Ik heb nu een batterij met van 1000 mAh en die zit vol met de thuislader in 4 uur.
Nu kan ik een Lipo kopen, een 1800 mAh voor 26,- bij een bedrijfje, ze hebben er zelfs een 1 a lader bij voor 9,50 en dan zou hij vol zitten in 1 uur en 3 kwartier.
Nu is mijn vraag aan jou, hoe kan het nou dat dit een lipo is, die 1800 mAh, en die standaard 1000 mAh niet
Zou jij mij dit adviseren om te kopen, want ik heb inmiddels een Graupner Ultramat 10 snellader gekocht, en ik las op de site dat ik er dan ongeveer een half uur mee kan vliegen.
En met mijn snellader is hij binnen een half uurtje vol
Ik snap alleen nog steeds niet, wat nou het verschil is tussen mijn 1000 mAh en die lippo van 1800 mAh, dat er meer cappiciteit inzit oké , maar is die 1800 mAh nou lichter, of zijn dat nou weer die 3 cel lippo´s.....moet nog veel leren, maar misschien wil jij mij het nog een keer uitleggen
Een lipo is iets heel anders dan een ni-mh. niet te vergelijken. met een ultramat (heb bijna de zelfde ;-) ) is de lipo idd met zo'n 2 uur vol
een ni-mh is iets eerder vol met de zelfde batterij-capaciteit (batcap)
een ni-mh 1000mAh levert bij een stroom verbruik van 10A 6 minuten vliegtijd op
(capaciteit = 1000mAh = 1A, 10A belasting,
je gebruik = 10 C (coulomb) verbruik / batcap => 10/1 = 10)
60min in een uur: 60/10=6min.)
De lipo heeft het zelfde verbruiksommetje, maar die mag je niet constant met 10c belasten.
een 1800mAh geeft het volgende sommetje:
batcap = 1800mAh = 1,8A, 10A verbruik,
verbruik / batcap = 10/1,8 = 5,56C
60/5.56 = 10,79 min.
het is leuk dat je er langer mee kan vliegen, maar vooral de belasting in C is lager, en daar gaat het om!!
wat laden betreft, dat gaat bij dit soort laders niet met een constante stroom, maar met pieken, dalen en zelfs periodes van leegtrekken tussendoor.. ik zou zeggen. sluit je batterij aan, laad em op en meet dan hoelang het duurt.
vergeet niet je batterij na het vliegen en evt tijdens het laden te koelen! een oververhitte lipo kan in brand vliegen!!
ik hoop dat ik het zo goed heb. ik post het ook ff op het forum
Groeten!
Rico.