Ariel
PH-SAM
Wat in hemelsnaam is SURPROIS?
Dat is wat een Westfries zegt, als hij een poging waagt, in het Engels een verrassing aan te kondigen. Surprois is dus Westfriesengels voor verrassing
In deze tijd is het vooral ARF wat de klok slaat. Daar is niets mis mee. Maar ervaring missen omdat je nimmer iets hebt gebouwd is een goed modelvlieger onwaardig. Je moet toch een keer wat hebben meegemaakt om ook bedreven te raken in het herstellen van wat schade, Om te begrijpen waarom iets goed of slecht vliegt. Ik richt mij hierbij ook tot de helivliegers. Met alle respect voor hun specialisatie in de modelvliegsport, het is allemaal met zweven begonnen. Daar liggen de roots van het modelvliegen. Zonder die roots (heb je'm weer) te hebben ervaren, mis je een stuk besef van de ware modelvliegkunst. Om nu te voorkomen dat sommigen zich gaan schamen heeft het bestuur van MVCP een initiatief laten ontspruiten aan het brein van een paar modelvliegcultuurfreaks……….
………….De verrassing is een modelzweefvliegtuig gedoopt SURPROIS.
Bron, 11-09-2010, Siem Goede
…….zo is het allemaal begonnen en nu ben ik bezig mijn eigen SURPROIS te bouwen.
Dit waren de uitgangspunten voor het ontwikkelen van de SURPROIS:
Een zwever voor de beginner, gestuurd slechts over richting en hoogteroer.
Stabiele constructie met incasseringsvermogen. Eenvoudige houtbouw, te bouwen met simpele middelen. Vliegprestaties gelijk (of beter
) dan soortgelijke zwevers.
Technische gegevens:
Spanwijdte…………… 2000mm
Romplengte……………1112mm
Vleugeloppervlak……ca. 38dm²
Vleugelprofiel………..Clark Y, gemodificeerd, tipverdraaiing aerodynamisch.
Gewicht………………...nog niet bekend
Het bouwpakket:
Alle belangrijke onderdelen zijn laser gesneden.
Verder zitten alle benodigde latjes, plankjes en kleindelen in het pakket.
Johannes
Dat is wat een Westfries zegt, als hij een poging waagt, in het Engels een verrassing aan te kondigen. Surprois is dus Westfriesengels voor verrassing
In deze tijd is het vooral ARF wat de klok slaat. Daar is niets mis mee. Maar ervaring missen omdat je nimmer iets hebt gebouwd is een goed modelvlieger onwaardig. Je moet toch een keer wat hebben meegemaakt om ook bedreven te raken in het herstellen van wat schade, Om te begrijpen waarom iets goed of slecht vliegt. Ik richt mij hierbij ook tot de helivliegers. Met alle respect voor hun specialisatie in de modelvliegsport, het is allemaal met zweven begonnen. Daar liggen de roots van het modelvliegen. Zonder die roots (heb je'm weer) te hebben ervaren, mis je een stuk besef van de ware modelvliegkunst. Om nu te voorkomen dat sommigen zich gaan schamen heeft het bestuur van MVCP een initiatief laten ontspruiten aan het brein van een paar modelvliegcultuurfreaks……….
………….De verrassing is een modelzweefvliegtuig gedoopt SURPROIS.
Bron, 11-09-2010, Siem Goede
…….zo is het allemaal begonnen en nu ben ik bezig mijn eigen SURPROIS te bouwen.
Dit waren de uitgangspunten voor het ontwikkelen van de SURPROIS:
Een zwever voor de beginner, gestuurd slechts over richting en hoogteroer.
Stabiele constructie met incasseringsvermogen. Eenvoudige houtbouw, te bouwen met simpele middelen. Vliegprestaties gelijk (of beter

Technische gegevens:
Spanwijdte…………… 2000mm
Romplengte……………1112mm
Vleugeloppervlak……ca. 38dm²
Vleugelprofiel………..Clark Y, gemodificeerd, tipverdraaiing aerodynamisch.
Gewicht………………...nog niet bekend
Het bouwpakket:
Alle belangrijke onderdelen zijn laser gesneden.
Verder zitten alle benodigde latjes, plankjes en kleindelen in het pakket.
Johannes