Cirrus of Manderin?

Het zit toch nieuw in doos? En ingeseald?
Wat is dan het verschil als je een "nieuwe" besteld
Via of bij Reichard? Dan kan je hem toch ook niet zien of vasthouden?

Die 448 bb mg voor 22,- zijn een koopje. Normaal zijn ze een
10,- per stuk duurder. Zijn perfecte servo's

Het zit toch nieuw in doos? En ingeseald?
Wat is dan het verschil als je een "nieuwe" besteld
Via of bij Reichard? Dan kan je hem toch ook niet zien of vasthouden?

Die 448 bb mg voor 22,- zijn een koopje. Normaal zijn ze een
10,- per stuk duurder. Zijn perfecte servo's

Het verschil is dat je m dan kunt terugsturen :) Nu issie niet mer geseald overigens, want de heren hebben de doos voor me gecheckt. De boel is betaald en wel. Nu maar hopen dat het ook echt komt hè :rolleyes:

De 448s komen mee hoor. En er PB'de een andere bekende gegadigde voor de 587's, dus die komen ook mee :D

Jaap,

Ik heb hier een foutje gemaakt. Het zijn de 448's die in de ramen passen. Maar die 488's zijn lichter, iets breder (hetgeen in de Mandarinvleugel geen probleem is) en sterk genoeg. Die zou je voor de rolroeren kunnen gebruiken. Voor de kleppen zijn 448's dan perfect, maar die kosten 34 Euro per stuk. Daar is nog wel iets goedkopers voor te verzinnen. Behoeven niet zo dun te zijn. Er zijn al heel wat suggesties gepasseerd in dit draadje en in het eerdere draadje over de Mandarin:

opvolger-cirrus-2

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even over de motor. Ik heb de in post nr 65 genoemde motor inmiddels ingebouwd en ga er woensdag mee proefvliegen. Daar kan ik dan wel over berichten. Zal dan eens kijken hoe hoog in 30 seconden kan worden geklommen (met vermijden van thermiekeffect).

Het gaat om deze 1000 kV-motor van 113 gram kaal:
Turnigy L3015A-1000 Brushless Motor

Jaap,

Ik heb hier een foutje gemaakt. Het zijn de 448's die in de ramen passen. Maar die 488's zijn lichter, iets breder (hetgeen in de Mandarinvleugel geen probleem is) en sterk genoeg. Die zou je voor de rolroeren kunnen gebruiken. Voor de kleppen zijn 448's dan perfect, maar die kosten 34 Euro per stuk. Daar is nog wel iets goedkopers voor te verzinnen. Behoeven niet zo dun te zijn. Er zijn al heel wat suggesties gepasseerd in dit draadje en in het eerdere draadje over de Mandarin:

opvolger-cirrus-2

Maakt niet uit hoor! De servo's zijn sowieso een koopje, dus die komen wel van pas. We gaan het zien! Als het goed is wordt het pakket vandaag op de post gedaan. Dus met een beetje mazzel is de boel donderdag/vrijdag hier. Die van Martijn zal er dan ook wel zijn, dus dat zullen wel bouwfoto's worden de komende tijd hier :)

Qua motor had ik nog wat liggen, zal eens gaan kijken of dat wat is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat motortje heeft de schroefbevestiging aan de achterzijde

Dat klopt, Frans. Maar dat is heel eenvoudig om te zetten (as doortikken).
Maar eigenwijs als ik ben, doe ik dat niet. Bij mijn eigenbouwrompen en ook bij de Mandarin zet ik de (zelfgemaakte) motorspant een stuk verderop in de romp. Ik meet eerst uit op welke hoogte de motor moet komen, boor de schroefgaten, maak direct achter de "uitlaten" van de motor koelsleuven en ook een sleuf voor de aansluitdraden. Dan motor, spinner etc. monteren, richten, en de spant vastlijmen (eerst vasttippen met 5 minuten epoxy; dan afmonteren; dan met epoxy en een streng CFK aan voor- en achterzijde definitief vastzetten). De motor wordt dus vanaf de voorzijde in de romp geschoven (eerst de draden door de sleuf) en je schroeft hem van binnenuit vast. Dat laatste is even prutsen, maar dat doe je doorgaans maar 1 keer.
Dit heeft verder alleen maar voordelen:
- de koeling is via een turbospinner perfect;
- geen probleem met de draden voorin de smalle romp;
- de accu kan tegen de motorspant worden geschoven, daarboven komt dan de regelaar, en tussen accu en servoplaat komt een stukje op maat gesneden styropor. Bomvast. Geen noodzaak voor een accuslede etc.

Frans, je vertelde me dat er in de Cirrus romp een "bobbel" zit voor de aansluitdraden van de motor. De Mandarin heeft dit niet. Daar zitten wel twee wangen aan de zijkant, maar die zijn zowat volledig volgelopen met hars en ruimte voor snoeren geven die dus ook niet. De snoeren zitten dus ernstig in de weg bij voorwandmontage.

De mijne is op dit moment nog in Duitsland,volgens de track&trace.
Ben benieuwd naar de foto's Jaap

Sneak peak :)

tabesemy.jpg

Dat ziet er goed uit,als ze straks klaar zijn kunnen we mooi een keer samen trainen.
De mijne is onderweg vanuit duitsland en zal vrijdag wel geleverd worden.

We gaan zeker samen trainen! Rob ook erbij! Gaat leuk worden hopelijk!

Zoe trouwens wel direct een minpuntje.. De vervoerbaarheid van de kist... Das een flinke lap vleugel :)

Ga zaterdag met Rob trainen voor zijn eerste wedstrijd.
Moet je maar met mij of Rob meerijden;)

Ik ga denk ik een koffer maken voor transport.
Wat voor set up ga je gebruiken?
Plaats jij servo's in de staart?
Ik hoop dat ik hem dit weekend binnen heb,kan ik hem van de week op de club opbouwen.

Zaterdag ben ik waarschijnlijk mijn huidige huis aan het afbouwen/breken, anders was ik meegegaan :) Of gaan jullie toevallig in Raalte vliegen?

Als de jouwe nu in DE is zal hij morgen wel komen! De mijne lag gistermiddag nog in Hamburg :)

Jaap,

Gefeliciteerd met de aankoop. Mooi dat de roeren OK zijn, dat is dan een hele zorg minder.
Niet aleen de vleugels zijn lang, de romp is dat ook. Ik heb hem al ontelbare malen tegen het plafond gestoten.

Vanmiddag gevlogen met de Mandarin met de nieuwe (113 grams-) motor setup uit post 125. Wat geexperimenteerd met props. Uiteindelijk beste resultaat met 13x6,5 (op een vrij klein middenstuk; is dan ca 12,7x6,5): 260 meter in 30 sec. De motor die Frans in post 126 noemt is overigens dezelfde motor, met als verschil dat de as aan de andere kant zit.

Mijn mandarin weegt nu 1850 gram; is dus 50 gram zwaarder geworden. Ik moest 20 gram lood voorin leggen om weer op zwp van 10,5 cm te komen. Accu is 1300 3s (die wat lichter is dan de eerder gebruikte 1000 4s).
Ik heb eens gekeken hoeveel lood ik op de neus moet leggen om het zwp op 10,5 te krijgen zonder (3 cm-) effect van het tussenstuk. Dat was 170 gram. Dat is dus wat je uitspaart door een tussenstuk te maken.
En ik herhaal nog maar eens: de servo's zitten onder de kap!

Als de jouwe nu in DE is zal hij morgen wel komen! De mijne lag gistermiddag nog in Hamburg

Die van jouw is met DPD verstuurd en die zijn heel snel!
Die van mij komt met GLS

Ik ga voor in de vleugels Turnigy TGY-S712G gebruiken en voor hoogte en richting MKS ds6100.
Motor ben ik nog niet uit,eerst zien wat de maten zijn,wat we kwijt kunnen.

Ga met Rob op ons veld trainen,hangen de vario er in,laptop mee om uit te lezen en heb een sprekende timer om mijn telefoon.
Kijken wat Rob er uit kan halen

Groet Martijn

Ja DPD is echt super op dat gebied. Ik ga denk ik dezelfde servo's in de vleugel zetten. Martijn, misschien kunnen we straks het een en ander samen bestellen. Dan zijn de verzendkosten weer te delen. Als ik zaterdag een uurtje over heb kom ik even bij jullie kijken. Interessant! En ga jij de servo's ook voor in bouwen? Dus niet in de staart? Stuurstangen die zijn meegeleverd lijken wel van aardige kwaliteit.

Juun, interessante info! Als je nog wat nieuwe foto's hebt.. Ben ik wel benieuwd naar!

Back