Zo, even wat stof van dit topic afgeblazen. Het is alweer een 6 weken geleden dat ik voor het laatst een update geplaatst heb. Het was zowel zakelijk als privé heel erg druk en van bouwen kwam het er niet van. Het schip lonkte al een tijdje en zowaar dit weekend toch een beetje tijd weten vrij te maken. 
Inmiddels wat progressie kunnen maken. Zo is het snijwerk aan bakboord klaar, alhoewel ik nog twee items moet maken voor op de relingen. Ook is het roer eindelijk geplaatst.
Met dit laatste onderwerp bleef ik maar in een problematische situatie zitten. Het lukte me maar niet om de scharnieren op het schip op een fatsoenlijke manier te plaatsen en ik begreep maar niet waarom het niet lukte.
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen. Helaas heeft de bouwdoos me in de verkeerde richting gestuurd.
Daarover later meer.
Als laatste heb ik de buitenkant van de romp in de Danish Oil gezet en tja, dat is altijd een gaaf moment om je werk en het hout te zien opleven door de olie.
Het aanpassen van de stevenbalk
Zoals ik al eerder beschreef, het plaatsen van het roer lukte mij maar niet. Ik heb destijds alle multiplex kieldelen vervangen voor notenhout en zo ook de stevenbalk. Deze staat onder een hoek op de kielbalk en heeft een aantal inkepingen. Ik heb deze exact hetzelfde gemaakt als het multiplex onderdeel. De scharnieren zouden hierin moeten vallen. Daar ging het mis. De afstand tussen de pennen op het roer en de scharnieren op het schip was veel te groot.
Uiteindelijk na wat onderzoek naar Xebecs, bleek de stevenbalk gewoon recht te zijn zonder deze inkepingen.
Ik heb met een potlood een lijntje getrokken tussen alle inkepingen en met een vijltje het hout ertussen weggevijld. Daarna een stukje noten op maat gezaagd en erin geplaatst. Je ziet nog een klein naadje, maar dat mag de pret niet drukken. Hierna was het een "appeltje en eitje" om de scharnieren te plaatsen.
Hierna volgt een serie met foto's van het resultaat. Ook de romp staat in de eerste laag Danish Oil. Helaas heb ik niet veel foto's van het bouwproces gemaakt. Ik zal daar de volgende keer rekening mee houden.
Tot de volgende update!
groet,
Peter

Inmiddels wat progressie kunnen maken. Zo is het snijwerk aan bakboord klaar, alhoewel ik nog twee items moet maken voor op de relingen. Ook is het roer eindelijk geplaatst.



Als laatste heb ik de buitenkant van de romp in de Danish Oil gezet en tja, dat is altijd een gaaf moment om je werk en het hout te zien opleven door de olie.
Het aanpassen van de stevenbalk
Zoals ik al eerder beschreef, het plaatsen van het roer lukte mij maar niet. Ik heb destijds alle multiplex kieldelen vervangen voor notenhout en zo ook de stevenbalk. Deze staat onder een hoek op de kielbalk en heeft een aantal inkepingen. Ik heb deze exact hetzelfde gemaakt als het multiplex onderdeel. De scharnieren zouden hierin moeten vallen. Daar ging het mis. De afstand tussen de pennen op het roer en de scharnieren op het schip was veel te groot.
Uiteindelijk na wat onderzoek naar Xebecs, bleek de stevenbalk gewoon recht te zijn zonder deze inkepingen.

Ik heb met een potlood een lijntje getrokken tussen alle inkepingen en met een vijltje het hout ertussen weggevijld. Daarna een stukje noten op maat gezaagd en erin geplaatst. Je ziet nog een klein naadje, maar dat mag de pret niet drukken. Hierna was het een "appeltje en eitje" om de scharnieren te plaatsen.

Hierna volgt een serie met foto's van het resultaat. Ook de romp staat in de eerste laag Danish Oil. Helaas heb ik niet veel foto's van het bouwproces gemaakt. Ik zal daar de volgende keer rekening mee houden.










Tot de volgende update!

groet,
Peter