Cessna 182

In het begin ook... ik kwam terug van vliegen met of, een tas vol onderdelen, of een big smile. JAAJA het is gelukt, ik heb de accu opgevlogen zonder te landen/crashen..:)
Ik heb het vliegen ondertussen prima onder de knie, evenals het bouwen en repareren.. ;)

Tim

@ Rico,

Je hebt gelijk.....ik deed het met een soort linnen, en ik denk dat dit idd glasmat is, zal het nog eens even navragen, als de modelbouwwinkel weer open is.
Want na de reparatie, brak hij idd weer af naast het linnen (glasmat)....uiterdaad na de crasch... :cry:
Volgende keer dus maar lijmen met een balsahoutje.
Bedankt voor je advies.......hier het ik wat aan :wink:........en weer wat geleerd :lol:

Rico van Dijk zei:
dan laat ik je een stukje proeven van (het echte werk) het brandstof vliegen..

Met electro is net zo echt als met brandstof hoor Rico, vraag dat maar eens aan bepaalde clubleden van jou. Niek het wordt tijd voor een heropvoeding daar bij jullie. 8) :lol:

Bij ons op de club zijn er een paar speed-freaks (nickos-op dit forum & Look-voor een aantal mensen een bekende), deze jongens halen zeer indrukwekkende snelheden met zowel elektro als brandstof. :yes:

Eerlijk is eerlijk................................. :cry:
Vandaag weer geprobeerd om te vliegen helaas zonder suc6......maar ik kom er wel......... :cry: :lol: , met vallen en opstaan.
Dus ik de cessna in de auto, en op zoek naar een nieuwe locatie om proberen te vliegen.
Afstelling controleren en gaan dacht ik..........ondanks de wind vandaag, was het op locatie windstil, kwam waarschijnlijk door de bomen er omheen.
Dus waar was ik gebleven...........oja het vliegtuig omhoog gooien, en vol gas, hoogte roer iets omhoog en gaan dacht ik. :wink:
Neeeeeee het ging nu echt goed mis, hij kreeg geen hoogte en klapte meteen neer.........dit keer met grote gevlogen :cry: :cry:
Omdat ik de vleugels zo goed had gelijmd, brak vandaag de romp in 3e.
Een teleurstelling, of toch niet........... :?:
Nee leuk was het niet, maar toch :roll:
Uiteindelijk, maar weer gelijmd en het resultaat mag er zijn, hij is weer in orde, voor een nieuwe vlucht.
Gelukkig heb ik een buurjongen die al jaren lang heeeeeeel erg veel verstand heeft van modelbouw, hij heeft even het een en ander voor mij nagekeken, voor de vlogende keer.
Eigenwijs blijf ik........maar het gaat mij lukken, ik weet het zeker.
Ik zie dit vliegtuig nu gewoon als een probeersel, voordat ik met mijn nieuwe cessna ga aanschaffen.....maar dan een bouw model, zodat ik alles kan overzetten :oops: ........want de cessna vind ik echt super :!: :!:
Mijn buurjongen heeft mijn zender omgebouwd, ik heb nu het gas links i.p.v rechts en de rolls zitten nu ook links i.p.v rechts.
Mijn hoogte roer zit nu rechts i.pv links, en mijn richtingroer zit nu ook rechts i.pv links :arrow: :arrow: snappen jullie het nog :?: :lol:
De besturing zit nu net zo als bij een proffesionele zender, en ik weet bijna zeker dat dit voor mij nu veel en veel beter te besturen is :wink:
Maar zoals beloofd, zet ik hier alles eerlijk neer, en zal het draadje uiteraad weer vervlogt worden............... :D
Maar geloof het of niet, ik heb er nog steeds hééééééél erg veel lol in, en weet het wel 100% zeker, dat dit mijn nieuwe hobby gaat worden.
Ik denk dat het vliegtuig crashte, omdat mijn vriendin hem weggooide..............of lieg ik nou :lol: :lol: :lol: .....nee het is gewoon mijn ervaring, die ik beetje bij beetje moet aanleren.
Ik gebruikte de rolls gewoon te vroeg, voordat ik hoogte maakte, maar dit kwam ook omdat ik bang was dat hij anders in de bomen terrecht zou komen, dus de volgende keer toch maar weer de hei op :cry:
Word :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: vervolgt..................... :lol:

Mijn buurjongen heeft mijn zender omgebouwd, ik heb nu het gas links i.p.v rechts en de rolls zitten nu ook links i.p.v rechts.
Mijn hoogte roer zit nu rechts i.pv links, en mijn richtingroer zit nu ook rechts i.pv links snappen jullie het nog
De besturing zit nu net zo als bij een proffesionele zender, en ik weet bijna zeker dat dit voor mij nu veel en veel beter te besturen is

na drie keer lezen ben ik erachter dat je op de linker stick gas en roll hebt en op de rechter hoogte en richting.

Ik weet dat er (een paar) mensen zijn die zo vliegen, maar ik vind het totaal niet handig.

gebruikelijker is links gas en richting rechts roll en hoogte. (of rechts gas en richting en links roll en hoogte)

Als je gaat vliegen geef je vol gas met de linker stick. het vliegen kan dan helemaal met de rechter stick gebeuren.(roll en hoogte)

Het richtingroer kan je op de grond gebruiken om te taxieen. en later voor het vliegen van nette bochten en figuren zoals een tolvlucht.

Maar in princiepe heb je het richtingroer niet nodig als je een vliegtuig met rolroeren hebt.

Bij een vliegtuig zonder roll gaat wel het gas links en de richting en hoogte rechts.

Succes met vliegen (mischien een filmpje volgende keer )

Laurens,

Je hebt gelijk, ik heb er nog eens over na zitten denken, maar ik heb het idd verkeerd laten doen, zal morgen meteen vragen of hij het wilt veranderen voor mij, en dat het zo komt te zitten zoals jij omschijft. Maar wel gas links i.p.v rechts.
Ik was er zelf ook wel achtergekomen, dat dit onhandig is, maar ik ben erg blij dat jij het nog even schreef...........dus Laurens bedankt :wink:

Laurens, zie je nou dat ik een nieuwe hobby heb :?: :lol:
Ik heb ze al even veranderd, in de ontvanger, dus nu is het zoals jij omschreef links is omhoog en beneden gas, en rechts en links is nu richtingsroer :arrow: en de rechter knuppel omhoog en beneden hoogte roer, en recht links, rolls........................nogmaals bedankt :cry:
Als ik het zelf na lees, snap ik het zelf bijna ook niet meer........maar het klopt wel :wink:

:thumbsup:

Als je eenmaal aan een "verkeerde" instelling gewend raakt is het heel lastig om daar weer vanaf te komen.

Op deze manier gaat het vliegen een stuk makkelijker, maar dat merk je de volgende vlucht zelf wel. Dan gaat het vast een stuk beter.

Ik kan vliegen met verschillende "modussen"

wat ik de meest makkelijke vind =
hoogteroer links
richtingroer links
rolroeren rechts
gas rechts (al dan niet met volgas naar beneden..)

het is ZEKER voor een beginner aan te raden 1 instelling te vliegen

hobby, ik lees steeds dat je je vliegtuig omhoog gooit.
een te steil klimmend vliegtuig verliest snelheid.
en langzame snelheid zorgt dat je een grotere vleugelhoek (invalhoek) nodig hebt voor de zelfde lift. (vleugeldraagkracht)
een té grote hoek resulteerd in een snelle vermindering van lift (stall)
en dus een crash

gooi je vliegtuig nooit omhoog maar altijd naar voren. dan eerst snelheid oppikken en daarna pas klimmen!
(een vliegtuig op een startbaan springt ook niet eerst omhoog voordat ie gaat versnellen)

even een stukje aerodinamica voor gevorderden:
en rolroer vergroot de invalhoek van de stijgende vleugel.
en verkleind die van de dalende vleugel
(simpel tot nu toe)
bij een te lage vliegsnelheid (tegen de stall aan!) krijg je deze situatie:
de "stijgende vleugel" krijgt een grote invalhoek, dus die overtrekt en gaat naar beneden!!

resultaat:
Rolroer werkt averechts! en je valt zonder snelheid in een tolvlucht (spinn) naar beneden. (krak!)

Ik denk dat dit de laatste keer gebeurt is
dus het is een klassieke combinatie van een kritische situatie en enorme pilot error!!

Je had deze crash kunnen voorkomen door met je richtingroer te sturen
de "stijgende" vleugel krijgt door de draai van het toestel (om de topas) meer snelheid en dus meer lift.
je kan nogsteeds overtrekken, maar je riskeert iig geen spin!

En dit is waar mensen zich vaak vergissen. in eerte instantie is een vliegtuig het sturen van een voertuigje door de lucht.
maar dán blijken er ineens allerlij aerodynamische verschijnselen op te treden!.
Gelukkig maar. anders was vliegen niet zo veel aan ;-) :wink:

nog veel succ6, en bedenk nog even goed in welke setup je de zender gebruikt!
:roll:

Groeten!
Rico

Beste Rico,

Ik heb je verhaal gelezen, en word steeds wijzer...........hoop dat mijn omgeving straks nog met mij wilt praten.
Heb het nu alleen nog maar over modelvliegen :lol: :lol:

Ja, ik ben heel erg blij met deze modus van mij zender, en weet zeker dat ik het om deze manier wil gaan leren :yes:

En wat betreft het vliegtuig omhoog gooien, dan heb ik het verkeerd omschreven, natuurlijk moet je hem niet omhoog gooien , maar weggooien.
Tegen de wind in, en ietjes omhoog 15 a 20 graden denk ik :?:
Maar dat ging gisteren idd verkeerd, ik hem hem zelf nog nooit gegooid, de eerste keren deed een vriend van mij het, en de laaste keer mijn vriendin.
Niet dat ik nu de schuld aan hun geef, want ik had het beter moeten weten, en het moeten zeggen tegen mijn meisie.

Maar daarom ben ik ook zo blij dat jij mij de beginselen gaat leren :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:
Ooo, ik hoop zo dat het zaterdag goed weer is om te vliegen :wink:

Tegen de wind in, en ietjes omhoog 15 a 20 graden denk ik
Nee, niet zo. Maar zo: je gooit je model op een dusdanige wijze dat als er verder niets gebeurd dit netjes naar beneden zweeft en op ongeveer 50 meter voor je netjes op de grond land

liever een graadje of 2 naar beneden nog! zodra je vliegtuig snelheid krijgt gaat ie vanzelf klimmen

(meer snelheid over de vleugel = meer lift!)

er.. 50 meter!! 8O ik zit meestal aan de 15 :P maar als je een high aspectratio zwever hebt moet het haalbaar zijn ;)

(of bedoel je met de motor aan?..) ;-)

:)

Ja, dat dacht ik ook al 50 meter, heb je op bodybulding gezeten dan :?: (geintje)
Bij mij gooi je hem idd ook niet meer dan :arrow: 15 meter

Beste forum gebruikers,

Inmiddels, heb ik een nieuw model (cessna 182) besteld.
Ik heb dit gedaan, zodat als ik straks goed kan vliegen, ik een mooi nieuw model wil hebben.
En dan kan ik mijn oude cessna mooi gebruiken, om nog het een en ander te kunnen leren.
Ik blijf bij mijn standpunt, dat ik dit model gewoon ontzettend GAAF vind :lol:
De nieuwe vluchten met mijn oude cessna worden uiterdaad weer omschreven op dit draadje, alleen zit het weer niet zo mee voor de aankomende dagen. :evil:
Maar dat zal wel weer veranderen, zodat ik weer vrolijk door kan gaan met mijn nieuwe hobby :)
Dus :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: word vervolgt........... :wink:

Jij snapt hem Rico,

Want een verlaafde zoekt altijd wel zijn kans, en eerlijk is eerlijk ik ben toch best wel verslaafd aan het worden...........of ben ik het al :wink:

Back