De mandarin is nu al thuis. Alles is perfect gelevert in een super veilige verpakking morgen of overmorgen zal de nieuwe zender ook thuis komen. Dan kan ik eindelijk beginnen met de programmatie van de SSL
Ben mijn setup aan het samenstellen. Ik had gedacht aan hs81 x4 en hs 82 x2 op de flaps. Motor twijfel ik nog. Iemand sugestie voor de motor of servo's.
week te vroeg gekocht. Er staat een nieuw model nu op de site . Reichard MANDARIN 2.0 F5J 3,60m ARFNeu Reichard MANDARIN 2.0 F5J 3,60m ARF günstig online kaufen bei Staufenbiel
Eerder in dit draadje vind je legio setups. In een eerder draadje ook, en info over mogelijke verbeteringen: opvolger-cirrus En in dit recente draadje staan setups die ook voor de Mandarin geschikt zijn want deze gaat in standaardversie ook minstens 1900 gram wegen: vraagje-over-electro-setup
De nieuwe mandarin is nog niet leverbaar. Het is pech voor mij maar ik heb er geen probleem mee. Ik kon toch niet meer wachten als ik op tijd klaar wil zijn. De mandarin blijft een reserve model voor de wedstrijd en voor de dagelijks vluchten.
Ik heb al een antwoord van Staufenbiel Geen enkele probleem om eventueel de model terug te nemen. Maar volgens hun is er nog niet helemaal zeker dat een nieuwe versie zou komen. Die staat wel op hun site maar ze vragen om met Reichard contact te nemen om meer te weten. Reichard MANDARIN 2.0 F5J 3,60m ARF günstig online kaufen bei Staufenbiel
laaste info van Staufenbiel de nieuwe mandarin zou binnen 4 tot 6 weken leverbaar zijn. De lengte van de romp is aangepast en de mandarin zou 65 gr lichter worden.
Ik heb de afbeeldingen bestudeerd: De nieuwe Manderin heeft kennelijk een iets langere voorkant en de staart is lichter in grammen. Het leeggewicht lijkt niet minder te zijn geworden. Nou lijkt mij een 65 gram lichtere staart niet haalbaar maar als daar bijvoorbeeld 40 gram is bespaard kun je de voorkant met minder zware spullen opbouwen. Een 140 grams motor; ca. 1100 kV en een 1300 mAh lipo zodat op het totaal gewicht 200 gram bespaard kan worden. Bouwers die zeer licht willen werken gaan van een toevoeging uit van 450 á 500 gram voor de aandrijving, besturing en de servo's tezamen. Het leeggewicht wordt opgegeven van 1300 gram dus zou je eigenlijk moeten kunnen uitkomen op een 1800 gram vlieggewicht. Waarschijnlijk hebben ze de nieuwe Manderin in die richting gewijzigt. De staart ziet er iets groter uit en ook met lichtere matrialen. Ik ben er benieuwt naar.
uiteindelijk ga ik de oude versie behouden. Ik ben wel van plan om een paar punten aan te passen. De voor- romp verlengen met 5 to 10 cm. de rolroeren en flaps vestevigen met een carbon rib om ze recht te houden. de plaats van de servos in de romp veranderen ( hier ben ik nog niet helemaal uit) Ik dacht ook de vleugels lichter te maken en tegelijkertijd verstevigen met carbon rib. Maar die laatste laat ik effe vallen. nu nog een motor opzoeken als ik mijn romp iets langer maak.
De Mandarijn moet niet te licht zijn ... Zelfs met een gewicht van 2000-2100 gram (24 -. 25 g / dm Van vleugellading) vliegt heel goed met de juiste balans tussen snelheid en efficiëntie ... en dan nog met weinig wind gedraagt zich een beetje als een vlieger! We moeten werken aan de DL naar rechts luchtpenetratie geven ...
Vissermax, idd dat heb ikook gezien en was van plan om het maken. Fabmar, als ik de dikte van de einde van rolroeren, flaps en elevator (sorry oik ken de juiste nederlandse woord niet ) stel ik me al vragen. Zo dik. Het kan niet anders dan inneficient te zijn. Ik dacht dit dunner te maken maar wist niet goed hoe ik de profiel kon respecteren en een bepaalde stevigheid te behouden. Die idee heb ik ook laten vallen. Het idee om de vleugel iets lichter te maken was vooral beide extremiteiten lichter te krijgen en zo nog de eventueel themiek beter op te merken. Ik ben mee eens over de volledig gewicht maar dacht dat het oplossing via een ballast tube in de romp te installeren. Dit is ook de reden waarom ik de servos wou verplaaatsen. Voor de romp heb ik misschien een onverwachte oplossing. Ik heb in mijn zolder nog een romp van een een F5B-10 cellen gevonden. ( van 10 jaar geleden ;-) ) Ik kan die misschien uitsnijden en op de romp van de mandarin bevestigen. Het zou wel een goede en simpel oplossing zijn. Nog even de diameter nakijken.
De Manderin kan heel langzaam vliegen,geeft uitstekend thermiek aan en kan mooi kort draaien. Ik vloog met een gewicht van 2080 gram en had een servo in de staart. CQ op aangegeven punt De Manderin komt mist alleen penetratie vermogen. Verder een fijne zwever
Ik zal dit jaar met de oude model van Lyckele vliegen als eerste model. De mandarin zal mijn reserve model en ook de model om regelmatig mee te vliegen. Ik beschouw die ook als een goeie basis om eventueel bepaalde punten te evalueren. Als ik de romp verlengt heb was ik van plan om een servo in de staart te gebruiken en een in de romp, gepllatst vlak voor de vleugel omgeveer. Zo heb ik plaats voor een ballast ruimte. de rolroeren en flaps verstevigen met een carbon rib vind ik wel zeer interessant, zeker nu da tik bepaalde foto's op het net gezien heb. simpel en snel werk die vlogens mij een meerwaade kan levenren. al de anderen punten kunnen nog met de tijd geexperimenteerd worden. ik blijf toch het mandarin een schitterend ARF model te vinden, zeker voor zijn prijs. 2080 gr! voor een een electro zwever van 3,60 m 10 jaren geleden woog mijn soarmaster van graupner iets in de 2400 gr voor 3,40 m als zuiverzwever en ik heb daarmee ongelooflijkke veel uren mee gevlogen. De profiel was wel iets anders. een HQW. aaah de mooie herinneringen. Dan ben ik overtuigd dat een 3,60 met 2080 gr met electro motor en AG profiel me sowieso heel veel plezier zal bezorgen. laten we ons snel gaan vliegen....