Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Er gaat niks boven een houtconstructie
Grappig dat je dat zegt. Ik werd vanavond ineens overvallen door een enorm gevoel van tevredenheid. Het is zó mooi om vanuit een berg hout zoiets elegants als de vleugels van een zwever te bouwen. Ik zit echt vreselijk te genieten iedere keer dat ik een volgend stapje af heb.....

En vanavond weer wat stapjes gemaakt.

Rolroeren losgesneden en afgeschuind

130927_Libelle1_zps5364cbac.jpg

... en tegen de schuine kant van het rolroer een strook hard balsa 3mm gelijmd.
Ik heb trouwens op aanraden van Sander PH-SVV een Perma Grit schuurblok aangeschaft. Op de de ene kant zit medium, op de andere kant fijn. Het is geen schuurpapier maar Tungsten Carbide, een keihard materiaal wat bij houtbewerking niet slijt. Als het dicht gaat zitten kun je het met ieder oplosmiddel reinigen. Het blok ligt héél fijn in de hand en je kunt er heel makkelijk rechte stukken mee schuren. Super. Echt een aanwinst.

130927_Libelle2_zpsb158fd9b.jpg

Aangezien ook de wortelribben op hun plek zitten en zijn afgewerkt is het lijstje alweer wat korter :-)

- eindlijsten rolroeren en flaps afwerken
- heveltjes in de rolroeren verlijmen
- tipblokjes maken
- flapservo's vervangen
- aanvorming vleugel op de romp bijwerken
- bespannen

Laatst bewerkt:
Ja, nu begint het echt op te schieten.
De flapservo's zijn vervangen (blij dat ik die toegankelijk heb gehouden zoals Erik een aantal maanden geleden al adviseerde....anders had ik nu al moeten breken in mijn vleugels :-))
Rolroeren en flaps helemaal afgewerkt en de tipblokjes zijn verlijmd.

130928_Libelle1_zps4449b0f5.jpg

130928_Libelle2_zps0c171548.jpg

Het lijstje is nu wel heel erg kort geworden:zon:

- aanvorming vleugel op de romp bijwerken
- bespannen

Mooi werk Arjan! :thumbsup:
Houtbouw geeft voldoening en een goed gevoel. :D

Veel succes met de laatste werkzaamheden.

Johannes

Woei!! Gaat echt de goede kant op! Ben echt erg gecharmeerd van die flaps. Wat zal dat een mooi gezicht zijn op final!

Ja dat is gaaf hé, weer eens heel wat anders.
Ondertussen maar vast begonnen aan de romp.
Die is opgebouwd uit dikke triplex spanten, bekleed met balsa en glasmat en daarna zeer grondig met 2k autolak gespoten. Het spuitwerk is erg mooi. Ik baal er wel een beetje van dat ik er aan moet gaan lopen schuren en plamuren maar het is even niet anders.
De nieuwe vleugels afgetekend en dit zal Gerrit zeer doen: de Dremel er op.

130928_Libelle6_zps8de25b6a.jpg

En nu ziet het er dan zo uit:

130928_Libelle7_zpsa863bf22.jpg

130928_Libelle8_zps5ccde99f.jpg

Het achterste stukje moet ik er tussen maken, dan kan ik het plamuren en bijspuiten. Ik ga nu niet de hele romp opnieuw doen.

Van 1mm triplex een wortelrib gemaakt om tegen de romp te zetten

130929_Libelle1_zps6ca5488a.jpg

...en de diverse delen opgevuld

130929_Libelle2_zps16ac805f.jpg

....en klaar voor de spuiter.
Terence, kom d'r maar in :-)

130929_Libelle3_zpsc68d272d.jpg

130929_Libelle4_zps293b1deb.jpg

- romp bijspuiten
- bespannen

Laatst bewerkt:
Hallo Arjan,

Je heb de gang er flink in kerel.

Hele aanvorming mooi in de WITTE primer spuiten en er niet meer door heen schuren anders schijnt het grijs er er straks doorheen.

Wanneer moet de verf erop??

Terence

Voor de verandering geen lopers en geen stof in m'n lak :-)

130930_Libelle2_zps2f99fd03.jpg

Ik heb duidelijke instructies van Terence gekregen, ik geloof dat het aardig gelukt is. Morgen met de polijstpasta aan de slag om alles weer glanzend en strak te krijgen maar ik denk dat het niet vreselijk veel werk is.

En nu begonnen met bespannen.
Iedereen die wel eens een vleugel gedaan heeft weet wat een werk het is om de hoekjes en randjes die je als eerste moet doen en netjes op te krijgen. Die grote lappen boven- en onderop, dat is het werk niet.
Om alleen de kopse kantjes van 2 roeren en de eerste strookjes te doen - dan ben ik al zo weer ruim 2 uur verder.....

130930_Libelle1_zpsf82ec7b4.jpg

Morgen ben ik een dagje vrij, benieuwd hoe ver ik kom.....

- bespannen

Arjan,

Ik vindt het er zo te zien heel best uitzien, ff een beetje elbow grease met polijsten en klaar is je libelle.

Ik ben benieuwd wanner de maiden gaat plaatsvinden:confused:

groet

Terence

Gaaf man, helaas kan ik niet komen kijken omdat ik een Bockbier toch ga doen (ook heel vervelend natuurlijk)
Maar ik ben razend benieuwd, gaat er iemand een filmpje maken van de maiden?
Het word mooi weer volgens mij.

Lekker opgeschoten vandaag.

Veel werk gehad met het bespannen maar het zit er enorm strak op allemaal.

Eerst de remkleppen en rolroeren aan de kopse kantjes gefolied en van stroken voorzien

131001_Libelle01_zpsac99be8c.jpg

Ik had rollen Oracover van 2m, die bleken precies te passen.

131001_Libelle02_zps001888a3.jpg

Aanbrengen van de grote lappen. Eerst met het sokje op de bout, lage stand, op de ligger zachtjes vastdrukken (niet wrijven, dan vervormd het en krijg je verderop kreukels). Daarna nog steeds met sok op de lage stand naar de neuslijst vastvegen en daarna richting de achterlijst.

131001_Libelle03_zpsb84f9a9a.jpg

Resultaat is mooi, al zeg ik het zelf

131001_Libelle11_zpsa18f0d0c.jpg

De kleppen sluiten prachtig mooi.

131001_Libelle10_zps6a83a4bb.jpg

De romp na het bijspuiten. Er is wat kleurverschil en mijn plamuur- en schuurkunsten laten te wensen over maar ik vind het zondermeer acceptabel. In een later stadium zal de romp misschien een keer helemaal over moeten.

131001_Libelle07_zpsb7ac77b7.jpg

131001_Libelle08_zps25a12822.jpg

Wat een plaatje....

131001_Libelle12_zpsa2931da2.jpg

131001_Libelle09_zpsf6ee0b93.jpg

En GROOT!

131001_Libelle05_zps1b9b27a3.jpg

Nu nog de rolroer servo's op hun plek schroeven, roerhoorntjes in de rolroeren en wat strookjes signaal-oranje op de rolroeren.
En dan is het klaar :-)

wijs man .
Jammer dat ik er zaterdag niet kan zijn en zondag kan er niet gevlogen worden ivm een mooie f3j wedstrijd (zaterdag verjaardag van Wendy en zondag gaan we houtjes plakken )

Back