Capricorn LAB08

Het is wel heel moeilijk om gewoon straight to the point te zijn en een duidelijk antwoord te geven....

Het is wel heel moeilijk om gewoon straight to the point te zijn en een duidelijk antwoord te geven....

Huhuh... dat is het leuke van een forum :D

Als je een auto wil produceren loop je tegen onkosten aan die op lage aantallen een stempel kunnen drukken op de totale prijs, denk hierbij bv aan spuit-giet-mallen en mogelijk andere specifieke materialen. Het is dan beter om materialen af te nemen as-is ipv alles opnieuw te maken / ontwerpen.
Voorbeeldje: check de front-body-mount van de Lab-08 en de V8.

Als je een auto wil produceren loop je tegen onkosten aan die op lage aantallen een stempel kunnen drukken op de totale prijs, denk hierbij bv aan spuit-giet-mallen en mogelijk andere specifieke materialen. Het is dan beter om materialen af te nemen as-is ipv alles opnieuw te maken / ontwerpen.

Wauw! Wat een ontzettend prestatiebepalend voorbeeld! Nu kunnen we wel zeggen dat die auto's heeeul veeeul op elkaar lijken...

Goh.... alle auto's hebben 4 wielen, dubble wishbone suspension, 4 dempers op dezelfde manier bevestigd, de radioplaat op een dezelfde manier bevestigd, dezelfde look-a-like dempers en bodymounts, snaar-locaties etc. Tja... en dan kan ik het mij wel voorstellen dat de Velox (want daar doel je op) als merk/model van net 3 jaar oud een voorbeeld heeft gestaan voor alle aluminium modellen zoals de SMP slide......

Als we dan toch lekker bezig zijn. Pietsch heeft gewoon van al zijn fouten van de Velox geleerd en heeft daaruit de MRX5 laten komen ;)

Overigens vraag ik mij af als al het aluminium ook niet gewoon gietwerk is. De zeer ingewikkelde blokken van Serpent (als mooi voorbeeld) zijn inderdaad prima CNC te frezen maar gieten gaat vele malen sneller en makkelijker.

Overigens vraag ik mij af als al het aluminium ook niet gewoon gietwerk is. De zeer ingewikkelde blokken van Serpent (als mooi voorbeeld) zijn inderdaad prima CNC te frezen maar gieten gaat vele malen sneller en makkelijker.

Ik weet niet exact hoe alu delen worden gemaakt, de één zegt CNC de andere gegoten. Probleem zijn vooral de spuitgietmallen, die dingen zijn zeer prijzig. Ik heb ooit eens in het verleden vernomen dat die mallen al snel 10.000 euro kosten. Overigens... een mooie van KM-Racing:

KM H-K1 aluminium & spring steel wishbones Red RC – RC Car News

Hoe dan ook, volgend jaar veel nieuwe modellen! Capricorn, Xray en wie weet iets van KM?

Laatst bewerkt:
zeer amusant allemaal.

natuurlijk wordt er gekopieerd, waar de chinezen een waar ambacht van gemaakt hebben. Overigens is serpent in mijn ogen de moeder van de huidige aantallen ontwerpen. Ron Ton en Pieter Bervoets waren heel goed bezig vroeger. Laats heb ik overigens gelezen dat Hudy onderdelen aan Serpent leverde wat mij de indruk geeft dat Hudy ook een eigen ontwerper is en geen kopieerder. De huidige 1/10 modellen zijn veel op de NT1 gebaseerd waarbij de Mugen op zich zelf staat denk ik?

De 1/8 modellen hebben allemaal naar de Serpent gekeken en zijn recentelijk verder gegaan met eigen ontwerpers.:rolleyes:

De Sheperd staat los van de bestaande 1/8 modellen met hun achteras rem oplossing, welke nu door Pietsch is gekopieerd en in mijn ogen verbeterd. Als 1/10 rijder lijkt mij de afstelling van een 1/8 voor 80% af te hangen van de banden en de kap, maar nu zullen de opmerkingen wel losbarsten.:mrgreen:

Nu ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig hoe hudy die 1/8 gemaakt heeft, waarvan heeft die gekopieerd? of heeft die de NT1 op een 1/8 schaal gemaakt met alleen een starre achteras met een vrijloop voor.
ben benieuwd.

De 1/8 modellen hebben allemaal naar de Serpent gekeken en zijn recentelijk verder gegaan met eigen ontwerpers.:rolleyes:

Lees jij de geschiedenis over Serpent nog maar eens goed op de div. internet sites. Als er een merk is met een groot kopieer geschiedenis is het Serpent wel...

ok Roelof zou kunnen, maar toen ik nog een starre bak van serpent reed kwamen zij met de 4x4 uit geheel geveerd als eerste volgens mij.

daarna is het dus allemaal kopieren geblazen begrijp ik.:D

Nee, de eerste geveerde 4 x 4 was de Manta 4 van Mantua Models... maar in dat jaar introduceerden alle grote merken van toen (SG, Serpent, Kyosho/Graupner, Associated) een 4WD 4-wiel geveerd model. Serpent hoorde wel bij de eerste lichting...

Maare; ik kan me nog een auto herinneren die was opgebouwd uit hop-up parts wat dat bedrijf leverde voor een andere merk/type. Toen dat model werd vervangen, leverde die hop-up part leverancier een complete auto bestaande uit eigenlijk alleen maar toeleverings parts.... Ik zal even zoeken of ik dat model nog kan vinden...

Ja, leuk zo`n forum.
Nee, we kunnen er gek en grappig over doen heren...maar het is gewoon duidelijk om dit even te weten, al is het niet veel, het is voor mij genoeg om te zeggen: laat maar zitten. Eerst dacht ik , koop die LAB08 erbij, voor de fun, maar nu ik weet dat er ook echt intensief met de Velox V8 is samengewerkt...
Dan hoef ik die auto niet meer, daar heb ik zoveel slechte verhalen over gehoord...

Overigens... een mooie van KM-Racing:

KM H-K1 aluminium & spring steel wishbones Red RC – RC Car News

Hoe dan ook, volgend jaar veel nieuwe modellen! Capricorn, Xray en wie weet iets van KM?

Kijk, dit spreekt mij nou aan, hier is over nagedacht. Dit zijn gewoon prestatie verhogende onderdelen, ze zetten het er ook duidelijk bij:
Punt 1: het verlaagd het zwaartepunt, dat is natuurlijk altijd Ok.
Punt 2: Het zorgt ook nog eens voor meer wieldruk, dus met een gelijkblijvende wrijvingscoëfficiënt van de band en aannemende dat er op dezelfde graad in de cirkel van Kamm gebleven wordt, zal de laterale component meer kunnen opnemen, dit resulteert gewoon in hogere bocht snelheid.
Persoonlijk vind ik de onderdelen nog wel erg aan de prijs en wacht dan ook tot bv. 3Racing ze even namaakt.

zeer amusant allemaal.
De huidige 1/10 modellen zijn veel op de NT1.

Vind dat de meeste 200mm auto`s ook wel wat weg hebben van de Serpent Inpulse.

Maar het blijft grappig allemaal, hadden op de baan ook altijd een leuke strijd tussen mugen MTX3 en de Serpent 710, was altijd hetzelfde, zo van:
Ja, dat ging hard heh, komt doordat ik de 710 rijd, dat andere merk is bagger...;) Was overduidelijk een grapje natuurlijk, dat wisten we allemaal, het komt immers op de afstelling en rijders kunsten aan. Zolang de wereldtop nog harder rijd met zo`n zelfde model....tja....
Gelukkig wordt dit niet serieus bedreven, stel je toch eens voor dat belanghebbenden dit spel zouden gaan spelen, dan is de hobby immers zo dood, een beginner kan hier immers geen onderscheid in aan brengen.

CapricornLab08-4.jpg

Wat vinden jullie van de snaar spanner trouwens?

Maar moet je daarna dan niet de boel alsnog opspannen op een freesmachine om de schroef draadjes en vlakke kanten eraan te frezen. Aluminium frezen gaat snel tegenwoordig. Zou zelf wel zo`n mooie Datron cnc willen kopen:
UtC3TDuKc5g[/media] - High Speed CNC Mill

Daarnaast krijg je volgens mij nooit de 7000-serie kwaliteit met gieten en scheelt het voor de treksterkte wel een factor 2.

Laatst bewerkt door een moderator:
laat maar zitten. Eerst dacht ik , koop die LAB08 erbij, voor de fun, maar nu ik weet dat er ook echt intensief met de Velox V8 is samengewerkt...
Dan hoef ik die auto niet meer, daar heb ik zoveel slechte verhalen over gehoord...

Roy je maakt me nieuwsgierig. Kun je me vertellen wat je gehoord hebt? Ik heb zelf dit jaar met zowel de Motonica als de Shepherd mogen racen, en moet zeggen dat de Shepherd mij ten zeerste beviel. Misschien als Elektro-azijn-zeiker kijk ik anders naar een 1:8, maar ik heb zelf weinig slechts ervaren van deze auto. Eigenlijk helemaal niets. Daarom dat je me nieuwsgierig maakt.

Als 1/10 rijder lijkt mij de afstelling van een 1/8 voor 80% af te hangen van de banden en de kap, maar nu zullen de opmerkingen wel losbarsten.

[LOSBARST MODUS TEGEN JW ;-)] Dat is natuurlijk niet waar!. En dat mag ik nu zeggen aangezien ik ook een jaartje gespeeld heb met de 1:8 :mrgreen: [/LOSBAST MODUS TEGEN JW;-)] Geintje ;-) JW

CapricornLab08-4.jpg

Wat vinden jullie van de snaar spanner trouwens?

Waar is de spanner? ik zie hier alleen maar een gelijder? Ik zie niet hoe de snaar daadwerkelijk gespannen kan worden? Of kunnen de lagers opzich zelf nog op en neer bewegen, en zijn ze door een schroef vast te zetten?
Het is wel mooier dan "één lager". Wanneer je snaar wat ouder was moest je deze soms dusdanig diep zetten dat de tanden onder het klapperen van de snaren bij het gas geven, angstvallig dicht bij elkaar kwamen.

Overigens vind ik de Capricorn een mooie auto, ziet er goed doordact uit. Afgelopen jaar heb ik ook getest met een flexend topdeck op de 1:8 en dat beviel me goed. Ik kan ook wel begrijpen dat hier voor gekozen wordt. Ben benieuwd.

Groet Robert

Laatst bewerkt:
Lolz... Hij heeft zijn broek nog niet gewassen. Onderdraagarmen van alu hebben alleen effect als ze echt lichter en stijver zijn Roy. Een onderdraagarm is onafgeveerd gewicht weet je.

Maar het geeft toch meer druk naar beneden, zwaartekracht toch..?

Heeft KM racing een 1:8 dan? De LAB-08 is opgebouwd voor 60% uit onderdelen van een andere auto, zitten ook zeker eigen aspecten in.

60% van de onderdelen?.
Dat vind ik wel apart, aangezien 40% van de onderdelen van de LAB C01 (de 1/10 van Cap.) komen, dus met andere woorden ze hebben geen enkel nieuw onderdeel ontworpen? :confused::D

Om even Patrizio (eigenaar Capricornrc) te quoten:

Hi Everyone and happy Christmas

Car will be presented and sold with floating radio plate in the front with the new floating stabilized flexybility FSF
in this way the rear floating is controlled by 2 rod attached to carbon plate.
Choosing the different attaching point we have a more or less progressive responce.
For the Full floating radio plate will be available an optional radio plate
As capricorn tradition, the transmission will be the lighter available on market in this scale.
40% of parts of the 1/8 car will be compatible with 1/10 model.
Radio plate will have a high of 25,5mm (same as 1/10) as the servo mounts and receiver holder will be the same as 1/10
The mid shaft and eccentrical belt tensioner will be the same as 1/10 as well as the front shock (rear will be longer by 3mm)
front sway bar male and female will be same as 1/0 as also the brake level.
Will have a new camber adjustment system that can be set up with a 2mm hex screw directy on the pitlane for a fast tuning.
As for the most of the plastic parts and alluminium, they are mirrored so the end user will need to buy just 1 piece of all instead of 2...
except the front lower arms.

Een aantal onderdelen komen inderdaad bij een ander bedrijf vandaan, dit zijn onderdelen die een lage oplage hebben en zeer kostbaar zijn om te produceren. Maar dit komt lang niet in de buurt van de 60% zoals Pieter beweert, eerder 10%.

Goh.... alle auto's hebben 4 wielen, dubble wishbone suspension, 4 dempers op dezelfde manier bevestigd, de radioplaat op een dezelfde manier bevestigd, dezelfde look-a-like dempers en bodymounts, snaar-locaties etc. Tja... en dan kan ik het mij wel voorstellen dat de Velox (want daar doel je op) als merk/model van net 3 jaar oud een voorbeeld heeft gestaan voor alle aluminium modellen zoals de SMP slide......

Als we dan toch lekker bezig zijn. Pietsch heeft gewoon van al zijn fouten van de Velox geleerd en heeft daaruit de MRX5 laten komen ;)

Voor zover ik weet is al het huidige Serpent aluminium een knap staaltje gietwerk. 100% zeker weten doe ik het niet, daarvoor zou iemand mij zo'n stukje moeten doneren om te onderzoeken. ;)

Al het aluminium van Capricorn is 100% freeswerk, op alle onderdelen zie je de freesbanen nog zitten.
De magnesium onderdelen zijn wel gietwerk.
Aan de linkerkant bij de droop setscrew zie je duidelijk de freesbanen nog zitten:

100_3887.jpg

zeer amusant allemaal.

natuurlijk wordt er gekopieerd, waar de chinezen een waar ambacht van gemaakt hebben. Overigens is serpent in mijn ogen de moeder van de huidige aantallen ontwerpen. Ron Ton en Pieter Bervoets waren heel goed bezig vroeger. Laats heb ik overigens gelezen dat Hudy onderdelen aan Serpent leverde wat mij de indruk geeft dat Hudy ook een eigen ontwerper is en geen kopieerder. De huidige 1/10 modellen zijn veel op de NT1 gebaseerd waarbij de Mugen op zich zelf staat denk ik?

De Sheperd staat los van de bestaande 1/8 modellen met hun achteras rem oplossing, welke nu door Pietsch is gekopieerd en in mijn ogen verbeterd. Als 1/10 rijder lijkt mij de afstelling van een 1/8 voor 80% af te hangen van de banden en de kap, maar nu zullen de opmerkingen wel losbarsten.:mrgreen:

Nu ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig hoe hudy die 1/8 gemaakt heeft, waarvan heeft die gekopieerd? of heeft die de NT1 op een 1/8 schaal gemaakt met alleen een starre achteras met een vrijloop voor.
ben benieuwd.

JW, heb je de NT1 wel is naast een MTX-4 gehouden?. De nt1 is vrijwel een identieke kopie van de Mugen. :D

Verder lijken deze auto's gewoon snel op elkaar, haal de buitenkant van een personenauto en de leek kan een Volkswagen ook niet van een Opel onderscheiden. ;)

Kijk, dit spreekt mij nou aan, hier is over nagedacht. Dit zijn gewoon prestatie verhogende onderdelen, ze zetten het er ook duidelijk bij:
Punt 1: het verlaagd het zwaartepunt, dat is natuurlijk altijd Ok.
Punt 2: Het zorgt ook nog eens voor meer wieldruk, dus met een gelijkblijvende wrijvingscoëfficiënt van de band en aannemende dat er op dezelfde graad in de cirkel van Kamm gebleven wordt, zal de laterale component meer kunnen opnemen, dit resulteert gewoon in hogere bocht snelheid.
Persoonlijk vind ik de onderdelen nog wel erg aan de prijs en wacht dan ook tot bv. 3Racing ze even namaakt.

Punt 1: het legt het zwaartepunt naar de uiterste hoeken van de auto, das niet goed.
Punt 2: Onafgeveerde massa neemt toe, das ook niet goed. Er is namelijk meer demping nodig om die massa uit te dempen. Elke gram die je op je wielophanging/onafgeveerde massa kan besparen moet je proberen uit te voeren.
Ik vind het wel een mooi en orgineel idee, ik hoop dan ook dat jij hier mee gaat experimenteren komend jaar. ;)

[LOSBARST MODUS TEGEN JW ;-)] Dat is natuurlijk niet waar!. En dat mag ik nu zeggen aangezien ik ook een jaartje gespeeld heb met de 1:8 :mrgreen: [/LOSBAST MODUS TEGEN JW;-)] Geintje ;-) JW

Waar is de spanner? ik zie hier alleen maar een gelijder? Ik zie niet hoe de snaar daadwerkelijk gespannen kan worden? Of kunnen de lagers opzich zelf nog op en neer bewegen, en zijn ze door een schroef vast te zetten?
Het is wel mooier dan "één lager". Wanneer je snaar wat ouder was moest je deze soms dusdanig diep zetten dat de tanden onder het klapperen van de snaren bij het gas geven, angstvallig dicht bij elkaar kwamen.

Overigens vind ik de Capricorn een mooie auto, ziet er goed doordact uit. Afgelopen jaar heb ik ook getest met een flexend topdeck op de 1:8 en dat beviel me goed. Ik kan ook wel begrijpen dat hier voor gekozen wordt. Ben benieuwd.

Groet Robert

Beide rollen van de spanner kunnen verplaatst worden, met dit systeem wordt inderdaad het klapperen vermindert en is er minder spanning per rol nodig om de riem toch goed te kunnen begeleiden.

Laatst bewerkt:
Heb je het wel is gezien, of in je handen gehad?.
In het begin waren er ook problemen met brekende motorsteunen, en de speling na gebruik op de lager/ARB boringen.

Hoe trek je die mal dan los bij bv. de lagerzittingen...? daar geen draft toch, dat alu geeft niet mee.
Veel teveel scherpe hoeken naar mijn mening.

Back