Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Je bent aan een grotere tuin toe, of aan een camera met een korter brandpunt...
Indrukwekkend!

Ja....ik blijf me er over verbazen dat je bij zwevers pas ziet hoe groot ze eigenlijk zijn als je ze op hun kant zet. Heeft iemand daar een verklaring voor....?
Dat is omdat er dan iemand naast moet staan om 'm overeind te houden.

.
@ Bart: inderdaad, referentie

Mooie kist geworden Arjan en wat een reus! Het foliewerk is ook erg strak geworden, netjes gemaakt allemaal.

Succes met de remaiden

Groeten, Ramses

Dank, dank. Het is trouwens geen re-maiden, hij heeft nog nooit gevlogen.
Alles werk nu. Enkel nog de spleten van de rolroeren afplakken (rolletje is kwijt :rolleyes: ), vleugelpennen vastlijmen en uitwegen.

131001_Libelle13_zps423e49d0.jpg

131001_Libelle14_zps03894198.jpg

Mijn eerste reactie hier in dit topic:

zoooo hoppa! Mooie aanwinst, en succes met vliegen!

edit: trouwens wel jammer van de vleugel hoor. Een vleugel in originele geometrie en met flaps zou deze kist zeker niet misstaan! Wie weet wat voor in de toekomst?

Ik geef mezelf graag groot gelijk. Gefeliciteerd, een geweldig resultaat! Dit doet de kist recht!!

Ik geef jou ook graag gelijk, ben ook erg blij dat ik deze vleugels heb gebouwd. Nu nog eens kijken waar/wanneer we gaan vliegen. Ede is zondag dicht.

-edit- Sleeptreffen Rosmalen zondag, denk dat ik daar dan maar naar toe ga :-)

Laatst bewerkt:
131001_Libelle14_zps03894198.jpg

Op je laatste foto lijken rompneus en ailerons opeens oudrose... gewaagd hoor! Of heeft je camera met de kleurtemperatuur gerotzooid?

hihi, het is dayglow-orange op richtingsroer en ailerons. De neus is gewoon rood. De foto is zonder flits genomen, daar worden de kleuren bij zo'n compactcamera niet beter van (al sta ik er wel versteld van dat het toch nog zo goed gaat!)

Gisteravond de servo's van hoogte- en richtingsroer toch maar even vervangen. Er zaten 2x Futaba FS100 in. Die trekken op 4,8V 24Ncm en wegen 45 gram per stuk. Op zich prima maar ik had nog twee stuks nieuwe Graupner C-5077 BB liggen. Die trekken 50Ncm op 4,8V en wegen 37 gram en dan zit ik zeker goed. Vooral op het grote pendel-hoogteroer.

Ook heb ik inmiddels mijn Spaltabdeckungsband teruggevonden dus de rolroeren zijn nu aan de onderzijde mooi afgedicht.
En de vleugelpennen met wat epoxy gefixeerd in de vleugels.

Tevens het toestel uitgebalanceerd. Zonder enig lood komt het zwaartepunt vanzelf op 85mm. Volgens de tekening zou het op 80mm moeten, volgens sailplane calc geeft dat een static margin van 25%. Dat is wel erg veel.
Mijn ASW20 vloog ik met een static margin van 5%. Zou ik dat bij deze Libelle doen dan moet het zwp naar 118mm.
Dus het zwaartepunt zal nu wel wat voorlijk zijn maar om dat te verhelpen moet bijvoorbeeld de accu een eindje naar achter. Die zit nu helemaal voorin. Ik ga eens kijken wat dat scheelt en hoe ik dat handig aan kan pakken.

Het hoogteroer (is een pendel, zoals gezegd) heb ik getrimd op een instelhoekverschil van 2,5 graden.

Vervolgens alles gewogen.

vleugel re 908
vleugel li 906
stab 130
romp 2540
accu 284
kap 173

Totaal 4941 gram.

Helemaal niet verkeerd! De vleugels zijn tezamen 209 gram lichter dan de Discus vleugels (da's ongeveer 10%).
Nog mooier is dat beide vleugels akelig gelijk zijn geworden. Slechts 2 gram verschil terwijl ik er na het wegen van de plankjes helemaal in het begin verder niet meer op gelet heb. Toch wel grappig hoor.

Uit sailplane calc nog wat feitjes:

Vleugel oppervlak 72,6 dm2
Vleugelbelasting 68 g/dm2
Vleugel aspect ratio 24,1
Reynolds getallen: bij 30km/u 99300, bij 35km/u 116000.
Cl 0,9 geeft 40 km/u en Cl 1,2 35km/u.
Tssss. Hoe doetie dat :-)

Kortom, ik ben er helemaal klaar voor.
Het volgende echte bericht zal waarschijnlijk een verslag van de maiden zijn.....

Dat denk ik wel, Ronan moet zaterdag schaatsen en Hendrik is ook druk. Dan moet het zondag dus :-)

Ja sorry...slechte planning van mijn kant. Ik had jullie er natuurlijk ook liever niet mee lastig gevallen :turn-l:

Ik ga je zelfs vriendelijk vragen of jij de eerste sleep wilt doen. Lijkt me een feest! Ik kan bijna niet wachten.....

Back