicht! Het verloop van dek naar achterschip / zwemplatform is gemaakt.

De twee steps links en rechts als ook het 'front' van de uitsparing voor de foilsteun zijn geprinte delen.

De onderkant. Gaatje achterin voor de steun is voor de koelwateruitloop straks.

Ik wil nog de dek randen naar voren toe er nog op hebben, dan plamuren en in de grondverf. Dan wil ik een proefvaart proberen te doen, kijken of het foilen wil of niet. Voordat ik de romp verder afbouw. Als het foilen niet lukt is dit nog een punt om de operatie af te breken, maar hoop toch wel door te kunnen!!

Wederom prachtig weer!
Dat hij gaat foilen, daar ben ik van overtuigd.
De hoogteregelingsensor en je programmeerkunsten zullen het verschil gaan maken hoe groot (of klein) het succes zal zijn.
Ik vermoed dat er een hoop opties uit te proberen zijn alvorens je dit model in de hoek zou moeten schuiven.
Dat scenario lijkt mij uiterst klein, gezien eerdere uitdagingen die jij succesvol hebt weten af te ronden ;)

Enige tip die ik uit eigen "ervaring" kan meegeven: bouw de snelheid rustig op. En hou het verschil in de instellingshoeken bewust klein.

Dat heb ik in het begin natuurlijk niet gedaan, en als je zelf op een foil staat doet dat ook letterlijk pijn ;)

Op de foil varen kan met weinig snelheid, rustig aan met de gasknuppel ;)

Laatst bewerkt:
goedeavond Lex,
weer een heel mooi project om te volgen, ik ben nu ook net deze week begonnen met 3D printen.
opend weer een wereld van nieuwe uitdagingen en daarmee mogelijkheden voor de modelbouw.
ik ben benieuwd naar de resultaten van de eerste proefvaarten

mvg,
Roald

De 'flightcomputer' is in elkaar gesoldeerd.

Arduino Nano met 4 trimpitmetertjes voor gevoeligheid hoogteregeling, gevoeligheid roll regeling (Gyro), onderlinge trim van de foil poten, en nog eentje vrij voor mocht er nog iets handig blijken. Daarmee kan dan aan de waterkant direct bijgeregeld worden zonder meteen een laptop op de Arduino aan te moeten sluiten om in het programma parameters aan te passen. Boven zitten aansluitbussen voor de ontvanger, hoogtesensor en ESC, rechts die voor de servo's op de foil poten en het roer. Die krijgen voeding uit een aparte 5 amp SBEC, om de stroompieken die die digitale servo's gaan trekken geen effect te laten hebben op de voedingsspanning van Arduino en ontvanger. De analoge inputs van de Arduino reageren daar namelijk op. Rechtsboven zit de MCU met de gyros en accelerometers. De oplettende kijker kan zien dat die onder een hoek zit. De hoofdprint komt namelijk schuin in de romp te liggen, met die hoek ligt de MCU dan weer horizontaal tov de romp.

De onderzijde is minder netjes. Ik wou de layout aan de bovenzijde zo logisch en gebruiksvriendelijk als mogelijk houden, en moest daarmee een strakke layout onder wat opofferen.

Vandaag een paar stressmomentjes gehad ... Er zaten geen fouten in de print op zich, maar met nu meerdere zaken aangesloten bleek er een vreemde oscillatie in de uitgang van het roersignaal te zitten. Gas ook iets, maar minder, en door de geprogrammeerde vertraging eigenlijk niet merkbaar. Maar die van het roer was een probleem ...

Dus wat opties geprobeerd: Pinnen wisselen, omdat het mogelijk in de timerbezetting zou kunnen zitten of in volgordes van uitlezen en aansturen van de servo's. De MCU uit het programma gehaald, de I2S interface zou het misschien kunnen zijn. Nog gekeken of inlezen van het SBUS signaal in plaats van de PMW pulsen een oplossing kon zijn, maar dat ging mij boven de pet. Alles geen oplossing....

Werd er een beetje hopeloos van, tot ik de print routines om data op het computerscherm te kunnen volgen er uit gehaald had, behalve één, om zo alleen de doorlooptijd van de sketch te kunnen bepalen. En wat denk je .... bijna weg! Het laatste zat hem in die doorlooptijd, die was niet constant maar ietwat afhankelijk van de input signalen. Met een vertraging in de sketch toegevoegd die een vaste looptijd van 30 milliseconden instelde was het bijna helemaal weg. De laatste trilling werd door een filter in de inlees van het signaal weggenomen, die het gemiddelde neemt van de laatste vijf waardes; alles stabiel!

Als ik nu weer die print routines aanzet begint het weer, maar dat is dan alleen om zaken te kunnen testen en afstellen, in de uiteindelijke versie haal ik die er dan weer uit. Die printjes snoepen toch meer 'processortijd' weg dan je denkt!

Print als in "debug print"?
Op mijn werk heb ik daar ook soms last van, dan loopt de programmatuur gewoon merkbaar langzamer.
Moet allemaal door de processor(en) verwerkt worden.

Waanzinnig dat je het hebt kunnen oplossen!

Aan het vaarwater te zien uit dezelfde groep als de eerdere filmpjes.
Weinig subtiele foils en stuurvlakken, waarom zou dat zijn?

En helaas ook hier werkt de voorste foil meer als ski dan als vleugel.

En zo te zien wederom met jet-aandrijving, erg lastig te werkend te krijgen in een klein model.

Feit blijft dat actief gestuurde rc hydrofoils erg zeldzaam zijn, laat staan met een automaat zoals Lex nu probeert!

Ja, idd nu je het zegt. Lijkt sprekend op filmpjes post #34 en post #35 van dit topic. Ik dacht een soort sensor te ontwaren aan de voorste foil, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

Inderdaad!
Had het op mijn mobiele telefoon bekeken. Hier een screenshot!
Screenshot_20211123-154049_YouTube.jpg

Lijkt inderdaad een voeler achter de voorste foil aan te lopen die die voorste foil op een bepaalde diepte zou moeten houden. Zou moeten houden... lijkt niet te werken met dat op en neer duiken van de boeg. Lijkt op dezelfde foils gebaseerd als die uit de eerdere japanse / chinese filmpjes.

Wow, vanaf 1:46 zie je dat het origineel ook iets dergelijks heeft vlak achter de voorste foil.
Yamaha heeft waverunners (PWC's) en jetski's met jet aandrijving.
Dit is vast met een dergelijke motor en pomp.
Waanzinnig gaaf ding zeg!

Inmiddels heb de foils en het mechaniek eens gemonteerd om dit, en de flight controller te kunnen testen:

Het werk dus. Alleen hoe gevoelig en met welke uitslagen eea moet reageren kan pas bij de eerste proefvaart / vlucht bepaald worden. Maar één foutje is er al uit; de foils reageerden niet goed op de hoogte voeler, dat ging net verkeerdom. Als de voeler hoog zit, dus de foils laag in het water, moeten ze naar voren bewegen. En zit de voeler laag, foils hoog in het water, moet het juist naar achter.

Dat is een mooie wiskundige vergelijking die je mag gaan oplossen :D. Eentje met vele onbekenden.

Back