CE certificaat

Zelfs ik denk dat het niet bijster zinvol is de discussie nu verder voort te zetten, omdat we hier niet uit gaan komen.

Quasti; wat jij doet is een eis stellen om gelijk te krijgen die niet invulbaar is. Het enige wat jij als bewijs accepteert, is als er een letterlijke tekst is die zegt 'je bent importeur'. Die tekst is er niet, dus zul jij je ongelijk in deze nooit toegeven.

Laat ik het omdraaien.. jij zegt er staat nergens iets over particulier. Goed.. waar staat dan dat het niet op particulieren van toepassing is? Dat staat er eveneens niet.

Er staat ook niet in de wet dat de maximumsnelheid van 120km/h op de snelweg, óók voor particulieren geld. Ja, wel voor personenwagens, maar ja, een zakelijk iemand kan óók in een personenwagen rijden, dus wie weet, geldt die wet ook niet voor particulieren.

Of, straks vind iemand een letterlijke wettekst waarin staat 'u wordt importeur als [..]', dan zou je nog kunnen zeggen, 'geldt dat ook voor mensen die 1m86 lang zijn? volgens mij is dat alleen voor mensen die 1m90 lang zijn, en dat ben ik niet, dus het is niet op mij van toepassing, kijk maar, er staat nergens dat het ook voor mensen bedoeld is die 1m86 lang zijn'. Ik ridiculiseer het even, om duidelijk te maken welke techniek je nu toepast.

Voor mij is het wel helder allemaal en blijkt het aan het eind toch zo te zitten als ik aan het begin ook al dacht, met dank aan Arjan voor het definitief ophelderen van dit punt.

En nogmaals; geen geldig CE hoeft wat mij (en velen in deze discussie) betreft geen halszaak te zijn, het is allemaal in redelijkheid en billijkheid, je zult bij ons echt niet van het veld gestuurd worden als er geen CE stikker op je spullen zit, of geen certificaat is, of, of.. ik denk eigenlijk dat er sowieso niet veel clubs zijn waar dit in de dagelijkse praktijk uberhaupt een probleem is, vanuit die optiek is het inderdaad een beetje jammer dat in elke discussie over aziatische spullen dit er weer bij gesleept moet worden, temeer daar we al vastgesteld hebben dat het geen kwaliteitskeurmerk is.

Laatst bewerkt door een moderator:
In letterlijke zin heb ik als particulier zijnde een stofzuiger meegenomen uit China, dus niets verstuurd per post, maar wel meegenomen ja. Wederom voor eigen gebruik en heeft ook een CE markering.

Stofzuigers vallen onder een andere CE-richtlijn. (jaja, ik zit er helemaal in :-) )
Met een stofzuiger kun je anderen vrij moeilijk schade of overlast bezorgen, iets wat bij radioapparatuur wél het geval is. Vroegah moest je voor je zender een vergunning van het Agentschap hebben, voor je stofzuiger niet. Waarom? Bijvoorbeeld omdat je met je illegale zender die niet voldoet overig radioverkeer kunt verstoren. De vergelijking met een stofzuiger gaat dus mank.

Onder de nieuwe regels zijn zenders voor de modelbouw "vrijgesteld van vergunning" maar moeten ze wél over een CE-markering beschikken. Zie wederom Interpretation of the Directive 1999/5/EC - Radio and telecommunications terminal equipment (R&TTE) - Enterprise and Industry, dat gaat specifiek over apparatuur die niet aan de Directive (= Richtlijn) voldoet. Die mag Europa wel in, zelfs verhandeld worden, maar niet in gebruik genomen.

Het staat er LETTERLIJK (alleen moet je "the US" vervangen door Hong Kong), er is dus allang voorzien in internet aankopen van apparatuur die geen CE-markering heeft):
The proper way to deal with harmful interference caused by such equipment is to apply the safeguards already contained in the Directive. It is likely that such products would be placed on the market anyway, regardless of whether such would be allowed (e.g. direct e-mail orders to the US). It therefore is beneficial to subject them to the rules of the Directive, which notably obliges manufacturers to notify their intention to place on the market and obliges them to properly inform the user.

om dit voor eens en altijd af te sluiten:

Beste Alwin,

Het is belangrijk je te realiseren dat als je een zender buiten de EU koopt, je voor de wet de importeur bent. Daarbij ben jij degene die moet zorgen dat het product conform is. Een CE teken op het product is daarvoor niet genoeg, je moet dat ook kunnen bewijzen, bijvoorbeeld middels een conformiteitsverklaring. Maar je blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk.

Het in de EU brengen (importeren) van een ‘niet-conform’ product is een economisch delict.

Gaat er iets goed fout, dan kun je je voorstellen dat een verzekeraar kan aanvoeren dat je niet gedekt bent want je gebruikt een niet toegestaan product. Op dezelfde manier als je niet verzekerd bent wanneer je dronken een auto ongeluk veroorzaakt. Koop je iets van binnen de EU (ook bij een webshop) dan zijn zij de importeur en ligt de verantwoordelijkheid bij hen.

Mvg

Arthur Werner

---------- Doorgestuurd bericht ----------
Van: Alwin Winius
Datum: 24 januari 2011 18:59
Onderwerp: Modelbouw zenders uit het verre oosten
Aan: info@knvvl.nl

Goedendag,

Naar aanleiding van de discussie op het ModelBouwForum
ce-certificaat

Is er de vraag ontstaan hoe het zit met betrekking tot de zenders uit de oosterse regionen.
Die per internet besteld worden in het buitenland voor eigen gebruik.

waaraan dient zo'n zender te voldoen?
En wat dien ik als koper en gebruiker te moeten controleren voor gebruik?

En wat zijn verzekerings technisch de gevolgen bij een zender die hier niet aan voldoet?

is hier informatie over? Er ontstaat nogal wat onduidelijkheid over.

met vriendelijke groeten
--
Mvg Alwin Winius
dit is dus van de knvvl. welke dus voor een heel groot deel de vlieg verzekeringen doet.

Alwin:
Da's duidelijke taal van de KNVvL, en dat zat er in dat zij zo zouden reageren.
Maar: zij zijn geen wetgever, noch handhavers.
Blijft echter wel overeind staan dat zij een belangrijk gesprekspartner en adviseur zijn voor de diverse regelgevende instanties.

Overigens heb ik je emailadres even weggehaald uit je quote hierboven; anders krijg je het wellicht wat druk in je mailbox.

ze zijn echter wel 1 van de weinigen die speciale modelvlieg verzekering aanbieden.

ook zullen zij met een zeer grote kans als advies orgaan worden gevraagd.

probleem is vaak dat verzekerings maatschappijen dit zelf amper meemaken en hierover bar weinig kennis in huis hebben.

bij kleine schades en geen letsel.

zal er weinig met de regelgeving gedaan worden of er moet meteen sprake zijn van grove nalatigheid.

maar hoe groter de schadepost hoe meer regels boven water wordtt gehaald om niet te hoven uitkeren.

vlieg jij je cesna balsa vliegtuig van 3kg in een ferrari. dan kun je meer problemen verwachten dan dat je hem in een suzuki alto vliegt.

voorop staat in ieder geval dat de knvvl dit standpunt hanteert.
en denk dat dat vooral het belangrijkste is. een rechtzaak komt er alleen bij hele grote schades van tien duizenden euros.

vooral het eerste stuk dat je ten alle tijden zelf aansprakelijk bent bij import is erg belangrijk. echter nu rijst bij mij de vraag ik bestel iets in hongkong wat door een webshop ook in nederland verkocht wordt. (voorbeeld assan). is dan die webshop ook aansprakelijk voor spullen die zich in nederland bevinden?

in feite is hij een importeur voor nederland. na 2 jaar heb ik geen aankoopbewijs meer van dat ik iets gekocht heb.

weeer een lastig knelpunt. :)

Diegene die het de EU inhaalt, is aansprakelijk. Heb jij het de EU ingebracht, ben jij aansprakelijk, óók als er hier ook een webshop is die het verkoopt. Het lijkt mij logisch dat iemand (webshop/persoon) niet aansprakelijk kan zijn voor iets wat ze zelf niet de EU ingehaald hebben.

Het lijkt mij beter om gewoon niet over importeur te praten, dat is een woord wat dwarszit ;)

Je hebt ook geen enkele zekerheid dat het product dat je zelf invoert exact gelijk is aan het product dat via een importeur wordt verkocht. Al is er uiterlijk misschien geen verschil. Er kunnen b.v. is de software verschillen voorkomen.

probleem is vaak dat verzekerings maatschappijen dit zelf amper meemaken en hierover bar weinig kennis in huis hebben.

bij kleine schades en geen letsel zal er weinig met de regelgeving gedaan worden of er moet meteen sprake zijn van grove nalatigheid.

maar hoe groter de schadepost hoe meer regels boven water wordt gehaald om niet te hoeven uitkeren.

Hetgeen ik al eerder aangaf. Over RC voertuigen staat vaak wel iets over beschreven in de kleine letters (sneller dan 30km/u) maar dat wordt vaak de door de tussenpersonen over het hoofd wordt gezien.

Grappig

Het is wel grappig dat de discussie hier gaat over een CE keurmerk, wat absoluut geen garantie is voor qualiteit van het product. Terwijl het vaak juist de kwaliteit van het product (en de piloot) is dat de schades veroorzaakt waarvoor de verzekering in de bres moet springen.

De ironie wil dat gebrek aan lijm aan het motorschot (ik noem maar wat) bij je zojuist uit China geimporteerde 2 meter Yak54 ARF (die uiteraard ook geen CE label heeft, maar dat zegt dan weer niks over de hoeveelheid lijm, wel over welke lijm) voor velen hier geen issue is, terwijl op electronica gebied er wel moeilijk gedaan wordt.

En (daar is natuurlijk helemaal geen CE label op te vinden) die, vanaf tekening zelf gebouwde, pilon racer ....

We zijn gewoon met hobby bezig waar het enige aspect wat veiligheid vergroot, je eigen gezonde verstand is. En er zijn regeltjes die je helpen dit te bereiken.

Maar uiteindelijk is het alleen je gezonde verstand.
En daar ontbreekt het wel eens aan ...

het grote verschil is hier
dat jouw chineze kist hooguit breekt en in stukken op de grond klettert uitgaande dat jij niet boven mensen en voertuigen vliegt.

een zender kan veel meer veroorzaken ook dingen die je niet direct verwacht. Denk aan storing op andere zenders.

Jantje heeft een FUtaba FX30 alles tip to voor mekaar.
Nu komt pietje die heeft een turnigy x9 zender. Zet zijn zender aan en jantje zijn kist van 15.000 wordt onbestuurbaar klettert vol op de grond neer.

wie is hier aansprakelijk? ik denk toch echt pietje. welke een niet goed gekeurde zender gebruikt en daarmee jantje hinderde. Jantje heeft alles goed voor mekaar.

Oh, the irony :D:D:D
Ik ben op dit moment in het bezit van 6 kleine ESC's ... en het merendeel van deze ESC's kan een crash van je toestel veroorzaken.

Ik ben zelf tot op dit moment 2 grote problemen tegen gekomen:

1/ Storing veroorzaakt door de ESC op 35MHz en 40MHz ontvangers ... Deze storing wordt vooral veroorzaakt door kostenbesparing op het product (weglaten van essentiele onderdelen).

2/ Onvoldoende BEC regelbereik voor 2S. Er is op kosten bespaard waardoor bij LiPo spanningen van 7V of lager, de ontvanger spanning niet constant gehouden kan worden.

Daarnaast zitten er per type functionele fouten in de ESC.

Hier een overzicht van mijn regelaars:
- TowerPro 12A
- SuperSimple ESC 10A
- Turnigy Plush 10A
Bron: http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-vliegtuigen/74949-goedkope-troep.html

D'r is niets mis met de ESC's in dat draadje :P

Verder: is het zo dat die Turnigy 9X een FASST zender 'uit de lucht kan halen'? Of is dat stiekum een klein beetje stemmingmakerij? ;)

Ik denk dat een deel van de frustratie ook eigenbescherming is. Ik heb zelf bv. vrij recent een Futaba FX-30 aangeschaft, en dan tik je toch 811 euro af, wat ook echt veel te veel is voor wat ervoor geleverd wordt.

Ik kan mij voorstellen dat mensen het dan 'irritant' vinden als iemand anders een veel lager bedrag betaalt, voor een zender die nagenoeg hetzelfde kan, je wordt dan een beetje 'voor l*l gezet' met je dure aankoop, als het ware.

Ik ken die Turnigy zender niet, en geloof best dat het kwalitatief niet goed is, bovenstaande is een beetje in het algemeen gesteld. Het is in mijn ervaring zeker een factor die meespeelt in modelbouwland; zo ken ik iemand die altijd hard afgeeft op Zippy lipo's, of eigenlijk, op alle lipo's die geen Kokam heten. Maar ja.. die heeft dan ook voor een godsvermogen aan Kokam cellen aangeschaft en dan is het ook zuur als iemand anders met veel goedkopere lipo's dezelfde of betere resultaten behaalt.

ik gebruik hier 2de hands shit.. *tsja wel een FC-28 maja!

de prijs interesseert me niet ik vind echter dat het risico ook mee telt.
Mijn omgebouwde "speelgoed auto" van 50 euro "zat" ook geen dure elektronica in.
Daarvoor zou ik geen moeite hebben met zo'n turnigy zender.

Mijn telekraan Liebherr LTM1090 *in aanbouw
Daar komt toch echt geen chinese zender bij te pas. Ok de lipos dan weer wel ;). Maar daar maak ik mij geen zorgen om.

Besturing is je belangrijkste ding in je handen en in je model. Zonder dit ben je machteloos.

Liever een accu die faalt *gebeurt meestal toch niet in 1x. dan een zender.

*helaas door alle functies tsja xD!

FC-28, FX-30... = chineze zender ;)

Hoe dan ook, dat maar weer in dat Turnigy draadje denk ik, aangezien iedereen het er over eens is dat het CE met een kwaliteitskeur niet zoveel te maken heeft.

D'r is niets mis met de ESC's in dat draadje :P

Verder: is het zo dat die Turnigy 9X een FASST zender 'uit de lucht kan halen'? Of is dat stiekum een klein beetje stemmingmakerij? ;)

Ik denk dat een deel van de frustratie ook eigenbescherming is. Ik heb zelf bv. vrij recent een Futaba FX-30 aangeschaft, en dan tik je toch 811 euro af, wat ook echt veel te veel is voor wat ervoor geleverd wordt.

Ik kan mij voorstellen dat mensen het dan 'irritant' vinden als iemand anders een veel lager bedrag betaalt, voor een zender die nagenoeg hetzelfde kan, je wordt dan een beetje 'voor l*l gezet' met je dure aankoop, als het ware.

ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat ;-)
maarja, dit zal natuurlijk niemand zo vlug toegeven. wat ik altijd grappig vind is dat men van alles roept zonder zelf dit in praktijk te hebben getest/ondervonden. maar ik denk dat de meeste modelbouwforummers hier wel doorheen prikken. vooral wanneer men nu met uitspraken komt dat een 'turnigy 9x' een andere zender uit de lucht zou kunnen halen is een uitspraak waar men zichzelf niet erg geloofwaardig mee maakt.

hoeveel van die '9x' zenders zouden er in de omloop zijn?wereldwijd 1000/10.000/100.000 (weet ik veel), maar in ieder geval genoeg en nergens (maar dan ook nergens) op het internet is iets te vinden dat desbetreffende zender een andere zender zodanig zou storen dat hierdoor een vliegtuig de grond in werd geboord (wanneer toch, graag linkje posten). het lijkt ondertussen inderdaad een beetje op stemmingmakerij. jammer, maargoed ik neem aan dat iedereen hier vrij is om zijn zegje te doen (gegrond of ongegrond).

wat ik wel jammer vind is dat door dergelijke 'cowboy-verhalen' (zoals mijn zender zou andere zenders storen), ik dadelijk scheef word aangekenen op de club :(

Natuurlijk is CE niets anders dan een goede bescherming van de handel binnen Europa, niets anders dan een instantie die vreemde import moet tegen werken en geld int van welwillende bedrijven.
Gelukkig krijg je er ook een uitgebreide test voor terug waarbij op dit gebied naar de smalbandigheid en spiegelfrequenties wordt gekeken als ze binnen de EU gestelde eisen vallen. Natuurlijk zegt dat niets als jij model 10.000 uit de serie koopt want ondertussen zijn er kleine aanpassingen doorgevoerd en is het de vraag als die nog steeds voldoet. Neemt niet weg dat er een CE is en dus ook op basis van die CE sancties mogelijk zijn.

Een Chinees die letterlijk schijt heeft aan deze procedures hoeft geen slecht product neer te zetten maar de kans bestaat dat door de goedkope productie bep. EU richtlijnen niet waargemaakt worden en dus de kans bestaat dat die wel een ander uit de lucht kan trekken....

Natuurlijk is CE niets anders dan een goede bescherming van de handel binnen Europa, niets anders dan een instantie die vreemde import moet tegen werken en geld int van welwillende bedrijven.

Klopt, het is marktbescherming.

Een Chinees die letterlijk schijt heeft aan deze procedures hoeft geen slecht product neer te zetten maar de kans bestaat dat door de goedkope productie bep. EU richtlijnen niet waargemaakt worden en dus de kans bestaat dat die wel een ander uit de lucht kan trekken....

Hoe groot is die kans dan? Het mes snijdt twee kanten op, zeker bij de huidige 2.4Ghz systemen, met spread spectrum en een brede band (in vergelijking tot 35Mhz), zegt het ook iets over de kwaliteit van de 'uit de lucht gehaalde zender'.

Ik ben het overigens met de chinezen eens mbt. de eisen waaraan de spullen zouden moeten voldoen, robbe/futaba/multiplex etc behandelen de 2.4Ghz spullen nog als 35Mhz en werken dus met het bekende notified body, dat is volgens mij voor 2.4Ghz helemaal niet nodig, dit kan gewoon als LAN apparatuur gecertificeerd worden, aangezien het dit ook is.

Het is gewoon genuanceerder dan hier wel eens geschetst wordt. De 'grote merken' hebben heel duidelijk een businessmodel wat gebaseerd is op 'wat is de klant bereid ervoor te betalen' (vs. 'wat is de kostprijs en wat is een redelijke marge'). Hierdoor kan het zijn dat je een kwalitatief gelijkwaardig product koopt, voor een lagere prijs. Kijk bv. naar Spektrum, die met de prijzen al lager zit.

Een gezond wantrouwen tegenover goedkope chineze producten is niets mis mee, maar het wordt hier soms wel te bitter neergezet. Alsof er ineens FASST kisten uit de lucht zouden komen vallen, als je je turnigy zender aanzet, bijvoorbeeld ;)

Een gedeelte hiervan zal ook voortkomen uit de 'oude 35 Mhz tijden', 35Mhz is op dit vlak veel kritischer.

Ik denk dat we erg blij moeten zijn met de chineze produkten. Deze zetten de al héél lang op slot zittende europese markt onder druk, en dat was ook hard nodig, op sommige vlakken werd ons domweg hard een poot uitgedraaid. Ik denk dat het een verrijking is van onze hobby. Als ik om mij heen kijk op ons veld en zie hoeveel er naar tevredenheid gebruik gemaakt wordt van chineze producten, denk ik toch dat men er best wat positiever over mag zijn.

Dat uiteraard los van het feit dat de 'kwaliteitsspullen' die wij gebruiken, óók gewoon chineze producten zijn.

Dit alles staat los van de hele CE keur discussie uiteraard, maar op dit forum ook weer niet altijd, bij het vaste rijtje van 'chineze producten afplassen' komt het CE vaak weer boven water.

Klopt, het is marktbescherming.
Ik denk dat we erg blij moeten zijn met de chineze produkten. Deze zetten de al héél lang op slot zittende europese markt onder druk, en dat was ook hard nodig, op sommige vlakken werd ons domweg hard een poot uitgedraaid. Ik denk dat het een verrijking is van onze hobby. Als ik om mij heen kijk op ons veld en zie hoeveel er naar tevredenheid gebruik gemaakt wordt van chineze producten, denk ik toch dat men er best wat positiever over mag zijn.
Ik denk dat je hiermee de spijker precies op zijn kop slaat Henri.

Ik ben er 100% van overtuigd dat de goedkopere chinese producten, als de Turnigy 9x, maar ook de goedkopere ESC's (goed gevonden Micropuller) en ook de zo interessante OrangeRX FASST ontvanger klonen minder kwaliteitscontoles hebben ondergaan dan de Futaba's en de JR's.
En daardoor is de kans dat de kwaliteit varieert (minder is ?) ook groter.

Ik heb altijd 40MHz gevlogen, en de laatste ontvanger die ik kocht was een Graupner C19 (van meer dan 100 euro). Als ik dat ding openmaak, en kijk wat de productiekosten zijn (dat is niet moeilijk als je in die business zit) dan zou dit product (met wat minder testen en certificering) maximaal 15 euro kosten, inclusief kristal !

Ik wil graag kwijt dat ik dankzij die goedkope producten deze hobby met plezier kan uitvoeren... Maar ik gun anderen natuurlijk ook dit plezier in hun hobby, en zal daarom natuurlijk scherp blijven op indicaties dat mijn goedkope hobby schade aan anderen veroorzaakt. Zodra ik problemen zie zal ik die hier natuurlijk ook melden (misschien niet in dit draadje).

Alwin:
Da's duidelijke taal van de KNVvL, en dat zat er in dat zij zo zouden reageren.
Maar: zij zijn geen wetgever, noch handhavers.
Blijft echter wel overeind staan dat zij een belangrijk gesprekspartner en adviseur zijn voor de diverse regelgevende instanties.

Overigens heb ik je emailadres even weggehaald uit je quote hierboven; anders krijg je het wellicht wat druk in je mailbox.

Inhoudelijk gezien is dat zoiets als de Stichting BREIN vragen hoe het zit met copyrights en het er op na houden van kopiëen voor eigen gebruik van CD's, DVD's, gekochte muziek dus enzovoorts. Natuurlijk roepen ze dan dat ook niet mag, ook al staat in de wet dat dat dus wel mag. Het is een geheel andere discussie, maar in feite is de discussie over wanneer downloaden precies echt illegaal is ook een leuke analogie. Je zult zien dat als je dingen verhandeld of verspreid (à la het zijn van importeur of handelaar van illegale zaken dus), je meteen strafbare feiten pleegt.

Download je echter voor eigen particulier gebruik, dan is dat lang niet altijd zo illegaal als de Stichting BREIN wil doen geloven.

Om terug te komen op het onderwerp hier is het dan ook een beetje de vraag of de KnVvL wel een neutrale bron is, nog even los van hun adviserende rol en invloed.

In feite heb je als particulier niets te maken met de richtlijnen waar een KnVvL (of BREIN) zich aan wenst te houden in hun adviserende rol. Dit uiteraard in tegenstelling tot de letter der wet, die in alle eerlijkheid kennelijk niet zo duidelijk is als het misschien wel zou moeten zijn. :rolleyes:

Back