Champion van Emmanuel Fillon

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Ecstacy, 2 apr 2020.

  1. Ecstacy

    Ecstacy The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Groningen
    Het cover van de AeroModeller editie March/April 1947 met de Champion van Emmanuel Fillon heeft mij geraakt - wat een mooie kist!
    C212EE95-A81D-4AF1-A6E6-F8FD43DC6091.jpeg
    8EF1D26B-733B-4D79-8393-E531E5A62D5D.png
    Het is een constructie van de Fransman Emmanuel Fillon, een zeer succesvolle deelnemer aan wedstrijden tussen 1937 en 1950:
    4F2578BD-6AAC-429C-8F1F-2DCFD1A57D11.jpeg 053A29F9-D045-4A18-AD32-77453D950198.jpeg
    Maar hij was ook een meesterontwerper en bouwer, een genie op het gebied van modelluchtvaart. Hij ontwierp en bouwde van 1933 tot 1971 tussen 130 en 160 verschillende modellen van alle soorten, ondermeer zweefvliegtuigen, een- en tweemotorige motorvliegtuigen, vliegende vleugels en speedmodellen. In totaal heeft hij meer dan vijfhonderd verschillende modellen gebouwd, velen zijn er nu tentoongesteld in musea.
    03853330-E019-44CE-B8F9-A1F7F7184F1A.jpeg
    De Wakefield wedstrijd van 1937 werd gehouden in Groot-Brittannië, op Fairey's Aerodrome, op zondag 1 augustus 1937. Deze keer was de Wakefield wedstrijd echt een internationaal evenement. Voor Fairey's waren er Wakefield teams uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Canada, Zweden, België, Nederland, Duitsland, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten van Amerika. In elk opzicht was dit de eerste "Wakefield International Cup Contest". Emmanuel Fillon werd uitgeroepen tot de Wakefield kampioen van 1937, hij was de eerste Fransman en de laatste die werd uitgeroepen tot Wakefield kampioen.
    upload_2020-4-2_13-41-40.png
    Volgens modelliefhebbers is een van zijn meest opvallende ontwerpen de Champion 46 zweefvliegtuig waarmee hij in 1946 het Frans kampioenschap won. Deze VV zwever heeft legendarische vluchten gemaakt en raakte dabei vaak buiten zicht. Op 4 augustus 1946 vloog het model uit zicht van Marne, Frankrijk naar Freville, een afstand van meer dan 50 km.

    Ik ben zo enthousiast over de Champion dat ik dit schitterend vintage model uit 1946 graag wil bouwen. Belair Kits in Engeland levert hiervoor een Fillon Champion Parts Set met alle laser parts (short kit), hiervan heb ik vandaag twee sets voor Henk en mij besteld.
    B31BE037-0C52-4B8A-9748-EA5F864C1845.jpeg
    5DF1833F-9227-41C2-BCB4-B59222C203EE.jpeg
    ... wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    Voor mij was het ook "love at first sight" maar dan op zijn Frans...ik kijk er naar uit om deze meer dan mooie kist te gaan bouwen...
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.300
    Locatie:
    Gouda
    Coup de foudre!
     
  4. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    Amour pour toujours!
     
  5. Ecstacy

    Ecstacy The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Groningen
    Champion d'Amour❣️
    Het pakket met de Fillon Champion Parts Set van Belair is onderweg naar Nederland! Deze laserkit is gebaseerd op de originele tekeningen van Emmanuel Fillon, dus helemaal authentiek.
    DFB9C8B4-D47A-4E2D-A7A4-6D308F0B686D.jpeg
    660B5DC1-FBBA-4F08-A566-743CE07FA80F.jpeg
    1CB7E3F0-89E1-4A4B-BBC5-C89D71B0AB83.jpeg

    Alles aan elkaar geplakt moet het deze schoonheid worden:
    F641E931-27DB-406B-A449-EDB54CCF7C20.jpeg
    E1F8060B-E706-4B76-93DF-DAE5369060D6.jpeg
    0128669F-96D3-45BF-9FA7-A756B4F6D18F.jpeg
    2D21CE80-A1AC-46DD-A826-5A7A350645A6.jpeg
    4CE1BFA6-E78F-4860-8BEC-6537AAA8D0C5.jpeg
    ... wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2020
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.719
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er wel heel fraai uit en ga je verslag zeker volgen
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.043
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    En...de eerste kits zijn al binnen!!!
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    Everybody happy??

    Nee. natuurlijk niet maar...soms is er even een lichtpuntje..

    De doos van Bellair Kits opengemaakt en..2 pakketten Champion. ( ik maak pakketten niet direct open..zet ze eerst met de handschoenen aan binnen...en een dag later openmaken)

    Een hele "bos hout voor de deur" en Uwe...we kunnen ....
    IMG_20200410_102803.jpg
     
    Ecstacy en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    Amersfoort
    Emmanuel Fillon heeft ook de Wakefield Cup gewonnen, in 1937. Hier staat hij op het voorblad van de Aeromodeller van maart 1974, met het model en een verkleinde kopie van de Wakefield Cup. Aeromodeller mrt 74a.jpg
    En het artikel:
    Fillon Wakefield art 1b.jpg
    Fillon Wakefield art 2a.jpg
    Fillon Wakefield art. 3b.jpg
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    Het is druk in de vliegtuig fabriek..

    Bijna zover dat er ribben geplaatst kunnen worden..nog fff een 3 mm balsa deklaag over het gebogen deel en dan gaan we los..

    IMG_20200414_153542.jpg
     
    Ton van Munsteren, De Mol, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.719
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat wordt smullen
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    De helling is af en de onderdelen productie is op gang gekomen...


    Alle ribben ( gelaserd) worden keurig van het geringe zwarte laagje ontdaan...
    IMG_20200416_113726.jpg




    Aangezien het een shortkit is moeten we de liggers en lijsten zelf maken...De achterlijsten ( plank van 4 mm..hmmm is op..) moet ik fff anders maken..laag van 1.5 en een laag van 2,5..jippie is ook 4 mm
    IMG_20200416_113755.jpg


    Er komt een kleine modificatie in de vleugels..was een VV kist en nu dus VRA.....iets meer torsiestijfheid kan geen kwaad....maar is later nauwelijks te zien door de afwerking/kleurkeuzes...volgende keer meer hierover.
     
    Ecstacy en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.719
    Locatie:
    Dordrecht
    Wel leuk en handig dat je nu het spul krom gaat bouwen en dat het dit keer niet per ongeluk is maar ook echt moet :goal :yes: :bye:.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    Een ruwbouw stabilo..

    Ik heb gekozen voor een full span hoogteroer..heeft een bouwvoordeel...door deze deling kan ik nu plat bouwen..hoef de achterlijst niet schuin op te stellen.

    De tippen horen verticaal gelamineerd te zijn...ben ik te lui voor..heb 3 lagen 1,5 balsa kruislings op elkaar gelijmd en daar een tipblokje overheen..Daar zie je later niets van..een kwestie van een kleurtje over het tipje en geen kraai die er na haant...
    IMG_20200420_150249.jpg IMG_20200420_150256.jpg


    Het is een shortkit dus zelf voor de latten zorgen fff kijken...nee 9 x 9 mm voor de balsa voorlijst zit niet in de latjes bak..

    ..maar ik heb wel een balsa boom in de tuin..dus fff met de kettingzaag een plank er af gehakt...dan door de slijpmachine...zo hebben we dus toch voorlijsten van de gewenste maat..

    IMG_20200420_150206.jpg IMG_20200420_150231.jpg


    Ieder heeft zo zijn methodieken..ik heb heel duur gereedschap voor het maken van ribsleufjes in de achterlijsten...meerder zaagbladen op elkaar met indien nodig een laagje papier er tussen om op de gewenste ( ribdikte) maat te komen..
    IMG_20200420_150945.jpg
     
    Ecstacy, ISOLA2 en HBZWEEF vinden dit leuk.
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.719
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi verslag en verwacht dat er nog wel meer van dit mooi model gaan verschijnen.

    Jammer dat ik geen mooie tekening op het net kan vinden om over te tekenen voor het laseren door RCE
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    Beetje anders...


    - de achterlijst met de sleufjes heb ik plat opgesteld..ik hou geen rekening met de profiel welving..het is geen wedstrijdkist en we kijken niet op een paar seconden minder prestatie..zo is het makkelijker
    - de gekantelde voorlijst vervangen voor een plat gelegd vierkant
    - de visbek in de ribpunt afgeplat
    - sleufjes in de voorlijst
    - hier en daar een rib er in gelijmd zodat de voorlijst onderkant gelijk is met de ribonderkant
    - voorlijst bij de rib ondersteund met een wigje en een blokje er op


    IMG_20200421_144559.jpg


    Om de voorlijst te kunnen buigen overal tot halve diepte sleufjes in gezaagd en gevuld met lijm en dat eerst op de plank in de kromming laten uitharden.

    Zodra alle ribben er in zitten komt er nog een laagje voor- en een laagje op- de voorlijst zodat deze meer volume krijgt..Daarna wordt de bovenzijde in een platte lijn met de rib mee geschuurd want er komt nog een indekking aan bovenzijde.

    Waarom ??? De kist is licht en zal in de bel naar boven brullen...hoe krijg je die zonder remkleppen weer naar beneden...juist...en daarom wil ik deze van origine Vrije Vlucht vleugel wat meer sterkte en torsiestijfheid geven.

    Heb jij al wel eens een vleugel aan het flutteren gekregen bij een dergelijke actie om uit de bel te komen...ik wel tot brekens toe...dus beter safe then sorry.
    IMG_20200421_144539.jpg
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.043
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hoe ik dat oploste...
    Halve loop en dan op de rug verder vliegen.
    Levert zoveel extra weerstand dat je vrij steil kunt dalen zonder te veel snelheid op te pikken.
    Af en toe rolt de kist er wel eens uit, maar dan opnieuw beginnen.
    Ik was in no time (heel) beneden....
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    In de tuin gewerkt...

    Had ik mijn vrouw vanmorgen beloofd vanmiddag in de tuin te werken... zei blij.."eindelijk ga je dan dus wat nuttigs doen".


    En..je kent me.."een man een man......"

    Lekker stuiven in de tuin en het stabilo helemaal gladjes geschuurd.. kan nu zo door de bekleedwringer..ik blij..vandaag toch weer wat nuttigs gedaan..

    IMG_20200421_162757.jpg
     
    renetl50 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.881
    Locatie:
    Zwolle
    Bruno..wanneer ik op de rug vliegt draait links/rechts om op het richtingroer...das te veel gevraagd voor een niet LB vlieger......jij hoeft alleen maar links te geven en nooit rechts..of toch....ja toch..wanneer jij op de rug vliegt moet je rechts geven..of toch links...pfff ingewikkeld dat LB vliegen...
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina