Hallo Jaccies
De vleugels passen bij mij precies in de romp.
Ik heb ze eerst los in elkaar geschoven en toen voor en achter op 100 mm afstand inkt stipjes gezet.
In de romp geschoven, maat was ook precies 100 mm.
Ik heb ook een klein sleufje gevonden, 50 mm achter het gat dat ik gemaakt heb voor de Y-kabel, maar als de kabel hier doorgaat passen de vleugels niet meer!
Ik heb de maiden dus gemaakt als volgt:
Hoogteroer: servo 4e gat (10 mm) roer 2e gat (12 mm) uitslag +/- 10 mm = goed
Richtingsroer: servo 4e gat (10 mm) roer 2e gat (12 mm) uitslag +/- 17 mm is teveel.
Rolroeren: servo 4e gat (10 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 8 mm = vrij krap.
(alle uitslagen gemeten ter hoogte van de hevel)
Nu staan de roeren:
Hoogteroer: servo 5e gat (12 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 10 mm = goed.
Door de grotere armen staat er nu dus minder kracht op de stuurstang.
Ik had een nieuwe roerarm op de servo nodig omdat het gaatje opgeboord moet worden naar 2,2 mm en er toen te weinig vlees overbleef.
Ook heb ik de stang van 1 mm vervangen door 1,2 mm, die slaat dus nooit meer dubbel!
Richtingsroer: servo 3e gat (8 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 12 mm.
Hier dus ook een gaatje 2,2 mm opgeboord in de arm.
Rolroeren: servo 5e gat (12 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 10 mm.
(was lastig, servo arm kon ik niet losmaken. 4e gat in arm was door AXN opgeboord, heb ik opgevuld met epoxy en hierna 5e gat opgeboord naar 2,2 mm, mischien was het makkelijker geweest om de roerhevel te verplaatsen naar 2e gat, dit had zelfde effect gehad).
COG was 48 mm, goed bij windkracht 4.
Mischien morgen weer testvliegen?
Groeten Willem
De vleugels passen bij mij precies in de romp.
Ik heb ze eerst los in elkaar geschoven en toen voor en achter op 100 mm afstand inkt stipjes gezet.
In de romp geschoven, maat was ook precies 100 mm.
Ik heb ook een klein sleufje gevonden, 50 mm achter het gat dat ik gemaakt heb voor de Y-kabel, maar als de kabel hier doorgaat passen de vleugels niet meer!
Ik heb de maiden dus gemaakt als volgt:
Hoogteroer: servo 4e gat (10 mm) roer 2e gat (12 mm) uitslag +/- 10 mm = goed
Richtingsroer: servo 4e gat (10 mm) roer 2e gat (12 mm) uitslag +/- 17 mm is teveel.
Rolroeren: servo 4e gat (10 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 8 mm = vrij krap.
(alle uitslagen gemeten ter hoogte van de hevel)
Nu staan de roeren:
Hoogteroer: servo 5e gat (12 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 10 mm = goed.
Door de grotere armen staat er nu dus minder kracht op de stuurstang.
Ik had een nieuwe roerarm op de servo nodig omdat het gaatje opgeboord moet worden naar 2,2 mm en er toen te weinig vlees overbleef.
Ook heb ik de stang van 1 mm vervangen door 1,2 mm, die slaat dus nooit meer dubbel!

Richtingsroer: servo 3e gat (8 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 12 mm.
Hier dus ook een gaatje 2,2 mm opgeboord in de arm.
Rolroeren: servo 5e gat (12 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 10 mm.
(was lastig, servo arm kon ik niet losmaken. 4e gat in arm was door AXN opgeboord, heb ik opgevuld met epoxy en hierna 5e gat opgeboord naar 2,2 mm, mischien was het makkelijker geweest om de roerhevel te verplaatsen naar 2e gat, dit had zelfde effect gehad).
COG was 48 mm, goed bij windkracht 4.
Mischien morgen weer testvliegen?
Groeten Willem
Laatst bewerkt: