Allereerst: de beste wensen!
Het gaat verder met de vleugels.
De vleugel bestaat uit vele onderdelen, maar het bouwen ervan gaat best wel snel omdat de meeste onderdelen al op maat zijn gelaserd.
De onder indekking wordt eerst volledig verlijmd.
Beginnen met torsie beplanking, achterlijst, vleugelwortel indekking en vleugeltip capstrip.
Daarna worden de resterende capstrips in de daarvoor aangebrachte uitsparingen gelijmd.
De lijm is uitgehard en zo ziet het er dan uit.
Het positioneren van de ligger op de juiste plek is zeer belangrijk!
Als referentie dient de torsie beplanking. In de lengterichting is voldoende overlap.
Voordat de ribben geplaatst kunnen worden moeten eerst de blokjes voor de vleugel bevestigingsschroeven gemaakt worden.
Als de multiplex onderdelen verlijmd zijn ziet het er zo uit.
Bovenkant blokje parallel in de machineklem, dan komt de boor onder de juiste hoek het blokje in.
Het gat voor de schroeven is nu door en door.
Als laatste komt er een balsa vulblok erop. Het positioneren ervan gaat het beste met behulp van de schroef.
De overlap wordt met de zaag verwijderd.
Het verlijmen van de ribben kan nu beginnen.
De twee eerste ribben worden gezamenlijk met de blokjes op de onderindekking gelijmd.
Balsa vulblokjes zagen en dan schuren volgens het ribben contour.
Nu kunnen alle andere ribben stuk voor stuk verlijmd worden.
Voor het positioneren gebruik ik de webbings, maar verwijder deze meteen weer.
De webbings worden pas na het aanbrengen van de vleugel bovenligger aangebracht.
Lijm komt alleen op het rechte gedeelde van de rib.
Voordat de bovenligger verlijmd wordt is het handig alle webbings op kleine afstand
van de ligger te plaatsen, zo blijven de ribben mooi haaks staan.
Neuslijst eerst passen en zo nodig nawerken en dan vastlijmen.
Met spelden fixeren.
Johannes