Champion van Emmanuel Fillon

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Ecstacy, 2 apr 2020.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.331
    Locatie:
    Gouda
    De grap is dat juist de werking van het richtingsroer niet omdraait op je rug. Ten minste met een model met zoveel V-stelling dat je het zonder rolroeren kan vliegen.
    Dat komt omdat door de negatieve V-stelling het gier>rolmoment ook omdraait. Daarom stuurt het (tamelijk) normaal.
    Alleen bij iets teveel bocht valt het toestel weer terug in normale vlucht.
    Slechts de hoogteroer werking draait om.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2020
    Peter Den en Énke Blériot vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Zwolle
    Uwe...je bent natuurlijk helemaal vrij om de details van de kist zo te bouwen als jij wilt.....wat ik hier plaats is puur informatief..


    Het blok wat op de tekening staat ter ondersteuning van de punt van de 4 wortelribben heeft niet het juiste model..ik heb omdat ik de visbek weg heb geschuurd en een plat opgestelde voorlijst gebruik de punt van de inkeping als referentielijntje op de rib gezet en dat is dan bepalend voor de positie van de rib op de voorlijst..

    IMG_20200422_121146.jpg

    IMG_20200422_121155.jpg


    De tipboog hoort verticaal gelamineerd te worden...lastig want het is dubbel gekromd...het kan wel maar dan moet je op een plat vlak die laminering gaan maken en vervolgens het ondervlak ( en daarna al of niet direct ook het bovenvlak) in de andere richting in de kromming schuren.

    Wat ook kan is plat lamineren..met strookjes 1,5 mm zoals dat gebruikelijk is bij een platte tip.( maar wel nat gemaakt en met het heteluchtkanon in de juiste kromming gestoomd).
    Bij de volgende laag laat ik de delingen net anders lopen zodat er een overlap ontstaan..en de derde laag krijgt weer de delingen zoals bij de 1e laag etc.. Nu is het ook gemakkelijk om verder naar voren richting de voorlijst meer lagen te doen om daar meer dikte te krijgen.

    Zodra alles van de bouwplank is dan kan ik het buitencontour in model schuren. Het binnen contour zou dan ook kunnen maar...dat doe ik niet..ik laat dat zo..Ik krijg gekleurde tippen aan de vleugels en dan zie je niet meer hoe de tipboog is gemaakt..is cq er uit ziet.

    IMG_20200422_121207.jpg
     
    Ecstacy vindt dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.770
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat me opvalt is het vrij stompe neus profiel van deze vleugel, was dat toen meer gebruikelijk ?
    Persoonlijk denk ik dat vooraan een grotere ronding een profiel geeft dat minder snel overtrekt ?
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Zwolle
    De neus ( voorlijst) krijgt nog extra lagen ( voor/boven en onder) en uiteindelijk ontstaat er een forse neusradius.
     
  5. Ecstacy

    Ecstacy The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou zeker van jouw expertise en vakmanschap profiteren, maar zo eigenwijs als ik ben details misschien anders doen... :cool:

    Je maakt goede progressie, kan niet wachten mijn kit in ontvangst te nemen! :)
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Zwolle
    Een ieder doet het eigenwijs...ik bedoel ... op eigen wijze...en dat is het mooie er van.
     
    ISOLA2 en Ecstacy vinden dit leuk.
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb bij die ouwe meuk tekeningen wel een paar zweef-vliegende vleugels gevonden die me zeker interesseren... behalve dan dat ze een hol profiel hebben. Dat vind ik hopeloos, dat aan de bovenkant de bespanning tussen de ribben hol staat is één ding, maar aan de onderkant bol tussen de ribben vind ik niks. Nog afgezien van dat het een erg moeilijke klus is om een holle intrados te foliën.
    Is maar goed ook want ik heb al drie vliegende vleugels liggen die gemaidend moeten worden. Tja, club dicht...
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2020
  8. Ecstacy

    Ecstacy The First Aviators

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Groningen
    Maiden van de Champion van Søren Jensen:


    7BE28E2A-183E-48A2-AADB-8F07C902AD13.jpeg C6D092CD-37EA-4302-9425-755C447FC597.jpeg
     
    Theo P en bdoets vinden dit leuk.
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Na wekenlang aarzelen denk ik dat ik me ook maar moest wagen aan een Champion. Ik beschouw mezelf weliswaar als vliegende vleugel liefhebber maar dit ding is zó mooi en ik heb zóveel tijd...

    Hoe zit dat met het laserpakket van Belair, zitten daar ook de mallen voor de bouwplank met de kromming van de vleugel in?
    En wat voor latwerk is er nodig... balsa kan ik zelf op maat snijden met mijn Kavan lattensnijdertje, grenen moet ik op maat zien te kopen (msschn dat ik een mede-clublid kan vragen iets voor me te zagen). Welke maten balsa of grenen ga ik nodig hebben?
    Hoe is het overigens Henk, vordert jouw Champion nog een beetje?
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Bart,

    Welkom bij de "Champions" Nu kunnen ze wel zeggen bij de voetbal Ere divisie en welke groep dan ook dat er dit jaar geen Kampioenen zullen zijn maar daar denken wij heel anders over!!!:p:p

    Ik ben altijd met minimaal 3 projecten gelijktijdig bezig ( op dit moment de 4 meter AVRO...de 2 meter Scarab..en de Champion...) dus per project lijkt het wat traag te gaan..maar per saldo zitten er vele uren per dag in.

    Stabilo en 1 vleugelhelft van de Champion zijn af en vandaag gaat de 2e helft op de speciale bouwplank.

    Nee. de bouwplank kromming moet je zelf zaken..zie mij foto's ... 3 stukje pop triplex van 6 a 10 mm en een toplaag van 3 mm balsa werkt prima om de onderdelen daar met knopspelden op vast te zetten.

    Ik zaag en slijp alle latten zelf .. de balsa voor- en achterlijsten valt wel mee maar de grenen liggers is wat meer werk ( niet voor mij want hier rolt alles zo uit de machines) en die zijn over de hele lengte taps..

    Tot nu toe hoofdzakelijk uit 10 mm en 4 mm planken de lijsten gemaakt

    Vleugelliggers zijn iets van ongeveer 8 x 3 taps op 5 x 3

    Hoe dan ook..doen..kopen die kit!!
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.770
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn laatste kit dat was 60 jaar geleden, teken en bouw alles zelf, maar als deze zie is de verleiding toch groot om de kit te kopen :)
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Zwolle
    Gewoon doen.... wanneer er iemand is die alles zelf wil doen ben ik het wel....maar..in deze tijden dat ik gehoor geef aan het devies "blijf thuis" is een kit welkom....krijg je al veel materialen bij de voordeur afgeleverd...en de rest van het jaar gaan er nog heel wat full kits bijkomen met VRA en VRC modellen (achter de "TFA" schermen is de ontwerpploeg hartstikke druk om ons vooral aan het thuiswerken te houden)......

    Dus val gerust van je geloof... je bent niet alleen...

    Jongens let op!!!

    Het maakt niet uit met welke vleugelhelft je begint maar hou dat stuk tekening heel.

    De beide helften zijn niet al te gelijk op de tekening en ik heb de 1e helft ff tegen het raam gehouden en de hoofdlijnen op de achterkant gezet..
    .
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ga straks even bestellen denk ik. Weet nog niet of ik dan een gemotoriseerde of ongemotoriseerde versie bouw... zie ik nog wel.
    De optie van remkleppen komt bij me op, maar dan wel vrij onzichtbaar... op mijn club zijn regelmatig zweefwedstrijdjes waarbij ook een doellanding hoort... ik heb een vintage vliegende vleugel zwever (Stini 1) waar ik het kielvlak dubbel heb uitgevoerd, dat kan openklappen; zo bederf je de looks niet maar heb je wel een luchtrem en ook verweer bij te sterke thermiek.
    Als hij ongemotoriseerd wordt zal ie wel het meest op de Hückepack omhoog gaan, maar een sleephaak is dan ook een overweging. (Ik heb nog nooit met een twee-asser gesleept, maar gezien het filmpje lijkt het best te gaan).

    Ik snapte al dat je de bouwhelling voor de vleugel zelf moet maken... ik bedoelde eigenlijk of de uitslag van die ronding erbij zit...
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Het pakket van Belair is vanmiddag aangekomen. Indrukwekkend houtpakket en tekeningen... ik ben het allemaal nog aan het bestuderen.
    Wat een geweldig aardig "bouwpakketje" trouwens voor een standaardje voor drie flesjes Zapp... (zit je wel meteen aan dat merk vast)

    Alvast wat overwegingen...
    Er is hier en daar sprake van bamboepapier. Dit moet een versterkende functie hebben, het moet o.a. op het voorste deel van de vleugel, en functioneert dus als een soort indekking. Ik zou denken dat ik het zou kunnen vervangen door een flexibel plastic of zo... heb jij hier al een idee over Henk? Bamboepapier lijkt mij iets dat het vooral goed doet bij zijde en spanlak en dat was ik niet echt van plan...
    Enne... die vleugelpennen van dural, ik zie me die niet uitfiguurzagen... hoe ga jij dat doen?
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Zwolle
    In die vroege jaren gebruikte met pakpapier of als indekking celluloid om de torsiestijfheid te krijgen..fff een plankje balsa er op ging niet was te moeilijk aan te komen.( ik heb hier meerdere originele '40 en '50 jaren kisten ( of soms wrakken) liggen waar dat nog op te zien is

    Bij gebruik van Oratex light ( wat ik oerlelijk vindt) krijg je voldoende torsiestijfheid sterkte...Ik ga voor een meer vintage look bekleding en moet de neus bovenzijde indekken..Door een geraffineerde kleurentoepassing zal het nauwelijks gaan opvallen. Wanneer ik die indekking niet doen dan weet ik uit ervaring dat bv spanvlies (wat heel geschikt is voor deze afmeting kist en een vintage uitstraling heeft) bij een tik tegen de vleugel op vele plaatsen diagonale scheurtjes kan krijgen.

    De vleugelpennen maak ik wel origineel met alu.

    De voorraad zijde die ik heb is voor wat kleinere VRA (motor) modellen.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Maar waarméé maak je die indekking? Celluloid komt in de buurt van wat ik me voor kunststof voorstelde.
    Qua bespanning, ik maal niet om de authentieke retro look, dus dat wordt spanfolie... ik heb nog met papier en zijde gewerkt, toen jaren weg geweest uit de modelbouw en toen bleek er opeens Oracover te zijn, er ging een wereld voor me open...
    Ja okee vleugelpennen uit alu... maar figuurzagen? Zou er geen betere oplossing zijn?
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Zwolle
    Indekking 1 mm balsa ( de ribben zitten dicht bij elkaar dus 1 mm kan wel)

    Alu tongen..rij gaatjes boren en dan met de ijzerzaag en glad schuren op de schiuurmachine? Zo doe ik het.
     
    bdoets vindt dit leuk.
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Ben aan het inventariseren wat ik aan hout nodig heb. Dat wordt waarschijnlijk bestellen, dus kwestie van alles inventariseren... ik heb géén balsaboom in de tuin.
    En passant ontdekte ik dat in mijn tekening de rompformer F14 lelijk misvormd is. De uitgelaserde former heeft deze fout niet, dat is meegenomen... het is dus een printfout. De fout lijkt ook niet door te lopen over het ernaast afgebeelde stabilo.
    Dat is belangrijk vanwege de fout in de vleugeltekening die Henk constateerde. Op mijn tekening zie ik die fout niet; als deze fouten zijn ontstaan bij het afdrukken van de tekeningen, dan zou het kunnen dat die vleugelfout niet op andere tekeningen staat.
    Is F14 op andere tekeningen misvormd?
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.115
    Locatie:
    Zwolle
    F 14 is bij mij op op tek en hout ok.

    Bart bekleding voor jouw zie ik 2 opties oracover light ( wat ik lelijk vindt) of Oratex antic

    In beide gevallen hoef jij geen vleugelneus indekking te doen.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.780
    Locatie:
    Hilversum
    Tja ik dacht al dat jij folie lelijk zou vinden... ik ga er altijd van uit dat je een modelvliegtuig moet bekijken zoals het vliegt. Sorry, het wordt folie... mét indekking...
    Kan je mij vertellen waar op jouw tekening het verschil zit tussen de vleugels links en rechts?
    Dit is de misdruk van mijn tekening, rib F14:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina