Klopt, echter zodra mijn concurrent zijn personeel onder het wettelijk vastgestelde minimum gaat betalen, geen loonbelasting, pensioenpremie, waterschapsbelasting, onroerengoedbelasting etc, betaalt, en daardoor lagere prijzen kan rekenen dan ik, is er m.i. toch wel sprake van concurrentievervalsing.
En dat jij geen flauwe notie hebt hoe dat in zijn werk gaat blijkt wel uit de rest van je bla-bla verhaal
Dat je nu begint over als ik het goed begrijp arbeidsomstandigheden en lonen is uiteraard enorm voorspelbaar, maar het is niet zo dat die bedrijven in eigen land geen belastingen betalen hoor of zich verder niet aan lokale regels houden.
Daarnaast wil je niet weten hoe bedrijven in Nederland dergelijke winst op arbeidskosten uit het buitenland gewoon vrolijk pakken als extra winst op de verkoop. Tel daar de 19% btw bij en de prijzen zijn al snel belachelijk veel hoger.
Ach nu zie ik waar het in de Westerse economie verkeerd gaat! We moeten gewoon alle prijzen halveren, dan komt alles weer goed! Mensen gaan weer geld uitgeven, de export komt in een stroomversnelling en de crisis is in no-time opgelost. Kan makkelijk, want prijzen worden over het algemeen gewoon uit de dikke duim gezogen en gaan vervolgens nog een paar keer over de kop! Waarom is daar nog nooit iemand op gekomen?
De westerse economie gaat kapot omdat mensen zich kapot lenen en vervolgens omkomen in de schulden. Maar dat heeft echt NIETS te maken met de praktijken van winkeleigenaren in de modelbouw.
Je begrijpt het argument namelijk weer eens volkomen verkeerd. Het is niet zo dat ik mensen geen hoog salaris gun en het is ook niet zo dat ik niet begrijp dat productiekosten in westerse landen met hogere lonen gewoon hoger liggen, maar het is vrij achterlijk aan te nemen dat mensen met lage lonen ook per definitie qualitatief minderwaardige spullen maken.
Op dat punt is de concurrentie zeer reeël en zal men zich daaraan moeten conformeren op de langere termijn.
Wat denk je dat er gebeurd wanneer veel van de nu nog 'half legale' spullen opeens volledig volgens Europese regels een CE krijgen inclusief handleiding met conformiteitsverklaring voor nog steeds diezelfde lage prijs? Al wordt de prijs een tientje meer, dan scheelt dat nog altijd honderden euro's met de duurste merken.
Daarnaast en dat geloof je kennelijk niet, maken ook zeer veel westerse bedrijven gewoon net zo goed gebruik van goedkope arbeid in het buitenland en dat betekent weldegelijk dat de prijs echt lager kán.
De qualiteitscontrole en scherpere productiemarges van producten maakt geen verschil van soms letterlijk honderden euro's in de uiteindelijke prijs.