CE certificaat

Ik denk eigenlijk dat iedereen het nu wel eens is met elkaar, zelfs Quasti.

Je bent productaansprakelijk als je iets zelf de EU inhaalt. Iedereen is het daar volgens mij wel over eens. Er wordt nog gestruikeld over het woordje importeur, nou dan laten we dat weg, importeur of niet, totaal niet van belang, je bent productaansprakelijk.

Klaar dan toch? Dan zijn we er helemaal uit toch?

1) een product wat van buiten de EU de EU in gebracht wordt, moet voorzien zijn van een CE keur
2) dit CE keur bestaat uit een markering op het apparaat en een certificaat
3) dit CE keur kan aangebracht worden door de fabrikant of een vertegenwoordiging hiervan, ongeacht of die in de EU zitten of niet
4) indien er voor het specifieke toestel een speciale keuring benodigd is, is dat wettelijk verplicht (bv. gebruik maken van een 'notified body')
5) aansprakelijkheid: diegene die het de EU in gehaald heeft, is aansprakelijk
6) het controleren of er een geldige CE op iets zit, is de verantwoordelijkheid van diegene die het de EU inhaalt.

Conclusie: als jij als consument iets koopt waar een CE stikker op zit en waar je een CE certificaat van hebt of kunt verkrijgen, is het goed en is het gebruik van de apparatuur legaal. Zit de verkopende partij buiten de EU, ben jij als consument productaansprakelijk. Zit hij binnen de EU, is de verkoper aansprakelijk.

Zit er geen stikker op en heb je en of bestaat het certificaat niet, zou het niet legaal zijn.

Bovenstaande is toch iedereen het nu over eens?

Of je dan iemand die iets buiten de EU koopt 'importeur' kunt noemen of niet.. tsja, dat zal altijd een discussiepunt blijven, maar is gelukkig totaal niet van belang. Al noem je die persoon 'pinkeltje'.. dan nog blijven de regels en gevolgen hetzelfde :)

Laatst bewerkt door een moderator:
nog een kleine toevoeging.
de kans dat jij vervolgt wordt voor een product met geldige CE certificaat is kleiner dan als dat jij totaal geen ce certificaat kan overleggen en alleen verwijst naar een stickertje.

volgens de letter ben je inderdaad product aansprakelijk wel of geen ce staat daar zelfs nog los van. echter met een volwaaardig CE wordt toch veel duidelijker aangegeven dat jij een product bezit volgens de regels en minimale eisen.

als er dan om wat voor reden een mankement optreed die schade tot gevolg heeft heb je als particulier die in buitenland gekocht heeft een veel sterkere positie.

Nou, als Quasti het dan ook met bovenstaande statements eens is, zijn we er uit, toch? :)

nog een kleine toevoeging.
de kans dat jij vervolgt wordt voor een product met geldige CE certificaat is kleiner dan als dat jij totaal geen ce certificaat kan overleggen en alleen verwijst naar een stickertje.
Hoe kom je aan die wijsheid?

Henri is van de kansberekeningen.:)

Even los van wat mag volgens de wet of niet.

Vind het wel opvallend dat velen opmerkingen maken in de vorm van als je geen CE certificaat hebt er er gebeurt wat dan ben je de sjaak ook al heb je een gedrukt CE merk of stikker.

Is er uberhaupt ooit al eens een iemand in de problemen gekomen door dat er b.v een crash etc was en de verzekering of wie ook vroeg naar je CE keurmerk(In onze rc hobby?)
En daardoor b.v zelf .........€ moest betalen hoe klein of groot ook?
Kunnen we wel weer zeggen ja maar het zal maar wel.....

In theorie zul je minder sterker staan zonder certificaat maar hoe dat in de praktijk is....

Valt me ook op dat continu zenders worden aangehaald.
Maar elk onderdeel dat geen CE certificaat heeft is natuurlijk een groter risico in theorie.
Daar vlieg je dan met je T7C futaba met CE certificaat en je China
geen CE certificaat servo,s.....

Ben wel benieuwd of er iemand is die met onze hobby ook maar ooit een CE certificaat heeft moeten laten zien na een ongeluk van de verzekering.

Sterker nog een CE sticker is helemaal niet verplicht, zolang je het product "zender" maar niet in de handel brengt ... en de specificaties conform de normen zijn ... en als je zelf bouwd hoeft er ook geen stickertje op ... (ik heb hier een zelf (om)gebouwde zender op de 838MHz zit nergens een CE sticker op ... en dat hoeft ook niet) ...

Is er uberhaupt ooit al eens een iemand in de problemen gekomen door dat er b.v een crash etc was en de verzekering of wie ook vroeg naar je CE keurmerk(In onze rc hobby?)

Vast niet. Dit fenomeen zie je ook iedere keer bij de "wildvliegdiscussies". Daar zou je verzekering moeilijk kunnen doen als ...en dan komen er allerlei argumenten.
In die discussies heb ik ook nog nooit gehoord dat iemands WA-verzekering de schade wilde verhalen.
Waarmee ik niet wil ontkennen dat het zou kunnen hoor!

Wat wel een probleem zal worden met niet-CE gekeurde zenders is dat je op clubs en/of evenementen niet wordt toegelaten omdat men daar het risico niet wil lopen. Ik zag gister al ergens staan (volgens mij bij de Fly-Inn in Oss?) dat een CE-gekeurde zender voorwaarde is om mee te mogen doen.

Het hangt vaak van het schade bedrag af.
Ik haalde het voorbeeld al aan stel dat je een kind aanvliegt die raakt invalide.
Dan zal de verzekering veel meer moeite doen om jouw als schuldige aan te wijzen dan bij een deuk van 2000 euro in een auto.

838 mhz???

790 - 862 MHz BS 1,2 Omroep. DVB-T. De voor commerciële omroep bestemde DVB-T frequentieruimte wordt tot en met 31 december 2007 voor ten minste 80 % gebruikt voor digitale televisie-omroep, als bedoeld in artikel 1, onder d, Mediawet.
Vergunningverlening bij voorrang aan publieke omroep of, in geval van commerciële omroep, via veiling of vergelijkende toets.
4,5,7

790 - 862 MHz ms 1,4 Mobiele communicatie, DAV. SRD, laagvermogen audioverbindingen.
Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. Geen vergunning vereist voor SRD.
1,3

5.316, 5.316B

Ik gok dat je 868Mhz bedoelt:
863 - 868 MHz MS_EX_AMS 1,4 Mobiele communicatie met uitzondering van de luchtvaart. Draadloze telefoons tot uiterlijk 31 december 2008. SRD.
Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. Geen vergunning vereist voor SRD en randapparaten.
1,3

868 - 870 MHz MS_EX_AMS 1,4 Mobiele communicatie met uitzondering van de luchtvaart. Draadloze telefoons tot uiterlijk 31 december 2008. SRD.
Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. Geen vergunning vereist voor SRD en randapparaten.
1,3
Maar volgens mij waren modelbouw zenders niet toegestaan op die frequentie en is het alleen data communicatie.

Laatst bewerkt:
8 ... 838 mhz??? .. gewoon een vergunningsvrije band ''

Maar volgens mij waren modelbouw zenders niet toegestaan op die frequentie en is het alleen data communicatie.

Modelbouwbesturing is datacommunicatie (het is trouwens 868 MHz, type-voutje) ....

Laatst bewerkt:
Nou, als Quasti het dan ook met bovenstaande statements eens is, zijn we er uit, toch? :)

Ik was even niet aanwezig, maar voordat er een rechtzaak geweest is (en het is de vraag of die er ooit komt) denk ik dat de waarheid meer in het midden ligt.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat ik het per sé oneens ben met het bovenstaande, maar als consument, particulier enzovoorts rust met name de verantwoordelijkheid voor wat betreft het gebruik in de praktijk op de schouders en als je misleid bent door een niet accuraat CE markering, dan ligt díe schuld echt niet bij de gebruiker.

Ik heb overigens nog niet alles gelezen wat hierboven geroepen is.

Laatst bewerkt:
Vast niet. Dit fenomeen zie je ook iedere keer bij de "wildvliegdiscussies". Daar zou je verzekering moeilijk kunnen doen als ...en dan komen er allerlei argumenten.
In die discussies heb ik ook nog nooit gehoord dat iemands WA-verzekering de schade wilde verhalen.
Waarmee ik niet wil ontkennen dat het zou kunnen hoor!

Wat wel een probleem zal worden met niet-CE gekeurde zenders is dat je op clubs en/of evenementen niet wordt toegelaten omdat men daar het risico niet wil lopen. Ik zag gister al ergens staan (volgens mij bij de Fly-Inn in Oss?) dat een CE-gekeurde zender voorwaarde is om mee te mogen doen.

Dat is ook juist het vreemde. Er worden hier veel dingen geroepen als zou het in de praktijk al bewezen zijn dat bepaalde dingen illegaal zijn, gecontroleerd worden en dus sterk af te raden zijn, maar in feite is het een grote pot speculatie.

Dat maakt ook met name de discussie over of een particulier nu wél of niet een importeur is, maar ook of in het specifieke geval van de Turnigy 9x v2 zender en de CE markering, ook een gigantische theoretische bijzaak.

Kénnelijk is de enige weerslag in de praktijk van deze en vergelijkbare discussies dat op bepaalde vliegclubs mensen geweerd worden met bepaalde type apparatuur, of dat dan wettelijk gezien ook terecht is of niet maakt dan niet veel uit.

r.marrijnissen zei:
Ben wel benieuwd of er iemand is die met onze hobby ook maar ooit een CE certificaat heeft moeten laten zien na een ongeluk van de verzekering.

Nee, natuurlijk niet. En ik vraag me nog steeds af waar de claim vandaan komt dat wij als particulieren CE certificaten moeten kunnen overleggen. Volgens mij is dat sowieso al onzin, alhoewel het wél wat zegt over de echtheid van een CE markering.

Laatst bewerkt:
Het hangt vaak van het schade bedrag af.
Ik haalde het voorbeeld al aan stel dat je een kind aanvliegt die raakt invalide.
Dan zal de verzekering veel meer moeite doen om jouw als schuldige aan te wijzen dan bij een deuk van 2000 euro in een auto.

Dat is echt pure speculatie en zelfs een beetje naief! De ene verzekering is de andere niet en veel verzekeringen weten heus bij wie ze het geld moeten halen wanneer een partij duidelijk schuldig is aan de gemaakte of geleden schade.

Als jij iemand aanvliegt ben je schuldig, simpel. Als je slim bent, meldt je bij je verzekering dat je vliegt met radiografische modellen.

Laatst bewerkt:
Conclusie: als jij als consument iets koopt waar een CE stikker op zit en waar je een CE certificaat van hebt of kunt verkrijgen, is het goed en is het gebruik van de apparatuur legaal. Zit de verkopende partij buiten de EU, ben jij als consument productaansprakelijk. Zit hij binnen de EU, is de verkoper aansprakelijk.

Zit er geen stikker op en heb je en of bestaat het certificaat niet, zou het niet legaal zijn.

Bovenstaande is toch iedereen het nu over eens?

Of je dan iemand die iets buiten de EU koopt 'importeur' kunt noemen of niet.. tsja, dat zal altijd een discussiepunt blijven, maar is gelukkig totaal niet van belang. Al noem je die persoon 'pinkeltje'.. dan nog blijven de regels en gevolgen hetzelfde :)

Ik ben het in zoverre met je eens dat de praktijk geldt en dus het gebruik en de verantwoordelijkheid die daaraan is verbonden.

De discussie over importeur is naar mijn idee al reeds afgesloten, niet in de laatste plaats omdat bij een CE sticker of markering al voldaan is aan de plicht tot CE markeren.

Overigens is het certificaat echt niet wat je als particulier MOET kunnen overleggen, aldus de informatie die ik er tot noch toe over heb kunnen vinden. De CE markering mag niet gebaseerd zijn op een niet bestaand CE certificaat natuurlijk, maar er bestaat geen plicht tot het hébben van het certificaat.

De letterlijke verplichting zit 'em in de CE markering zelf, zeker wanneer je het product niet zelf produceert, 'op de markt brengt' of 'in de handel brengt', iets waar iedereen het hopelijk over eens is dat dit dan gaat over letterlijke verkoop van het product aan consumenten op de Nederlandse markt.

Overigens heeft Dirk ook gelijk. Het ontbreken van de CE markering is weliswaar een teken van het feitelijk in gebreke zijn gebleven van de importeur of producent voor wat betreft die markeringsplicht, maar dat maakt het product niet automatisch meteen volstrekt illegaal wanneer het gaat om de normen die gehanteerd worden in de EU.

Laatst bewerkt:
het probleem is dat je geacht wordt de wet te kennen.
En je hebt een onderzoeksplicht.

een simpele sticker kan iedereen plakken zijn zo te bestellen overal en nergens.

met die sticker geef je eigenlijk nog niets aan.
En door de onderzoeksplicht zal je waarschijnlijk gewezen worden op het feit dat er geen ce papieren beschikbaar zijn.

En ik dacht dat corrien ooit al is had aangegeven dat zenders nog wel is bij hem ter "keuring" komen na een ongeluk waarin de verzekering te pas komt.

Echter dit staat me vaag bij dus corrigeer me als dit niet correct is.

Maar ik denk dat in dit geval een mailtje richting de Knvvl (als ik het goed zeg ben geen vlieger) meer duidelijkheid zal geven met betrekking tot verzekering. Zij verkopen dus een verzekering speciaal voor vliegers.

De Nederlandse verkeerspolitie controleert niet op cocaïne.

Toch wil het niet zeggen dat je onder invloed van cocaïne achter het stuur mag zitten ;)

Dat kun je ook omdraaien. De zender heeft een CE markering, dat betekent niet dat hij desondank illegaal moet zijn omdat de zender uit het buitenland komt. :rolleyes:

Daarnaast geeft het goed aan hoe gebrekkig controle überhaupt is en het is níet zo dat de verkeerspolitie je zal laten gaan wanneer ze cocaïne(-gebruik) ontdekken bij een controle hoor.

Laatst bewerkt:
het probleem is dat je geacht wordt de wet te kennen.
En je hebt een onderzoeksplicht.

een simpele sticker kan iedereen plakken zijn zo te bestellen overal en nergens.

met die sticker geef je eigenlijk nog niets aan.
En door de onderzoeksplicht zal je waarschijnlijk gewezen worden op het feit dat er geen ce papieren beschikbaar zijn.

Daar ga je toch een beetje de fout in denk ik. Zowat elk product wat ik in mijn bezit heb heeft een CE sticker, markering met getal of tenminste de CE tekens in de offciële stijl. Dat betekent echter écht niet dat ik ook een bijbehorende container vol met CE certificaten voor ál die producten in mijn huiskamer heb staan ofzo.

De aanname dat je over een CE certificaat moet beschikken als particulier zijnde is naar mijn idee echt volledig onjuist. Vergeet niet dat HobbyKing per email al bevestigd heeft dat ze CE hebben voor de Turnigy 9x v2 zender.

Dat ze dat nog niet ondersteund hebben door het certificaat zelf is haast bijzaak. De CE markering is namelijk ook al de claim van HobbyKing / Turnigy dat een CE certificaat bestaat. Daarmee is je onderzoeksplicht wel voldaan lijkt me. Maar graag zou ik uit context van een rechtzaak willen horen hoe dit exact zit.

En ik dacht dat corrien ooit al is had aangegeven dat zenders nog wel is bij hem ter "keuring" komen na een ongeluk waarin de verzekering te pas komt.
Dat zal hij ongetwijfeld geroepen kunnen hebben, maar zijn geloofwaardigheid is niet zodanig dat ik zoiets zondermeer van hem aan zou nemen.

Het is ook nogal de vraag of hij überhaupt een zodanige authoriteit is op dit gebied dat dit ooit aan hem gevraagd zou worden binnen de context van een rechtzaak of verzekeringskwestie.

Laatst bewerkt:
Alleen dat certificaat is de bewijs , ook al zitten er 100 CE markeringen op.

Geen certifikaat = geen CE = geen toelating

Is altijd al zo geweest alleen bij jou niet. :D

Mvg Johan

Back