Cirrus of Manderin?

Discussie in 'F5J' gestart door vissermax, 25 aug 2013.

  1. Michel grim

    Michel grim

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Grimbergen. ( B )
    De mandarin is nu al thuis. Alles is perfect gelevert in een super veilige verpakking
    morgen of overmorgen zal de nieuwe zender ook thuis komen.
    Dan kan ik eindelijk beginnen met de programmatie van de SSL
     
  2. fabmar

    fabmar

    Lid geworden:
    20 jul 2014
    Berichten:
    19
    Sommigen van jullie maken belangrijke wedstrijden met Mandarijn?
     
  3. patteet

    patteet

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    140
    Locatie:
    kasterlee
    Ben mijn setup aan het samenstellen.
    Ik had gedacht aan hs81 x4 en hs 82 x2 op de flaps.
    Motor twijfel ik nog.
    Iemand sugestie voor de motor of servo's.
     
  4. patteet

    patteet

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    140
    Locatie:
    kasterlee
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hee! Leuke upgrade! Benieuwd of ze ook wat aan de andere zwakke punten hebben gedaan.
     
  6. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Eerder in dit draadje vind je legio setups.
    In een eerder draadje ook, en info over mogelijke verbeteringen:

    opvolger-cirrus

    En in dit recente draadje staan setups die ook voor de Mandarin geschikt zijn want deze gaat in standaardversie ook minstens 1900 gram wegen:

    vraagje-over-electro-setup
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  7. Michel grim

    Michel grim

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Grimbergen. ( B )
    De nieuwe mandarin is nog niet leverbaar.
    Het is pech voor mij maar ik heb er geen probleem mee. Ik kon toch niet meer wachten als ik op tijd klaar wil zijn.
    De mandarin blijft een reserve model voor de wedstrijd en voor de dagelijks vluchten.
     
  8. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Een pendelroer vind ik persoonlijk GEEN upgrade...
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte

    Ik doelde niet op het pendelroer, maar wil je dit toch eens onderbouwen?
     
  10. Michel grim

    Michel grim

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Grimbergen. ( B )
  11. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik geef gewoon de voorkeur aan een vast stabilo met stuurvlak, niks meer dan dat...
     
  12. Michel grim

    Michel grim

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Grimbergen. ( B )
    laaste info van Staufenbiel
    de nieuwe mandarin zou binnen 4 tot 6 weken leverbaar zijn.
    De lengte van de romp is aangepast en de mandarin zou 65 gr lichter worden.
     
  13. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Hopen dat ze de rompboot bij de vleugelbevestiging ook hebben aangepast,blijft een zwak punt
     
  14. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb de afbeeldingen bestudeerd:
    De nieuwe Manderin heeft kennelijk een iets langere voorkant en de staart is lichter in grammen. Het leeggewicht lijkt niet minder te zijn geworden. Nou lijkt mij een 65 gram lichtere staart niet haalbaar maar als daar bijvoorbeeld 40 gram is bespaard kun je de voorkant met minder zware spullen opbouwen.
    Een 140 grams motor; ca. 1100 kV en een 1300 mAh lipo zodat op het totaal gewicht 200 gram bespaard kan worden. Bouwers die zeer licht willen werken gaan van een toevoeging uit van 450 á 500 gram voor de aandrijving, besturing en de servo's tezamen. Het leeggewicht wordt opgegeven van 1300 gram dus zou je eigenlijk moeten kunnen uitkomen op een 1800 gram vlieggewicht. Waarschijnlijk hebben ze de nieuwe Manderin in die richting gewijzigt. De staart ziet er iets groter uit en ook met lichtere matrialen.
    Ik ben er benieuwt naar.
     
  15. Michel grim

    Michel grim

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Grimbergen. ( B )
    uiteindelijk ga ik de oude versie behouden.
    Ik ben wel van plan om een paar punten aan te passen.
    De voor- romp verlengen met 5 to 10 cm.
    de rolroeren en flaps vestevigen met een carbon rib om ze recht te houden.
    de plaats van de servos in de romp veranderen ( hier ben ik nog niet helemaal uit)
    Ik dacht ook de vleugels lichter te maken en tegelijkertijd verstevigen met carbon rib.
    Maar die laatste laat ik effe vallen.
    nu nog een motor opzoeken als ik mijn romp iets langer maak.
     
  16. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Maak ook een epoxy plaatje op je vleugelzadel.
    Dit voorkomt het uitbreken van de moertjes
     
  17. fabmar

    fabmar

    Lid geworden:
    20 jul 2014
    Berichten:
    19
    De Mandarijn moet niet te licht zijn ... Zelfs met een gewicht van 2000-2100 gram (24 -. 25 g / dm Van vleugellading) vliegt heel goed met de juiste balans tussen snelheid en efficiëntie ... en dan nog met weinig wind gedraagt zich een beetje als een vlieger! We moeten werken aan de DL naar rechts luchtpenetratie geven ...
     
  18. Michel grim

    Michel grim

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Grimbergen. ( B )
    Vissermax,
    idd dat heb ikook gezien en was van plan om het maken.

    Fabmar,
    als ik de dikte van de einde van rolroeren, flaps en elevator (sorry oik ken de juiste nederlandse woord niet ) stel ik me al vragen. Zo dik. Het kan niet anders dan inneficient te zijn.
    Ik dacht dit dunner te maken maar wist niet goed hoe ik de profiel kon respecteren en een bepaalde stevigheid te behouden. Die idee heb ik ook laten vallen.
    Het idee om de vleugel iets lichter te maken was vooral beide extremiteiten lichter te krijgen en zo nog de eventueel themiek beter op te merken.
    Ik ben mee eens over de volledig gewicht maar dacht dat het oplossing via een ballast tube in de romp te installeren. Dit is ook de reden waarom ik de servos wou verplaaatsen.
    Voor de romp heb ik misschien een onverwachte oplossing. Ik heb in mijn zolder nog een romp van een een F5B-10 cellen gevonden. ( van 10 jaar geleden ;-) ) Ik kan die misschien uitsnijden en op de romp van de mandarin bevestigen. Het zou wel een goede en simpel oplossing zijn. Nog even de diameter nakijken.
     
  19. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    De Manderin kan heel langzaam vliegen,geeft uitstekend thermiek aan en kan mooi kort draaien. Ik vloog met een gewicht van 2080 gram en had een servo in de staart. CQ op aangegeven punt
    De Manderin komt mist alleen penetratie vermogen.
    Verder een fijne zwever
     
  20. Michel grim

    Michel grim

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Grimbergen. ( B )
    Ik zal dit jaar met de oude model van Lyckele vliegen als eerste model.
    De mandarin zal mijn reserve model en ook de model om regelmatig mee te vliegen.
    Ik beschouw die ook als een goeie basis om eventueel bepaalde punten te evalueren.
    Als ik de romp verlengt heb was ik van plan om een servo in de staart te gebruiken en een in de romp, gepllatst vlak voor de vleugel omgeveer. Zo heb ik plaats voor een ballast ruimte.
    de rolroeren en flaps verstevigen met een carbon rib vind ik wel zeer interessant, zeker nu da tik bepaalde foto's op het net gezien heb.
    simpel en snel werk die vlogens mij een meerwaade kan levenren.

    al de anderen punten kunnen nog met de tijd geexperimenteerd worden.
    ik blijf toch het mandarin een schitterend ARF model te vinden, zeker voor zijn prijs.

    2080 gr! voor een een electro zwever van 3,60 m
    10 jaren geleden woog mijn soarmaster van graupner iets in de 2400 gr voor 3,40 m als zuiverzwever en ik heb daarmee ongelooflijkke veel uren mee gevlogen.
    De profiel was wel iets anders. een HQW. aaah de mooie herinneringen.
    Dan ben ik overtuigd dat een 3,60 met 2080 gr met electro motor en AG profiel me sowieso heel veel plezier zal bezorgen.
    laten we ons snel gaan vliegen.... :)
     

Deel Deze Pagina