Cessna L19 Birddog

Glassex (zonder ammoniak) wordt wel eens door airbrushers gebruikt die met acrylverf werken, ooit eens gelezen op een forum, dus gewoon een keer geprobeerd. Sommigen gebruiken een drupje zeep, anderen gebruiken ruitenwisservloeistof. Isopropylacohol schijnt de truc te doen.

Het idee was om druppelvorming te voorkomen dmv de oppervlaktespanning te verlagen. Misschien had ik bij het testen teveel verdund met water, verf trok alle kanten op.
Acrylverf uit een blik of potje is om met een kwast of roller aan te brengen. Als je de verf met water gaat verdunnen om te kunnen spuiten gaat de verf trekken, druppels vormen op het gespoten oppervlak, zeker als je net iets teveel ineens spuit.
Ik vond de parfum van de glassex wel irritant worden tijdens het airbrushen.

De 2e coating, de donkerdere hoogglans, heb ik verdund met water, minder dun. Ging ook prima.
Voortaan ga ik gewoon met lauw water verdunnen.

Voordelen van acryl vind ik dat het niet stinkt en snel droogt, ook geen probleem als de werkruimte kouder dan 15 graden is.
Gereedschap en je handen gewoon even afspoelen onder de kraan en klaar.

Nu verder met de details.
Decals geprint en na het drogen van de inkt een dun laagje blanke lak erover gespoten.
Antennes voor aan het stabilo geknutseld.

IMAG0038.jpg

Alle teksten uitgeknipt. Morgen aanbrengen. Ben benieuwd.

IMAG0039.jpg

Ja Jan, piloot erin, die mag niet missen. Moet wel een veder gewicht pilootje zijn. Zal eens kijken of er wat te vinden is.
Schaal 1 : 7,5. dus ik denk zo'n 24 cm lengte.

Zal ook eens shoppen voor korrel 3000 om te polijsten. thx voor de tip.

De plakletters en de decals zitten er op.
Ook nog wat antennes geplaatst en antislip (schuurpapier) op de steps. Positielichten moet ik nog iets voor verzinnen. De houders zijn al aangebracht, nu de glaasjes nog.
Bijna af. Nou ja, een schaalmodel is nooit af merk ik, er kan altijd nog meer detail aangebracht worden. Pitotbuis aan de vleugel bijvoorbeeld.
Eerst maar eens vliegen.

P1030572.jpg
[/URL][/IMG]

P1030578-1.jpg
[/URL][/IMG]

P1030551.jpg
[/URL][/IMG]

P1030570-1.jpg
[/URL][/IMG]

OK, dan is ie vrij uniek daarin. Vrijwel alle Birddogs die ik gevonden heb hadden het wel, inclusief de eveneens in NZ gerestaureerde 0-11250. Je zou het ook verwachten in een verkenningsvliegtuig, waarin de piloot een waarnemer er alles aan gelegen is om niet door de zon verblind te worden.

Max, bedoel je deze?
Die heeft inderdaad anti-glare.
Maar die heeft weer geen oranje streep op de vleugel.

FLYDOG2.jpg
[/URL][/IMG]

Hier een foto van de 116903

FLYDOG9.jpg
[/URL][/IMG]

Oeps, nummertje omgedraaid. Ja die bedoelde ik. Misschien is jouw origineel ook nog niet helemaal klaar? :p

Back