Cirrus of Manderin?

Ben aan het kijken voor de set up.
Ga denk ik een Turnigy 3548-900 brushless outrunner met Freudenthaler 14x7 carbon folding op Freudenthaler 40mm spinner.
Op hoogte en richting een MKS DS6100 Servo
Zou je deze ook kunnen gebruiken op ailerons and flaps?

Op ailerons zal het geen enkel probleem zijn lijkt me; voor de flaps qua bedieningskracht ook niet maar die krijgen het bij de landing (zeker in iets hoger gras) wat zwaarder te verduren omdat ze een heel eind naar beneden uitsteken.
Bij mij zitten er in de vleugel vier DS6125H en dat gaat uitstekend.

Is die klap bij de landing op de flaps de enige reden waarom mensen altijd voor 'goede' servo's op de flaps kiezen? Heb nog 2 3150's liggen en 500 euro. Daar hoop ik een mandarin vliegend mee te krijgen.. Ik zou ook dezelfde motor setup kiezen als Martijn. Maar welke reden heb je om ook op rol hoogte en richting 'dure' servo's te zetten?

Nou...duur hoeft natuurlijk niet per sé. Maar je zult merken dat als je wedstrijdjes gaat vliegen en echt zo netjes mogelijk probeert te vliegen, met zo weinig mogelijk stuurbewegingen, dat het héél prettig is als je servo's zo nauwkeurig mogelijk zijn. Zodat je de kist heel precies uit kunt trimmen en je daarna zo min mogelijk hoeft bij te sturen.

Het kan zeker ook met minder materiaal maar je hebt er iedere keer plezier van als het "strak" werkt allemaal.

En voor de servo's op de flaps; ja, het is wel prettig als je je bij de landing niet druk hoeft te maken om de servo's. Iedere keer 30 centimeter boven de grond de flaps dicht zetten om je servo's te sparen is irritant als je op de stip wilt landen. Maar volgens mij zijn S3150's ook bewezen goed.

deze budget combi had ik in een cirrus zitten dus gaat ook in de Mandrin.

vleugels 4x Turnigy TGY-S712G a 22 euro
motor NTM Prop Drive Series 35-36A 1800Kv 14 euro
Regelaar Hobbyking YEP 60A 22 euro

totaal 122 euro en dan gebruik je de 3150's op richting en hoogte

totaal 122 euro en dan gebruik je de 3150's op richting en hoogte

ha! Ja! Ik had wat vergelijkbaars in gedachten, inclusief prop kom ik dan aan 500 euro. Vind alleen het KV een beetje hoog van de door jou gekozen motor. En die servo's die houden de flaps goed?

Ik vlieg de F5j altijd met wat meer power want ik start volgas ga dan naar sleep en kan dan eventueel nog het gas vol doen en dan zit ik nog op 180 meter.
En ik vind het lekker als de bellen wat verder weg zitten om daar snel heen te vliegen. Ik heb de motor nog wel liggen mag je wel hebben moet je hem zondag in Haarle ophalen.

Freudenthaler 40mm spinner

Wel even oppassen hier: de diameter van de romp vooraan is 38 mm. Voor een goed verloop vanaf een 40 mm spinner moet er dan, door het niet zo "steile" verloop van de romp, nogal wat worden ingekort. Maar met bestellen wachten tot het model er is, want de Reichard rompen willen nogal eens wat afwijkingen vertonen en vooraan wat "rafelig" zijn.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat uitgaande van een beperkt budget gekozen wordt voor een Freudenthaler spinner en Freudenthaler prop. Dat is natuurlijk super materiaal, maar we hebben het hier over F5J waarbij dat laatste beetje efficiency onbelangrijk is, zeker als gekozen wordt voor zo'n over-kill motor van 170 gram.
Een "versetzte" Freudenthaler spinner met 14x7 komt wel op zo'n 65 Euro; met een Hyper spinner (heb ik het hele seizoen probleemloos gebruikt; reserve-spinnerkapje is zelfs los te koop) en Aeronaut of Graupner bladen ben je voor minder dan de helft klaar.
Hyper Spinner 38/4/8 Set - Motoren und Zubehör - Modellsport Schweighofer

Topmodel heeft nog goedkopere versetzte spinners (heb ik nog niet geprobeerd):
Topmodel CZ - Z turbo spinners for folding props

Groet,
Juun

Hej Juun, dit is Martijns draadje waar ik af en toe brutaal doorheen blaas. Ik zit op een beperkt budget. Wat martijn aan budget heeft weet ik niet, echter zal ik er geen freudenthaler op zetten! Juist ook om budget redenen.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat uitgaande van een beperkt budget gekozen wordt voor een Freudenthaler spinner en Freudenthaler prop. Dat is natuurlijk super materiaal, maar we hebben het hier over F5J waarbij dat laatste beetje efficiency onbelangrijk is, zeker als gekozen wordt voor zo'n over-kill motor van 170 gram.

Ik vind dit een opmerking die nergens opslaat;
A: De Effinciency van de prop is ook van invloed op je stroom verbruik.
B: Met een slechte prop haal je niet het maximale rendement uit je motor
C: Waarom zo'n over-kill nou simpel, als je simpel start dus gas erop omhoog en gas dicht dan heb je het over over kill maar er zijn meer manieren in de F5J om te starten. Neem de Z tactiek vlot naar je start hoogte en dan weg vliegen naar een bel of eerst starten na 3 sec sleepgas erop bel zoeken geen bel gas er vol op en snel nog naar een meter of 180 kunnen komen.

En de motor mag wel wat aan de zware kant zijn want dat kan het model wel gebruiken voor het zwaartepunt.

Wat voor prop gebruik je hierbij?
Waarom zo'n over-kill nou simpel, als je simpel start dus gas erop omhoog en gas dicht dan heb je het over over kill maar er zijn meer manieren in de F5J om te starten. Neem de Z tactiek vlot naar je start hoogte en dan weg vliegen naar een bel of eerst starten na 3 sec sleepgas erop bel zoeken geen bel gas er vol op en snel nog naar een meter of 180 kunnen komen.

Lijkt mij een goede reden.

Hoe zijn jouw ervaringen hiermee Robert?

Als Jaap hem niet wil,wil ik hem wel overnemen.
Ga je ook een Manderin bestellen,Jaap?

Groet Martijn

Ik vind dit een opmerking die nergens opslaat;

Robert,

Deze opmerking slaat niet op de motor die jij inzet. Want die weegt 120 gram en zoals je eerder in de draad kunt lezen zet ik een dergelijke motor nu ook in de Mandarin. Daarmee is de ook door mij gewenste starttechniek met eerst een tijdje halfgas thermiekzoeken probleemloos mogelijk, en zelfs gedurende heel wat meer dan 3 seconden.
Dat inefficiency een effect heeft op het stroomverbruik begrijp ik ook. Maar de in de Mandarin te plaatsen akku is, door het zwaartepuntsprobleem, ruim groot genoeg om deze inefficiency te dragen. We hebben het hier nu eenmaal over een suboptimaal model in F5J.

Hee Martijn,

Als ik de joue bekeken heb en het lijkt me wat ga ik er ook een bestellen. Het budget is voor elkaar in ieder geval. Dus vandaar dat ik her en der jou draadje kaap, heb veelal dezelfde vragen :)

Een 1800 Kv motor is héél erg veel voor F5J.
Met 2 cellen en een 10 x 6 trek je al 39 A en met 3 cellen en een 9 x 5 zit je op ongeveer 55 Amp.
Ik ben bezig met een 2.5 m F5J met een 910 Kv versie met een 11 x 8 die dan iets boven de 30 A trekt. In mijn ogen beter.

Met een YEP60 vlieg ik naar tevredenheid in een MPX Gemini.

Rick

Even over de spinners.
Ik ga komende week dingen bij Topmodel bestellen.
Z-Spinners zijn 12,80 maar ik kan ze voor zo'n 10 Euro kopen.
Dus als iemand iets nodig heeft.
Deze types hebben ze:
Ø38, for shaft Ø3,2, length 28, blade pin Ø3, blade width 8mm
Ø38, for shaft Ø4,0, length 28, blade pin Ø3, blade width 8mm
Ø38, for shaft Ø5,0, length 28, blade pin Ø3, blade width 8mm

De Mandarin is nu even niet leverbaar maar die zou ik ook kunnen kopen voor ongeveer 320 Euro (ligt een beetje aan de verzendkosten).
Enige eis is dat je minimaal 2 wedstrijden meevliegt.

Schambeck aandrijvingen kan ik ook goedkoper kopen, die kleinste 1015 F5J heeft Florian destijds op mijn verzoek gebouwd, ik vond de 1025 te zwaar.
Ding heeft rond de 200 euro gekost en ik verkoop de mijne voor 175, ongebruikt.

GJ

Nog geen post gehad,misschien vandaag?
Heb Reichard nog wel een mail gestuurd of hij al verstuurd was,maar daar nog geen reactie op gehad.
Wel een beetje jammer dat er slecht op mails gereageerd wordt.

Groet Martijn

Even over de spinners.
Ik ga komende week dingen bij Topmodel bestellen.
Z-Spinners zijn 12,80 maar ik kan ze voor zo'n 10 Euro kopen.
Dus als iemand iets nodig heeft.

GJ

GJ, zou je voor mij artikelnr: 0201558 mee willen laten komen aub?

Bob

Back