Cirrus of Manderin?

Nu is alleen de vraag wat voor prop in combinatie met deze motor kunnen gebruiken.
De max. stroom op deze motor is 45 amp

Martijn en ik hebben besloten de gok te wagen en te gaan vliegen met de volgende motor:
* Turnigy GliderDrive SK3 3858 840kV

Gaat het goed met een 14X7 prop op een 3S accu?

Dit vond ik op Rcgroups:
--------------------------------------------------------------------------------
" I had the 4.6/840kv in a 122" 53oz sailplane with 14x8 on three cells, ran good but could not make it to 200 meters in les than 30 sec. needed for ALES .

changed it out for the 3.5/960kv, same 14x8 prop 37amp draw on the ground
Makes it to 200 meters now in about 24-26 sec.
I have about 150 launches on the 2 motors as of now with no problems "
---------------------------------------------------------------------------------

Er is nog weinig info over de motor en staat ook nog niet in drive calc of Ecalc.
Doe er je voordeel mee.

Let wel, die kist hierbover weeg 1,5 kilo en haalde net niet 200 m in 30sec.....
Dus ik weet niet of het de juiste keus is. De meneer van rcgroups heeft hem omgewisseld voor de 3.5/960kv en daar mee gaat het beter.

Maar volgens mij is jullie Cirrus iets zwaarder dan 1.5 kg....

Gr Lyckele

Dat zal wel ongeveer gaan. Voor de zekerheid wel de stroom even meten.
Ik heb een soortgelijke motor maar bij mij is de accu de beperkende factor;
Japie
de Dymond motor die er bij Arjan z'n Sirrius inzit is de AL 3548. Die wordt niet meer gemaakt en woog 170 gram. Hij heeft hem met een redelijke lipo (1300mAh) in balans naar ik meen.
Ik gebruik 3s 1000mAh accu's maar zeker op een koude dag is 40A wel erg veel, dan stort de spanning op een geven moment in en gaat de regelaar in de onderspanningsbeveiliging.

-edit-
Ik zie net de reactie van Lyckele.
Het probleem is dat het middenstuk en merk van de bladen ook een aardige duit in het zakje doet. In ieder geval zul je moeten spelen tot je rond de 40A uit komt.

Dit vond ik op Rcgroups:
--------------------------------------------------------------------------------
" I had the 4.6/840kv in a 122" 53oz sailplane with 14x8 on three cells, ran good but could not make it to 200 meters in les than 30 sec. needed for ALES .

changed it out for the 3.5/960kv, same 14x8 prop 37amp draw on the ground
Makes it to 200 meters now in about 24-26 sec.
I have about 150 launches on the 2 motors as of now with no problems "
---------------------------------------------------------------------------------

Ik kan me dat toch bijna niet voorstellen. Ik had een vergelijkbare motor in mijn gracia. Die ging als de brandweer. Ik draaide wel een iets kleinere prop. Ik meen een 12inch. Misschien dat de accu van de beste man inkakte inderdaad! Hmm, dat zal betekenen dat de accu redelijk wat C moet kunnen leveren...

Ik denk dat we het inderdaad maar gewoon moeten proberen. En zorgen voor goede bladen inderdaad. En anders gaat de motor wel in mijn flamingo contest straks.

-edit-
Ik zie net de reactie van Lyckele.
Het probleem is dat het middenstuk en merk van de bladen ook een aardige duit in het zakje doet. In ieder geval zul je moeten spelen tot je rond de 40A uit komt.

Wat denk je Arjan. Bestelling doorzetten? Of snel wisselen voor een andere motor nog?

Het lijkt mij een prima motor. Je zult misschien een beetje moeten experimenteren met middenstuk en/of bladen om aan die 40A te komen.
Aeronaut en Freudenthaler bladen trekken bij dezelfde afmetingen veel meer stroom dan Graupner CAM bladen. En een 40mm of 45mm middenstuk maakt ook bijna 8A uit bij mij.

Ik zou het proberen en meten als een malle ;)
En indd maakt de prop en middenstuk een verschil.

Als je maar binnen 30 sec rond de 200 haalt ;)

ben nog niet echt thuis in motor,prop combi,amp.

Als we naar 1120 kv gaan met andere propmaat ,zou het dan goed gaan?
Hoop op snelle reactie ivm wijzigen bestelling.

Ik heb liever dat ik in 20 sec op 200 mtr kan komen ,dan dat ik moet worstelen om de 200 mtr te halen.

Groet Martijn

Dan moet je voor een motor met vertraging gaan :mrgreen:
Met jou gekozen motor lukt het wel, gaat het net an denk ik.
er is te weining info over om je een goed advies te geven mbt jou/julie gekozen motor.

Dit is wat Staufi adviseert :
HQ-3651 37x49mm 177g 5 45A 550 700 3-5 14x7-15x8 (bei 3S)

Ik weet dat het een budget keuze is en dat het prima werkt. Zelf zou ik voor een Scorpion met Reisenauer vertraging gaan of de nieuwe 1015 van schambeck.

Maar dat is een keuze en je budget is bepalend.

Gr Lyckele

Dankje lyckele! Moeilijk moeilijk.. Heb hk gevraagd de order even on hold te houden. Hopelijk doen ze dat. De live chat kom ik niet door nu helaas. Tja, deze 840kv versie zit toch enorm dicht tegen de staufenbiel specs aan hoor. Zou toch geen probleem moeten wezen!

Dankje lyckele! Moeilijk moeilijk.. Heb hk gevraagd de order even on hold te houden. Hopelijk doen ze dat. De live chat kom ik niet door nu helaas. Tja, deze 840kv versie zit toch enorm dicht tegen de staufenbiel specs aan hoor. Zou toch geen probleem moeten wezen!

Daarom, gewoon proberen en dan zien hoe het uitpakt en die 39 dollar overleef je wel ;)

Daarom, gewoon proberen en dan zien hoe het uitpakt en die 39 dollar overleef je wel ;)

En zo gaan we t doen.

En zie hier een filmpje van mijn Gracia destijds. Deze kist had een qua specs exact gelijke motor. Gevlogen op 3S met een 12,5 x 7,5 aeronaut prop. Gaat toch dikke prima omhoog!

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je filmpje zie, dan ga je bij 30sec weg en rond de 1.04 geef
je aan dat je op +- 200 meter zit.
Dus het kan ook wel alleen is het net an. Maar het werkt zeker!

hmmm hmmmm.. tja de gracia zal totaal iets lichter zijn dan de mandarijn. Naja, ik moet een accu zien te vinden straks die genoeg power weet te leveren. Dan kan er een grotere prop op! Heb ook nog een set 14x10 aeronaut liggen. Echter die lieten toen op de gracia de accu inkakken...

En anders.. schroeven we er gewoon een andere motor in :)

Tja, dat dit niet de motor is die ik zou kiezen is na mijn eerdere bijdragen wel duidelijk. Maar het is wel de weg van de minste weerstand (voorwandmontage; geen probleem met de draden).

Maar waarom zo moeilijk doen. De oplossing is een simpele. Deze motor is geschikt voor 3 tot 5s. Je moet er gewoon 4s op zetten. Ik begrijp niet waarom vaak zo krampachtig vastgehouden wordt aan 3s. In F5J is, itt bijvoorbeeld de 7-cellen klasse, het cellenaantal vrij.

Ik heb dit jaar steeds met 4s gevlogen. In mijn eigenbouwmodellen kwam ik bij de 28mm motoren met 3s niet weg, en in de Mandarin met het iele 2834 motortje al helemaal niet. Op 3s met hele grote latten geprobeerd, maar dat levert simpelweg niets meer op. Op 4s kwam ik met de lichte modellen probleemloos op 250 m. in 30 sec.; bij de Mandarin kwam ik niet verder dan ca 170 m. Maar dit waren motortjes van 75-80 gram !

Ik gebruikte in de Mandarin een 4s 1000 mAh 45-90C Nanotech. Een prima pakket. En het is nog zo plat dat in de Mandarin-romp de regelaar er nog bovenop kan worden geschoven.

Juun

Back