Citabria project

Vanmiddag os 50 SX Binnen gekregen :D :

IMG_1142.jpg

IMG_1139.jpg

ff een tip...
het model ziet er best oud en stoffig ( en vergeeld!!!!) uit, het zou me niks verbazen als dat ding een dikke laag stof heeft. haal deze er eerst HEEL erg goed vanaf, liefst met perslucht als je zo'n apparaat beshikbaar hebt.
anders plakt de covering misscien niet zo goed :wink: .

en controleer op bouwfouten die er bij de vorige eigenaar misschien zijn ingeslopen zonder dat jij het weet. :wink:

Ok, met het stof valt het wel mee , maar ik kan altijd voor ik ga bespannen even met de compressor erover heen gaan.

Hallo, ben vanmiddag bezig geweest met servo pocket's.
Als ik de servo's zo laag mogelijk leg krijg ik maar een heel klein pieletje en het lijkt mij dan dat k meer down dat up krijg :?
Iemand tips / of Tricks? :?:

IMG_1146.jpg

IMG_1147.jpg

Multiplex hevels gebruiken, deze zijn een stuk dikker en langer dan de hevels die er standaard bijzitten. Deze gebruik ik ook altijd hiervoor en zijn ook geschikt voor de wat grotere kisten met M3 aansturing. Eventueel kun je nog de standaard hevels verlengen door een mooi stukje printplaat bovenop de hevel te bevestigen met wat schroefjes.

Grt.

vandaag een Sig citabria gekocht , tweedehands welliswaar
volgende week ben ik van plan hem uit te proberen , hoewel
er nog best wat opknap werk aan zit .
zo zit er bijvoorbeeld 1 centrale servo die beide rolroeren aanstuurt
alleen is dit op zo n manier gemaakt , dat het een wonder is dat deze kist heelhuids door zn vluchten is gekomen :P
verder zijn er nog wat optische verbeteringen aan te brengen , zo wil ik
bijvoorbeeld de originele wielkappen er weer op hebben , mits ik deze nog kan krijgen , en anders maak ik ze zelf van epoxy met glasmat .
mischien dat ik het model ook voorzie van een nieuwe laag solartex en in de juiste (citabria) kleuren spuit .
ook de motorkap moet vervangen worden , en anders gerepareerd , de uitsparingen zijn vele malen te groot voor het kleine 8 cc os 2 takt motortje dat er in staat . ik ben van plan deze na de testvlucht te gaan vervangen door een 11 cc saito 4 takt . verder ben ik nog opzoek naar tekeningen van dit model .
ook zou ik graag willen weten hoeveel right en down trust de motor moet hebben , het nu ingebouwde exemplaar staat haaks op het motorschot .

ik zal eerdaags even wat foto`s posten , dat houdt tevens dit draadje weer een beetje levend ;)

PS , Tim , hoe ver ben je met jou Citabria? nog nieuwe fotootjes ?? :D

Tijd niks gedaan maar nu tog weer aan de slag om tognog klaar te zijn voor dat school weer begint 8O .
Bezig geweest met de wing struts . motorkap , raam ,wielen , alle besturing zit er in ben vorige week naar hobbyinn geweest voor wat klein spul en oracover etc. dus hoop in de aanstaande week meer foto's te kunnen posten over de verdere vooruitgang. (bar waar blijven je foto's?).
IMG_1439.jpg

IMG_1436.jpg

IMG_1437.jpg

IMG_1442.jpg

IMG_1443.jpg

Oohja dit word het kleuren schema: met onder de zwart wit gestreepte stroken.
kleurenschemazijaanzicht.jpg

Gr. Tim.

ziet er netjes uit, ik hou zelf alleen niet zo van de citabria :roll:

ik moet sinds afgelopen maandag alweer naar school

foto`s komen dr an , ik wacht even tot de wielkappen binnen zijn en dan maak ik een paar verse kiekjes :D

ehm... ben je bang dat je je voorruit zou verliezen Tim? :lol: mijnes zit met alleen transparante canopyglue vast , eerst in vorm geknipt , dan met spelden en knijpers op zn plek gezet , even paar minuutjes fohnen , en hij zit als gegoten , vervolgens terug geplaatst met een randje lijm , zit super !

.... pfff hoe kan nou iemand niet van een citabria houden Danny? :roll:

dit was hem toen ik hem kocht Tim :

dsc00050ap0.jpg

helaas moest de bespanning eraf voor de reparaties die ik moest doen .
ook kwam de kleur van de vleugels niet overeen met de romp , de folie van de vleugels moest er toch af , want ik heb het hele omlink systeem verwijderd en elk roer een eigen servo gegeven . de motorkap moest gerepareerd worden , er komt een viertakt in .

toen moest de citabria weer een nieuw jasje hebben natuurlijk .. ik koos voor deze opvallende kleurstelling :

dsc00136qp4.jpg

en hier heb ik even met windows paint zitten knoeien , om te laten zien hoe ik hem ongeveer ga maken .
dsc00139te3.jpg

ik heb voor groen gekozen omdat ik al citabria`s en decathlons heb in de kleuren geel/zwart ,geel /wit , rood/wit rood/blauw en voor de crash was die blauw/wit en allemaal zijn ze in het *sunray * kleuren schema gecovert , ik wou nu eens iets anders , dit schema heet *scallop*.

sunray :
sunraygj4.gif

scallop :
scallopbb6.gif

stripe :
stripeij7.gif

Hey, leuk die extra info over de schema's ik heb hem zien staan op marktplaats volgens mij kan't kloppen?
(wat voor 4 t komt er in)

Gr Tim.

hij komt inderdaad van marktplaats , het is een oude Bellanca Citabria van Sig , de meneer van wie ik hem kocht wou er zijn eerste vlucht mee gaan maken , hij had nooit eerder gevlogen , GELUKKIG is ie daar nooit aan toegekomen qua tijd , en verkocht daarom dit kistje , hij heeft hem zelf overigens niet gebouwt , hij had hem weer gekocht van iemand die stopte met de hobby . dat alles flink verouderd was , viel mij al op aan de robbe AM zender en ontvanger en de lompe robbe S122servo`s , dit allemaal is vervangen inmiddels door futaba spul .

alleen de motor , een OS 46 sf deze was volgens mij net ingedraait , de motor leek mij splinternieuw , toch wil ik hem vervangen door een 10 tot 15 cc viertakt . ik kan de saito 65 nemen uit mn andere citabria , maar dan staat die weer zonder motor , , dus voor 1 van de twee moet ik een 4t motor aanschaffen , ik denk dat ik voor weer een Saito ga , hier heb ik goede ervaringen mee .

Danny Mulders zei:
ziet er netjes uit, ik hou zelf alleen niet zo van de citabria :roll:

Danny Mulders"]Mooi kistje!!!! denk het haast niet, heb er nog nooit van gehoord, het model word nu ook uitgebracht door SIG.
veel succes bij het bouwen, ik ben echt jaloers op je

Van mening veranderd? :lol:

Back