Cessna Skymaster 337 1:5 (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 16 nov 2007.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, zeker handig lekker de ruimte, verwarmd en wat spuitnevel hier en daar maakt niet uit ;-)
     
  2. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    ziet er netjes uit ben benieuwd naar eindresultaat
    groetjes Johan
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    ik ook ;-)
     
  4. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hallo Berto,

    Ik lees dat je niet helemaal tevreden bent over het lamineer werk, ik heb van de week nog een stukje geplaatst over hoe dat te doen, kijk even bij het draadje van Jan Brilman/ P-51 'Strega.

    Wat is er niet goed gegaan met het spuitwerk?


    Groet Jan.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jan,

    Ik weet wat er mis is met het lamineerwerk.
    Da`s gewoon mijn te snelle tevredenheid ;-)

    Kist moet er leuk uitzien, maar hoeft geen topkist te zijn, sorry maar voor mij is het een werkpaard en geen pronkstuk :)

    Spuitwerk is verder over het algemeen okee, ga denk ik alleen voor m`n jetvleugels (deze Skymaster is meer een opwarmertje) direct 2K lak gebruiken en spuiten met een echt spuitpistool.
    Grote oppervlaktes met een spuitbus (en zo dan met 2K lak uit een bus (ookk een probeersel)) is niet altijd alles .

    Maar hij komt er voor mijn eisen goed genoeg uit te zien en da`s het belangrijkste ;-)
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo het eerste werkweekend in 2009 wordt weer goed besteed ;-)

    De R-vleugel is wat geplamuurd en nu ook voorzien van een paar laagjes verf, die hoop ik morgen af te maken incl. de zwarte neuslijst.

    Ben nu bezig het vluegelmidden deel te lakken, de onderijde was het oppervlakte van een maan, hier en daar wta geplamuurd en zojuist een laag lak er tegen aan gegooid.

    Dit deel hoop ik morgen ook spuitklaar te krijgen en liefst nog voorzien van een eerste laag.

    Dat is nog het meeste spuitwerk dan kunnen we ons gaan bezig houden met het plaatsen van de servo`s en tzt lakken.

    Dan alles in elkaar en de kist echt weer klaar maken voor het seizoen 2009 :D
     
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Gaat lekker zo zie ik.
    Hoop alleen dat dit ook een oefening voor de Pfeill is want die moet er vindt ik toch wel wat deftiger uitzien!Toch?
    Ik zou als ik jouw was eerst aan die Pfeill beginnen en dat jetgedoe even laten voor wat het is!!
    Trouwens, ik wou dat ik zo'n mooie knustelruimte had,dan hoefde ik niet steeds alles van de werkbank af te halen of te verplaatsen!

    Mvgr hans
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Hans,

    sorry maar na deze heeft de jet toch wel weer wat voorang, maar als de Skymaster af is heb ik weer wat meer tijd over voor de Pfeil (en de Calmato Sport op drijvers voor 11 april, en de hercules opnieuw bespannen, en............. affijn je kent het wel).

    Ben zker niet ontevreden zover, als je er dicht opstaat zie je wel enkele kleine oneffenheden maar een echt vleugel is ook niet puntgaaf ;-)

    Zit er zelf over te denken om voor het lakken mat potlood nog wat panellines aan te brengen, op onze Nomad staat dat ook niet verkeerd.,
    Naja dat zie ik nog wel.

    Wat betreft de Pfeil om even off-topic te gaan kan het wel eens zijn dat ie eerst gaat vliegen zoals die is om later te spuiten, hopenlijk houdt versie 2 het langer uit dan versie 1 ;-)
    Wel wil ik direct de retracts ombouwen zo`n kist met een vast landinsggestel is geen gezicht.

    We hebben voor de Pfeil alleen een motorprobleem, de goed 20 + 15cc 4-takters zitten in deze Skymaster.
    We hebben nog een slecht lopende OS 20cc 4-takt (die vorig jaar op de Skymaster zat op Oss) en een OS 15cc 4-takt waarmee Onno de grond inging op Oss.

    deze motoren zouden op de Pfeil moeten komen, echter zijn allebei niet top, maar zoals ik vandaag zei tegen Onno: "min keer min is plus" dus 2 mindere motoren op 1 kist lost het probleem op en worden 2 goed motoren :roll:

    Ach we zullen zien.


    Terug naar de Skymaster, net de hoogteroerservo gemonteerd, als het vleugelmiddeldeel dan klaar is gaat het stabilo er weer op.

    Morgen (moet weer werken ;-) ) op de R-vleugel ook de zwarte voorlijst spuiten.
    En het middendeel schuren, lakken weer schuren, en dan hopenlijk nog een keer lakken en schuren om die ergens volgende week te spuiten.

    Gaat goed komen dus,

    Denk ik ;-)
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    En hier het "bewijs" dat er ook nog "iets" aan de Skymaster gebeurt ;-)
    [​IMG]
    Afdekkapje maken en dit is dan ook weer klaar :)
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2022
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, beide buitenste vleugels zijn zover klaar, misschien nog wat panellines aanbrengen om het geheel te breken en zowiezo de registratie op een onderzijde van een vleugel.
    Dan na het lakken de roeren aanbrengen en servo`s monteren :)

    Vluegelmiddendeel is zojuist voor het laatst gelakt, komende week schuren en misschien zelfs spuiten.
     
  11. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    Berto ben je niet bang dat het stuurstangetje wat je gevruikt niet los trilt?
    Ik heb dit ook ooit eens zo gemaakt en zo geborgt bij mijn ultimate volgens beschrijving van graupner,
    op de rollen en het trilde helemaal los kwam er gelukkig op tijd achter,
    Heb het opgelost door middel aan een kant een zetje in te zetten.
    groetjes Johan
     
  12. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    volgens mij zie ik het nu pas maar je hebt ze gesoldeerd of niet?
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Johan,

    nee ik heb ze nog niet gesoldeerd, op zich zou het zo wel moeten kunnen blijven zitten met die borgmoertjes.Echter bij overmatige trillingen kan dat zelfs loslopen.

    Ik ga als de kist eenmaal zover is 1 zijde solderen zodat loslopen niet meer kan.
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    En de richtingsroeren klaar voor afwerking, daar het stabilo etc. ook bespannen is zullen ook de richtingsroeren gewoon bespannen worden:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2022
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik gooi er een klein drupje CA op tegenwoordig . ;)

    Lostrillen is dan niet meer , maar met een tangetje krijg je het altijd weer los .

    CA werkt dan als een snelle Loctide . :D

    Mvg Johan
     
  16. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    ja dat doe ik ook wel eens werkt zeer goed moet ik zeggen
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Ik borg alles met dunne CA tegenwoordig.. en dat werkt gewoon perfect.
     
  18. MPXfan

    MPXfan Guest

    -off topic-:

    Hoe krijg je de boel nog los als je dunne CA gebruikt?

    Ik heb al meerdere 'tonnetjes' afgebroken als ik ze na borging weer wilde losdraaien: de schroefdraad onder het tonnetje was zwakker dan de CA-lijmverbinding. De dunne lijm kruipt overal onder: de borging was soms iets té perfect/definitief bij mij :)
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dan gebruik je veel te veel CA , probeer het eens met bedeutend minder CA

    en als het alles metaaldelen zijn effe de aansteker er onder . :D

    en :eek:ntopic: maar weer .

    Mvg Johan
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    En de richtingsroeren wit:
    [​IMG]
    later komen de gouden bies en het blauw er ook weer op.

    Op het werk licht het vleugelmiddendeel op me te wachten, vanmiddag al geschuurd met 360, morgen even nalopen en dan de spuitplamuur erover.

    Het einde komt steeds dichterbij.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2022

Deel Deze Pagina