Cessna 182

Ik ga de filmpjes eens bekijken, en dan een besluit nemen ;)

Ik ga hem dan OF via conrad bestellen (als hij dan toch hetzelfde is) OF via die site waar hij 155 kost (wat incl verzekerd verzenden is)

Plus 2 lipo accu;s (welk emoet ik dan hebben? die van 7.4 volt denk ik he??)

Ik heb sinds vandaag elestickjes, als bevestiging voor mijn vleugel op mijn cessna gemaakt, en ik moet zeggen dat hij dan, bij een evt crasch heel blijft.
Misschien een tip voor de beginners onder ons die er ook een willen kopen. :wink:

kijk, daar ziet het er al een stuk meer uit als een vliegbaar toestel.
waarschijnlijk net uit de doos, met relatief laag startgewicht..
dán is het een leuk piep-tuig! :D

Dan met een lipotje erin :roll:

Kan ik trouwens zonder verdere aanpassingen een lipo accu erin hangen?
dan die van 7.3 volt zeker??

een regelaar die aangeeft dat je accu bijna leeg is is een aanrader
of een lipo-safe (deze gebruik ik ook) ledje gaat branden als je onder een minimum waarde komt. je kan daarna rustig landen.
een regelaar met directe afslag niet gebruiken! tenzij je noodlandingen leuk vind :?

als je een lipo baterij te ver leeg trekt kan die capaciteit verliezen of zels helemaal stuk gaan
ook zijn ze niet zo crashbestendig als een ni-mh of ni-cd.
:wink:

owja. en uiteraard een geschikte lader. een gewone ni-cad lader is niet geschikt!

ik was van plan om HIER 2 lipo accu's te bestellen, en dan de 7.4 volt 1050 mAh versie, en een lipo lader. Dan meot ik met 2 accu's en de originele wel vooruit kunnen denk ik ;)

Waar kan ik een goedkoper liposafe halen? en hoe moet die dan aanesloten worden? of zit daar een gebruikersaanwijzing bij? (jajajaj weet het: zoekfunctie... maar toch)
Weet echt geen moer van el. af... ben noob op dit gebied he ;)

En dat ledje is leuk, maar dat zie je toch niet als je aan het vliegen bent??

ok :D
heb ff gemaild of ze een liposafe hebben bij die site waar ze ook voor niet veel die lipo's verkopen :D
dan zet ik dat ledje in de onderkant van de romp ofzo.
Er zal bij zo'n liposafe toch wel een gebruiksaanwijzing zitten denk ik? over hoe je dat aansluit?

EDIT:
bij de conrad hebben ze liposavers voor 4 euro...
moet ik alleen wel weten hoeveel cellen die lipos zijn op de site die ik net noemde in mijn vorige post...
Want op de conrad site staan ze voor 6, 9 en 12 volt... en die lipo's zijn 7.4 :S moet ik dan die van 6 hebben geloof ik he?

Ziet er inderdaad niet slecht ....rudder EN ailerons voor die prijs ...zou wel eens willen weten hoe het vliegt ...Iets grotere schaal had misschien een beter vliegbeeld opgeleverd ...

Heb zelf wat ervaring met goedkope RTF's en er zijn zeker goeie bij ...

Hét nadeel is natuurlijk dat die dingen altijd met "proprietary" ( niet overzetbare ) electronica EN een eigen zender komen ...zelfs mijn lichtjes fantastische en enorm verslavende

PKZ1200-450-1.jpg

werkt ook met zo'n "geel geïntergreerd combi ESC/TX rommelbakje" waar dan 5-snoers kauwgomballenservo's in gaan ...zoiets dus ...

10162a.jpg

Dus vanals het vliegtuig "vreemd" doet, best direct normale electronics gebruiken ....Bovendien komt ie niet standaard in MODE 2 volgens de eigenaars hier .... Losse onderdelen zijn tof, maar NIET om van nul op te bouwen ( prijs ) , enkel om te vervangen ... een ARF-kit ( toestel + motor ) hebben we nodig ! Daar zou ik mits een gunstige prijs wel liefhebber van zijn ....Heb die nog niet kunnen vinden... misschien anderen wel ?

1050 mAh (9-10C) Lipo's sloop je waarschijnlijk met deze kist met Speed 480, beter is het 1500-2000 mAh (9-10C) pack's te gebruiken...

Een Lipo-save is een felle LED (of zoemmertje/piepertje) die je aan de accu draden bevestigd (die naar de accu gaan! vanaf de regelaar), deze meet constant de accu-spanning, komt deze beneden het (vast) ingestelde voltage dan gaat het ledje branden (of de pieper piepen) ..... indoor goed waarneembaar, outdoor iets makkelijker te missen....:-(

Regelaars van de laatste generatie hebben meestal reeds een lipo beveiliging ingebouwd en dat maakt de lipo-save wat overbodig....

Toch vaag dat die wel aangeraden worden...

Maar moet ik dan wel de 7.4 volt hebben? dan zou ik dus:
FY7412' Li-Po battery pack
7,4v 1200mAh
discharge current :10C max 12C
size: 60mm*32mm*16mm
weight: 54g

die moeten hebben???

Wat is trouwens de reden dat ik die zou slopen?
En moet je niet meer dan 7.4 volt hebben als je standaard een accu van 8.4 volt hebt?

EDIT:
Ik lees op een andere site dat je voor dit vliegtuig 7.4 volt 1800 mAh moet hebben voro dit toestel.
En dat je daarmee vliegtijden van ongeveer 30 minuten moet halen...

Ik wil toch echt weten of de versie van de conrad hetzelfde is... kan ik voor dat verschil een extra lipo kopen ;)

Je sloopt een LiPo als je hem veelvuldig boven zijn maximale aantal C's belast ...... en het maximaal aantal C's dat de leverancier opgeeft, komt bij marketing vandaan (des te goedkoper de accu, des te meer worden de C's geflatteert...) .... een 480 motortje lust op zijn tijd 12A en meer ..... en die 1050 accu's mogen maar 9-10A geven..... conclusie kans op slopen groot.......maar dat hangt sterk van de werkelijke kwaliteit van de accu af .... en die is mij "onbekend" .....

Het voltage is altijd een "probleem" bij Lipo's celletje meer (of minder) scheelt altijd 3,7V ...... en 11,1V is weer net iets te heftig voor de motor ben ik bang...

Vroeger toen Lipo's nog niet zo zwaar belast werden kon je 2S Lipo's vergelijken met 7 cellen NiMh/NiCAD (=8,4V).... nu iedereen met zijn Lipo's to-the-limit gaat mag je 2S Lipo's vergelijken met 6 cellen NiMh/NiCAD (=7,2V)....
"gemiddeld" zal zo'n Cessna 182 niet veel "verbruiken", geschat een 3A dan zal de spanning van de accu ook redelijk in de buurt van een 7 cellen NiMh pack liggen, ga je echter "pieken" naar 12A (looping), dan stort de spanning iets meer in dan bij een NiMh pack.....

Heey Hobby, kun jij kijken of dit past in de Cessna:
formaat :65mm x 35mm x18mm
dat is namelijk een 7.4 volt 1800mAh Lipo die er dan in zou moeten :?

Thnx ;)

(owja, ben er nog niet achter of de Conrad versie hetzelfde is... denk nog steeds van wel, hoewel er in de te downloaden gebruikershandleiding staat dat het een 3 kanaals zender bij zit, en bij de productbeschrijving online staat 4 kanaals... heb ik over gemaild)

Back