Ik heb bij Hobbycity in China een Clouds Fly electrozwever aangeschaft. (door hun AXN floater jet genoemd)
Over deze kist is veel geschreven op diverse fora, het is namelijk een interessante kist voor een hele scherpe prijs.
Voor 60 dollar (dus 43 euro) krijg je een vliegtuig compleet met brusless motor, 20 amp ESC em 4 servo's.
Je hebt dus alleen nog een accu en ontvanger nodig.
Toch zijn er de nodige problemen, vooral omdat er geen goede manual bij zit.
Ik wil in dit draadje kort de hele assemblage (ik kan het geen bouwen noemen) bespreken, zodat een andere bouwer niet honderden postings hoeft door te nemen voor de mest belangrijke informatie.
Als eerste:
De kist wordt veel een kloon van de Multiplex Easystar genoemd.
Zie je de kistjes naast elkaar dan is dit begrijpelijk.
[/IMG]
Toch zijn er belangrijke verschillen.
1) De hele kist is ongeveer 10% kleiner, spanwijdte, lengte, vleugelkoorde alles is kleiner.
Op de website staat dat het vleugeloppervlak 23 dm2 tegen de EZ* 24 dm2, maar 1 van de 2 heeft het helemaal fout!
2) Het richtingsroer is ruim 2 maal zo groot (bij de EZ* is het erg klein)
3) De kist heeft een Brusless motor (AX2208-2208 2200Kv) circa het dubbele vermogen van de standaard EZ*!
4) de motor staat iets hoger boven de romp, de propellor is een 5" maar een 6" past ook zonder problemen.
5) De kist heeft rolroeren (in iedere vleugel helft een servo)
6) De vleugel zit veel lager, het is meer een middendekker tegen de EZ* een schouder dekker.
7) Het hoogteroer loopt over vrijwel de hele breedte van het stabilo.
DIT IS IN FEITE EEN ONTWERPFOUT ik kom hier later op terug maar dit is de oorzaak van veel klachten over vastzittende hoogteroeren.
8 )De hele kist is veel slanker en gestroomlijnder, ziet er gewoon beter uit en zal ook wel sneller zijn.
Nadeel is wel dat er minder ruimte in de romp is.
9) de kist is niet van Elapor gemaakt maar van EPO, dit materiaal ziet er veel strakker en gladder uit.
Ik weet niet of het net zo onverwoestbaar is als Elapor, maar het is zeker geen piepschuim, het is erg degelijk.
10) er zitten 2 koelopeningen in de neus (en een uitlaat onder de motor) voor koellucht voor de accu en ESC.
Samengevat denk ik dat de kist wat sneller en wendbaarder zal zijn als de EZ*.
De vleugelbelasting zal wat hoger zijn, op de doos staat een vliegklaar gewicht vanaf 560 gram, maar dat is onmogelijk, dan krijg je nooit het zwaartepunt goed (en heb je een hele kleine accu).
De kist is tailheavy en heeft dus gewicht in de neus nodig, dat betekend een startgewicht van 660 gram, ongeveer evenveel als een EZ* en dus een hogere vleugelbelasting (en dus hogere overtreksnelheid).
[/IMG]
Dit zit er dus in de doos
Vrij kompleet, volgende posting ga ik de samenbouw (en correctie van de fouten) bespreken.
Groeten Willem
Over deze kist is veel geschreven op diverse fora, het is namelijk een interessante kist voor een hele scherpe prijs.
Voor 60 dollar (dus 43 euro) krijg je een vliegtuig compleet met brusless motor, 20 amp ESC em 4 servo's.
Je hebt dus alleen nog een accu en ontvanger nodig.
Toch zijn er de nodige problemen, vooral omdat er geen goede manual bij zit.
Ik wil in dit draadje kort de hele assemblage (ik kan het geen bouwen noemen) bespreken, zodat een andere bouwer niet honderden postings hoeft door te nemen voor de mest belangrijke informatie.
Als eerste:
De kist wordt veel een kloon van de Multiplex Easystar genoemd.
Zie je de kistjes naast elkaar dan is dit begrijpelijk.

Toch zijn er belangrijke verschillen.
1) De hele kist is ongeveer 10% kleiner, spanwijdte, lengte, vleugelkoorde alles is kleiner.
Op de website staat dat het vleugeloppervlak 23 dm2 tegen de EZ* 24 dm2, maar 1 van de 2 heeft het helemaal fout!
2) Het richtingsroer is ruim 2 maal zo groot (bij de EZ* is het erg klein)
3) De kist heeft een Brusless motor (AX2208-2208 2200Kv) circa het dubbele vermogen van de standaard EZ*!
4) de motor staat iets hoger boven de romp, de propellor is een 5" maar een 6" past ook zonder problemen.
5) De kist heeft rolroeren (in iedere vleugel helft een servo)
6) De vleugel zit veel lager, het is meer een middendekker tegen de EZ* een schouder dekker.
7) Het hoogteroer loopt over vrijwel de hele breedte van het stabilo.
DIT IS IN FEITE EEN ONTWERPFOUT ik kom hier later op terug maar dit is de oorzaak van veel klachten over vastzittende hoogteroeren.
8 )De hele kist is veel slanker en gestroomlijnder, ziet er gewoon beter uit en zal ook wel sneller zijn.
Nadeel is wel dat er minder ruimte in de romp is.
9) de kist is niet van Elapor gemaakt maar van EPO, dit materiaal ziet er veel strakker en gladder uit.
Ik weet niet of het net zo onverwoestbaar is als Elapor, maar het is zeker geen piepschuim, het is erg degelijk.
10) er zitten 2 koelopeningen in de neus (en een uitlaat onder de motor) voor koellucht voor de accu en ESC.
Samengevat denk ik dat de kist wat sneller en wendbaarder zal zijn als de EZ*.
De vleugelbelasting zal wat hoger zijn, op de doos staat een vliegklaar gewicht vanaf 560 gram, maar dat is onmogelijk, dan krijg je nooit het zwaartepunt goed (en heb je een hele kleine accu).
De kist is tailheavy en heeft dus gewicht in de neus nodig, dat betekend een startgewicht van 660 gram, ongeveer evenveel als een EZ* en dus een hogere vleugelbelasting (en dus hogere overtreksnelheid).

Dit zit er dus in de doos
Vrij kompleet, volgende posting ga ik de samenbouw (en correctie van de fouten) bespreken.
Groeten Willem
Laatst bewerkt door een moderator: