Cessna Skymaster 337 1:5 (BosModelAir)

Vandaag 2 heerlijk vluchten gemaatk met de Skymaster, zo meteen foto`s en meer ;-)

Vandaag was zo`n dag dat er gewoon gevlogen moets worden :D

Dus om kwart voor elf als eerste op het veld aan gekomen alles opbouwen en startklaar maken.

Even de onze sleepkist-welke-bosmodelair om te voelen en het waaide nog wel aardig door.

Naja toch de Skymaster maar tanken en starten, en starten, en starten, en starten.
De achtermotor dus wel maar de voorste niet.

Arrrggghhhh, op den duur toch de kap er maar af, kijken, voelen, proberen en lopen :roll:
Kap erop, starten en starten en..... ja hij doet het.
Achtermotor starten en starten en starten en starten en starten en starten en ja hoor die loopt ook.

Even volgas testen, damn wat een kabaal, nou dat lijkt te werken dan maar vliegen.

Dit was de 2de (en later ook nog een derde) vlucht en het ging er niet echt rusitg aan toe, lekker vaak hard laag over en goed op zijn zij leggen.

Had het maar geen BosModelAir kist moeten worden ;-)

Zo even wat landingen oefenen, damn wat zweeft dat ding, mhhh, stationair staat ook wel wat hoog.
Ok, volgende landing met half flaps, kijk dat gaat al wat beter.
Toen full flaps kijk dat lijtk erop maar de kist blijft vliegen :-(

En hij moest toch een keer naar beneden dus gas dicht, long final, full flpas en binne brengen oe dat gaat maar net, zodra alle 3 de wielen stonden volledig nose down gedrukt om wat weerstand op het neus wiel te krijgen en dat werkte.

direkt maar even de motoren wat lager stationair afstellen zodat die beter zouden lopen bij vlucht nr 3.

En dat was echt al stukken beter, mooie schaal take off met iets meer als 1/4 gas, dan even lekker raggen (vonden de medevliegers ook wel leuk dat snerpende geluis van die achterste prop) en toen weer wat landingen met en zonder flaps oefenen.

Kijk ik begin hem al te kennen, okee we stoppen ermee, bvleh dat was een beroerde landingen nog maar een rondjke en toen de vluchtr afgemaakt zoals het hoort met een redelijk nette landing voor de vlagerige wind die er stond.

Laatst bewerkt:
Hoi Berto,

Dat zijn mooie plaatjes, mooi vliegbeeld heeft de Skymaster en ja netjes geland hoor maar had ook niets anders verwacht.

Ton

Dank je Ton,

qua landingen zaten er mooie en minder mooie tussen maar dat kon ook niet ander met mij aan de knuppels en de vlagerige wind ;-)

Wel ben ik zeer tevreden over de verende neuspoot al ga ik wel iets meer spannign op de veer zetten daar ik hem toch iets te slap vindt.
De neuspoot heeft wel alle oneffenheden in het veld (en dat zijn er momenteel heel wat :-( ) goed doorstaan dus ik ben tevreden :yes:

Moet alleen die voorste motor nog even beter startend zien te krijgen want dat is me nog een doorn in het oog.
Maar ze lopen allebei nu wel lekker :D

Tijdens de eerste "gecontroleerde crash" ;-) was de linkerwielkap gescheurd, de volgende vluchten heb ik er zo mee gevlogen maar nu moest ie toch maar even gerepareerd worden.
Dus glasmatje erin en klaar.

Gelukkig maar want tijdens het demonteren bleek dat de velg van het wiel uit 3 delen bestond, die was er dus binnenkort wel een keer afgelopen dus morgen maar even nieuwe wielen monteren.

Als het weer meewerkt dan heel, heel misschien woensdag een vluchtje maken.

Hey Berto,

waaaaaannnnzinnnnnnig geluid :D

Mooie kist, tenminste niet zo'n dertien in een dozijn kist die je overal tegenkomt !

Grtz,
Menno

Vandaag weer 2 HEERLIJKE vluchten gemaakt met de 337.

Het was winderig en lichtelijk fris maar dat mocht de pret niet drukken.

De 337 had er zelf ook veel zijn in, na het opbouwen en tanken, de motoren gechoket en wonderwel starten ze allebei direct.
Even 1 tikje afstellen, even de helpers in de rook zetten en gaan.

Beide vluchten gewoonweg heerlijk geragd en wat landingen zonder en met flaps geoefend, ging allemaal zeer lekker.

Bij de laatste landing van de 2de vlucht wel een stomme fout gemaakt, ik had lekker gevlogen maar vondt de voorste motor iets te hoog stationair draaien, geland, stationair afgesteld en weer gaan.

Dit was iets teveel, de laatste 2 meter zakte de kist ineens door, met een dot gas kon ik dit nog corrigeren maar ipv een doorstart te maken wilde ik de kist toch neerzetten.
Dat ging blijkbaar iets te hard waardoor de beugel van het neuswiel licht gebogen is maar dat krijg ik wel weer recht.

O wat een lekker avond was het :D

de "schade":
Cessna-337-51.jpg

Valt allemaal reuze mee en het zal na wat verbuigen wel weer prima zitten :)
Ga voor de zekerheid nog wel even onder de kap kijken of de rest geen klap heeft gekregen maar dat geloof ik niet.

Die verende nesupoot is wel een heel lekker extratje, met een iets hoge neusstand de kist neerzetten, neus laten zakken en de kist ligt meteen rotsvast en stuitert niet meer de baan over.
Wel ga ik denk de veer iets strakker opspannen maar dat komt straks wel.

Nu eerst weer even verder met de super-decathlon-bosmodelair-31

Laatst bewerkt:
Zo het neuspootje is weer recht en direct even een dik ringetje eronder geplaatst zodat de vering nu iets stugger is.

Ben vandaag wat ziekjes maar hoop morgen weer voldoende opgeknapt te zijn om te gaan modelvliegen en ook weer met de 337 :yes:

Gisteravond weer heerlijk lopen raggen met de Skymaster.

Vliegen gaat prima, landen zonder wind (en zelfs af en toe licht op de staart) is nog een crime.

Durf zelf de kist nog niet helemaal aan z`n prop (en op z`n prop ;-) ) te laten hangen en dan is die 80 meter errgu kort.
Laatste 5 minuten dan ook veel circuits gedraaid met ver aanhalen en laag zodat ik redelijk vlak binnen kon komen.
Zelfs dan met full flaps kwam ik nog niet lekker uit.

Na 2 a 3 mislukte pogingen moest gewoon het gas er weer even vol op en werdt er weer ff hard geragd :cool:

1 touch en go was weer veelste hard, maar geen schade.

Ben zelf trouwens ook lekker eigenwijs, Richard gaf een paar keer aan om diagonaal aan te vliegen zodat ik wat extra meters veld had en de wind soms wat beter op de neus.

Maar eigenwij als ik ben bleef ik het proberen, ik moet de kist leren kennen en dat zuchtje crosswind moet geen probleem opleveren.

Tijdens de 2de vlucht (met lichte dwang van Mark omdat hij ook wilde zien vliegen) wilde ik wat gaan oefenen met het verder achterovertrekken tijdens de final, had dan ook de hoogteroeruitslag wat vergroot, maar de voorste motor wilde maar niet starten.
Achteraf gelukkig daar er 2 schroeven van de motorbok los bleken te zitten.

Naja, komende woensdag gaan we er weer voor en dan ook hopenlijk weer met wat beeldmateriaal :-)

Welke hoek kunnen de flaps maximaal halen Berto?

Ik merk zelf met de Harmony twin, dat twee stationair draaiende props (11x8 ) nog een behoorlijke gang in een toestel kunnen houden. Bovendien heb ik al een extra low idle die ik op final selecteer.
Omdat de Harmony geen flaps heeft, heb ik de aanvliegtaktiek moeten veranderen naar een nose-up positie. Dat gaat al een stuk beter, maar regelmatig moet ik op de grond nog flink "in de ankers" door de kist even om te gooien, anders bolt ie zo de sloot in.
Heerlijk kist trouwens die Harmony van Ripmax, voor iedereen die twin ambitie heeft zeer aan te bevelen.

Een 30 graden halen ze zo wel even geloof ik (zou ik eens na moeten meten).

Met de 20cc voorop en de 15cc achterop wil ook deze kist alleen maar door vliegen, en met stationair erg laag, vals ie ineens uit de lucht.

Die scheidingslijn is erg klein en daar moet ik zelf even de juiste weg in vinden.

Met een fraktie wind is het geen probleem maar windstil wordt krap.

Maar daar laat ik me niet door tegenhouden, gewoon een kwestie van de kist leren kennen ;-)

Vandaag weer 2 ragvluchen gemaakt met de Skymaster.

De voormotor loopt niet top maar goed genoeg, hij loopt veelste rijk onderin maar dan moet de kap er even af en daar had ik geen zin in vandaag.

Ook het starten van de motoren lukt beter dus dat gaat ook de goed kant op.

Bij de eerste vlucht had ik nog een gelukje, nast de motoren liepen weg taxieen en de kist wilde alleen maar naar rechts?!?!?!?!
Duw ik de kist bij de staart naar beneden valt het neuswiel eronderuit was er 1 schaaraansluiting los :roll:

Dat maar even provosorisch met een splitpen vast gezet en gaan.

Oeh wat was dat lekker.

Hier vlucht nr 2, die was nog lekkerder :D
- eerste start is met half gas, iets te stijl weggetrokken,
- eerste landing full flaps, iets meer afhouden,
- tweede start volgas,
- tweede landing, net te weinig gas, vies doorzakken maar met wat gas toch netjes binnen gekregen.

Cessna Skymaster 337 4min 28sec / 11.7Mb

Laatst bewerkt:
Heb de gasservo wel vervangen maar de afstelling was ver te zoeken en "blind" dat even doen lukte niet.
Verder gisteravond druk geweest op het veld dus geen tijd om de kap te demonteren en de servo goed af te stellen dus volgende keer een nieuwe poging :yes:

Laatst bewerkt:
Afgelopen 2 avonden bezig geweest om de Skymaster voor komende woensdag weer vlieggereed te maken.

Is even nodig omdat ik de kist toch nog wel even wil vliegen voor Oss en omdat het natuurlijk gewoon een lekkere ragbak en een aparte verschijning is ;-)

De laatste keer was dus de gasservo van de voormotor stuk, althans dat dacht ik, achteraf bleek dat de Y-kabel (voor het gloeien) niet helemaal lekker meer werkte.
Deze dus vervangen.

Toen ook direct de gloeiautomaat vervangen omdat de huidige geen led-aanwijzing meer had omdat die afgebroken was, hij werkte nog wel maar je had geen controle.
En ik had er toch nog 1 liggen met led dus die meteen gemonteerd en via de Y-kabel op de achterste motor gezte (verlies liever een achtermotor dan de voorste ;-) ).

Meteen alle servosnoeren etc wat beter opgebonden.

Direct even wat stabilit laten lopen in de romp tussen het voorste motorschot en de rompwand, deze zat namenlijk licht los door de allereerste zeer harde landing tijdens de maiden.

Komende dagen/weken nog even besteden aan het neuswiel, de wielkappen en wat oplapwerk en dan is de Skymaster helemaal gereed voor Oss :banana:

Back