Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

Hallo Jaccies

De vleugels passen bij mij precies in de romp.
Ik heb ze eerst los in elkaar geschoven en toen voor en achter op 100 mm afstand inkt stipjes gezet.
In de romp geschoven, maat was ook precies 100 mm.
Ik heb ook een klein sleufje gevonden, 50 mm achter het gat dat ik gemaakt heb voor de Y-kabel, maar als de kabel hier doorgaat passen de vleugels niet meer!

Ik heb de maiden dus gemaakt als volgt:
Hoogteroer: servo 4e gat (10 mm) roer 2e gat (12 mm) uitslag +/- 10 mm = goed
Richtingsroer: servo 4e gat (10 mm) roer 2e gat (12 mm) uitslag +/- 17 mm is teveel.
Rolroeren: servo 4e gat (10 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 8 mm = vrij krap.
(alle uitslagen gemeten ter hoogte van de hevel)

Nu staan de roeren:
Hoogteroer: servo 5e gat (12 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 10 mm = goed.
Door de grotere armen staat er nu dus minder kracht op de stuurstang.
Ik had een nieuwe roerarm op de servo nodig omdat het gaatje opgeboord moet worden naar 2,2 mm en er toen te weinig vlees overbleef.
Ook heb ik de stang van 1 mm vervangen door 1,2 mm, die slaat dus nooit meer dubbel!;)
Richtingsroer: servo 3e gat (8 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 12 mm.
Hier dus ook een gaatje 2,2 mm opgeboord in de arm.
Rolroeren: servo 5e gat (12 mm) roer 3e gat (15 mm) uitslag +/- 10 mm.
(was lastig, servo arm kon ik niet losmaken. 4e gat in arm was door AXN opgeboord, heb ik opgevuld met epoxy en hierna 5e gat opgeboord naar 2,2 mm, mischien was het makkelijker geweest om de roerhevel te verplaatsen naar 2e gat, dit had zelfde effect gehad).

COG was 48 mm, goed bij windkracht 4.

Mischien morgen weer testvliegen?

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Willem

bedankt voor gebruikte gaatjes info. en roer uitslagen

Ik heb ( voor een echte beginner ok haha):
alle servo's 4e gaatje
Hoogteroer: roer 3e gat uitslag +/- 8 mm
Richtingsroer: roer 3e gat uitslag +/- 15 tot 17 mm
Rolroeren: roer 3e gat uitslag +/- 8 mm

Echter Willem dit heb ik ook gedaan
De vleugels eerst los in elkaar geschoven en toen op 76 mm afstand inkt stipjes gezet.
In de romp geschoven (Y-kabel in de sleuf zitten) en connectors in die ruimte geschoven (zie mijn vorige foto) en de maat was ook precies 76 mm,
wel zorgen dat de y-kabel helemaal naar voren (op de foto naar links) in de sleuf gedrukt worden zodat die gelijk zit daar waar de servodraden uit de vleugel komt.
Past perfect bij mij.

groeten
Jac

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je net als ik zal merken dat de CF nu goed vliegt, maar erg rustig reageerd op rolroer en erg heftig op richtingsroer.
Het richtingsroer van de CF is echt 4 maal zo groot als van de EZ* en heeft maar kleine uitslagen nodig.

Ik hoop dat de wind vandaag wat gaat liggen.
Zaterdag heb ik een groot familie feest dus kan ik niet vliegen.

Succes Willem

Hoi Willem,

Richtingsroer servo op gat 3 gezet zoals je aanbeveelde.
Vanmorgen de maiden gehad met matige wind en het ging perfect .
Lekker rustig gevlogen (invliegen haha) , wel hulp gehad bij de start en landingen. Zo'n 25 minuten rustig gevlogen op 3S2500 lipo, en was nog niet leeg.

Wat me opviel na het vliegen is dat de rubber ring van de propsaver wat kleine scheurtjes heeft over de hele lengte.
Maar gauw prop adapter aanschaffen.

groeten
Jac

Gefeliciteerd Jaccies.

Ik heb nog niet gevlogen met de nieuwe roeruitslagen.
Vandaag was er ook flink wat wind geloof ik!

Ik heb er ook een 3S2000 accu in maar mijn lader kan niet meten hoeveel erin gaat, wel heb ik de Lipo monitor die met ledjes aangeeft hoeveel spanning er nog in zit.
Zowiezo weet ik dat 10 minuten vliegen met harde wind of 20 minuten bij rustig weer al heel lang is voor mijn concentratie, dus in 1 vlucht zal de accu niet leeg gaan.

Ik vlieg meestal alleen, dus filmen is er niet bij!

Ik hoop dat je veel plezier hebt aan dit toestel.

Groeten Willem

Even pluggen:

bOBiydjo8DI[/media] - AXN Floater Jet MVSB 1

De mijne kan vanaf gras starten. (1300 mAH 3s Lipo), iets gewicht in neus in de vorm van "glij-ijzer" als neusversterking. Nodig voor balans.

Reactie op rolroer is slecht - heb 50% roer bijgemengd.
Duikt bij plotseling 100% gas, let op als de landing kort uitvalt! Voorzichtig gas erop.

Motorrem std niet ingeschakeld - wel doen!
Zweeft niet onverdienstelijk, beetje thermieken wil wel lukken.
Is luidruchtig voor een electro.

Vleugels met tipje lijm vastgezet - werken anders los. (ik heb een busje, laat alles altijd in elkaar zitten)

Aardige prijs / prestatie verhouding. Meer zwever als scheurijzer.

Laatst bewerkt door een moderator:
even terugpluggen

Nodig voor balans....waar heb je het zwaartepunt liggen dan ?

Reactie op rolroer is slecht - heb 50% roer bijgemengd.
sorry dit snap ik niet...kun je svp toelichten?
en wat is jouw rolroer uitslag?

Balans: op de koolstof ligger (1300mAH pack zo ver mogelijk voorin)

Uitslagen: op alle roeren gebruik ik eigenlijk altijd de maximaal aerodynamisch zinnige uitslag, ca + / - 25 graden. (meer heeft geen zin)
Alleen het hoogteroer heb ik wat rustiger staan.

Door roer bij te mengen rolt / reageert de kist een heel stuk sneller, dat vind ik prettig bv. bij sterkere wind, in de landing e.d.

Nog een plugje :-) hier zit een 360 rol in, kan je vergelijken..
hx7JGoyKc4k[/media] - AXN Floater Jet MVSB 2

Hallo Blarp

Bedankt voor je ervaringen.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de Clouds Fly meer een zwever als een scheurijzer is.
Het is zeker geen aerobatic toestel!
Het klopt dan ook dat alleen rolroeren niet zoveel effect heeft, bij een echte full-scale zwever moet je ook zowel richting als rolroer gebruiken voor een bocht.
Dit heeft te maken met de lange slanke vleugels, die rollen nu eenmaal niet snel maar zijn wel stabiel voor een beginner.
Zelf kies ik ervoor om het roer bij te mixen met de duimen te doen (moest ik in echte zwevers ook zelf -maar dan met voeten- doen).

Gebruik je voor een rol dan ook zowel rolroeren als richtingsroer?

Jij had dus met een 1300 mAh accu ook extra gewicht in de neus nodig?
Ik kreeg het zwp ook niet goed
Ik heb er nu een 2000 mAh accu in, is wel te zwaar maar zwp is perfect.

Groeten Willem

Kun je mij helpen met de gebruiksaanwijzing voor de regelaar?
Die zat er niet bij en ik wil ook de motorrem proberen.

Laatst bewerkt:
@willemvdm:
Rol&richting: ik pas net zoveel roer toe nodig om het haakeffect tegen te gaan, zodat de kist redelijk axiaal rolt.
De rolroeren van de CF zitten niet ver van de romp vandaan, zodat ze sub optimaal effect hebben. Mijn Robbe Arcus met nog veel slankere vleugels doet het veel beter.

Ik heb een U-vormig stuk staaldraad met blanke brede tape onder de neus geplakt ter versterking + balancering. Glijd beter ook :-)

Ik had ooit bij HK een programmeer "Card" besteld, waarmee je kennelijk de meeste Turnegy (en merkloze) regelaars kan programmeren. Het ding is een paar dollar - aanrader.

Met het 1300 mAH pack vlieg ik meer dan 10..15min redelijk pittig, of veel langer rustig.
Meestal ben ik het na een kwartiertje wel zat, en is het pack lang niet leeg.

Ik heb 7 van zulke packs (ook HK...) die in al m'n kisten passen - ik neem nooit een lader mee.

Bedankt

Stom dat ik nog niet op deze site gekeken had.
Dit is inderdaad de gebruikte ESC.
Grappig dat op deze site bij de CF staat dat de "fly weight" 450 gram is.
Dit terwijl hij uit de doos zonder lijm, accu, ontvanger en eventueel balanceerlood 435 gram is.
Knappe bouwer die hem onder de 600 gram houdt!

Gisteravond weer even gevlogen, in het park met hoge bomen en veel onregelmatige wind.
Tijden de start was er net weinig wind, dat is lastig, met half gas duikt hij dan snel maar de grond en moet je snel up geven.
Nog eens proberen wat beter gaat, 2/3 gas geven of iets up trimmen tijdens de handstart.
Op hoogte kon ik goed vliegen.
Ik vlieg vrijwel nooit volgas, zelfs bij een harde wind komt de CF met half gas goed tegen de wind in.
De nieuwe roeruitslagen zijn goed.
Laag vliegend had ik veel last van turbulentie, landen was zeer lastig.
Een paar maal nadering geprobeerd maar ik moet snel en hoog over de bomen en dan is het veld erg klein, het duurt lang voor de snelheid uit de kist is.
De EZ* is dan toch een stuk langzamer (al kan die met een dergelijke wind nauwelijk vooruit komen) en makkelijker te landen.
Tijdens de landing ging het fout en een harde landing op de neus was het gevolg. (de CF is dus wel net zo solide als de EZ* heb ik nu gezien)
Bij inspectie bleek dat van de hoogteroer servo een stel tanden van de gear af waren die alleen gebruikt werden bij de combinatie vol up en trim iets up.
er zij nu 2 vragen:
1) is dit gebeurd tijdens de eerste crash toen de hoogteroer stuurstang vastzat of tijdens deze mislukte landing?
2) Als dit gebeurd was tijdens de 1e crash is dit dan mede oorzaak van de 2e crash?

Ik vind ook de richtingsroer servo niet jofel dus maar even kijken of er 2 andere in kunnen (een Tunigy 9 grams is 3 dollar, dus daar ga je niet moeilijk over doen)

Groeten Willem

Afgelopen zaterdag dus 2 nieuwe sevo's gemonteerd.
1 stuks 9 grams Himodel en 1 stuks 9 grams Turnigy (ik had geen 2 dezelfde reserve).
Ze lijken alle drie op elkaar maar zijn toch net even anders,
De ene had een net iets dunner asje waar de servo arm op paste en de andere had een andere draairichting.
Oppassen dus!
OOk heb ik de accu wat beter vastgezet, de neus had een paar klappen gekregen en de accu zat wat los:
111534a49281c68712.jpg
[/IMG]
Een Velcro kabelbindertje is hiervoor ideaal!
(en het houd ook de neus een beetje bij elkaar, is wel nodig bij mij ;)
2 sleufjes gemaakt en kabelbindertje vastgezet met hotglue.
Verder ging de vleugel ook wat te makkelijk vast (en los dus).
dit netjes opgelost met 2 magneetjes (ik had er 10 bijbesteld bij Hobbycity).
111534a49281f70f31.jpg
[/IMG]
Eerst 2 vierkantjes gemaakt, 1 vastgelijmd met druppel hotgue op het magneetje.
2e magneetje op 1e magneetje gelegd, druppel hotglue erop en toen de vleugel eropgeschoven, echt maar 5 minuten werk.
Werkt prima.
Edit: Hotglue houdt slecht op de (licht opgeshuurde) magneetjes, later vastgezet met 5 min Epoxy.

Zondag was het goed weer dus veel gevlogen (bij elkaar zo'n 1,5 uur)
Eerst de CF, toen de EZ* en weer de CF, om ze goed te vergelijken.
Ik moet zeggen het zijn heel andere toestellen.
De EZ* is een goedmoedige lobbes, bij halfgas kun je gewoon je zender in het gras leggen, bij volgas is hij wat levendiger maar nooit echt spannend.
Bij een overtrek gaat de EZ* rustig pompen en wil niet echt in een vrille komen (met wat Rroer hooguit in een spiraal duik).
Loopings gaan goed (iets snelheid verlies) maar rolls lukken niet echt, hooguit een trage barrel roll.
De CF is een heel ander toestel, veel sneller en kleiner, je moet meer opletten, hij is zo uit het zicht verdwenen!
Looping gaan prima (klimmen met 3/4 gas geen snelheidsverlies) en rollen ook, al moet je flink down geven als hij op zijn kop vliegt.
Bij een overtrek pompt hij een keer en wil daarna over een vleugel wegvallen (niet gemeen maar wel spannender als de EZ*)
Geef je tijdens de vrille wat hulp met het roer dan komt hij mooi snel draaiend naar beneden, per slag zak je maar een meter of drie schat ik dus als je 30 meter hoog zit kan je makkelijk 6 slagen maken, iets richtingroer tegen geven en hij duikt weer netjes aan (dan verlies je nog zo'n 5 meter extra).
Met 2/3 gas is het toestel snel en reageert goed op alle roeren (nooit meer als 1/3 uitslag nodig).
Volgas is iets sneller maar maakt eigenlijk weinig uit met 2/3 gas.
Eigenlijk kun je heel goed vliegen met 2/3 gas.
Met 1/3 gas gaat hij rustig en wordt meer als de EZ*, het is het beste om voor de landing eerst terug te gaan naar 1/3 gas om de snelheid eruit te halen.
Kom je snel binnen (met motor uit) op 2 meter hoogte aan het begin van het veld dan zit je aan het eind van het veld nog op 1 meter hoogte!
Final vliegen met 1/3 gas of minder en langzaam binnen komen, hij land net zo makkkelijk als de EZ* als je maar goed de snelheid eruit haalt.

Met weinig wind vliegt hij vlotter als de EZ* en kan meer.
Met windkracht 4 is de CF zeker superieur aan de EZ*
Thermieken heb ik nog niet geprobeerd, dus dat kan ik niet vergelijken, ik denk dat de EZ* daarin beter is door de lagere vleugelbelasting , lagere snelheid en geen neiging tot overtrekken (in een thermiekbel met motor uit overtrek je makkelijk)
Maar met de CF vlieg ik 25 minuten en dan is de accu nog op 3,7 volt per cel!
Dit is echt een hele fijne kist.
Ondanks de kleine gebreken en de matige servo's wel waar voor zijn geld!

Groeten Willem

Willem,

ok de volgende modificaties bedankt voor de uitleg.
Zijn de magneetjes niet te sterk van HC ?

Ik heb inmiddels de propsaver rubber ring moeten vervangen, zaten zoveel scheurtjes in en heb nu een iets dikkere ring gebruikt.

en de motor magneetjes komen nog niet los bij mij, ik controleer dat na iedere vlucht.

groeten

Laatst bewerkt:
Ik heb dus 2 van deze magneetjes gebruikt.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Strong Rare-earth Magnets (10pcs/set) $1.99
En dat gaat tot nu toe goed.
Je hoort ze goed vastklikken maar kan ze ook weer lostrekken.

Hoe controleer jij de motormagneten zonder demontage?

Bij mij doet alles het nog wel goed, de motor maakt wel veel geluid. je hoort de prop goed en ook een hele hoge fluittoon, van de regelaar?

Ik weet nog niet of ik de motorrem ga aanzetten.
Voordeel is makkelijker landen (meer weerstand), nadeel is slechter zweven.

Groeten Willem

Ik heb dus 2 van deze magneetjes gebruikt.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8288
Ik weet nog niet of ik de motorrem ga aanzetten.
Voordeel is makkelijker landen (meer weerstand), nadeel is slechter zweven.

Groeten Willem

Volgens mij levert een stilstaande prop aanzienlijk minder weerstand als een "windmilling" prop. (dan heb je weerstand van de hele beschreven "schijf")

Ik heb de rem aangezet om *beter* te kunnen zweven..

Back