Cazador Xebec 1750 - OcCre

Ik ben even bij ropesofscale gaan kijken.
Heel mooie touw, heel mooi assortiment ook, maar de prijzen ... Gezien van de kleine diameters er nogal wat in een schip (dwarsgetuigde driemaster) gaat, denk ik toch nog even bij Amati te blijven.
Op "armslength" en achter glas zie je dat toch bijna niet meer.

Ik ben even bij ropesofscale gaan kijken.
Heel mooie touw, heel mooi assortiment ook, maar de prijzen ... Gezien van de kleine diameters er nogal wat in een schip (dwarsgetuigde driemaster) gaat, denk ik toch nog even bij Amati te blijven.
Op "armslength" en achter glas zie je dat toch bijna niet meer.

Tja, dat buxushout was ook niet goedkoop maar ik heb er wel veel plezier van. :)

Touw kan je zelf slaan, @Stephan Kertész heeft daar een mooi topic over geschreven. Dat zal voor mij ook t.z.t. het doel zijn. Het is uiteindelijk ook goedkoper en leuker om zelf te maken, maar voor nu was dit voor mij een prima optie!

Tja, dat buxushout was ook niet goedkoop maar ik heb er wel veel plezier van. :)

Touw kan je zelf slaan, @Stephan Kertész heeft daar een mooi topic over geschreven. Dat zal voor mij ook t.z.t. het doel zijn. Het is uiteindelijk ook goedkoper en leuker om zelf te maken, maar voor nu was dit voor mij een prima optie!
Ja het is inderdaad goedkoper om het zelf te maken. Voor een schip zoals mijn PW kost dit met gebruik van Polyester garen (ik gebruik serafil een eerdere tip van @newbie ) tussen de 10 en 15 euro voor een heel schip. Dus voor het materiaal ben je niet veel kwijt. Alleen de touwslager zal je moeten kopen of zelf maken en dat is een eenmalige aanschaf die je naar eigen behoefte kan invullen. En niet minder om te noemen: Een leuk hoofdstuk dat je aan de bouw kan toevoegen als leuke ontspannende bezigheid.
Desalniettemin vind ik de polyester kabel welke jij gekocht heb er super uitzien. Ik heb nog geen kabel gemaakt, ga het wel eens proberen om te zien hoe het gaat uitzien.

Inderdaad heel mooi touw, heb bij die Amerikaanse leverancier ook al eens touw gekocht voor mijn Emden en Scharnhorst, zijn kwaliteit is erg goed.

Maar zoals Stephan ook schrijft zelf maken is inderdaad ook goede een optie, heb voor de laatste gekozen, omdat ik zelf de controle wil en omdat het voor mij soms best wel lang duurt, om hier iets te krijgen.

Inderdaad heel mooi touw, heb bij die Amerikaanse leverancier ook al eens touw gekocht voor mijn Emden en Scharnhorst, zijn kwaliteit is erg goed.

Maar zoals Stephan ook schrijft zelf maken is inderdaad ook goede een optie, heb voor de laatste gekozen, omdat ik zelf de controle wil en omdat het voor mij soms best wel lang duurt, om hier iets te krijgen.

Ja, dat is bij Chuck. Chuck levert ook een mooie kwaliteit en is een 80/20 mix van katoen/polyester. Doordat het grotendeels katoen is, is het touw wat slapper en iets minder strak geslagen, maar wel echt mooi van kwaliteit!
Ik heb me laten vertellen dat polyester touw iets beter bestand is tegen doorhangen doordat het niet reageert op temperatuur en vochtigheidsschommelingen in huis. Katoen kan daardoor nog wel eens reageren en de touwtjes t.z.t. wat gaan doorhangen.
Tot op heden met mijn vorige modellen nog niet veel last van gehad, maar ik span mijn tuigage altijd redelijk strak. :rolleyes:

Ik kan me voorstellen dat het op de ABC eilanden niet altijd even gemakkelijk is om wat te krijgen of je moet wat meer geduld hebben. Het zelf maken / slaan van je touwen is eigenlijk ook veel leuker om te doen. Het is iets waar ik me nog verder in moet verdiepen, materialen een keer aanschaffen en doen. Tot die tijd doe ik het even met de touwtjes die ik gekocht heb om m'n model te "upgraden".

De machine die je hebt gekocht heeft een mooi voordeel dat aan de achterkant een mogelijkheid is om spoeltjes op te winden. Echt een plus. Een nadeel is dat je geen centrale draad kunt gebruiken om vierkant geslagen touw te voorkomen. Je hebt dat ook alleen maar nodig als je minimaal 4 draden tegelijkertijd wilt slaan.

gr,
Pter

Laatst bewerkt:
Houtsnijwerk - deel 4

Hallo heren,

Naast de touwtjes, nu een update van de werkzaamheden op de werf. Het is ongeveer twee weken geleden sinds de laatste update en ik heb niet helemaal stil gezeten, echter het gezin en mijn werk had even voorrang op de bouw. Ik heb de omranding van de frames gemaakt en de ronde geschutspoorten voorzien van een nieuwe omlijsting. Ik heb hiervoor een nieuw design gemaakt omdat ik de lauwerkrans niet helemaal vond passen.

Cazador_296.jpg

Het is op deze schaal niet helemaal mogelijk om alle openingen te maken, dus kan ik het alleen door wat diepte verschillen erin te snijden.

Cazador_297.jpg

Ik heb er 3 gemaakt en op het schip geplaatst. Ook de frames heb ik gemaakt voor de panelen en in een van de panelen komt een nieuw snijwerk van acanthusbladeren.

Cazador_292.jpg

En dan het resultaat geplaatst op het schip.

Cazador_293.jpg

Cazador_294.jpg

Cazador_295.jpg

Nog een aantal dingen te snijden aan deze kant en dan is een zijde gereed en kan ik aan de achterkant gaan beginnen.

tot de volgende update,
Pter

Ik kan wel weer een beuk op de 'vind ik leuk' knop geven, maar dat doet jouw werk geen recht. Ik zit met verbazing te kijken naar het houtsnijwerk. Zoveel detail! Ik vind het ongelofelijk knap wat je laat zien.

Back