De romp zijkanten zijn nu uitgehard en ik kan verder met het pas maken van de spanten.
Zoals ik al eerder heb geschreven hebben de triplex spanten enorme dikte verschillen.
Ik had besteld, 3 mm triplex, maar sommige spanten hebben helaas een dikte van 3,57 mm, dat gaat natuurlijk nooit passen in de gelaserde uitsparingen.
Dus dan maar de onderdelen net zolang over de schuurplank halen tot ze in de sleuven passen.
Deze onderdelen voor de vleugelbevestiging moeten eerst in elkaar gelijmd worden. R24, R25, R26 en R27.
De vier stuks M4 inslagmoeren R26, komen in de uitsparingen van de twee plankjes R 24.
Wel voorzichtig slaan met de hamer, lichte tikjes zijn genoeg!
Stripje R27 aanbrengen met witte houtlijm en dan zet ik dit in de machineklem, even aandraaien en laten uitharden.
In de klem worden de moeren zuiver haaks ingeperst.
Ik heb nog epoxy over voor de resterende M3 inslagmoeren, dus ga ik meteen verder met triplex plankje R11.
Ook deze twee moeren moeten zuiver haaks in het plankje gelijmd worden.
Het volgende is de bevestigingsblok voor de hoogstart haak.
Dit blok krijgt ook nog twee M3 inslagmoeren voor het bevestigen van extra ballast.
R18, R19, R20, R21 en R22.
Even passen en zo nodig het blok op maar schuren.
Belangrijke volgorde! R18 eerst erin lijmen. Let op, overtollige lijm verwijderen!
Later moet namelijk het servoplankje tussen passen.
De staartboom krijgt in totaal vier 4x4mm balsa gordingen.
Twee stuks R29 exact 421mm lang en twee R30 exact 548mm lang.
Een secuur klusje blijft het verlijmen van de gordingen. Niet teveel en niet te weinig lijm gebruiken.
Het uitlijnen is erg belangrijk want er moeten later ook nog de twee spanten R9 en R10 tussen passen.
Nu moet er een keuze gemaakt worden wat voor servos ingebouwd worden.
Voorbereid zijn twee plankjes R13 en R14 voor een 12mm servo. Ik gebruik hier twee stuks Graupner DES 476 BB.
Optie twee is het gebruik van standaard servos. Deze servos zijn uiteraard groter en zwaarder,
maar de tandwielen zijn sterker, wat voor de beginnende modelvlieger zeker een aanrader is.
Eindelijk kan er begonnen worden met het inlijmen van de spanten in de rompzijkant.
Let op, R7, R14 en R15 moeten gezamenlijk in de rompzijkant gelijmd worden!
En ook hier mag geen overtollige lijm komen waar later de twee servoplankjes R16 en R17 ingeschoven worden!
Let op, R28 wordt later vastgelijmd!
Spanten R6, R7 en R8 zijn verlijmd met alle tussenliggende onderdelen.
Let vooral op dat de twee rompzijkanten niet ten opzichte van elkaar verdraaid zitten.
Ik heb het uiteinde van de staartboom tussen twee haakse metalen blokken opgesloten.
Dit lat ik nu goed uitharden voordat ik ermee verder ga.