Clipped Wing Piper J3 Cub met 4cil 4T

PPPPSSSSSSSSSSSSSTTTTTTTTTTTTT

GEEN PANIEK GEEN PANIEK GEEN PANIEK

Rustig aan, rustig aan mannen, ga even op de bank zitten en even diep adumhalen en een bakkie koffie inschenken en dan mijn bericht hier nu lezen.

Komt helemaal goed alle uitsparingen moeten er nog in GEMAAKT worden, de uitsparingen voor de liggers heb ik vandaag gedaan, de neuslijst is even afwachten hoe dik de neuslijst gaat worden.

De aileron uitsparing HAAL ik er ook nog uit pffffffffffffffff

KOMT GOEDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ik kan niet alles op 1 dag doen he

Vriendelijke groeten Jaap

Ik heb 14x linkse ribben gemaakt voor de linker vleugel en 14x rechtse voor de rechtse vleugel, tijdens het uitsnijden heb ik daar veel aandacht aan besteet, anders gaat het zo mis natuurlijk en dan zit ik met een linkervleugel of rechtervleugel van 3,3 Mtr

Toedeloe

Laatst bewerkt:
Blijft de vraag: waarom niet gewoon de ribben gemaakt volgens de ouderwetse, degelijke, beproefde en perfect werkende ribbenblok-methode? :confused:

Dan ben je volgens mij sneller klaar dan met deze 'methode' . . .

jan.

@Jan

Dat zou ik ook normaal gedaan hebben Jan, maar ik ben thuis aan het bouwen en daarom heb ik het op deze manier gedaan en zoveel werk meer, is het niet en het is geen aangenomen werk ook nog eens een keer.

Och de een doet het zo en de ander weer zo, als je het beoogde doel maar bereikt.

Vriendelijk groet Japio

Jaap is gewoon niet lui (waarom makelijk doen als het moeilijk ook gaat);) maar hij heeft meer vooruitgang als sommige andere hier (incl mijzelf :oops: )

Jaap: je bent goed bezig

De foto komt uit een bouw verslag van een 1:3 Piper (grashopper) op het duitse Warbirdforum Warbirdforum | Ihnen wird der Zutritt zu dieser Seite verwehrt. misschien heb je er iets aan (hellaas moet je je wel eerst aan melden)
ik zag dat mijn foto link niet werkt hier een nieuwe poging
piper_bau_073.jpg

Blijft de vraag: waarom niet gewoon de ribben gemaakt volgens de ouderwetse, degelijke, beproefde en perfect werkende ribbenblok-methode? :confused:
Dan ben je volgens mij sneller klaar dan met deze 'methode' . . .
jan.

Ehhh Jan, de beste bouw/stuurlui staan aan de w.......... toch?

Ger (Jaap, je gaat lekkuuuur hoor) :wink:

Iets in mij zegt............... "fairings" ...................... ;-)

Je bent lekker bezig hoor Jaap :yes:

En Eric, misschien moeten we aan jouw vrouwtje eens vragen of ze de laptop van je wilt afpakken zodat je niet teveel op de site van Han kan kijken.

Gaat alleen maar ten koste van je eigen bouwuren ;-)

Jan,

Jaap heeft ook nog een werkplaats ergens anders met een aantal (schuur)machines waar hij z'n meeste projecten uitvoert. De piper is hij dus thuis aan het bouwen, vandaar dat hij de ribben op zijn manier heeft gemaakt.

Jaap,
De bouw gaat lekker zo te zien, wat een materiaal gaat er in zo'n vleugel. Ik zou maar een eigen balsa-kwekerij beginnen want de rest van Nederland wil natuurlijk ook nog kunnen bouwen:D haha.
Weet je al hoe je de hoofdligger van de vleugel constructie gaat maken?

Lekker tempo nu jaap! blijf zo doorgaan en vooral veel foto's blijven posten!

Groet,

Maar als er iemand hier is die ervaring heeft op het gebied uitlaten voor een 4cil 4T 52cc of iets wat daar in de buurt van komt, dan zou ik graag daar meer van willen weten.

hoi jaap ,

ik heb deze motor een jaartje op mijn smit miniplane gehad met een eigenbouw uitlaat ( motor +uitlaat zijn van een kennis) had hier een zeer mooi geluid mee
ik zal eens een foto maken en hier plaatsen

gr. jacques

@jacques

Dat is mooi man toppie van je, eens kijken of het wat is voor men piper, dat zou mooi wezen ik wil natuurlijk wel genieten van het geluid.

Vandaag ben ik wel bezig geweest maar nu even geen zin meer om foto`s met tekst te plaatsen hier, morgen zal ik dat wel even doen.

Vriendelijke groeten japio

Hoi allemaal,

Zo even een update, der ligt wat te drogen dus heb ik even tijd om te posten.

Is dit recht of is dit recht allemaal hand gemaakt he.
418060799_6_6Vrd.jpeg

Hier zijn er de achterstukjes afgesneden voor de ailerons, dit is precies op dezelfde wijze gedaan als die stukjes van de voorlijst, hieronder beschreven
418060760_6_0Xgg.jpeg

Hier zaag ik de uitsparingen eruit voor de verstevigingslatjes bij het aileron gedeelte, nabewerking gaat weer handmatig
418060785_6_f4Ps.jpeg

Hier heb ik een snijopstelling gemaakt om de voorstukjes af te snijden van de ribben, zodat ik de neuslijst kan monteren/plakken.
Omdat ik het op deze manier doe en een aanslag heb door een stukje ligger in een rib te plaatsen en gewoon zachtjes tegen de aanslag aan schuiven en afsnijden, zijn de ribben ook precies allemaal op gelijke lengte.
418061444_6_4PsB.jpeg

Zo en die stukjes zijn er ook af duurt maar een paar minuten dat eraf snijden.
418061450_6_AlNz.jpeg

Zo de ribben zijn klaar om geplakt te worden.
418064587_6_twv3.jpeg

Nu nog even een opstelling maken om de ribben ook recht op de liggers te kunnen lijmen en dat de vleugel ook recht in elkaar gelijmd wordt.

En wat gaat Japio doen met dit pakketje Mdf ???????????
418634109_6_deE8.jpeg

Toedeloe

Laatst bewerkt:
Nou ik denk dat die stukjes mdf precies de breedte hebben als de afstand tussen de ribben.

p.s. de J-3 is nog niet gearriveerd voor de foto's

He Jaap.

Heb hier ook nog wat ribben nodig.;)
Maar zonder gekheid ziet er top uit.
Laat ze maar lu.....!:p

Groeten Han.
Over een half uurtje ben ik weer standby.

He Jaap.

Maar zonder gekheid ziet er top uit.
Laat ze maar lu.....!:p

Groeten Han.
Over een half uurtje ben ik weer standby.

He Japio hier sluit ik mij in z'n geheel bij aan:p voor doorgaan en veel foto's posten.

mvgr,
Marcel

Degenen die een reactie hier hebben geplaatst, mijn dank is enorm en is zeker een reden om door te bouwen, ik ben al weer iets verder, dat laat ik morgen zien.

@Bastiaan

Jij mag niet meer raden, jij bent veel te slim voor deze wereld hihihi.
Morgen zal ik het uitleggen en foto`s laten zien

Laatst bewerkt:
De ontknoping van het pakketje mdf

418634109_6_deE8.jpeg

De plakjes Mdf zijn precies op breedte gezaagt en die plaats ik op de bouwplaat en daar tussen plaats ik de ribben en schuif de plakjes tegen elkaar in de lengte richting van de vleugel en dan schuif ik alles naar de dummy voorlijst en meet met een blokhaak of alles recht en haaks is en dat is het dan ook.

418634156_6_wWQX.jpeg

418634208_6_kxyA.jpeg

Hieronder de proefopstelling
418634253_6_Xbwk.jpeg

En hieronder de gelijmde ribben, daar waar de servo`s komen, die ribben zijn nog niet gelijmd wand ik moet nog uitsparingen maken in de ribben.
418634300_6_Gm_0.jpeg

Goed is te zien dat de ribben tegen de dummy voorlijst aanzitten, ook is goed te zien dat alles precies recht is.

Morgen ga ik de servo`s inbouwen.

Toedeloe

Laatst bewerkt:
Heee Jaap,

wordt zo wel een hele zware vleugel hoor ;-)
Maar niet kapot te krijgen :rolling:

Zonder gekheid, ziet er goed uit en op deze manier is echt alles recht/haaks en symetrich.
Is weer eens een andere bouwwijze.

Gaat helemaal goed komen met Japio :yes:

Bouwze.

Grt,
Berto.

Back