CAP21 Tony Clark kit herziening

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door cuwaert, 5 aug 2021.

  1. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Hallo iedereen, nee heb niet stilgezeten. Mooi van de informatie. Het ontwerp staat een beetje in het licht van een lichte motor en mijn bezorgdheid het zwaartepunt goed te krijgen.
    Daarom ga ik geen gewicht sparen met de demper, het wordt een zimmerman karkas van 80mm diameter en 175mm lang met ingewanden. Alles zoveel mogelijk naar voor.
    Hierbij een foto van het ontwerp tot hier toe. Vertikale zal een huid van 2 mm krijgen en horizontale 1,5 mm van 18 gr per plankske.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • romp.JPG
      romp.JPG
      Bestandsgrootte:
      243,4 KB
      Weergaven:
      168
  2. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Ik ben momenteel aan't nakijken , hoe ga ik dit bouwen zodat het perfect in mekaar kan gezet worden
    Ik heb er nog een aantal fouten uit gehaald en er zitten er voorzekers nog enkele in.
    In het blaadje dat bij het plan komt zijn enkele modif's opgenomen die Gerhard Reinsch voorstelt.
    Zo opteert hij voor een halve tot 1 graad extra zijstelling (de ZG62 heeft dat nodig zegt hij). Origineel is ze 2°.
    Ik weet niet goed wat ik daar moet mee doen, ik vind het nogal veel.
    De cap232 , ook 2m2, die ik in 2005 gemaakt heb had 1,5° en die vliegt goed dus...
    Diezelfde cap had 2° neerstelling en ik herinner me dat bij de eerste vlucht ik de indruk had te klimmen bij extra gas. Daarna heb ik zo niet meer opgemerkt.
    Herr Reinsch stelt opstelling voor, wel kijk dat durf ik niet. De modellekes verschillen toch niet zoveel alhoeweel de 232 een iets langere neus heeft.
    De horizontale wil hij een extra halve graad positief zetten dus +1,5° en de vleugel 1°. Dat lijkt me logisch. Aan de andere kant zegt hij dat ook zomaar niet.
    De demper is millimeterwerk. Ik heb nl minstens een recht stuk van 45mm nodig voor de verbinding en voor de rest wil ik hem zo groot mogelijk maken.
    Hierbij nog een afbeelding van hoe het er allemaal in zit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • romp.JPG
      romp.JPG
      Bestandsgrootte:
      287 KB
      Weergaven:
      151
  3. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Iets mis gelopen met het opladen van bestanden.
    Trouwens het zit weer helemaal goed, ik raak aan geen balsa meer, wat een povere wereld is dit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • romp1.JPG
      romp1.JPG
      Bestandsgrootte:
      127,1 KB
      Weergaven:
      143
    • romp2.JPG
      romp2.JPG
      Bestandsgrootte:
      229,2 KB
      Weergaven:
      148
    • romp3.JPG
      romp3.JPG
      Bestandsgrootte:
      171,3 KB
      Weergaven:
      131
  4. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    nakijken nakijken, heb balsa besteld bij conrad. Ik ben s curieus wat de kwaliteit daarvan is want ik heb lichte planken nodig voor alles wat achter het zwaartepunt ligt.
    Optimale afstelhoeken is altijd wat risicovol, den ene zegt zus en den andere zo en de meeste niks.
    Geen neerstelling? denk toch dat ik een graadje of eentig ga geven.
     
  5. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Balsa van Conrad is waardeloos voor vliegtuigmodelbouw. Gemiddeld 2,5 tot 3 maal het streefgewicht van 180 kg/m³ voor de zware en 120 kg/m³ voor de lichte.
    Dus terug bij af voor wat balsa betreft. Ondertussen heb ik nog een pijnlijke fout ter hoogte van de vertikale gemerkt...nadat ik het richtingsroer gebouwd had natuurlijk. Eens je het in je handen neemt merk je direkt dat er iets niet klopt.
    50€ naar de vaantjes, maar misschien kan het nog dienen voor een konijnenkot of zo.
    Goede luchtwaardige materialen vinden , zelfs voor modellen, is momenteel wat lastig, Ik ging altijd bij Heerdegen die absolute topwaar leverde, maar nu zit die zonder.
    zal wel aan Covid liggen zeker, en zoals men nu bezig is , is het einde nog niet in zicht, let op mn woorden. Dat soort problemen zijn zelden oplosbaar met neuslengteredeneringen.
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Balsa is niet schaars, je kunt het bij Hobbyin zo bestellen. Prima kwaliteit en beslist niet duur. Alle maten uit voorraad leverbaar.

    Heel eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat je aan een Tony Clark kit zou willen herzien. Deze kits zijn van zeer goede kwaliteit, dat weten de meeste doorgewinterde modelbouwers. De prijs is misschien wat hoog, kwaliteit kost echter nog steeds geld, ook al wordt er soms anders beweerd.
    (Ik noem het maar de "action" generatie)

    Succes met bouwen !

    Grt,

    Arnoud.
     
    strutter en Lex Risseeuw vinden dit leuk.
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    En anders ff Johan (plotterweld) vragen, die heeft pas meer dan 1200 balsaplankjes ingeslagen :D
     
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Bestellen bij balsabar oid.
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    En Leo Briels (Elbe) heeft ook altijd een fatsoenlijk assortiment Balsa staan
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Die vraag staat nog open, ben ik ook wel benieuwd naar.


    jan.
     
  11. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Mooi project! Zeker die deelbare vleugel is een pluspunt.

    Afgelopen jaar hebben we een nieuwe Cap 21 ingevolgen van TC met zg62 op hydromount. Deze is exact volgens de kit en beschrijving gebouwd. Tot de bespanning met papier toe! Qua instelhoeken en motordomp/zijstelling hebben wij tot nu toe geen aanpassingen gedaan. De kist vliegt echt ontzettend goed en strak. Ik ben niet de eigenaar van het betreffende toestel maar heb het ingevlogen en al wat afgesteld tijdens een 5-tal vluchten. Als er één plan is waarbij ik zonder aanpassingen qua hoeken aan zou beginnen bouwen dan is het wel dit plan.

    Wat wel aangepast is; ailerons doorlopend gemaakt, 1 digitale servo per aileron direct aan de aansturing. Minder omslachtig dan de overbrengingen, het gewicht meer naar buiten in vleugel heeft voor mijn gevoel geen al te grote invloed op de snap-rolls. Ik vermoed dat 95% van de modelpiloten er zo héél tevreden mee kunnen zijn.

    Betreffende strak vliegen; er kan wel een meskant mixer ingesteld worden (rudder - aileron en ook rudder - hoogte). Maar die mixer heb ik altijd op m’n F3M toestellen gehad. Zelfs de krill Yak en Sukhoi, destijds toch referentie.
     
  12. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Ik heb altijd wel een Cap21 TC willen maken, echter de vleugelineenstuk hield me tegen. Ik heb geen twijfels over de kwaliteit van de kit. TC is gewoon goed.
    Smalle volle rolroeren hou ik echter niet van.
    Waarom herziening, denk gewoon omdat ik graag ontwerp en bouw.
    Had liefst schaalrolroeren
    Motorkap over de beplanking heb ik ook niet zo graag
    Cap21 TC is gemaakt voor te verven (glasfaserversterking aan de vleugel) verven/spuiten doe ik niet graag, dus net zoals al mijn bakken oracover, is nie schoon over glasfaser.
    Hoofdstuk motoren.
    Destijds had ik geen zicht op de beschikbaarheid van 3w55i die ik van plan was te gebruiken. Mijn vraag bij 3w werd met grote vertraging beantwoord en ondertussen lag er al een zielige DLE in mijn schuif.
    Ik hoop genoeg gewicht achter CG te kunnen besparen temeer omdat ik de servo's van HR liefst vanachter zie en de DLE veel lichter is als de 62.
    De 62 van TC is met hydromount en ik kan me voorstellen dat die schokdempers wel s rap versleten kunnen zijn en 800€ voor het geheel?? Alternatieve ophanging is riskant voor wat betreft de integriteit van de demper zoals afscheuren.
    Een dergelijke ophanging is heel fragiel, geloof me ik kan het weten, heb jaaren liggen kloten met een 3w met TC demper vast opgeschroeft en motor vast op romp. Motor schudde die demper gewoon van zich af.
    U gelooft het niet? ik had er in elk geval genoeg van toen mijn trukkendoos leeg was, dus als je voor de 62 kiest is het het veiligst dit kompleet te doen zoals TC het voorschrijft of je bent aan't avonturen. 800€ dus.
    De DLE kost me ca 500€ met zelfgemaakte demper en relatief harde rubbers.
    Ik denk dat ik, ik hoop dat ik, nu met de balsacrisis het vliegerke zonder lood kan bouwen met minder gewicht maar dan moet ik wel beschikking hebben over geselecteerde balsa, en bij mijn vertrouwde leveranciers was dat geen probleem, of ik moet een hele camion kopen en thuis selecteren... en dan had ik beter een TC kit gekocht. Welke zekerheden zijn er nog met die coronawaanzin?
    Dus waarom?
    Kostprijs 1000 + 800=1800
    plezier van het ontwerpen( reken dat maar x2)
    vermijden van slijtageproblemen, zoals dat zit te schudden altijd op dezelfde plaats.
    Motorkap over de beplanking heb ik ook niet zo graag

    Contraindicaties zijn /is vooral het mooie geluid van de 62 op hydromount. Misschien wel 800 € waard. Subiet krijg ik nog spijt.

    Wat nog zoal: ik zal de rompflanken wellicht waarschijnlijk misschien moeten "ajoureren" alsook alle ribben en lijsten van HS en VS en vleugel. Zeker als ik geen optimale balsa kan bemachtigen.
    Met de cnc frees is dat makkelijk.
    En potverdorie nog aan toe, ik ben vergeten foto's te maken van de bouw van het richtingsroer. Mijnen overschot aan balsa is daarmee op en nu is het wachten.
    Conclusie. Als je iemand bent die graag bouwt zonder de rompslomp van ontwerpen en de daarmee samengaande slapeloze nachten, wikken en overwegen, najagen van materialen vooral in deze tijden dan koop je best de TC kit.
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Heb zelf een TC Cap 21 gehad met de volledige TC aanbevolen setup. Die combo is goud. Stil, genoeg vermogen. Op een meeting vloog ik samen met een electro kist, na de vlucht werd ik benaderd op hoeveel S lipos ik de Cap vloog... 2 was het antwoord (ontvanger) Al doelde de vraagsteller natuurlijk op de aandrijving. Die was verrast door de ZG62.

    Ondanks alles wat er vandaag de dag op de markt ik zou ik zonder nadenken weer dat bedrag op tafel gooien voor die setup voor die kist. Zie filmpje. Al waren de hydromount dempers op dat moment... Jaja.. lek Wat vooral bij stationair goed te horen is.

     
  14. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Heb vandaag weer balsa toegekregen, 2 van de 10 is bruikbaar. Heb mijn atelier al vol liggen met 3mm plankjes die veel te zwaar zijn.
    Enkel ter plaatse gaan wegen zou misschien nog een optie zijn maar daar heb ik niet veel goesting voor, ver rijden met de wagen zonder garantie.
    Ook andere onderdelen als scharnieren en kwiklinks zijn moeilijk/niet te krijgen. Ik denk dat ik de bouw ga stopzetten tot iedereen terug uit quarantaine is.
    Misschien duurt het nog wel even voor het volgende griepje de boel weer blokkeert of? heeft men tegen dan al begrepen dat een iets efficientere
    aanpak hiervan niet zo slecht zou zijn.
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Als je contact op neemt met peter van hangarmodelbouw die wil ze voor je wegen. mischien dat je daar kleine vergoeding moet betalen maar dan heb je wel licht hout.
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    dat conrad ruk hout had kon ik je al wel zeggen dat is ook geen modelbouwwinkel.
     
  17. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Ik koop geen hout meer voorlopig. Misschien dat er binnen enkele jaren weer wat gebeurt in die markt, maar voorlopig is alles dichtgelockdowned... als ik dan nog leef.
    Ik heb vliegers genoeg, dus in de zomer heb ik mijn amusement nog wel. De winters zijn vreselijk.
    Ja ik weet hier en daar ligt er nog wel een plankje te koop, maar wat is dat dan? Ik heb tientallen plankjes nodig van goede kwaliteit en ik ga niet weken de baan op voor hier of daar eens iets bruikbaars te vinden.
    Ik heb een hekel aan autorijden.
    Als het niet kan dan kan het niet.
    Conrad, ja natuurlijk heeft die konijnekotenhout, maar ik had gehoopt op 4 plankjes.... nee dus.
    Ik zou wel s willen weten (mooie van Jules De Corte) waarom is de balsa zo schaars? Ligt iedereen met een snotneus of zijn't de Chinezen weer die alles opgekocht hebben?
    Of is't misschien de opwarming van de Aarde waardoor de bomen nie zo goed meer groeien of zit er een ziekte in de Balsa?
     
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    daarom zeg ik. neem eens contact op met peter van hangar modelbouw. als je het verhaal uitlegt weegt hij ze uit en stuurt hij ze op. doet hij ook altijd voor mij. nooit enig probleem gehad.
     
  19. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Dag mijne heren collega's modelbouwers luchtvaartenthousiasten. Ik heb een tijdje liggen klooien en een aantal foto's kwijt gespeeld van de bouw maar ik ga dat proberen goed te maken met nieuwe foto's van de bijnaafgebouwde romp.
    Ik heb intussen nog altijd niet alle balsa (geen 2,5 en 1,5) kunnen bemachtigen in deze zwakke tijden en in het bijzonder voor mij.
    Ik ben enkele jaren geleden naar de miseriemarkt geweest en heb mij daar totaal ongewild voor mij longkanker laten aansmeren en voor mijn vrouw ziekte van alzheimer. Dus we zijn allebij gesteld gelijk een hond met vlooien.
    Maar laat dat de pret niet bederven en hieronder die bewuste foto's. Ik moet de horizontale stab nog maken maar daarvoor heb ik 2,5 en 1,5 nodig alsook voor de vleugel.
    Tony Clark heeft het landingsgestel niet meer in voorraad maar desnoods maak ik dat zelf in GFK. Finaal moet ik s zien wat r nog op de bank staat voor de Oracover te kopen.

    Niet de beste foto's maar ik maak r nog wel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Wat mij betreft vergt dit enige exegese.

    Met name de reltaie met vliegtuigmodelbouw ontgaat me.

    Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.


    jan.
     

Deel Deze Pagina