Catfish club 20 racer bouwproject

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ragbak, 17 nov 2009.

  1. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    [​IMG]

    zal je ff helpen ;-)

    Nico, heb jij die cowling al open gewerkt? Lukt jou dat zonder de cowling door te zagen vlak achter de cilinder? Het is op dit foto van Martijn zijn cowling niet zo goed te zien, maar het lijkt alsof heeft hij er een klein zaagsneetje in heeft zitten. Ik vraag me af of ik dat ding anders over de cylinderkop heen krijg...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. joepert_pracer

    joepert_pracer

    Lid geworden:
    10 mrt 2005
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Hey, leuk zo'n bouwverslagje!
    Gaat goed met die nieuwe club20 vliegers. Hoeveel extra vliegers hebben we nu dit jaar?

    @ragbak: In de motorkap zit meestal een zaagsneetje inderdaad, anders is het onmogelijk de kap over de cilinder te krijgen.

    Als iemand interesse heeft heb ik nog een Stilletto liggen met club20 vleugel. Ook heb ik nog een oude irvine .20, helaas is het niet DE irvine maar een ouder model. mag samen weg voor 70 euro.

    p.s nette kist martijn!
     
  3. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @Joepert, bedankt, had al zo'n vermoeden.

    Als ik het goed heb gaan er komend seizoen 3 extra mensen meedoen met de club 20:
    - Nico Haasnoot
    - Bas Haasnoot
    - Peet Doddema (=ik zei de gek)

    Jammer dat er maar twee wedstrijden gepland staan...

    joepert_pracer = Joep van der Klok toevallig?
     
  4. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nico, misschien is dat plastic spinnertje van een paar jaar oud niet zo'n goed idee op een OPS! Ziet er wel spectaculair uit als het uit elkaar spat;) Tot het in je ogen komt!
     
  5. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Nog even wat noeste arbeid gedaan vandaag:

    [​IMG]
    Cowling geprepareerd. Moest er nog een klein houten ringetje op zetten anders werd het gat tussen spinner en cowling 7 mm. Zal door de motorsteun komen denk ik. Heb de ring een beetje oversized, kan hem nu stukje bij beetje afschuren en strak pas maken.

    [​IMG]
    Tank inbouw. De servo voor de afslag ligt al op zijn plek. Mooi klusje voor morgen.
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Waarom komen er 2 slangen uit je tank/??
    Volgens mij moet je die losse nippel op het plastic tankhuisje aansluiten op je uitlaat. Zo zit het normaal gesproken in de F3d kisten.
     
  7. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Klopt ook, dat kun je alleen op de foto niet goed zien. De vaste tank nippel zit op de uitlaat druk. Dan nog een vul/ontluchting slang en aan slang voor de aanvoer van de venturi.
     
  8. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb mijn kapje open gezaagd achter zodat ik hem er zo op kan zetten. Ik moest ook een vulring gebruiken.
    Martijn , de ops loopt ook bijna net geen 20000 toeren net zo veel als die oude enya.
     
  9. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    dank je voor de foto, peter. Mij lukt het nog steeds niet.
     
  10. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    die spinner heb ik bij hobby king vandaan voor ongeveer 2 euro , hij is zeer stevig en heeft een dikke stevige achterplaat, er zitten hele grote gaten in voor de prop maar dat is ook wel handig. Deze springt niet uit elkaar denk ik. Alleen door die dikke achterplaat heb je weinig schroefdraad over.
     
  11. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Nico, kijk ook eens bij just engines, hier heb ik mijn spinner besteld: Aluminium voor slechts ca 8 euro: Just Engines Spinners & Domed Nuts
    Kwaliteit is goed! Spinnertje ziet er heel netjes afgewerkt uit en is goed pas.

    Vandaag de gas afslag gemaakt voor de venturi. Heb het nu zo gemaakt dat de gas kabel t.o.v. de servo wordt afgeknepen, dit staat me dan toe om de servo min of meer zwevend te monteren t.o.v. de kist (ik bedoel op rubbers dus zodat trillingen, die er natuurlijk helemaal niet zijn :D, gedempt worden).
    Werkt goed:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het houtplaatje is vastgelijmd op de servo, de siliconenslang wordt dus t.o.v. de servo afgeknepen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Volgas

    [​IMG]
    Cutoff
     
  12. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hele toestand zo'n afslag. Ik heb een huisjestank , even op zijn rug vliegen en slaat af.
    Ik ben vanavond ook weer met een oude (ex Martijn) Flowline bezig geweest ik zet mijn OPS er voorlopig op.
    Die spinners zien er inderdaad goed uit. Goede tip.
    Gisteravond de schakelaar ingebouwd, nog even blanke lak spuiten en mijn catfish is af.
     
  13. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Mag dat dan nog, je moet hem toch direct kunnen uitzetten.


    Stukje uit het reglement:
    5.2.11 Tank
    Het model moet zijn voorzien van een installatie waarmee de brandstoftoevoer kan worden gestopt op commando van de wedstrijdleiding.

    Bij de afslag van ragbak blijft er mechanische spanning op de servo staan, je kan beter de slang in een sleuf trekken die hem zo afknijpt.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2010
  14. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Als je de afslag laat overcenteren dus de de hevel horizontaal laat staan in de cutoff-stand is die kracht weg.

    Als je dan nog twee kleine blokjes aan weerskanten van het verenstalen haakje maakt dan trek je de slang in een u-tje en is ie goed dicht.

    Robbert
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2010
  15. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    OK, je bedoelt dit?

    [​IMG]

    En even voor de cricitic onder ons: "zit die servo met een klittebandje vast?" Ja inderdaad, dat houd hem makkelijk, geeft de servo trillingdemping en zo kan ik de tank er ook nog eens uithalen.

    Heb ook nog de ontvanger schakelaar ingebouwd:

    [​IMG]

    Dus morgen de ontvanger en ontvanger accu inbouwen en dan komend weekend de lak erop. Moet een heel end komen zo :)

    Voor het zwaartepunt kom ik ongeveer op 75-70 mm van de voorlijst vleugel is dat een beetje correct? Lijkt me wel, maar ik wil graag de optimale positie van het CG weten.

    @Nico, hoe zit het nu met die afslag? Toch maar even inbouwen ;)

    Peet
     
  16. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Mooi,

    Heb je de servo wel laten overcenteren als je begrijpt wat ik bedoel.

    Dat uitlaattussenschot wordt aardig heet. Weet je zeker dat het klittenband daar tegen kan ???

    Oh ja wel de tank inpakken in een dun maar slijtvast materiaal. Door de trillingen zal hij anders snel doorslijten.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2010
  17. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Overcentreren: jij bedoelt dat de hevel in het verlengde ligt van het verenstaal stangetje zodat er geen kracht meer staat op de tandwielen in full cutoff? Kan ik doen, maar dit is wel een 4 kg servo met metalen tandwielen, zou het echt nodig zijn denk je?

    Wat betreft die temperatuur: klitteband is gemaakt van nylon: smelttemperatuur van ca 260 graden, daar kom je een heel end mee zou ik zeggen. Afijn, kom ik in de eerste vlucht heel snel achter :)
    Ik denk dat het wel los loopt.

    Die tank dun in pakken had ik ook al aan gedacht, dat doorslijten kun je op wachten, de vraag is alleen waarmee? Ducktape?
     
  18. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ennuh Robbert CG, waar precies?
     
  19. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Klopt hevel in het verlengde van het stangetje.
    Bij overcenteren staat de servo geen stroom te trekken in de cut-off stand anders wel en een 4 kg servo kan een hoop amps trekken.

    Ducktape dat werkt wel en een beetje hitte bestendig schuim.

    GC op 5,5 a 6 cm van de voorlijst.
     
  20. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Meten is weten zeggen ze dan... Als de servo er flink tegenaan staat te brommen trekt ie 250mA continu. Gemiddels zal de afslag ca 1-2 minuten duren. Op een 800 mAH accu valt dat dus reuze mee. Ik denk dat ik het toch zo maar laat, die stroom neem ik voor lief, anders moet ik me weer in bochten gaan wringen en nu werkt het ook.
     

Deel Deze Pagina