Cessna L19 Birddog

Tijdens het lezen van de vele mooie bouwdraadjes hier op het forum kwam ik het draadje over de bouw van de Cessna L19 door Ton van Munsteren tegen.
Het is alweer heel wat jaartjes geleden dat ik een vliegtuig helemaal vanaf de ribbetjes en spantjes en stringers heb opgebouwd.
Wegens tijdgebrek is vaak makkelijk gekozen voor ARTF kistjes, maar na het zien van de vele fotos toch besloten dat het maar weer eens tijd is om te bouwen.
Kit besteld bij RBC, 2 nachtjes slapen, en daar istie dan.
Een doos vol hout. En een hele grote tekening voor een best wel klein vliegtuig.
Eerst maar eens de tekening opdelen, zonde, maar wel werkbaar.
full

full

bouwplank bedekken met plasticfolie zodat de secondenlijm niet de onderdelen aan de bouwplank plakt.
orienteren van de onderdelen
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
omdat de vleugelligger aan de bovenkant vlak is ben ik daar begonnen.
alle ribben ondersteboven vastgezet, omdraaien,nog wat liggers vastgelijmd, en dan schiet het al op.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind het altijd jammer om een tekening stuk te knippen.
Voor een tiendje laat je bij de drukker een tweede maken.
Zo kan je het origineel bewaren en eventueel anderen een copie bezorgen op ware grote.

Maar ik volg de bouw wel.

Johan.
 
Beplanken van de onderzijde. Ik zag in de andere draadjes dat sommigen de onderzijde in 1 stuk hebben beplankt.
Vanwege de knik in de onderste ligger denk ik dat het voor mij makkelijker is om dit in 2 delen te doen.
full

Onderaan zie je de helpformers A en B voor het instellen van de tip verdraaiing.
Ik wil deze vleugel voorzien van flaps, dus zal na het indekken van de onderzijde wat balkjes en ribben gaan plakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey , leuke kist. staat ook nog op mijn lijstje van ''te bouwen''. Zal dit draadje zeker gaan volgen. Als je me via pm even je mailadres stuurt dan heb ik nog een leuk boekje over de bird dog.

Mvg,

Bart
 
hahahaha heee Andre daar heb je lang over na moeten denken:rolleyes:.
Ben ik even de Fiat G50 aan het insmeren met PU staat er opeens een draadje van de Birddog:yes::banana:.
Goed bezig zo en vooral veel foto's plaatsen altijd leuk om te volgen.

Wilde je nog vragen maar je bent me voor om voor flaps te gaan, is verstandig en zeker ook leuk om mee te spelen.

Is voor de Birddog ook prettig want het is niet echt een trainer je moet hem echt binnen vliegen, want ga je te langzaam valt tie uit de lucht.

Zonder flaps moet je een driepunt landing ook echt niet proberen met flaps moet dat prima lukken.

Bedankt voor het openen van een draadje en hoop dat er nog meer komen bouwen aan een Birddog wie weet ooit een Birddog meeting :worship:


Bart , niet op de lijst zetten maar bouwen die Birddog:D


Ton
 
hoi André,

als je nog dokumentatie zoekt, ik heb in totaal 2200 boeken in PDF waarvan 2 stuks over de Birddog.

groetjes,
Jan
 
Vandaag nagedacht en wat gerommeld om de wing strut met een schroefverbinding aan de vleugel vast te zetten.
Omdat het schuine einde van de vuren strut geen stevigheid heeft ga ik daar een stukje aluminium 0.5mm op plakken. Het gat in de strut groter zodat de kop van de bout niet in het zicht is. Had nog ergens een 3mm moer bewaard, komt nu van pas.
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rolroer ligger ingelijmd, en wat ribbetjes. Door wat spelden tussen de 2 liggers te plaatsen blijft er wat ruimte om later een mes tussen te krijgen.
full

Hetzelfde verhaal voor de flap.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan alles wat uitsteekt wegschuren.
full

Aan de onderzijde de speldgaten markeren.
Wanneer de hele vleugel is ingedekt kan ik gemakkelijk zien waar ik flap en rolroer moet los snijden.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Andre,

Lekker bezig zo en mooie plaatjes.
Prima en mooie oplossing trouwens voor de strut.
Als ik zo je flap zie krijg ik er steeds meer spijt van dat ik dat zelf niet direct gedaan heb.

Ton
 
Jan, de boeken zijn aangekomen. Erg leuk.
Heb nu dus nog meer versies/kleurenschemas om uit te kiezen.
Heb nu ook meteen wat fotos die ik zocht.
Was op zoek naar fotos van de flap scharnieren.
Bedankt!
 
Hoi Edwin,
Ja, leuk project, mijn eerste poging tot schaal.
Heb al gemerkt dat deze kit daar eigenlijk te klein voor is, 1:7.5.
Maar dat is in mijn voordeel denk ik.
Lekker schuren en prutsen.
Was op zoek naar fotos, en kwam toen de birddog van Franz Zammit tegen.
Maatje groter, Vaillancourt tekening, erg mooi gebouwd. Zou die graag eens van dichterbij willen zien.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen dagen wat spullen gehaald, wielen, servos, maar geen flapscharnieren te vinden.
Aan de hand van fotos wat zitten proberen wat in de buurt van het origineel komt en ga het dan maar zo doen:
full

Een sandwich van triplex,balsa,triplex in de vleugel. En een enkel triplex dingetje in de flap.
De flap aandrijving vanaf de servo ga ik proberen binnen de vleugel te houden.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Andre,

als in Malta bent, gaan we effe langs bij Franz. Je weet dat er een Birddog hier in het museum staat. Ken de lui van het museum goed, dus als je info nodig hebt, gaan we daar ook evenlangs.

Schaal 1:7.5 is mooi. Hoe ver je schaal details aanbrengt moet (zelfs voor de grotere) altijd worden afgewogen tegen het verwachte vlieg gewicht.

Groetjes,
Edwin
 
Andre,

Ziet er goed uit maar denk dan een penscharnier hier ook prima zal werken is ook wat minder grof.
Scharnier in een V inlijmen met het scharnierpunt onder uitstekend.


Gerard,

De smaak van je zoon is prima 11 jaar is een prima leeftijd voor het vliegen met een Birddog:D je kan met schaal nooit te vroeg beginnen, maar dan moet pappie zeker bouwen :rolleyes:.


Ton
 
Back
Top