CE certificaat

Laat me beginnen te zeggen dat een link op internet niet altijd gelijk staat aan een letterlijk bewijs, zeker wanneer er gequote wordt van een min of meer willekeurig bedrijf wat niet eens in dezelfde sector actief is.

Nou, je kunt mij veel wijs maken maar een stuk text bij een erkende instantie doet mij meer waarheid geven dan jouw aannames....

Voor wat betreft de CE markering ga ik er inmiddels zelfs een beetje van uit dat HobbyKing binnenkort komt met een certificaat, want hoewel er nu wat doorgestuurd is naar een andere afdeling blijken ze weldegelijk inhoudelijk te willen reageren.

Denk je? Als ze een draadje over problemen met hun zender verwijderen geeft dat mij geen goed vertrouwen dat dit bedrijf de service en eerlijkheid hoog heeft staan.

Voor wat betreft het importeur zijn is het echt heel simpel. Als jij niet uit naam van een bedrijf iets koopt uit het buitenland om het vervolgens 'op de markt' te brengen, dan ben je als privé persoon die het product koopt voor eigen gebruik echt niet opeens dé importeur.

En vervolgens koop jij een zender voor je buurman of ben je de huidige zender zat en staat die morgen op marktplaats. Maar ik dacht dat het duidelijk was gemaakt dat ook al is het eigen gebruik jij dan de importeur bent.

De links die gegeven zijn, zijn toch echt met name testament aan hoe bepaalde bedrijven de regels interpreteren. Dat is niet iets wat je even één op één kunt doortrekken aangaande privé aankopen.

Micropuller heeft net nog een Quote gegeven dat het om alle 2 gaat....

Overigens is het wél zo dat wanneer het product alsnog niet voldoet aan de Europese regels, dat het product zondermeer in beslag genomen dient te worden. Maar zoals al eerder aangegeven, zélfs wanneer ik wettelijk gezien de importeur zou zijn, dan rest bij mij alleen maar de plicht tot CE markeren wanneer deze ontbreekt.

Niet alleen markeren (dat doen ze in China al voor je ;) )

En laat nu die CE markering in het geval van deze zender gewoon al aanwezig zijn. Aangezien ik nog wacht op verder aanvullende informatie, heb ik alles gedaan wat in mijn macht staat.

Het CE merktekentje zegt niets zonder een geldig certificaat....

De Douane (in Nederland) kijkt niet eens of er wel CE markeringen op zitten, hoort niet tot hun takenpakket, volgens hun eigen zeggen, daar zijn andere "clubjes" voor ... wij importeren regelmatig "gadget's" voor het 3G netwerk bij de Chineesjes vandaan, allemaal nog zonder CE, voornamelijk om de bruikbaarheid te testen, nog nooit iets van gehoord ... komt altijd netjes binnen ...

De Nederlandse verkeerspolitie controleert niet op cocaïne.

Toch wil het niet zeggen dat je onder invloed van cocaïne achter het stuur mag zitten ;)

maar wat als een product hier verkocht word met ce keur, en je koopt het zelfde product buiten de eu dus niet via de gangbare route, en deze heeft ook een ce sticker...

voorbeeld de t10 van futaba, scheelt zo'n 200,-

zelfde zender, zelfde ce sticker... mag die wel gebruikt worden?

Mag gebruikt worden. Er is geen verschil.

Er is wél verschil als jij die spullen niet voor eigen gebruik aanschaft, maar ze in de EU in de handel brengt. Dan ben jij importeur geworden, en ben jij dus aansprakelijk voor de conformiteit van het apparaat.

Dan zul je dus ofwel een deal met Futaba moeten sluiten, en dat gaan ze niet doen want ze hebben al exclusieve importeurs in de EU, óf jij gaat zelf het apparaat laten testen bij een bevoegde instantie.

Toevoeging: er is ook verschil mbt aansparakelijkheid. Als je zelf in het buitenland inkoopt en er gaat iets mis dan heb jij geen importeur om op terug te vallen. Als je in de EU koopt kun je verhaal halen bij je leverancier.

Laatst bewerkt:
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring voor wat betreft letterlijke kosten, dus hou dat in het achterhoofd, maar bij lagen de douane kosten wat hoger dan die 2,7%.

dan had je je huiswerk beter moeten doen....

en wat betreft de ce keur,

ik heb 2 maand geleden een aantal generatoren uit Amerika geïmporteerd, zonder ce keur,

er kijkt werkelijk geen hond naar de ce daar doet de douane helemaal niets mee...niet hier, en ook niet in het buitenland.

Totdat één van die generatoren ontploft en daardoor het huis van de buren afbrand..

niet bijster realistisch, dat is waar, maar als zoiets gebeurd, ben je wel het haasje.

De Nederlandse douane is laks als het om CE gaat, maar de Belgische bv. niet. Die let er wel degelijk op.

Iedereen hier is het er wel over eens dat de 'pakkans' vrij klein is, dat je je daarover niet zoveel zorgen hoeft te maken. Het ging dan ook over hoe het 'strikt genomen' zit.

de machine is via Duitsland gekomen, daar door de douane gegaan en vervolgens hier in nl nog een keer, nergens werd ook maar 1 keer naar de CE gevraagd, wel naar alle documenten maar CE kijkt niemand naar.

dezelfde machine word hier ook verkocht, maar is dan €7.500 duurder.

en als hij ontploft, is er sowiezo geen sticker meer te vinden.

Etikettenworld B.V. :: Standaard etiketten :: CE-stickers

... De Nederlandse douane is laks als het om CE gaat, maar de Belgische bv. niet. Die let er wel degelijk op. ...

De Nederlandse Douane is niet laks, het hoort niet bij hun takenpakket ... dat doet o.a. de nVWA en het Agentschap Telecom, en die hebben weer geen "mannetje" dat bij de Douane rondloopt ... wat in België wel gebeurt ...

Dat je daarmee één keer geluk hebt gehad, of vaker, zegt niets. Dit zijn ook niet bepaald machines die consumenten vaak kopen.

Verder is het totaal niet relevant. Nogmaals, of er wel of niet op gecontroleerd wordt, zegt niets over of iets strikt genomen wel of niet mag.

Ik ben het met je eens dat het in de dagelijkse praktijk geen drol zal uitmaken. Het feit dat dan ook bij elk aziatisch zendsysteem er 'de CE discussie' weer bijgetrokken wordt, is wat mij betreft dan ook overbodig. Maar goed, als de discussie dan toch gevoerd moet worden.. ;)

Om het hele verhaal wat kracht bij te zetten : Bestel een scooter uit China, het ding is voorzien van een CE sticker, en ga jij er tegoedertrouw mee de weg op. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen wat er gebeurt als jij daar een ongeluk mee krijgt. Je kunt dan volhouden dat je niet beter weet, maar de rechter weet beter, en de verzekering ook. De scooter blijkt namelijk iets meer vermogen te hebben dan toegestaan, bovendien heeft hij teveel CC in de cylinder en dat mag niet in regeltjesland.

Sorry voor het off toppic, maar het kwartje lijkt niet te vallen ;)

Jammer dat je je eigen argument zo ontkracht door specifieke voorbeelden te noemen. Teveel CC en/of vermogen, is ook op een scooter mét CE niet toegestaan ;)

Het juiste voorbeeld is dan eerder dat je een scooter uit china importeert die wel aan alle normen en wetten voldoet, maar geen CE heeft.

Het is dan echter maar zeer de vraag of dat bij een ongeluk ooit besproken zal gaan worden, dan moet daar wel een aanleiding voor zijn. Anders zal er toch echt geen haan naar kraaien.

Maar stel nu dat de bevestiging van het voorwiel technisch te wensen overlaat, de constructie is gewoon fout, er is nét iets teveel op bezuinigd. Je rijdt ergens, het voorwiel knapt eruit, en je rijdt iemand aan en bezorgt die persoon letsel.

Reken er dan maar op dat je nat gaat en fors mag gaan betalen..

Wederom op de persoon? Lekker volwassen hoor. :p

uhmm hoor wie het zegt queasti jij maakt hier iedereen die met officiele documenten uit voor leugenaars want zij hebben geen gelijk maar jij hebt gelijk...

so dream on.. but PLEASE stay in your own world your a danger to the other people around you playing with GOOD stuff.

onlangs kreeg ik een schrijven van een van mijn opdrachtgevers, dat al het gereedschap waar ik mee werk, Ce gekeurt moet zijn, en voorzien van jaarlijkse keuring.

na een half jaar gebruik van een slijptol zit er geen sticker meer op. dat was een goede verklaring. hoef geen ce stikker meer te plakken

het gaat ook niet om de sticker het gaat om het certificaat.

die sticker is hooguit ter kennisgeving van.

Zolang jij aan kunt tonen bij welke Europese leverancier jij je spullen hebt gekocht ben jij van de verantwoordelijkheid af. Zonder geldige CE markering mag een product niet op de Europese markt verkocht worden, dus mag je er als koper dan wel van uit gaan dat e.e.a. klopt. Mocht dat niet het geval zijn. Dan is jouw leverancier en uiteindelijk de importeur verantwoordelijk.

Nu worden er 2 zaken door elkaar gehaald.

Waar het certificaat ligt, maakt geen moer uit. Bij leverancier, koper, fabrikant, het mag allemaal, zo lang het certificaat maar wel daadwerkelijk echt bestaat.

Dus als ik in de VS iets koop en de VS gebaseerde fabrikant er een CE op gezet heeft en een certificaat heeft, is er niets aan het handje en is de CE gewoon geldig.

De aansprakelijkheid voor het product ligt dan echter bij mij, omdat ik diegene ben die het product de EU ingehaald heeft (je zou dus kunnen zeggen dat ik de importeur ben dan ;)).

Koop ik ditzelfde product via een europese vertegenwoordiging van de fabrikant, dan komt de productaansprakelijkheid bij die vertegenwoordiging te liggen.

Je zou dus heel plat kunnen zeggen dat diegene die het product de EU ingehaald heeft, ervoor verantwoordelijk is. Of dit nu een importeur is in de taalkundige zin, of niet.

Dit alles staat los van het CE.

Dus als ik in de VS iets koop en de VS gebaseerde fabrikant er een CE op gezet heeft en een certificaat heeft, is er niets aan het handje en is de CE gewoon geldig.

De aansprakelijkheid voor het product ligt dan echter bij mij, omdat ik diegene ben die het product de EU ingehaald heeft (je zou dus kunnen zeggen dat ik de importeur ben dan ;)).

Koop ik ditzelfde product via een europese vertegenwoordiging van de fabrikant, dan komt de productaansprakelijkheid bij die vertegenwoordiging te liggen.

Je zou dus heel plat kunnen zeggen dat diegene die het product de EU ingehaald heeft, ervoor verantwoordelijk is. Of dit nu een importeur is in de taalkundige zin, of niet.

Dit alles staat los van het CE.

Post 57 van deze thread

Back