Candela 7, hydrofoil sportboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 22 sep 2021.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er alvast veel belovend uit, fine tuning inderdaad pas als je echt kan testen op het water.
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat begrijp ik. Ik doelde op de gevoeligheid die je, proefondervindelijk, gaat instellen.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Op de gevoeligheid roll en hoogte zitten trimpotjes, kan ik aan het water inregelen zonder laptop erbij. Maar wordt inderdaad proefondervindelijk vaststellen, en een interessante onderneming!
     
    Unusual RC en eric_laermans vinden dit leuk.
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik neem aan dat je telemetrie ook meeneemt bij dit model?
    Stroomsterkte, spanning, snelheid?

    Heel leuk project, moge het weer verbeteren voor een op hande zijnde proefvaart ;)
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Niet echt, alleen de accuspanning... Rest is niet van belang eigenlijk.
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Kwam deze tegen, als je even de tijd hebt.
    Wel interessant denk ik voor je, Lex.
    Zeer veel details krijg je te zien!

     
    Cnn en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Dank je, ken hem. Verschillende keren doorgespit, deze is heel handig voor het interieur.
     
    Gerrit-Jan en Unusual RC vinden dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland


    Actieve hoogteregeling, alleen is hij minder ver dan jou. Volgens mij ook zout water waarin hij test (Seattle?)
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik vermoed verder. Er wordt in het filmpje gesuggereerd dat er al succesvol met FC-stabilizer is gevaren. Pt. 2 is wss al ingeblikt, maar nog niet geüpload.

    Zijn eerste test was zonder FC en volledig manuele aansturing van de hydrofoils. Daarna zegt hij zelf: die test lijkt niet erg veelbelovend, maar in de volgende video is een FC geïnstalleerd en zullen we zien of alle high-speed sensors en control-loops het vaartuig beter kunnen besturen [dan manueel]. De resultaten zullen je waarschijnlijk verbazen.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De Candela is nu voorzien van dek en eerste grondlaag, waarna de daarbij te voorschijn komende kiertjes zijn gedicht. De romp is daarmee dicht, en alle techniek is gemonteerd. Daarmee is het geheel nu vaarklaar voor een test.

    [​IMG]

    De elektronica en accu's voorin

    [​IMG]

    Foils zitten er uiteraard ook onder

    [​IMG]

    Alles is nu op de, voor zover ik kan verzinnen, basisinstelling afgeregeld. Nu kijken voor een gelegenheid voor de proefvaart, ben erg benieuwd!

    Qua gewicht staat er nu 1400 gram op de voorste foils, achter moet 250 gram dragen. Uit de info van verschillende filmpjes heb ik kunnen achterhalen dat de originele 80-85 % op de voorste foil heeft, en 15-20 % op de achterste. Ik kom nu op voor 82,2 % - achter 17,8 %, redelijk exact goed dus ... Voor mijn gevoel echter mag er meer naar achter, ik kan altijd nog een accu skippen, waardoor er voorin ook nog eens150gram bespaard wordt. Het afbouwen van de romp zal nog 250-300 gram kosten schat ik, misschien moet ik wel met 1 accu gaan varen qua gewicht. Maar goed, eerst met dat ding het water op!!
     
    Tamaniac, ozy, Bert V en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Suggestie is waar YouTube groot mee is geworden, en waaraan ik mij mateloos irriteer! Immers wordt het vaak totaal niet waargemaakt of bewezen. Zeker nu het een serieuze bron van inkomsten kan zijn. Clickbait!

    Ben erg benieuwd hoever hij gaat komen in het volgende filmpje. Een foilend zeilschip zoals de America's cup jachten lijkt mij waanzinnig!

    Ik vermoed dat het echt niet eenvoudig gaat zijn.


    Het wordt nu echt spannend Lex!
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, jij wekt hier geen suggestie? En vervolgens met wat generalisaties over YouTube op de proppen komen. Maar goed, blijft leuk om de ontwikkelingen van actieve foiling in r/c land te volgen, zowel Lex Verkuijl als rctestflight wat mij betreft.
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Oeps ... tijdens nog wat testen op de werkbank blijkt de flightcontroller, of beter gezegd de MPU heel slecht tegen motorrtillingen te kunnen. De foilpoten verlopen behoorlijk op volgas. Dat wordt even in de materie van trillingvrij ophangen van onderdelen duiken voor de proefvaart. Zo als het nu is gaat niet lukken.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Metalen plaatje eronder en daar weer een dempend rubber schuim onder? Zoals bij een FBL-controller op een heli.

    Beetje doorwerken, anders ligt er een meter ijs! :D
     
    Tug.NL en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wellicht de haakse overbrenging die trillingen veroorzaakt?
    Mogelijk valt daar nog iets van winst te behalen!
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik denk dat de meeste trillingen van de outrunner en de as naar beneden komen. Tandwielen lopen als een zonnetje.

    Zo'n trillingdemper zoals Helikoper zegt is ook een idee. Zit er aan te denken om dat te proberen, en tegelijk de motorsteun in rubber op te hangen. Dan zit de achterste foil wel ietwat flexibel aan de romp, maar dat moet op zich niet zo'n probleem zijn. Scheelt dan wel hoogfrequente trillingen die aan de romp en daarmee aan de MPU doorgegeven worden. Beter al aan de basis afvangen.

    Zoals ik al vaker zeg; trial and error.... o_O
     
    bram1324, Marc w, Tug.NL en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb de houder van de aandrijfunit / achterste foil aangepast zodat die in rubber opgehangen aan de romp geschroefd kan worden. Dat moet helpen. Daarnaast ga ik de MPU op Moongel monteren, dat schijnt voor multicopters ook erg goed te werken om de trillingen bij de sensor weg te houden. FF printen, en dan weer testen.
     
    Unusual RC, HeliKoper en Tug.NL vinden dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord, Moongel! Weer wat geleerd!
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ook niet! Lang leve Google en YouTube! :banana:

     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
    Unusual RC vindt dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De nieuwe steun is geprint en van rubber tules voorzien. Links oud.

    [​IMG]

    Een test met nog de MPU vast gemonteerd laat al wat verbetering zien. Geluid is in ieder geval al minder en met de hand voel je bijna geen trilling meer bij de Arduino. Maar de accelerometers zijn het daar nog niet helemaal mee eens. De Moongel is onderweg, zal wel na de Kerst binnen komen, dan maar eens kijken of dat het laatste weg kan werken.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2021
    Unusual RC en Tug.NL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina