Citabria project

Kan niet anders Tim !!! mensen die niet van een citabria houden zijn gewoon jaloers :lol:

ga je hem ook helemaal (voor zover mogelijk) schaal bouwen?

Hey Bar, ja kan ook :P,
ik wil hem wel zo mooi mogelijk maken maar voor mij is het me eerste kist die ik zelf bouw dus ben geen ervaren bouwer laat staan schaalbouwer.

Gr. Tim

opzich is de kit al redelijk schaal , kleine details kan je zelf toevoegen zoals deurtje (met daaronder een opstapje), cockpitje , piloot , verlichting, spandraadjes op het kielvlak naar de stabilo , de steunen van de wingstruts die bij de meeste citabria/decathlon kits ontbreken zo ook de fairing op de staart , en nog een klein detail : bij een echte citabria is de romp vervaardigt uit een metalen buizenframe , je ziet achter het voorruit twee buizen van midden onder tot boven in de hoeken lopen , ook achter de achterste ramen lopen twee buizen van het frame in het zicht . ook zit er nog een ruit bovenop de romp tussen de vleugels in , ook hier loopt een frame buis diagonaal onder het ruit langs.

jouwes ziet er keurig uit , en je bouwt ook heel netjes zo te zien !

enige puntje van kritiek (mijn mening :wink: ) nieuw voorruitje maken en deze hooguit met 4 schroefjes op de hoeken vast zetten , en anders gewoon lijmen met canopyglue 8)

raymon zei:
@ bar

hij is mooi bar alleen jammer van de blokjes maar verder toppie

ja ik denk dat er net ff teveel blokjes opzitten , de struts worden wit en het rudder ook denk ik , onder de vleugels en stabilo staat het (naar mijn mening) erg leuk .

inderdaat onder de vleugel staat het leuk heb je ook een foto van onder?
t rudder sluit niet mooi aan bij het geheel en die struts nee sorry;)

haha we denken er dus het zelfde over , dan is het nu zeker : de strut egaal wit en het rudder ook , hmm zal een klein groen randje aan moeten zo te zien .. ff fotootje zoeken als ik die heb
dsc00099sc0.jpg

wielkappen komen er uiteraard , als is het voor mij net zo n raadsel als voor jullie waar ze nou blijven , ik zal morgen Q weer even bellen .

hij is (wederom naar mijn mening) flink opgeknapt , en zeker als alle striping is aangebracht wordt t een prachtig kistje . nu issie nog ietwat te *groen en geblokt * maar dat komt allemaal goed , ik heb vanmiddag van een ander forum lid een OS 70 fs gekocht met schade , als alles goed gaat stuurt hij hem deze week nog op , ik wil `m gaan gebruiken voor deze citabria , ik ga zelf een uitlaat maken die binnen de neuskap valt .

Thanx Bar, ik zal kijken wat ik nog kan maken aan details etc. de buisjes als versteveging van de stabilo's wat ik al van plan te maken en ga ik zeker doen. de buisjes achter het raam is misschien ook nog wel leuk om te doen . ik ga aan de slag :D.
Ik heb gister de wing struts in de epoxy gezet de vleugel en de motorkap in de epoxy met glasmat gezet dus ga nog even aan de slag met schuren.

Gr. Tim

jippieeeeeee ik heb de OS 70 fs binnen !!

de schade valt reuze mee , het schroefdraad van de uitlaatpoort in de cilinderkop is uitgebroken , van het weekend ga ik er mee aan de gang , het is nog even tobben of ik het gat dicht las en een nieuw gaatje met draad er in boor , of dat ik er een busje met schroefdraad voor draai , en die er in pers . , ik denk het laatste , want dan hoeft de kop er niet af .

tevens heeft het schroefdraad bijna niets te houden , ik gebruik namelijk niet de originele uitlaat , maar eentje die binnen de neuskap blijft en aan de firewall komt te hangen , ik sluit dan aan op de cilinderkop met een stukje slang.

ook moet ik nog de firewall aan de citabria aanpassen ivm de achterop gemonteerde carburateur , een andere motorsteun is ook noodzaak , ik twijfel nog of ik deze in rubbers ga zetten , mocht ik daartoe besluiten , moet ik de firewall nog verder naar achter plaatsen .

dsc00172te8.jpg

Mooi man :) , ik ben nu zelf erg druk beig met het bespannen de roeren en de romp zijn al klaar de de striping na, ik zal zeker even wat foto's posten maar ga nu eerst weer verder :D .

Ik weet niet hoe je aan deze motoren iets wil lassen, ik weet wel dat we ooit eens bij een kop van een Saito een stukje vastwilden solderen en op het moment dat we de kop echt op temperatuur hadden klapte deze ineens in elkaar alsof er kunststof in de aluminium zat. Je 2de optie is denk ik vele malen beter, gewoon iets opboren (gladmaken) en een pasbuis maken die je erin perst.

lassen en solderen zijn twee dingen ..

dit aluminium is gelegeert met magnesium om de gietbaarheid te bevorderen , ik zou `m TIG lassen en ik gebruik een lasdraadje van gelijke samenstelling , het is mogelijk , ik heb ooit eens een afgebroken motorsteun gelast .

natuurlijk is de tweede optie het makkelijkst , de motor hoeft dan niet uit elkaar , ik maak een pasring met binnen draad op de draaibank , en pers deze in het beschadigde gat .

ehm .. om weer even on topic te gaan (of waren we dat al ) ik ben erg benieuwd naar de foto`s van Tim z`n Bud Nozem Citabria :D

Hey nou hier ene foto'tje van de roertjes en de romp.
IMG_1466.jpg

IMG_1457.jpg
En de center section van de vluegel verglaast en geplamuurt super glad 8)
IMG_1454.jpg

keurig , zo op de foto te zien strak bespannen :wink:

ik heb net de OS even bekeken , ik ga dadelijk dat ringetje met draad even draaien , dat ik in de cilinderkop wou persen .

maar ongeduldig als ik ben , heb ik de OS eerst even in de test standaard opgestelt , tankje aangesloten , propellor dr op .. de uitlaat bevestigt aan de twee gangetjes draad die nog in de kop zit , tot slot de tank gevult met 5 jaar oude tornado brandstof ... bij de eerste tik tegen de prop wat gesputter , en bij de tweede liep het beestje al !! toen een aantal keren het starten herhaald en hij blijft met 1 tik tegen de prop starten .

o jah .. er is ook minder goed nieuws.. bij Q weten ze ook niet waar mn wielkappen blijven .. nog even en ik ga ze toch zelf maken denk ik , 9 van de 10 wielkappen die bij een decathlon of citabria kit worden gelevert , zijn toch niet schaal .

er zijn twee soorten wielkappen op citabria`s , de hele oude modellen hadden deze :
dsc00003bd8.jpg

en die ik op m`n SIG citabria wil hebben , zijn deze :
blueredandwhitestripesontailkb3.jpg

de onderste zijn *puntiger* en deze zie je het meest op de citabria`s .

de bovenste citabria is van het merk sterling , het was m`n eerste citabria bouwkit , het kistje bouwde ik op m`n 13e , er zit een ietwat flinke Saito fa 65 in , hij heeft maar 1.37 spanwijdte , maar is vrij zwaar van opbouw , hij vloog prima op snelheid , jammer genoeg was langzaam vliegen vrijwel onmogelijk , ik denk vanwege het gewicht , in de kit werd namelijk veel plywood gebruikt . ik vlieg er niet meer mee , hij is zeg maar *met pensioen* .. voordeel is dat ie zo lekker heel blijft :lol:
ik ben van plan een dummy saito te maken , om deze te wisselen met de echte saito , die ik dan weer in een andere , wel vliegende , kist kan gaan gebruiken .

Mooi, op mijn tekening (dat zulle dan wel geen schaal wielkapjes zijn ) zijn geen van bijde maar hebben eerder een ronde voorkant, en idd voor een eerste keer bespannen mag ik niet klagen :D .
Alleen op de rug van de kist achter de vleugel wil het niet egt legger om dat het ook hol loopt. :evil:

Gr. Tim

Back