Clubzwever Surprois

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 22 jan 2011.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Halfronde beukenlijst zelf maken

    Nee, deze zaag ik zelf op de cirkelzaag.
    Aanslag afstellen op de juiste maat, in mijn geval 2,5mm.
    Om de zorgen dat je materiaal niet in de spleet van de zaagtafel verdwijnt neem ik eerst een stuk triplex ca. 3mm dik en zaag dit zover in tot de spleet van de tafel volledig is afgedekt.;)
    Nu kan ik de rondstaf zagen.:D

    Johannes
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    rondstaf

    Wat bedoel je met rondstaf, of ben je aan het gekken?
    Je hebt toch niet de lang in de windtunnel van je opa gestaan. :)

    Een grapje,hoor.

    Mgv,
    Aurectar


     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2011
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Neuslijst zelf maken

    Ik zie het, jij snapt het niet. :)
    Mijn uitgangsmateriaal is een standaard beuken rondstaf gekocht bij de plaatselijke modelbouwzaak. Het rond maken heeft dus al iemand voor mij gedaan.:D


    [​IMG]

    Johannes
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Rondstaf

    Nu snap ik het.
    Probeer ik binnenkort eens.

    Aurectar
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Stabilo uitrichten

    Het richting- en hoogteroer zijn laser gesneden inclusief de gaatjes voor het roerhoorn.
    [​IMG]


    Wel wil ik het roer afschuinen i.v.m. betere aerodynamica.
    Voor de beginnende modelvlieger is dit niet nodig.

    Hier laat ik zien hoe ik mijn werkstuk op de tafel vastzet voor deze bewerking.
    Er zijn vele mogelijkheden om dit te realiseren.
    Dit is mijn favoriete methode.
    In mijn geval moet ik wel opletten vanwege de gaten voor het roerhoorn.
    Eerst over de lange zijde schilderstape plakken zoals op de foto is te zien.
    [​IMG]



    Nu het hoogteroer uitrichten langs de werktafel (geplastificeerde spaanplaat). Het geheel met schilderstape fixeren.
    [​IMG]


    Alle aandacht kan ik nu richten op het schaven van het werkstuk. Het zit muurvast voor het schaven en schuren.
    [​IMG]


    Klaar met het schaven.
    [​IMG]


    Schuren… kijken… schuren….kijken, klaar.
    [​IMG]


    Nog een keer controleren en na goedkeuring schilderstape lostrekken en het werkstuk bewonderen.
    [​IMG]


    Uitrichten van het stabilo op de romp.
    [​IMG]


    Dit is ook mijn favoriete methode, gebruik maken van een balsalijst met een spijker of speld.
    De speld aan de balsalijst in de hoek van het elastiekstokje en rompzijkant schuiven.
    [​IMG]


    Het andere uiteinde van de balsalijst rust op het stabilo. Met een potlood maak ik precies op het hoekpunt van stabilo haaks op het latje een streepje.
    [​IMG]


    Hetzelfde aan de andere kant.
    [​IMG]


    Nu kan ik het stabilo uitrichten tussen de twee streepjes.
    Het volgende is belangrijk om te weten.
    In het stabilo zaten al twee laser gesneden gaten voor de bevestigingsschroeven.
    Deze gaten waren groter gesneden dan de schroeven. Daardoor heb je voldoende ruimte beschikbaar om het stabilo uit te richten.
    Twee vliegtuigtriplex ringetjes 1mm dik hebben een dubbele functie. Het gat in het ringetje heeft weinig speling met het bevestigingsschroefje. Dit betekend dat na het verlijmen van het ringetje het stabilo in de juiste positie blijft.
    De speling in het balsagedeelde was nodig voor het uitrichten, lijm op ringetje en schroeven voorzichtig aandraaien en het geheel laten drogen.
    [​IMG]

    Dit was het voor vandaag.
    Morgen ga ik aan de vleugel beginnen. :D

    Johannes
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Vleugel

    De vleugels.

    Omdat ik het experimenteren niet kan laten maak ik twee sets vleugels.
    Het eerste set wat ik ga maken is niet bedoeld voor de beginnende modelbouwer.
    Daar zitten een aantal constructieve spielereien in die voor de gewone modelvlieger
    onnodig zijn. Het is meer een studieobject om de laten zien hoe groot de invloed van een webbing in de vleugel kan zijn.


    Het uitgangspunt van de vleugelconstructie was eenvoudige bouwwijze en toch voldoende prestaties zowel qua sterkte als aerodynamisch.
    Standaard materiaal wordt zo optimaal mogelijk benut om de kosten laag te houden.
    Ongecontroleerde duikvluchten tijdens turbulent weer moet hij kunnen doorstaan zonder bezwijken van de constructie.

    [​IMG]


    De eerste vier ribben zijn van populierentriplex. Deze moeten de krachten van de twee
    vleugelpennen afleiden over een zo groot mogelijk vleugeloppervlak.
    [​IMG]


    Populierentriplex is zelden mooi vlak daarom gebruik ik drie hulpblokjes voor de wortelrib.
    [​IMG]


    Het verlijmen van de ribben gaat vlot.
    De messing buizen eerst ontvetten daarna schuren voor het verlijmen.
    Nu bovenste hoofdligger verlijmen.
    [​IMG]
    Is deze lijm uitgehard kan ik nu de messing buizen met Endfest 300 verlijmen.

    Bij deze vleugel heb ik een sandwich eindlijst gemaakt.
    Het conisch schaven en schuren vergt wat geduld vanwege de kwetsbare ribben.
    Een strook vliegtuigtriplex 0,5mm dik wordt later gezamenlijk met de balsa bovenindekking verlijmt. Dat resulteert in een sterke eindlijst met een scherpe rand.
    [​IMG]



    De neuslijst is zo geprofileerd dat de balsa indekking in vlooiende lijn vanaf de ribben kan worden vastgelijmd. Daardoor krijg je zo min mogelijk spanning op de balsa indekking en een zo groot mogelijk lijmoppervlak.
    [​IMG]


    Nu wordt het een tijdje stil in dit draadje want ik mag lekker een week de oostenrijkse witte bergtoppen onveilig maken met mijn vintage tourenskies. :cool:

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2011
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Rompflanken

    Ik heb net ook de romp van mijn Monterey gemaakt.
    Bij deze en bij het bekijken van jou rompconstructie (Surprois) heb ik me de volgende bedenking gemaakt.
    In plaats van al die versterkingen te lijmen waarom nemen we niet een plank van 5mm balsa om onze rompflanken, bodem en bovenbeplanking.
    Zou dit niet eenvoudiger zijn?

    De ontwerpers van de Bird of Time hebben deze piste met succes gevolgd.
    Ik denk dat we de oude Graupner bouwfilosofie van plankjes op elkaar te lijmen even achter ons moeten laten en resoluut kiezen voor iets dikkere flanken.
    Voorwaarde is natuurlijk kwaliteitshout gebruiken.
    In gewicht scheelt dat allemaal de wereld niet.
    Je verkrijgt zo een veel homogenere en eenvoudiger rompconstructie.
    Nog een voordeel is dat je je hoeken mooier kunt afronden.

    Ik heb het hier wel over het bouwen van eenvoudige rompen.

    Mvg,
    Aurectar

    PS, wek profiel gebruik je voor de Surprois?
    Is dit een Selig of een Clark profiel ?????


     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    het voordeel van 1,5 mm balsa op 0,4mm fineer is sterker en toch lichter
     
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Rompconstructie

    Aurectar,

    Elk nadeel heeft zijn voordeel (Cruyffiaanse uitspraak). ;)
    Natuurlijk lijkt het eenvoudiger om vier 5mm balsa planken aan elkaar te lijmen in plaats van al die versterkingen te lijmen.
    Maar, je geeft zelf al aan kwaliteitshout te gebruiken dus minimaal halfharde kwaliteit balsa. Dit allemaal achter het zwaartepunt maakt het toestel zwaarder. (aanzienlijk zwaarder, kan je simpel nawegen). :???:
    Het meerwerk door de versterkingen valt best wel mee. Ze zijn al op maat gesneden. De sterktewinst door verlijmen is behoorlijk ten opzichte van massief balsa. :D

    Nu weet ik uit ervaring dat de meeste beginnende modelbouwers niet graag mooie rondingen willen aanbrengen. Bij de Surproisromp kan je best veel afronden, maar wat ik gezien heb zijn het alleen de ervaren bouwers die mooie rondingen hebben aangebracht. Beginners hebben blijkbaar angst dat ze teveel van afhalen. :rolleyes:

    Omdat ik vroeger verschillende rompen volgens de bouwfilosofie van Bird of Time, Inspira, Countryman ,…. enz. gebouwd heb weet ik hoe het zit.
    Voor mij is één ding heel belangrijk bij een beginnerzwever en dat is het incasseringsvermogen bij een verprutste landing. :)
    Hoe frustrerend is het wel niet voor een beginner (ook voor een gevorderde :rolleyes:) als op een mooie zomerdag al bij de eerste slechte landing de romp breekt!?! :???:

    Maar ik vind het wel goed dat je dit ter sprake brengt. Zo krijg je mensen aan het denken en daardoor ontstaan nieuwe ideeën. :D

    Johannes
     
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Verder met de vleugel

    Bij deze vleugel heb ik bewust de vezelrichting van de webbing onder een hoek van ca. 45 graden aangebracht. De volgende vleugels krijgen een webbing waarbij de vezelrichting haaks op de hoofdligger komt te staan zoals het bijna altijd wordt gedaan.
    De achterliggend gedachte is om aan hand van deze twee verschillende vleugels te laten voelen hoeveel invloed de vezelrichting op een vleugelconstructie heeft. :eek:
    [​IMG]



    [​IMG]



    Onderkant vleugel is klaar.
    [​IMG]


    Bovenkant is ook klaar.
    [​IMG]


    De wortelrib heeft reeds de juiste hoek voor de v-stelling.
    [​IMG]


    Johannes
     
  11. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Sjongejonge Johannes,

    Wat bouw jij strak !!!
    Prachtig om te zien en het bouwverslag is een voorbeeld voor beginnende en ervaren bouwers.

    Groeten,

    Jan-Hein.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja Johannes,

    Je bouwt inderdaad verschrikkelijk strak! Prachtig.

    Over die webbing met diagonale nerf:
    Heb je die aan twee kanten van de ligger?
    En dan aan beide zijden gelijk van richting? Of juist niet?

    Gr. Dirk.
     
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Webbing

    Dirk,
    De webbing is aan één kant aangebracht.
    Dat heb ik bewust gedaan omdat de standaard webbing ook aan een kant zit maar met de nerf haaks op de hoofdligger.
    Bij het belasten van deze vleugels kan je duidelijk het verschil merken tussen deze twee varianten. De vleugel met diagonale webbing is een stuk stijver dan de standaard vleugel. :)
    Het is spielerei maar wel leuk om te laten zien (voelen, meten). :wink:
    Een webbing aangebracht volgens de standaard methode is voor deze zwever uitstekend.
    Dus een standaard webbing is voor de beginnende modelbouwer aan de raden.

    Maar let op, niets krijg je cadeau. De extra stijfheid moet wel de lijmverbinding opvangen. ;)

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2011
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Profiel

    Welk profiel heeft deze zwever?
    Heb ik het mis voor dat het een Clark Y betreft?

    Mvg,
    Aurectar
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Dat heb je goed gezien! :D
    Kan je lezen in post nr.: 1

    Johannes
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    keuze

    Sorry, ik had het nog niet gelezen.

    Nu, een terechte keuze.
    Niks boven een vaste waarde.

    Succes gegarandeerd.


     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2011
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    De Vleugeltip

    Deze vleugeltip is een eigen creatie en niet bedoeld voor de beginnende modelbouwer. De opbouw is relatief simpel. Of deze geometrie ook een aerodynamisch voordeel oplevert kan ik niet zeggen. Wel heb ik gekeken naar verschillende vleugeltips een gekozen voor een compromis tussen maakbaarheid een aerodynamische winst.



    Als basis heb ik balsa 5mm dik genomen en het gewenste contour aangebracht.
    [​IMG]



    Om een sterke en lichte constructie te verkrijgen worden de verschillende onderdelen met afwisselende vezelrichting aan elkaar gelijmd.
    [​IMG]


    De profielkoorde moet gelijk aan het vleugelprofiel zijn. Daarvoor heb ik aan de buitenrand een smal stuk balsa gelijmd en alles onder de juiste hoek geschuurd.
    [​IMG]



    Een stuk vliegtuigtriplex 0,4mm wordt op de balsa basisplaat gelijmd.
    Dit triplex plaatje heeft een dubbele functie. Het versterkt de constructie aanzienlijk en wordt gebruikt als referentie lijn voor het modeleren (schuren) van de tip.
    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    Deze ribben zorgen voor de juiste geometrie en extra sterkte.
    [​IMG]


    Het indekken gebeurt met stroken balsa 1,5mm dik i.v.m. het dubbel gekromde oppervlak.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Bovenkant is klaar en het schuren kan beginnen.
    [​IMG]


    Hier het eindresultaat.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Johannes
     
  18. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Het is al vaker gezegd maar nogmaals: chapeau :worship:.
    de tip lijkt qua constructie op die van de Flying Cloud, maar je hebt deze ook nog ingedekt. Heel mooi. Of het winst geeft weet ik niet maar het ziet er goed uit. Succes en veel plezier verder! Maarten
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Johannes,

    Wat bouw jij netjes!
    Wow.

    Dirk.
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Chapeau hoor ;)
     

Deel Deze Pagina