Champion van Emmanuel Fillon

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Ecstacy, 2 apr 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Zwolle
    Ongelijke ribafstanden tot wel 8 mm
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Ga ik checken. Als het bij mij niet voorkomt kan ik gewoon beide tekeningen gebruiken.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Zwolle
    Beide uitknippen en tegen een raam houden...
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Ik snap eigenlijk de functie van die twee blokken niet die op de tekening staan die aan het root einde van de bouwplank moeten komen... jij wel Henk (want je had geconstateerd dat er een niet klopte). Maar waar zijn ze goed voor?

    Ik heb hout besteld, maar achteraf bedacht dat ik misschien de voorlijst wel uit grenen wil maken (wel in die visbek). Tenzij ik alsnog besluit ergens een remklep te maken. Nouja ik ben daar vooropig niet aan toe.

    Ribafstand op de tekening gecheckt, alles okee.
    Ik denk dat de printer van de fa. Belair een transportprobleempje heeft.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Zwolle
    De eerste 2 á 3 wortelribben zijn hoger en ook lager dan de rest.....komen onder het bovenvlak van je bouwplank uit.

    Voorlijst grenen zou kunnen maar dan moet je heel erg gaan lamineren en in de tip zelfs in 2 richtingen en dat in overhoekse opstelling...ik geef het je te doen.. Bij hard balsa red je het al niet om de curves er in te krijgen..dat moet je al kunstgrepen toepassen.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Dank voor je antwoorden. Ja je hebt gelijk, die curves worden een probleem bij harder hout. Ik dek de vleugelneus ook al in, dat maakt 'm ook al stijver.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Zwolle
    Aangezien de voorlijst er overhoeks in staat moet je dus de lat in een ongebruikelijke richting buigen..aan de wortel moet de lat in een curve naar buiten en aan de tip naar boven.

    Een manier om hout goed te buigen ( voor de amateur zonder stoomkast) is nat maken en dan de binnenzijde van de bocht warm stoken met een heleluchtkanon.
    Al weer beter gaat het door het 10 minuten in ammoniak te houden en dan te buigen/heet te stoken.

    Voor deze kist heb je de lat dus in een ongebruikelijke stand overhoeks..best lastig.

    Ik zou dat best kunnen maar..
    - aangezien ik met vintage look bekleding ga werken..wat niet voldoende torsie stijf is pas ik een indekking toe
    - daardoor is de voorlijst niet meer zichtbaar
    - dus maak ik het me gemakkelijk met een plat opgestelde vierkante voorlijst
    - die dan wel aangepast/verdikt wordt zodat de hele neusronding er in gaat passen.

    Verder heb ik nog nooit een overhoekse lat gelamineerd..en zou je dat hier willen doen moet de laminering aan de wortel verticaal zijn en bij de tip horizontaal...maw je moet de lat ( lamineringen) onderweg stoppen en overgaan in de andere richting.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb vaker een toestel met gebogen liggers gebouwd (Bunte Huhn, Stini 1). Ja lastig dat die LE overhoeks ligt... maar een mal maken, de liggers goed nat, en dan rustig laten drogen... het is maar balsa ten slotte. We zullen zien. Moet eerst nog die bouwplank maken...
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Zwolle
    Naast de AVRO, Scarab, Southerner, AM album als hoofdbezigheden loopt de bouw van de Champion als rode draad door al die werkzaamheden..

    Dus we zijn weer een pietsie verder met de vleugels..


    Nadat de tippen af waren kon de indekking aangepakt worden...
    IMG_20200422_121207.jpg


    Aangezien de bovenkant van de 4 wortel ribben behoorlijk gekromd zijn en ook nog eens progressief groter worden richting de wortel...dus dubbel gekromd ...is er een extra stukje ligger geplaatst en de plank hier gedeeld
    IMG_20200512_112950.jpg


    De ribben staan relatief dicht bij elkaar dus ik kan volstaan met indekking van 1 mm balsa...hier in 3 delen aangebracht...het tipdeel wat ook dubbel gekromd is gaat nog net nadat dat deel van de plank nat gemaakt was...
    IMG_20200512_121916.jpg


    Bij de wortel is een schuine opdeling echt noodzakelijk en dan is de dubbele kromming er gemakkelijk in te brengen...
    IMG_20200512_121925.jpg
     
  10. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Voorburg
    Mijn faforiete kwisvraagje als men denkt het te begrijpen!
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.719
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk is dat he, maak er ook met mijn modellen dankbaar gebruik van, lijkt heel lastig vliegen maar stelt niets voor.
    Zelfs niet met een zwever als mijn RedEagle met dubbele knik blijft leuk om te doen.
    Maar ja die gaat op rudder en hoogteroer ook gewoon rollend omhoog in de klim naar thermiek.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben een eind gevorderd met de rectervleugel. Moeizaam maar gestaag verder.
    Ik vraag me af... tot en met de hoofdligger moet er ingedekt worden. Maar de ribben tonen geen dikteverschil voor en achter de ligger... dat klopt dus niet. Tenzij het de bedoeling is cap strips te maken...?
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Zwolle
    Origineel was er geen indekking voorzien...Ja capstrips maken en op de achterlijst op nul laten uitlopen qua dikte.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Tja... ik had in mijn hoofd dat die afdekking origineel was maar het was jouw eigen idee... en de foto's aan het begin van dit draadje tonen ook een oningedekte vleugel.
    Nu ik dat weet aarzel ik wat ik zal doen. De originele Champion moet heel behoorlijk gevlogen hebben... oningedekt. Capstrips zouden hem ook een ander aanzien geven lijkt me. Misschien ga ik wel voor de originele variant.
    Daar werd geadviseerd om, alvorens met zijde te bespannen, de voorzijde van de vleugel met papier te bespannen. Ik zou toch al gaan voor (Ora)cover, misschien doe ik wel twee lagen op dat deel van de vleugel.
    Voorlopig tijd genoeg voor een beslissing. Eens kijken hoe stijf de vleugel aanvoelt als hij van de plank afkomt.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Overigens... bij mij zijn de tekeningen van de twee vleugels wél identiek. Ik denk dat het transport van de gebruikte printer hapert, bij jou, Henk, bij de vleugel, bij mij bij de pagina met die rompribben. Maar ik kan dus gewoon de tekeningen gebruiken zoals ze zijn.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    [​IMG]
    Laatste loodjes rechtervleugel...
    Ik heb de gaten in de vleugelverbinder gemaakt volgens eigen inzicht, omdat ik geen grotere gaten kon maken dan 10mm...
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Zwolle
    Goed gedaan jochie!!!

    Dat er vroeger twee lagen over de neus zaten is niet verwonderlijk..men paste ook vaak een "ïndekking" toe van transparant celluloid soms bekleed..soms niet...dus de neus doorzichtig...

    Dat soort indekking is zelfs stugger dan balsa...

    Zonder extra is de vleugel zo slap als een vaatdoek..met mijn 1 mm indekking voelt het nog wat slappies aan maar de bekleding zal de rest doen..

    Heb jij er hier en daar ook veeeeel te lage ribben bij zitten ??( te dun bij de achterlijst) sommigen waren minder dan 2 mm hoogte

    Wat voor een alu? huis tuin en keuken??
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Ik had ook al gedacht aan celluloid of dun plastic... iets dat dun genoeg is om geen capstrips te hoeven maken... ik had 1,5 mm balsa gedacht maar dat gaat 'm dus niet worden.
    Nee eigenlijk geen gekke rib afwijkingen... ik moet nog wel wat onvolkomendheden gladstrijken, hoofdzakelijk eigen bouwfouten. Maar er zitten dus fouten in de prints van de tekening omdat kennelijk het transport hapert, kan dat bij jou te lage ribben veroorzaakt hebben?
    Alu, geen idee, huistuinenkeukenalu denk ik, bij de ijzerboer gekocht... zal toch wel afdoende zijn hoop ik... uitgesneden met haakse slijptol.
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Zwolle
    Ja dan is het gwoon alu...(huismerk Coop)..is stek zat!!

    ga zo door!!

    Mij bij fff op een laag pitje heb er geen haast mee..tig andere projecten wel...kan ik mooi afkijken bij jouw...:eek::D:p
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Eerder had ik de ribafstanden op de tekeningen grofweg opgemeten en geconcludeerd dat bij mij geen verschillen waren tussen de twee prints L en R. Maar bij het markeren van de insnedes in de linker achterlijst bleken er wel degelijk verschillen!
    Heb nog overwogen de L vleugel gewoon met die afwijkingen te bouwen, het zou niemand opvallen. Toch maar tekening tegen het raam getaped en op achterkant overgetrokken...
     

Deel Deze Pagina