carrera

oke

ik heb uiteindelijk maar smalle sleuven in de vleugels gemaakt en daar rietjes in gelegd ,voor de kabels
En ook voor de remkleppen ,die ga ik ook met servo,s in de vleugel aansturen .
Ik had het eerst met een hol buisje gedaan ,maar dat ging helemaal niet ,te weinig ruimte ,en bij 1 zat de remklep al vast ,nadat ik er met het buisje in had gestoken .

Hebben jullie ook een foto van zo,n moter met verlengde as ,ik weet niet hoe je zo,n motor in moet bouwen ,en wat voor een prop moet er dan op ?

oke tot zo ver weer

gr paulus

oke

ik heb uiteindelijk maar smalle sleuven in de vleugels gemaakt en daar rietjes in gelegd ,voor de kabels
En ook voor de remkleppen ,die ga ik ook met servo,s in de vleugel aansturen .
Ik had het eerst met een hol buisje gedaan ,maar dat ging helemaal niet ,te weinig ruimte ,en bij 1 zat de remklep al vast ,nadat ik er met het buisje in had gestoken .

Hebben jullie ook een foto van zo,n moter met verlengde as ,ik weet niet hoe je zo,n motor in moet bouwen ,en wat voor een prop moet er dan op ?

oke tot zo ver weer

gr paulus

Topmodel CZ - XPower XC3522/5 LS

Dit is zo'n motor denk ik

groet

Terence

Hallo Paul.

goed om te horen dat je een vervanger voor de ASW hebt, kan ik met een iets geruster gevoel ermee vliegen :-).
Ben trouwens bezig om er remkleppen in te bouwen, het is nogal een lastige klant om op ons (kleine) clubveld te landen.

Het geintje met de verlengde motoras heb ik op een klein zwevertje toegepast. Ik heb de originele as eruit gehaald en vervangen door een langere. Deze as heb ik net voordat hij de romp uit komt ondersteund met een extra lagertje. Tot nu toe werkt dat prima. Volgens mij moet dit voor zowat iedere motor kunnen werken. Het ziet er dan zo uit:

GroteFoto-LRL8WU4F.jpg

Ik ken iemand die voor mij aan hele sterke en nauwkeurige asjes kan komen, dus als je mijn hulp nodig hebt dan roep maar! ;-).

p.s als er zich iemand geroepen voelt om de vleugels te folieen ,graag!

Ik ben graag bereid je te helpen. Folien ligt me wel en mag ik graag doen.

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
rc paul
bedankt voor je aanbod .ik hou hier op de hoogte wat ik allemaal doe .

ik denk toch dat ik voor de motor bovenop de zwever ga ,dit geeft wel een vintage look ,en je kan hem er afhalen als ik achter een sleper hang /elastiek,scheelt weer in gewicht .

maar ik ben nu bezig om de servo,s aan te schaffen ,welke zijn goed genoeg voor remkleppen en rolroeren?towerpro,s of zijn die te licht hier voor .

folie en servokabel heb ik al in huis ,ik dacht de rolroeren met tape vast te maken ipv scharnieren ,want de rolroeren zijn vrij dun en lang .

gr paulus

een klein ervarings-bericht:

Koop GEEN towerpro's!

Dit heeft mij een kist gekost; die dingen zijn echt waardeloos!

Voor de rolroeren zou ik zelf voor Dymond D60 of Hitec HS-81/82 gaan. Hoogte en richting gewone standaardservo's.
Het kost je een paar tientjes maar als je er lang plezier van wilt hebben zou ik die investering wel doen....

Ferran

Ik heb dit voorjaar mijn Carrera Draco 3003 gerestaureerd. De (dikke)motorspant heb ik vastgezet met verzonken rvs parkers. Dit blijkt in de praktijk een prima oplossing te zijn. Ferran is immers niet te verlijmen. En 3x nadenken voor je de boor/mes er in zet. Het is immers niet meer terug te draaien.
Zie foto, meer in mijn album.

full

V.w.b de compensatie voor uitzetten/krimp. Deze werkt bij mijn Draco prima. Natrimmen is in de praktijk niet echt nodig. Speling is wel iets om op te letten gezien de extra overbrengingen. Nauwkeurig werken, het liefst met kogelkoppelingen, dan blijft alles binnen de marge.

Iedere Ferranromp is uniek. Wees er maar zuinig op!
Zie onderstaande info uit RC Network

Der Ferran-Fertigrumpf der Fa. Carrera ist aus einem speziellen Kunststoff, (polypropyleen) der außerordentlich widerstandsfähig ist.

Die 18 unterschiedlichen Ferran-Rümpfe wurden in einem speziellen, sehr aufwändigen Verfahren hergestellt, das man als Schleuder-Sintern bezeichnen könnte. Dabei wurde eine Menge feinstgemahlenes Granulat in eine beheizte Form gegeben. Die Form rotierte während des Sinterns um alle drei Achsen.
Infolgedessen lagerte sich Material zunächst an den heißen Bereichen der Form an und bildete dort einen dünnen Film. Das restliche Material verteilte sich dann jeweils an den wärmsten Stellen, also dort, wo die Wanddicke am gringsten war. Daher rührt die unregelmässige Oberfläche auf der Innenseite der Rümpfe. Nachdem das verfügbare Material angesintert war, konnte die Form abgekühlen und anschließend der Rohling entnommen werden. Danach wurden alle Durchbrüche gefräst und das Höhenruder-Segment und die Holmbrücken eingebaut.
Der Ferranrumpf ist kaum zu zerstören und Verformungen lassen sich durch vorsichtiges Erwärmen mittels Heißluft rückgängig machen. Selbst nach langer Zeit im deformierten Zustand "erinnern" sich Ferranrümpfe an ihre ursprüngliche Form.
Ferran ließ sich mit keinem handelsüblichen Lösungsmittel anlösen, und war deshalb auch nicht klebbar. Auch der von Carrera angebotene Ferran-Lack hielt nur nach vorherigem Abflammen mit einer sogenannten scharfen (sauerstoffübersättigten) Flamme. (Dabei schmelzen mikroskopische Tröpfchen aus und die Oberfläche wird vorübergehend offenporig).
Die stark unterschiedliche Längenausdehnung der mitgelieferten Steuergestänge und des Rumpfes führten bei Temperaturwechseln zu einem Vertrimmen der Steuerung. Aus diesem Grunde war für die größeren Rümpfe eine aufwändige Ausgleichsmechanik vorgesehen. Gewitztere Modellbauer ersetzten einfach das mitgelieferte Material durch ein (gelbes) GfK-Rohr der Konkurenz und lenkten das Seitenruder beidseitig mittels Kunststoffseilen an.
ABS Platte im Ferranrumpf zur Befestigung von Komponenten
Einbauten im Rumpf konnten nur formschlüssig durchgeführt werden (Schrauben, Nieten etc.). Im Rumpf gab es eine Bodenplatte aus ABS, die verschraubt wurde. Diese diente als Basis für die Rumpfeinbauten. Es war recht einfach, darauf die Komponenten zu montieren bzw. auch wieder zu demontieren.
Durchbrüche konnten mühelos mit Bohrer, kegeligem Schälbohrer und Skalpell eingearbeitet werden. Sie mussten aber selbstverständlich immer "gerundete Ecken" aufweisen, um einer Rissbildung vorzubeugen.
Durch die unregelmäßige Wanddicke traten aber nach Abstürzen trotzdem manchmal Risse auf. Meist gingen diese von rechteckig eingeschnittenen Aussparungen für Schalter etc. aus (siehe Kerbwirkung). Diese mussten durch ein eingeschmolzenes Loch (glühender Draht 1,5 mm) am Rissende gestoppt werden. Ferran

Laatst bewerkt door een moderator:
De remkleppen heb ik nu centraal aangestuurd ,rechtstreeks op een servo in de romp ,dat werkt veel beter .
Bleek ook nog 1 remklep niet goed te werken ,die kon ik zo omhoogtrekken ,bleek een klein onderdeeltje afgebroken te zijn .
Dit heb ik opgelost door er een schroefje in te draaien, zo dat de klep niet meer los zat .
De servo,s voor de rolroeren heb ik besteld ,en komen als het goed is vandaag binnen .
Nu ben ik de sleuven aan het dichtmaken .
het richtingsroer zat ook helemaal niet goed ,er zat wel erg veel speling op .
Na dit bekeken te hebben ,zag ik dat er een 1 mm pin door de roer zat ipv een 2 mm pin ,dus dit vervangen ,maar het ging nog niet goed .
Het aansturen van af de servo naar het eerste tangetje/balsa latje,ging niet goed ,als de servo beweegt dan ging het latje helemaal scheef omhoog ,ipv naar achteren .
Dus heb ik deze vervangen door 2 mm staal ,en gelijk ook de hoogte pin/balsa vervangen ,want die ging ook niet helemaal lekker .

tot zo ver weer .

gr paulus

Hoi Paulus,

Mooie projecten hoor, ik ben erg benieuwd naar je vorderingen.

PS. Ik heb net zelf een ASW17 op de kop kunnen tikken, waar ik vast heel blij van ga worden.

nou even een update

het folieen is bijna klaar ,dank zij rc paul (waarvoor nog veel dank),die mij een hele dag geholpen heeft ,zit de folie er eindelijk op .

de rolroeren waren nogal scheef ,maar ik heb ze toch maar zo gelaten .
wat resulteerde ,dat als ik de rolroeren in neutraal zet ,ze aan beide kanten 3 mm aan de onderkant uitsteken .
het gekke is dat ze dat aan allebij de kanten evenveel doen

hier een foto
full

ik heb ook voor het eerst met scharnier tape gewerkt ,ben er niet echt tevreden over ,maar ik laat het maar even zo ,kan ik later nog eens aanpakken .

de remkleppen werken ook goed ,met een aansturing op een servo in de romp .

full

(schroefje zit er al in);)

nu het grootste probleem ,de laatste hoop ik .
het hoogte roer zit behoorlijk scheef .

full

dit kan ik alleen maar oplossen door de bevestiging op het hoogteroer zelf, los te dremelen en weer opnieuw vast te zetten .
het hele vast zetten van de hoogteroer gebeurt met een schuif systeem,dat werkt zo goed en spelingsvrij dat ik de bevestiging aan het roer zelf los ga halen .
wat nog een heel gepruts is .

hier nog een totaal plaatje
full

full

tis wel een joekel zo in de schuur ,ha ha .
op temijn nog maar eens nadenken over een prop er op .

gr paulus

ja jako das een goeie ,ik ben er nog over aan het denken hoe ik dit het beste kan doen.
Of met een motor met een verlengde as,of een motor er boven op?
ik weet het nog niet ,voorlopig laat ik het zo ff ,tot ik er uit ben,
Dan neem ik hem met de VGT wel mee ,kan ik er voor het eerst mee vliegen .

gr paulus

zo hij is klaar ,op een paar heel kleine dingetjes na dan .
ik heb hem ff in de frisse lucht gezet en een paar foto,s van gemaakt .

full

de stabilo zit nu ook weer mooi recht .

full

full

tis wel een hele lap vliegtuig zo .
nu ben ik erg benieuwd hoe hij vliegt .
zal eerst maar ff een paar handstarts maken .

gr paulus

[mod]Waarom een direct bovenliggend bericht in zijn geheel quoten? (verwijderd dus)[/mod]

en dan een finke aanloop nemen met genoeg snelheid;)

ziet er mooi uit en succes met de maiden

groet

Terence

Gave kist Paulus ! (Vooral die vleugels :-), lol.)

Is de onderkant net zo mooi geworden?

Succes met zijn maiden ;-).

Goed weekend,

Paul.

hoi paul

ja de vleugels zijn erg mooi geworden ,(nog bedankt daar voor )alleen tijdens het uitsnijden van de kleppen heb ik iets te ver doorgesneden ,daar baalde ik wel van ,maar ja kan er niets meer aan doen .
Mischien er eens iets overheen plakken of zo .

gr paulus
p.s paul ,dat stukje folie kan ik nergens weer vinden ,ik heb de schuur al op de kop gehad ,maar kan hem niet weer vinden:(

hoi paul

ja de vleugels zijn erg mooi geworden ,(nog bedankt daar voor ).
p.s paul ,dat stukje folie kan ik nergens weer vinden ,ik heb de schuur al op de kop gehad ,maar kan hem niet weer vinden:(

He Paulus,

geen dank hoor, ik heb het met plezier gedaan en heb een gezellige dag bij je gehad :-).

Geen probleem dat je het kwijt bent, ik zal je een stukje andere folie per post sturen, komt goed ;-).
En ehh, maak je nog een foto van zijn buik ??

Groeten,

Paul.

Back