cessna 182 by Dave Blum

Effe op een sticky en naar de copyshop.

Of je moet een A0 printer thuis hebben staan.:mrgreen:

En die van Dave Blum is geen depron model maar van balsa.

Mvg Johan

Even een mailtje naar Dave lum sturen en je krijgt de tekeningen in orgineel formaat toe gestuurd.
Het is idd een balsa vliegtuigje. zeer ligt, dus echt iets voor de wind stille zomer avonden.

Ik vroeg mij af of de streepjes aan de onderzijde (balkje wit/zwart) van de tekening inches (ik dacht van wel) zijn of centimeters of geen van beiden. Als ik dat weet kan ik ´m ff naar de copyshop mailen en op de juiste grootte laten printen.

Olaf,

ik zal het morgen even na kijken voor je. De tekening (bestand) heb ik zelf niet meer op de pc staan.
Maar ga ermaar vanuit de het inch is. komt uit de VS

De originele tekeningen zijn 914,4 x 609,6 mm (of te wel exact 36 x 24 inch) als je deze .jpg bestanden met 96 dpi laat afdrukken, dan is 3456 x 2304 pixel ook exact 36 x 24 inch ;-)..

Thanx, dan stuur ik die per mail even naar de multicopy. Werkt nog een oudleerling van mij. Altijd handig! :mrgreen:

Yeah, ik heb ze inmiddels. 8 euro voor de 2 kopietjes, dus daarmee kan ik na mijn andere projectjes aan de slag. Mooie tekening en geen probleem voor de copyshop. Kwil ook eens kijken of ik deze in depron kan maken.

en Marcel wanneer gaat deze vliegen?

Deze heeft allang gevloggen en staat in een hoekje om inelkaar geprakt te worden.
Deze is alleen te vliegen bij een mooie zomer avond.
Niet veel wind

Daar heb ik veel leukere toestellen voor.

Hij was leuk om te bouwen maar daar hou ik het voor de rest ook bij.

Als iemand hem graag wil hebben. dan bij deze stuur maar pb anders gaat die volgende week met de vuilnis mee.

Yeah, ik heb ze inmiddels. 8 euro voor de 2 kopietjes, dus daarmee kan ik na mijn andere projectjes aan de slag. Mooie tekening en geen probleem voor de copyshop. Kwil ook eens kijken of ik deze in depron kan maken.

Moet goed kunnen, rompje van 5 of 6mm maken (kan je mooi op de spantjes aftekenen, of de rondingen lukken met een 45 graden stukje, een beetje smokkelen mag ;-)) ...

Vleugel zou het mooist zijn als "iemand" hem voor je uit piepschuim kan snijden (dan zou ik ook voor een iets ander profiel kiezen, mijn voorkeur zou dan zijn MH-42 (van Martin Hepperle), met 1 graad tipverdraaing op de buitenvleugels)

wat voor maten balsa hout heb je nodig voor dit vliegtuig ik wil hem namelijk ook bouwen

Kistje is voornamelijk uit 1/16" (inch) balsa gebouwd wat neerkomt op ongeveer 1,5 mm ... verder heb je nog een stukje 3/23" nodig wat ca. 2.5 mm is en een stukje van 1/2" wat ca. 12 mm is (dit is voor de wielpants, en kan je eventueel weglaten of lamineren uit 5 laagje 2,5 mm ... en een klein stukje 1/32" vliegtuigtriplex (ca. 0,8 mm) ... en wat latjes in niet hier verkrijgbare maten, die moet je of zelf snijden, of de dichtstbij liggende maat zoeken die je in de lokale hobbieshop krijgen kunt ...

... vooral de 1,5 mm plankjes goed uitzoeken, rompje met staart en landingsgestel (alleen het "ijzer", dus zonder wielen) moet onbekleed en verder "kaal", dus zonder rc, motor etc., 30 gram of minder wegen ...

Laatst bewerkt:
ik ben 2 weken geleden begonen met de bouw van een cessna 182.
ik ben al aardig ver maar kan iemand vertellen wat voor elektronica ik nodig heb?
en wat voor folie hetbeste is?

Als je nu eens het hele draadje door leest kom je alles tegen wat je wil weten .;)

een beetje moeite mag je zelf ook gaan doen.

Mvg Johan

Back