Clubzwever Surprois

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 22 jan 2011.

  1. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    De staartdelen zijn van balsa. Alleen de twee rondjes zijn van beukenhout.

    Johannes
     
  2. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Allereerst: de beste wensen!

    Het gaat verder met de vleugels.
    De vleugel bestaat uit vele onderdelen, maar het bouwen ervan gaat best wel snel omdat de meeste onderdelen al op maat zijn gelaserd.
    [​IMG]

    De onder indekking wordt eerst volledig verlijmd.
    Beginnen met torsie beplanking, achterlijst, vleugelwortel indekking en vleugeltip capstrip.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarna worden de resterende capstrips in de daarvoor aangebrachte uitsparingen gelijmd.
    [​IMG]

    De lijm is uitgehard en zo ziet het er dan uit.
    [​IMG]


    Het positioneren van de ligger op de juiste plek is zeer belangrijk!
    Als referentie dient de torsie beplanking. In de lengterichting is voldoende overlap.
    [​IMG]

    Voordat de ribben geplaatst kunnen worden moeten eerst de blokjes voor de vleugel bevestigingsschroeven gemaakt worden.
    [​IMG]

    Als de multiplex onderdelen verlijmd zijn ziet het er zo uit.
    [​IMG]

    Bovenkant blokje parallel in de machineklem, dan komt de boor onder de juiste hoek het blokje in.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het gat voor de schroeven is nu door en door.
    [​IMG]

    Als laatste komt er een balsa vulblok erop. Het positioneren ervan gaat het beste met behulp van de schroef.
    [​IMG]
    [​IMG]


    De overlap wordt met de zaag verwijderd.
    [​IMG]

    Klaar voor het inbouwen.
    [​IMG]

    Het verlijmen van de ribben kan nu beginnen.
    De twee eerste ribben worden gezamenlijk met de blokjes op de onderindekking gelijmd.
    [​IMG]

    Balsa vulblokjes zagen en dan schuren volgens het ribben contour.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu kunnen alle andere ribben stuk voor stuk verlijmd worden.
    Voor het positioneren gebruik ik de webbings, maar verwijder deze meteen weer.
    De webbings worden pas na het aanbrengen van de vleugel bovenligger aangebracht.
    [​IMG]

    Lijm komt alleen op het rechte gedeelde van de rib.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voordat de bovenligger verlijmd wordt is het handig alle webbings op kleine afstand
    van de ligger te plaatsen, zo blijven de ribben mooi haaks staan.
    [​IMG]

    Neuslijst eerst passen en zo nodig nawerken en dan vastlijmen.
    Met spelden fixeren.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes​
     
    Ramses, Theo P, Helikapoter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.854
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dit heb je knap in beeld gebracht, geeft een duidelijk beeld van de bewerking volgorde .:thumbsup:
     
  4. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Dankjewel!

    Johannes
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    1.999
    Locatie:
    Ede
    Johannes,

    Mooi werk, een vraagje...:weetnie:

    Waarom laat jij de kool resten van het lasersnijden zitten?
    Voor zover mij bekend, zou deze verwijderd moeten worden om een goede hechting te krijgen.
     
  6. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Het antwoord is heel simpel.
    Van nature ben ik erg lui en daarom doe ik niet meer werk dan echt nodig is. ;)

    De kool resten zijn inderdaad niet bevorderlijk voor een optimale lijmverbinding.
    Inmiddels heb ik vele lijmproeven gedaan met het restmateriaal.
    In de praktijk blijkt dan, dat mijn laser gesneden onderdelen prima te verlijmen zijn.
    De lijmverbindingen voldoen ruimschots aan mijn verwachtingen.
    Dus het verwijderen van de koolstof is bij mijn onderdelen niet noodzakelijk.

    Maar als er teveel koolstof op het lijm contactvlak zit, is de verbinding aanzienlijk zwakker.
    En waar de grens zit? Die zal voor iedere modelbouwer anders zijn.

    Johannes
     
    Jan Hermsen, serge pot, Kcnarf en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Helikapoter

    Helikapoter

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    391
    Locatie:
    West-Friesland

    Korte film impressie van de Surproise cup gehouden op het veld van MVC Pegasus te Enkhuizen
     
    eelko, Ariel en jve vinden dit leuk.
  8. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Arno, bedankt voor het filmpje! Het was een geslaagde wedstrijd, er werd met veel plezier gevlogen!
    Ondanks de weinige deelnemers was de sfeer super. Geweldig vond ik ook, dat de landingen steeds dichter bij de stip waren.
    En da zonder prikken en bei windkracht 4, en uiteraard zonder remkleppen.

    Johannes
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.193
    Locatie:
    Kortrijk
    Wat is het duur recort van de Surprois.
     
  10. eelko

    eelko

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Andijk
    Mijn persoonlijk record met de Surprois is 29 min/58 Sec. gelost door sleepvliegtuig op +/- 200 mtr.
     
    Helikapoter en aurectar vinden dit leuk.
  11. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Duo sleep met de Surprois :)



    Johannes
     
  12. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Avenhorn
    Wat ken die Gozah goed slepen zeg :D
     
  13. Ariel

    Ariel The First Aviators

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ongelofelijk strak! :worship:

    Johannes
     
  14. Helikapoter

    Helikapoter

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    391
    Locatie:
    West-Friesland
    Landing van de "Meester" himself :)
     
    Ariel vindt dit leuk.
  15. Helikapoter

    Helikapoter

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    391
    Locatie:
    West-Friesland

    duo start van de Surproises vanuit de Mavic Pro gefilmd
     
    Justus en Ariel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina