CleanFlight Ervaringen

Het kan ook VBAT zijn. Als VBAT aanstaat en er wordt geen voltage gemeten dan piept ie ook, ondanks dat het voltage (0,0) riant onder 'vbatminvoltage' uit komt.

Het bleek inderdaad de VBAT te zijn.
Nadat hij was uitgeschakeld was het piepen verdwenen.
Maar ik zag dat ook de telemetry gegevens van de batterij spanning weg was.

Ik laat de telemetry gegevens op het scherm van de taranis weergegeven met een LUA script.
Moet ik dus naar kijken hoe ik dat weer terug kan krijgen.

CleanFlight Ervaringen op Naze32

Daar zorgt VBAT samen met de TELEMETRY feature voor

Weer aanzetten en kijken hoe je de waarschuwing wel goed instelt

Weer aanzetten en kijken hoe je de waarschuwing wel goed instelt

Deze snap ik niet helemaal.
Ik heb nu TELEMETRY aan staan, en VBAT uit
En heb nu dus geen last meer van het gepiep, zodra ik VBAT weer aanzet begint hij weer te piepen.

Waar moet ik een waarschuwing instellen?

Begon mij in 1 keer wat te dagen.
Bij het instellen van het script moest ik de vbatscale op 41 instellen, omdat ik een zelfgebouwde voltage devider had gemaakt.
Ik heb de scale nu weer ingesteld op 41 en het werkt weer zoals voorheen.

Telemetry en vbat staan los van elkaar.
Met vbat schakel je de voltage waarschuwingen en meten ervan aan en met telemetry schakel je de seriele verbinding naar een rx die het ondersteunt om zo allerlei meet gegevens uit de fc door te krijgen en dus ook mogelijk vbat spanning.

Maar zonder VBAT meet de naze32 de spanning niet toch dus geeft niks door via telemetry. Of vergis ik me nu?
Je moet wel je lipo aansluiten aan de naze op de goede pinnen met juiste polarisatie

Maar zonder VBAT meet de naze32 de spanning niet toch dus geeft niks door via telemetry. Of vergis ik me nu?
Je moet wel je lipo aansluiten aan de naze op de goede pinnen met juiste polarisatie
Telemetry is niet alleen vbat. Telemetry kan ook acc/gps info zijn en wellicht ook andere zaken.

Bedoel meer dat beeper en telemetry staan van elkaar los.

de vbat is enkel verantwoordelijk voor de waarde gemeten op de 2 pinnetjes, de telemetry is een seriele verbinding hier kunnen talloze data over, en samen met de vbat bv geeft dat de gemeten spanning door aan de telemetry stream.

Het was vandaag mooi weer, dus dacht ik de autotune functie maar eens te gaan testen.
Ik vond het geen succes, misschien omdat ik wat verkeerd doe.

De mini begon te wiebelen, en schoot als een gek omhoog, en bleef maar steigen. Dat vertrouwde ik niet meer, en heb hem van de autotune afgehaald.

Toen geprobeerd om weer rustig te dalen, maar hij sloeg over de kop, gelukkig nog hoog genoeg zodat ik hem weer kon opvangen door weer gas te geven.

Daarna weer geprobeerd om te vliegen, maar hij bleef maar wiebelen.
Ik ben maar weer gestopt, thuis eerst maar weer de basisinstellingen laden, en nog eens nalezen hoe de autotune werkt.

Als je landt en even de lipo eraf en aan: staan je oorspronkelijke settings er weer in

De basis settings moeten wel redelijk kloppen (lees het moet vliegen) om een goede basis te hebben voor autotune

Vandaag ook de autotune geprobeerd.

Ik heb vanuit de default waardes gewerkt. Horizon als mode. (vliegt eigenlijk al prima)

De autotune gedurende een seconde of 5 ( kan niet veel langer.. stijgt gedurende tune behoorlijk door) laten werken.

Na de rol en pitch tuning geland en gesaved... pids zijn een stuk hoger geworden.. nu wel pietsie oscilatie tijdens hover. (P roll is nu 6.3 en P pitch 6.8en yaw is nu 12.4..)
(default is/was het dus P roll 4.0 en P Pitch 4.0 en Yaw 8.5)

De quad reageert nu een stuk trager op de sticks.. Maar dat zal ook door set pid_controller = 0 komen.. dus ga ik de attentie van Boris nog testen >> set pid_controller = 1

Daarna.. vanuit deze nieuwe pids opnieuw autotune gedaan.. maar dan gaat het fout.

De quad gaat dan eigenlijk zijn eigen weg en is pas met zeer grote.. volle uitslagen nog enigszins te beheersen.. terug te halen. (vraag niet hoe.. het is echt vechten)

Ik veronderstel voorlopig, dat autotune het beste werkt indien vanuit de default waardes uitgegaan wordt.. en daarna niet opnieuw doen, indien de nieuwe pid waardes gesaved zijn.

Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk wat tijd gehad om overdag goed naar de PIDs te kijken, maar tunen van KISS regelaars is ook heel anders. Bij te hoge pids is de oscillatie microscopisch en zie je echt als je echt goed naar je model kijkt of de Gopro beelden analyseert. Denk dat er nog meer gespeeld moet worden. Wel tevreden met vlieg gedrag, maar beelden moeten nog iets strakker kunnen.

Laatst bewerkt door een moderator:

Vandaag eindelijk wat tijd gehad om overdag goed naar de PIDs te kijken, maar tunen van KISS regelaars is ook heel anders. Bij te hoge pids is de oscillatie microscopisch en zie je echt als je echt goed naar je model kijkt of de Gopro beelden analyseert. Denk dat er nog meer gespeeld moet worden. Wel tevreden met vlieg gedrag, maar beelden moeten nog iets strakker

Zie nog een kleine jello, maar het vliegen ziet er al strak uit!
Eigenlijk 2 vids maken, een met Kiss alle opties aan en een zonder
Zelfde moves....

Het was vandaag mooi weer, dus dacht ik de autotune functie maar eens te gaan testen.
Ik vond het geen succes, misschien omdat ik wat verkeerd doe.

De mini begon te wiebelen, en schoot als een gek omhoog, en bleef maar steigen. Dat vertrouwde ik niet meer, en heb hem van de autotune afgehaald.

Toen geprobeerd om weer rustig te dalen, maar hij sloeg over de kop, gelukkig nog hoog genoeg zodat ik hem weer kon opvangen door weer gas te geven.

Daarna weer geprobeerd om te vliegen, maar hij bleef maar wiebelen.
Ik ben maar weer gestopt, thuis eerst maar weer de basisinstellingen laden, en nog eens nalezen hoe de autotune werkt.

ik heb exact dezelfde autotune ervaring.
ik krijg het oscilleren er niet uit

Off Topic????

Wellicht een beetje off topic, maar vanmiddag met een maatje gevlogen samen, en die had het lef om een paar flips/rolls te proberen.

Nu zijn zijn rolls/flips enorm en lijken ze totaal niet op de flips/rolls welke ik voorbij zie komen.

Welke instelling moet je aanpassen om je rolls/flips kleiner te maken?

Super topic, heb er al een hoop aan gehad.

Zie nog een kleine jello, maar het vliegen ziet er al strak uit!
Eigenlijk 2 vids maken, een met Kiss alle opties aan en een zonder
Zelfde moves....
Ja dat gaat komen als ik langer dan 10min buiten kan blijven staan.
De oscillaties met kiss zijn zo enorm snel en de vibratie die je nog ziet is voor oog niet waarneembaar. Ik ben er nu achter dat je op geluid van de motoren moet afgaan met tunen. Dacht in het begin dat het ergens van mijn props of motoren kwam, maar is gewoon overtuned.

Laatste setting was looptime 1600 en lagere p. Als je vaker corrigeert moet je minder corrigeren. Bij oneshot is het zo dat je looptime de refresh rate van de regelaar bepaalt. In mijn geval is deze nu 625hz met looptime van 1.6ms.
Tegen die tijd was het te donker om een filmpje van te maken.

Waar je ook een verschil kan zien is de propwash. Zie in het filmpje waar ik omhoog punch en verticaal naar beneden zak. Met een normale setup gaat dat altijd stuiteren. Maar denk dat braking daar de grootste rol speelt.
ik heb exact dezelfde autotune ervaring.
ik krijg het oscilleren er niet uit
Gewoon zelf tunen. Is altijd beter.
Wellicht een beetje off topic, maar vanmiddag met een maatje gevlogen samen, en die had het lef om een paar flips/rolls te proberen.

Nu zijn zijn rolls/flips enorm en lijken ze totaal niet op de flips/rolls welke ik voorbij zie komen.

Welke instelling moet je aanpassen om je rolls/flips kleiner te maken?

Super topic, heb er al een hoop aan gehad.
Rate en rc rate verhogen.

is het ongeluk om de tx software taranus aan de software van de brain te koppelen zo dat je de ontvanger uitgangen kan bekijken zonder de zender??

Back