Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door willemvdm, 18 jun 2009.

  1. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Hey Marwin,

    Hoe is het uiteindelijk gegaan?
    Heb er zelf ook 1 gekocht (inmiddels ruim een jaar na jou)
    Wat ik me afvroeg, hoe krijg jij een 2200 3s in die romp, ik heb deze namelijk ook liggen van mijn 450 heli's, maar ze gaan zeker niet passen.

    Ben benieuwd!

    Groetjes, Rick.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Je pakt gewoon een stanleymes en snijdt wat schuim weg tot hij wel past :rolleyes:
     
  3. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Thanks man!
     
  4. Goontje

    Goontje

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Emmen
    Goedemorgen Forumleden,

    Om te beginnen wat is dit een super goed en handig Topic over alle aanpassingen etc etc.
    Sinds een week heb ik ook een AXN Floater Jet via HK weten te bemachtigen.
    Nu wou ik dus het e.a. gaan aanpassen omdat dit standaard niet helemaal te vertrouwen is / deugd.

    Zoals velen zeiden dat de 20A regelaar door kan branden bij volgas zat ik er dus ook aan te denken om hem te vervangen voor een 25/30 A regelaar.

    Maar tot mijn verbazing zit er standaard al een 25A regelaar in (Hebben jullie dat toevallig ook?).

    En heb gelijk bij HK maar 4 nieuwe servo's besteld (De Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec). En uiteraard de carbon staaf voor in de tail.

    Graag zou ik horen of ik deze 25A gewoon kan laten zitten of dat het alsnog verstandig is deze te vervangen ?

    -----------
    Groeten
    Rick.
     
  5. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    -zal wel een betere regelaar zijn , dus gewoon laten zitten.
    -servo's vervangen is een goede keus.
    -controleer ook of de motor mount goed vastzit, anders opnieuw lijmen
    -verstevig eventueel het stabilo met een carbon strip
    -de kap kan los schieten met een niet goede landing , zet hem vast met een elastiek.
    - de vleugels raken wat losjes als je die vaak verwijderd zet ze vast met magneet of klitterband

    verder vliegen met die kist, was mijn eerste toestel 5 jaar geleden en leeft nog :)
     
  6. Goontje

    Goontje

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Emmen
    Servo's zijn geplaatst, motor mount gecontroleerd zit muur vast (Gelukkig).
    Carbon buisje voor de stabilo is onderweg en wordt nog voor de eerste vlucht gemonteerd.
    Goede tip om een elastiekje te gebruiken voor het cockpit kapje:thumbsup:
    En de magneetjes voor de vleugels zijn ook onderweg !

    Binnekort alles netjes monteren en installeren en dan op naar zijn eerste vlucht !

    (Had even wat probleempjes met de 25A ESC, kreeg het motortje niet aan draaiend).

    wanneer ik de accu aansloot begon hij 1 keer te piepen om de 1 a 2 seconden.
    wanneer ik dan volgas gaf veranderde de piep toon in een compleet andere toon, toen direct gas weer dicht gedaan waarna hij 2 keer begon te piepen om de 1 a 2 seconden.

    dit process heeft zich herhaald tot 6 keer piepen achter elkaar om de 1 a 2 seconden.

    Toen dit process klaar was stopte hij vanzelf met piepen en werkte het motortje.
    Zelf heb ik geen idee waar dat goed voor is (die 6 stappen met steeds 1 piepje meer).

    Als ik de accu nu ontkoppel en weer aankoppel piept hij weer 1 keer, zodra ik dan iets gas geef (Zodat het motortje heel zachtjes draait) stopt het piepen helemaal en kan ik gewoon vliegen (Neem ik aan).
     
  7. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Klinkt alsof je in program mode bent geweest met de ESC. Stond de gashendel open toen je het voor het eerst aan sloot? 1 lange beep wanneer je de nu accu aan sluit betekend meestal dat de ESC geprogrameerd is in Nimh mode. Dat is vervelend omdat je dan niet beschermd wordt tegen het leegtrekken van je lipo (low voltage cutoff). Welke ESC is het precies?
    Groet,
    Arthur
     
  8. Goontje

    Goontje

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Emmen
    Ik denk het wel mijn DX6I stond nog op een oud model type waar de trothle gereversed was dus dat is dan inderdaad volgas.

    Dit is de standaard ESC die ik bij de Floater Jet kreeg.
    [​IMG].

    Kan ik hem nog op een manier terugzetten naar LIPO ?

    Alvast bedankt.


    --------
    Groeten
    Rick
     
  9. Goontje

    Goontje

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Emmen
  10. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Goed dat je zelf even gezocht hebt ;-)

    Ik zou het zo doen:
    brake: off => bij een zwever wil je die "aan" omdat de motor dan tegen gehouden wordt en je prop in klapt. Nu mag het blijven draaien, heb je er een aribreak bij.
    Timing: ben ik niet zeker van, ik zou medium kiezen (motor is 12/14p volgens mij). Risico is niet groot: draait je motor niet lekker, probeer wat anders.
    Voltage cut-off: High, want 3cell lipo (staat letterlijk zo in de manual)
    mode: Plane
    throttle respons: normal (staat ook zo in de manual)

    groet,
    Arthur
     
  11. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    en deze dan is zonder chinees :) AOXON AE-25A
     
  12. Goontje

    Goontje

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Emmen
    He nog mooier ! Super bedankt.
    Heb alles ingesteld zoals jullie beschreven hebben.

    Alleen de BEC output voltage staat er niet tussen (in de handleiding).
    Is 5V oke ? Of 5,5 / 6 V ?

    Alvast bedankt.


    --------
    Groeten
    Rick
     
  13. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Kan allemaal, hoewel ik 5.5 een mooie waarde vind.

    Groetjes, Rick.
     
  14. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Onder voorbehoud dat je servos daar tegen kunnen, maar 5.5 moet inderdaad wel goed gaan. Servos die er in zitten zijn erg vergelijkbaar met deze en die zouden zelfs 6 moeten kunnen hebben.
     
  15. Goontje

    Goontje

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb alle 4 de servo's vervangen voor deze: Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec

    Moeten die ook op 5.5 V ?


    -------
    Groeten
    Rick
     
  16. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    alle servo's van vandaag kunnen 6V hebben , dus geen probleem tussen 5 en 6V
    werkt allemaal , vliegen met dat ding :)

    wel opletten als je ineens veel gas geeft dan wilt die omlaag ....handicap van deze
    en met driekwart gas weggooien..succes
     
  17. Goontje

    Goontje

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Emmen
    Nu alles goed ingesteld (denk ik).

    Wanneer ik nu de lipo aansluit geeft hij een melody dat hij gereed is, als ik niks doe laat hij dmv piepjes horen hoe hij ingesteld is (dit doet hij altijd heb ik al gelezen) tenzij je een klein beetje gas geeft dan is hij stil.

    Maar nu het volgende.

    Wanneer ik de rudder en Elevator gebruik blijft hij het keurig doen.
    Maar wanneer ik de Ailerons gebruik stopt hij na 3 seconden (ook stopt het motortje er dan mee als hij draait) en lijkt het alsof hij de servo's aan het kalibreren is (Aileron servo's). Je ziet de armpjes volledig uitslaan in het verlengde van de servo, en daarna de andere kant op van de servo.

    Vervolgens als hij daar mee klaar is kan ik de ailerons weer bedienen maar naar 3 seconden gebeurd er weer hetzelfde.

    Wat kan dit zijn ?

    Alvast bedankt.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Het lijkt er op dat de servo's van de ailenrons veel stroom gebruiken. Zo veel dat de voedingsspanning inzakt. Controleer eerst of de ailenrons wel netjes en soepel bewegen. Loopt er ergens iets aan of zit er een scharnier vast?
    Probeer dan de spanning te verlagen naar 5V, dat is echt beter voor de servo's en op een lagere spanning zullen de servo's minder stroom gebruiken.
    Helpt dat niet dan kan de BEC in de regelaar blijkbaar niet voldoende stroom leveren. Probeer dan eens een losse ontvanger accu, werkt het daar wel mee dan weet je het zeker en zal je voor een andere BEC moeten zorgen. Een losse spanningsregelaar die wel voldoende stroom kan leveren zal dan de oplossing zijn.
    Succes.
     
  19. Goontje

    Goontje

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Emmen
    Bedankt voor uw reactie!
    Wat het vreemdste nu is is dat de rudder en elevator exact dezelfde type servo bevatten.

    Ik zal de ESC eens op 5V zetten kijken of dat helpt.
    Wat bedoelt u precies met "probeer dan eens een losse ontvanger accu" ?

    --------
    Groeten
    Rick
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Heel belangrijk is dat de ailenrons goed en vrij kunnen bewegen. Het moet niet zo zijn dat de servo's zwaar moeten trekken aan de roeren, dan gaan ze veel stroom gebruiken.
    Gemakshalve neem ik aan dat er twee servo's worden gebruikt voor de ailenrons, één voor elke ailenron. Er bewegen er dus altijd twee servo's tegelijk. Dus wat gebeurt er als je het richtingroer en het hoogte roer tegelijk beweegt?
    "Vroeger" gebruikte we een accu om de ontvanger en servo's van stroom te voorzien. Dus de regelaar afkoppelen en een 4 cellen Nicad of NiMH accu aansluiten en kijken of dan alles wel goed werkt.
     

Deel Deze Pagina