CAP21 Tony Clark kit herziening

zo heb ik een 74" edge, de motor die erop hoort is dermate uit verhouding met de kist dat gewoon heel de kop uit de kap steekt...
de uitlaat ligt in de romp, en de bochten passen er dan weer wel in..
naderhand is die kop buiten de kap best handig, je kan tenminste vlot de bougie checken :D

ik heb ook een andere kist, uitlaten in de romp.. motor paste er exact binnen..
bochten heb ik zelf gemaakt, tikkie uit het lood op het beginstuk gesoldeerd.. en nu past het wel.

maar inderdaad, als je net voor 1 cm de kap open moet zagen, dat is nou net jammer :D
en dan nog doe je er weinig aan..
als het zo is, dan is het zo

Ik dacht eerst een bobbel op de kap te maken maar ben daar (momenteel) vanafghestapt omdat ik dat ook niet bepaald mooi vind. De kap moest hoedanook aangepast worden vanonder om meer luchtuitlaat te kreeren. De demper belet voor een groot gedeelte de vlotte uittrede van koellucht, dus heb dat gat groter moeten maken. Ergens sta je met je rug tegen de muur en het is kwestie het beste ervan te maken. Voor de rest geen gaten voor bougie en dergelijke. De motor gaat er helemaal in.

Dat met dat gat is meegevallen, heb een aanpassing gedaan aan de uitlaatbocht, er is enkel nog een opening ter grote van een bougiekap aan de onderkant. Verder sta ik behoorlijk ver, ben aan de wielkappen bezig die ik anders maak dan TC. Heb een opening gemaakt in de wielkappen waar de onderkant van het landingstel in past zodat ze niet kunnen bewegen. Aan de binnekant enkele gvmatjes gesopt zodat het lgbeen in een caviteit passen. Heb daarnet de spinner nog uitgefreest voor de 22x10 falcon prop. De 2 rx batterijen LiFe die ik verleden jaar al gekocht had bij HK vallen me wat tegen op zn minst gezegd. Ik heb ze nagekeken en er gaat maar 70 mAh in (1300 batterijen) voor de rest alles normaal. Alle 2, bijna niet te geloven, hebben een jaar in een schuif gelegen, nooit gebruikt en voila. In balans, laden, ontladen , heel de kermis en 70mAh, daar houdt het mee op.
De CAP weegt in volle uitrusting droog een zucht minder dan 7,5 kg. CG is spoton 27%. TC beveelt 30% aan. Momenteel weet ik nog niet wat ik daar moet mee aanvangen.
hieronder een paar sfeerbeelden.

Bijlagen

• IMG_20221024_112541195_BURST001.jpg
    IMG_20221024_112541195_BURST001.jpg
    268,4 KB · Weergaven: 162
  • IMG_20221024_112629020.jpg
    IMG_20221024_112629020.jpg
    253 KB · Weergaven: 159
  • IMG_20221024_112841711.jpg
    IMG_20221024_112841711.jpg
    206,7 KB · Weergaven: 165
  • IMG_20221024_112859384.jpg
    IMG_20221024_112859384.jpg
    254,1 KB · Weergaven: 154
dat van die life's is wel een beetje te bijzonder..

wat zijn de voltages vol, en wat zijn de voltages leeg (volgens de lader)?
vol is (net van de lader) een tik over 3,6 volt per cel
in gebruik 3 volt leeg.
op de lader leegmaken zou rond de 2,5 volt per cel nog kunnen
let op, 2 volt per cel is de absolute ondergrens.
daar onder, en de lader zal de accu niet willen laden.
geeft ook schade aan de accu trouwens.

Bij nimh's zou ik het zo geloven, die moeten wel s ff opwarmen
paar keer cyclen en ze doen het weer.
li accu's hebben dit in de regel niet. dan is eerder een verkeerde lader instelling de boosdoener, of cellen die extreem uit balans zijn

Zelfd ervaring met die accus. Heb ze dr allemaal uit gegooit. Hier nog verschillende paketten liggen nieuw

Lader stopt bij 3,65 denk ik en bij de onmiddellijke ontlading daarna op 3 v. 70mAh capaciteitsindikatie. Ja is inderdaad bizar, ik kon het ook niet geloven, dacht dat mn lader kapot was, maar heb nog zo'n 3de akku en die is normaal.

Lader stopt bij 3,65 denk ik en bij de onmiddellijke ontlading daarna op 3 v. 70mAh capaciteitsindikatie. Ja is inderdaad bizar, ik kon het ook niet geloven, dacht dat mn lader kapot was, maar heb nog zo'n 3de akku en die is normaal.
Bij twijfel gaan hier de accus ook direct over de heg :D (Bij wijze van)
Zelf heb ik met de HK life pakketjes wel hele goede ervaring, de 2100 mA doen het nog steeds perfect en gaat ook 2100 in, de 3300 heb ik nog niet zo lang maar doen het tot op heden perfect met volle capaciteit.

Maareh….. de Cap ziet er fantastisch uit, je hebt niet stil gezeten en het resultaat is erg netjes :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Awel hier enkele gegevens die ik in een moment van extreme helderheid heb genoteerd.
stabilo voor bespanning 201gr, na bespanning 248gr
richtingsroer inclusif bespanning 82 gr
romp body (houtgedeelte)voor bespanning 1200 gr na besp 1352 gr
1 vleugel bespannen (zonder lg of servo) 964gr.
Het toestel is virtueel af mits wat fijnafstelling (motorbaffel, ontstekingsschakelaar, staartlandingsgestel afdekking en wat verfperikelen)
Even iets over de verfwerken. Ik gebruik sinds enige jaren de 2komponentenlak in spuitbus van de firma Crop in Nederland, topfirma terloops. Ze maken elke kleur na mits een staal. Het is aangeraden dat je een dubbele laag oracover opstuurt omdat er een lichte doorschijning is van het substraat. Geen gesukkel meer met spuitpistolen en compressoren en de schoonmaak en de kostprijs en het kopen van potten verf, verharder,thinner en ... Ik heb in deze tijd 35€ betaald voor een spuitbus van 400 ml incl verzending naar Belgie. Ge doet dat buiten (20°+) en dan heb je geen gedoe en de kwaliteit van de verf is profi. Als primer een simpel spuitbusje van Motip en ge zijt gesteld als een hond met vlooien.
Deze keer echter is er enige kleinigheid misgelopen , ik vermoed dat de overigens top kwaliteit gfk-delen van TC uit een mal komen waar een losmiddel gebruikt geweest is dat siliconen bevat. Bij het verwijderen van afplakband is er een streek verg meegekomen. De delen zijn ontvet, geschuurd en behandeld met een siliconverwijderaar maar blijkbaar niet tegoei met de vernoemde gevolgen. Bij de GFK delen in eigenbouw (waar ik PV alcohol gebruik als losmiddel) heb ik dat al lang niemeer tegen gekomen maar wat zeggen ze dan "het is wat het is".

Bijlagen

• IMG_20221030_105450194.jpg
    IMG_20221030_105450194.jpg
    182,7 KB · Weergaven: 169
  • IMG_20221030_104329452.jpg
    IMG_20221030_104329452.jpg
    207,2 KB · Weergaven: 165
  • IMG_20221030_104341517.jpg
    IMG_20221030_104341517.jpg
    220,5 KB · Weergaven: 170
  • IMG_20221030_104353886.jpg
    IMG_20221030_104353886.jpg
    199,4 KB · Weergaven: 168
  • IMG_20221030_104500903.jpg
    IMG_20221030_104500903.jpg
    144,9 KB · Weergaven: 163
  • IMG_20221030_105945897.jpg
    IMG_20221030_105945897.jpg
    185,4 KB · Weergaven: 164
  • IMG_20221030_105955805.jpg
    IMG_20221030_105955805.jpg
    164,1 KB · Weergaven: 173
  • IMG_20221030_110022201.jpg
    IMG_20221030_110022201.jpg
    196,6 KB · Weergaven: 157
dat ziet er fantastisch uit, echt een mooie Cap 21 heb je gebouwd…. Mag je met recht trots op zijn :thumbsup:

Gfk delen kan je het beste ontvetten met iets als Aceton, en na het opschuren wederom met aceton ontvetten.
En uiteraard wel een primer gebruiken voordat de kleur erop gaat.

We maken in ons bedrijf veel producten van epoxy en gebruiken geen PVA in de mallen. Om de was te verwijderen gebruiken we HG wasverwijderbaar .
Bij proeven bleek dit heel goed te werken.

Prachtig en bedankt voor je info.
Het is dan zeker de moeite waard om een lichtere te bouwen van tc
Die ik heb weegt 527 gram en richtingsroer bijna 200 gram.

Laatst bewerkt:
We maken in ons bedrijf veel producten van epoxy en gebruiken geen PVA in de mallen. Om de was te verwijderen gebruiken we HG wasverwijderbaar .
Bij proeven bleek dit heel goed te werken.
Probeer eens een semi permanente loswas, dan heb je daar vrijwel geen last meer van

Er moet me toch even iets van het hart. De bouw van de Cap21 is heel moeizaam verlopen, denken we maar vooreerst aan het balsatekort maar ook het probleem met de motor en nu problemen met de rx batterijen. Ik koop verleden jaar 2 LiFe's van hobbyking die alle 2 defect bleken te zijn, dus ik koop 2 nieuwe bij aerobertics Ecobatt, blijkt één cel defect of hopeloos uit balans. Als ik mijn vleugel bezie dan zie ik bizarre deuken waarvan ik niet weet hoe ze'r in zijn gekomen, ik heb alle balsa moeten naschuren omdat de dikte tot 50% afweek, komt het daardoor? In elk geval heb ik de sterke indruk dat de kwaliteit van vele produkten fel verlaagd is en de prijzen verhoogt dus er zit maar één ding op en dat is stoppen met dingen zelf te bouwen, mateloos materialen achterna te zitten en tonnen verzendkosten te betalen voor die rommel te laten leveren. In een vliegtuig moet alles van topkwaliteit zijn en het lijkt me zoals de toestand nu is niet meer haalbaar waardoor het genot van iets gemaakt te hebben ook weg is dus doe ik dat , na 40 jaar probleemloos kwaliteit aan te kunnen kopen, niet meer.
Toch even vermelden dat er wel nog firma's zijn die topkwaliteit leveren zoals bv Tony Clark, Zimmerman, Emcotec, Savox

Klinkt me niet onbekend in de oren, ben blij dat ik in de goeie tijd een hoop heb gekocht, de laatste aankopen van lipo, lifepo4 was bij mij ook al van mindere kwaliteit….
Als ik wat nieuws nodig ben zoals bekabeling, rx accu’s dan ga ik naar een betrouwbare leverancier zoals SMT (struik model techniek)

Hierbij het verslag van de eerste vlucht. Superbe, ik kan niet meer zeggen, ik voelde meteen toen het ding opsteeg dat hij super makkelijk en strak vloog zonder bijtrimmen, van de eerste keer "dead on".
Ik maak meteen ook van de gelegenheid gebruik van mijn welgemeende excuses aan te bieden aan Hobbyking. De geleverde batterijen die ik defect achtte zijn NIET defect maar ipv LiFe's waren het LiPo's en waarschijnlijk
heb ik die misbesteld. Hoe heb ik dat ontdekt? bij mijn derde vlucht stopte de motor prompt, en ook als zweefvliegtuig presteert de CAP voorbeeldig. Vandaag heb ik ontdekt dat de ontstekingsbatterij leeg was. Batterij getest? gaat maar 70 mah in net zoals de andere 2.
Wat zei ik toen? ho maar, ho maar hier is ergens iets niet pluis, ik kreeg zo mijn vermoedens en inderdaad de LiFe's die ik dacht besteld te hebben zijn in feite LiPo's en dat verklaart alles behalve dat ik dat niet eerder gemerkt heb.
Ik weet dat er serieuze gaten in mijn model van de realiteit zitten en dat koeionneert me ontzettend maar der is niks aan te doen , ik ben wel 70 maar het is nooit echt goed geweest.
Ik denk aan veel maar zelden op de juiste moment en zodoende....
Cap21 Tony Clark zwaartepunt op 120mm (TC schrijft 130mm voor) gewicht 7552gr en de rest conform het plan.

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden!

En blij te horen dat je accus toch OK zijn. Beter voor iedereen zo!
Mijn HK lipo's (verschillende types) gaan ondertussen al een paar jaar mee zonder zichtbare
of merkbare slijtage, hopelijk geldt dat voor die van jou ook.

Back