carrera

heren

Ik heb vandaag een carrera zwever met een feran romp opgehaald ,alleen wat voor een model is dit?
Span is 4 meter ,verder moeten de vleugels opnieuw in de folie(rot klus)
en de aansturing van 1 rolroer moet ik opnieuw maken .
verder nog wat kleinigheden .
hier een foto
full

maar toen was het nog niet klaar .

ik kreeg van deze man een half afgebouwde jan van gent ,met een span van 4 meter ,en nog een salto erbij (veel werk aan),en nog 2 rompen van andere zwevers .(volgens mij rijp voor de bak)
full

hier een foto van de jan van gent .

full

met de vleugels

ha ,nu heb ik wel genoeg te doen deze winter .

gr paulus

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat lijkt wel een Carrera Kestrel (let op de cockpitkap, bij jou is het achterste stukje wit geverfd maar bij deze niet:)

Carrera-Kestrel-Retro2010-2.jpg

Alleen is die iets kleiner, 380cm.
Zie Carrera Modelle

Span is 4 meter ,verder moeten de vleugels opnieuw in de folie(rot klus)
....

Mooi spul hoor! Ik ken deze zwever nog uit mijn jeugd, zat ik verlekkerd de catalogus van Carrera door te bladeren. Prachtige kist!

Over de 'rotklus', ik neem aan dat je het verwijderen van de folie bedoelt. Heb ik onlangs ook nog gedaan. De folie uit die tijd was niet wat het nu is... Stickerverwijderaar was het wondermiddel wat ik gebruikte heb bij het opnieuw in de folie zetten van mij Scirocco.

Succes er mee.

Groet,

Jacob

Tjonge, jij blijft ook maar mooie kisten opduikelen he! Mooi hoor! Veel succes met deze projecten, die kestrel is echt wel een beauty!

(offtopic: heeft die oude ls-1 ooit al eens gevlogen? Of is dat project opgegeven ;) )

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Serieuze kistjes, Paul :-).
Mooi hoor.
Lukt het nog om ze vliegend te krijgen tegen 16 Januari aan?

Veel succes met het opknappen!

Groeten,

Paul.

Serieuze kistjes, Paul :-).
Mooi hoor.
Lukt het nog om ze vliegend te krijgen tegen 16 Januari aan?

Veel succes met het opknappen!

Groeten,

Paul.

dat gaat wel lukken denk ik (16 jan)

ja, ik miste mijn asw17 ha ha ,tot dat ik deze tegen kwam .wel een stukie groter !

gr paulus

Mooi spul hoor! Ik ken deze zwever nog uit mijn jeugd, zat ik verlekkerd de catalogus van Carrera door te bladeren. Prachtige kist!

Over de 'rotklus', ik neem aan dat je het verwijderen van de folie bedoelt. Heb ik onlangs ook nog gedaan. De folie uit die tijd was niet wat het nu is... Stickerverwijderaar was het wondermiddel wat ik gebruikte heb bij het opnieuw in de folie zetten van mij Scirocco.

Succes er mee.

Groet,

Jacob

jacob bedankt voor de link ,maar ik bedoelde ook het er op plakken van de folie .
ik kan het wel, maar ik vind het een enorme rot klus ,en ik krijg het er ook nooit echt mooi op .
zeker de vleugel tippen .

gr paulus

p.s als er zich iemand geroepen voelt om de vleugels te folieen ,graag!

Die Ferran-rompen van Carrera hebben hele goede kanten én een nadelige kant.

Goede kant is dat je er met de auto overheen kunt rijden, daarna pak je een föhn, maakt de boel weer recht ... (over wat erin zit [zat] heb ik het even niet).

Nadeel-1 is dat Ferran eigenlijk niet te lijmen is. Na schuren lijkt het wel te lukken, tot je een hardere landing maakt en dan ligt alles opeens los. Dus: altijd schroeven aan de romp.

Nadeel-2 is dat dat Ferran een zeer hoge uitzettingscoëfficiënt heeft. Het zet zeer sterk uit / krimpt sterk bij temperatuursverandering. Dat resulteert in sterk verlopende trim op hoogte en richting. Zo sterk dat soms de trim op je zender niet altijd voldoende kan corrigeren.
Lastig ook want (in de zomer) na de start koelt je kist af waardoor je trim gigantisch verloopt....

De oplossing is redelijk eenvoudig:
De bowdenkabel tussen servo en (hoogte/richtings)roer in twee stukken knippen.
Precies in het midden moet een hefboom/hevel komen die de beweging omkeert (servo duwen wordt trekken aan roer en omgekeerd).
Die hevel moet daar in het midden aan de romp bevestigd worden. Omdat Ferran ook niet te lijmen is, zul je zien dat al die Ferran rompen (vaak? altijd) in het midden van de staartboom links en rechts 2 gaatjes hebben zitten. dat is de plek om die hevel te monteren.

Hoe werkt het?
Als die romp door de temp-verandering sterker van lengte verandert dan de bowden-kabel zal ook het scharnierpunt van plaats veranderen. Daardoor komt de hevel wat scheef te staan. Die scheefstand compenseert exact de verschil-uitzetting aan de andere kant.

Dirk.

Bij een Ferran romp zou ik ervoor kiezen om de servo's direct in de staart te zetten, gewoon van de buitenkant erin schroeven. Dat met die hevels is leuk maar je blijft speling houden. Servo's met ballinks in de staart geven een absoluut spelingvrije aansturing. Toegegeven, het is niet de fraaiste oplossing maar lekker simpel en het vliegt heel goed. Er hoeven ook geen mega dikke servo's in de staart dus de extra hoeveelheid lood voorin kan beperkt worden. Als je hevels en bowdenkabels door de staarboom niet nodig hebt bespaar je daar weer gewicht. Zo kan het dus:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
dirk ;die hefboom werking zit er al in .dus die laat ik ook mooi zitten .

wat betreft de werking van de rolroeren en de remkleppen ,die zijn ook nog helemaal orgineel ,is het verstandig om het zo te laten of moet ik een sleuf in de vleugen maken, om er een kabel voor de servo door te trekken ?
En met servo.s te gaan werken voor de rolroeren ,remkleppen denk ik niet want die werken goed .

gr paulus

dirk ;die hefboom werking zit er al in .dus die laat ik ook mooi zitten .

wat betreft de werking van de rolroeren en de remkleppen ,die zijn ook nog helemaal orgineel ,is het verstandig om het zo te laten of moet ik een sleuf in de vleugen maken, om er een kabel voor de servo door te trekken ?
En met servo.s te gaan werken voor de rolroeren ,remkleppen denk ik niet want die werken goed .

gr paulus
OK. Hefboom laten zitten en gebruiken. Je weet nu waarom hij er zit.

Met originele werking van rolroeren en remkleppen doel je waarschijnlijk op 'servo's in de romp'. Zekr voor de rolroeren zou ik dat niet zo laten. Servo's direct voor het rolroer plaatsen. Dat levert zoooo veel directere en prettigere aansturing op.
bij remkleppen is die precisie niet even belangrijk. daar zou je het zo kunnen laten. Maar ik zou het prettiger vinden alleen elektrische aansluitingen tussen romp en vleugels te hebben. Mechanische raken toch beschadigd, versteld, ...

Dirk.

Uitkijken met schilderen met de vlam (coronisatie) zeker bij het kielvlak is geboden. Ik heb zo mijn Carrera Trainer gemold. Nu na vijfendertig jaar smaakt het nog steeds bitter.

ik ga hem niet verven ,want de romp is nog zeer mooi en met weinig krassen .
wat ik wel ga doen is, de aansturing voor de rolroeren verwijderen ,en er servo,s in zetten .
O ja ,de rolroeren zijn wel erg slap \dun ,gaat dit over als je ze bespant?

nu moet ik nog een lang gat maken door de vleugels ,ivm de kabel voor de servo.
dit gaat nog een lastig klusje worden want ik heb maar beperkt ruimte ,want het gat gaat ook vlak lang de remkleppen.

verder loop ik met het idee om er een motor boven op te zetten (elektro),die ik laat steunen tussen de romp en de vleugels .

ik vind het zonde om bij deze zwever de neus er af te halen ,en er een hele grote prop er voor op te zetten .

dus als er ideeen zijn betreft de motor steun ,graag .

oke, vanavond weer verder met de folie er afhalen .

gr paulus

ik ga hem niet verven ,want de romp is nog zeer mooi en met weinig krassen .
wat ik wel ga doen is, de aansturing voor de rolroeren verwijderen ,en er servo,s in zetten .
O ja ,de rolroeren zijn wel erg slap \dun ,gaat dit over als je ze bespant?

nu moet ik nog een lang gat maken door de vleugels ,ivm de kabel voor de servo.
dit gaat nog een lastig klusje worden want ik heb maar beperkt ruimte ,want het gat gaat ook vlak lang de remkleppen.

verder loop ik met het idee om er een motor boven op te zetten (elektro),die ik laat steunen tussen de romp en de vleugels .

ik vind het zonde om bij deze zwever de neus er af te halen ,en er een hele grote prop er voor op te zetten .

dus als er ideeen zijn betreft de motor steun ,graag .

oke, vanavond weer verder met de folie er afhalen .

gr paulus

Folie zal de torsie in de rolroeren zeker iets doen afnemen. Mocht dit naar jou idee te weinig zijn, zou je ook een dun glasmatje op de rolroeren aan kunnen brengen alvorens opnieuw te folien. Dit zou je dan wel rondom moeten doen zodat je een soort gesloten kokertje vormt om het roer heen.

Een snede maken en een stripje koolstof in lijmen kan ook helpen.

Ik heb zelf ooit de ASW 17 gehad van Carrera (mijn lesvliegtuig toen der tijd). Hier zaten twee motorsteunen bij die bij de deelbare vleugels tussen romp en de vleugels kwam te zitten. Vervolgens kon er zo een motor boven de romp tussen de vleugel worden gemonteerd (een cox toen der tijd). Qua Vintage is het wel mooi om ook nu voor een dergelijke oplossing te kiezen, maar dan elektro. Je kunt dan ook heel makkelijk met of zonder motor vliegen :).

Laatst bewerkt:
wat betreft de motorsteun, ipv van erop kun je de motor ook inbouwen. Via topmodel.cz een motor gevonden met verlengde as. Bij de rubriek schaalzwevers, de fox of de twin acro van <3m vind je deze motor. Met de prophouder erbij kun je altijd kiezen of je met prop of zonder prop wilt vliegen. Zit klein gaatje in de neus waar stukje as uitsteekt, zie je anders niet veel van. Deze motor alleen daar kunnen vinden, nergens in NL in ieder geval. Met paar dagen in huis.

Peter.

heb hem in een dg600 zitten van 3.2 meter. Kleinere prop als voorgeschreven en trekt hem netjes omhoog. (Voor verticaal is er de helikopter)

Back