Clubzwever Surprois

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 22 jan 2011.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    De Ellipsoïd die ik vorig jaar van iemand heb overgenomen, kwam ook met dat soort hoezen; prima systeem.
    Hierbij was het stabilo hoesje op één van de vleugelhoezen geplakt, slim vind ik.
    Op de andere vleugelhoes was een klein hoesje geplakt waar de vleugelpennen in passen, de haak waarmee je het verbindings-elastiek door de romp trekt, en het elastiek.
    Alle hoezen (ook en vooral die voor de vleugelpennen!) sluiten met een klepje dat met klitband dicht zit.
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    goed gereedschap is overal te koop ,maar het beste gereedschap is nog altijd kennis en inzicht en dat is niet te koop .
    slim gevonden.
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Ja, morgen de maiden!:D
    Niet zomaar een maiden,…… nee, meteen in actie voor de zweefwedstrijd van onze club.:)
    De Surprois en piloot worden op de proef gesteld.;)
    Hoe het ook afloopt, ik zal uitvoerig over berichten.

    Johannes
     
  4. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Ik kom morgen even kijken.

    Groet, JH
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wouw zeg wat mooi! Ik ben echt jaloers op zo'n afwerkingsniveau. Ik moet nog heel wat ervaring opdoen wil ik dat ook voor elkaar krijgen!

    overigens is die folietrimmer hier nog te koop.
    Modellbau Lindinger Onlineshop
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    die hoezen ,goede tip staat in mijn lijstje van ook even nadoen
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ook op de mijne :cool: Goed idee!
     
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    De maiden

    Het was een prachtige dag.:D
    Ik kreeg een cadeau, namelijk prima vliegweer. Het bleef de hele dag droog en s'middags scheen de zon. De weersverwachtingen waren erg slecht maar deze keer viel het mee.
    Er was weinig wind en daardoor het vliegen uitermate relaxed. Thermiek was er wel maar erg matig en van korte duur.
    Eerst een handstart gemaakt met de Surprois. Dat ging prima en voelde meteen goed aan.
    Een dan aan de lier wat ook zonder problemen verliep.
    Wel moest ik wat up trimmen. Het lijkt erop dat het zwaartepunt nog iets verder naar achter kan. Maar dat moet ik een andere keer gaan testen. Vandaag was het een wedstrijd en da ga je niet experimenteren. Maar ik ben van overtuigt dat door het optimaliseren van de instellingen de prestaties nog kunnen verbeteren.
    Uiteindelijk ben ik met de Surprois op de 4e plaats geëindigd in de wedstrijd.
    Er waren in totaal 14 deelnemers aan de start verschenen. Met dit resultaat mag ik best tevreden zijn.

    Het was een gezellige dag en de sfeer was perfect en ik heb genoten. :D:D:D


    De eerst foto's
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Johannes
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    wat een plaatje ,en dan heb ik het natuulijk over de zwever :D
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Gefeliciteerd Johannes! Geen slecht resultaat voor een maiden bij een wedstrijd, en toch is het voor mij geen verrassing, eh sorry, Surprois . . .

    Jacob
     
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Modelbouw

    Dit is modelbouw van de zuiverste soort.
    Zelf ontwerpen, bouwen en ermee vliegen.
    Het moet niet altijd groot en prijzig zijn.
    Een mooi zwevertje, perfect afgewerkt
    zoals de Surprois scoort bij mij veel hoger dan al die dure ARF-toestanden.
    Het resultaat mag er zijn.
    Felicitaties.

    Mgv,
    Aurectar
     
  12. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Johannes ze is echt een plaatje geworden :D !
    En veel succes nog met je nieuwe zwever !

    En als jij dat bent op de foto's zie je er toch echt geen 56 uit hoor ;)
     
  13. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Hij vliegt ook heel goed.

    Nog een plaatje op de dag van de eerste vlucht.

    [​IMG]

    Groeten, JH
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Sleepvlucht

    Voor het slepen heb ik aan de onderkant van de romp een stuk klittenband geplakt.
    [​IMG]




    Afgelopen zondag was het prachtig vliegweer en ik heb deze kans niet onbenut gelaten en met de Surprois vele vluchten gemaakt.
    Ik werd vergezeld door nog twee clubgenoten ook met een Surprois.
    Deze dag konden wij beschikken over een sleepvliegtuig waarmee wij vele sleepvluchten hebben gemakt.
    [​IMG]




    Toch wel spannend de eerste keer met de Surprois achter een sleepkist.
    Maar het verliep allemaal probleemloos, het ging zelfs verrassend goed. Uiteindelijk was de beste methode voor het slepen eerst het hoogteroer 4 tandjes down te trimmen (let op dit is voor elk toestel weer anders en moet empirisch bepaald worden) na het ontkoppelen trim weer terug voor de glijvlucht. Met deze procedure hoeft de zweefpiloot bijna niet de sturen, de zwever volgt de sleepkist als één aanhanger de trekauto.
    Deze dag heb ik vooral benut om te zoeken naar de optimale roeruitslag van zowel hoogte- en richtingroer.
    Bij de volgende testvluchten ga ik me richten op het zoeken naar de optimale positie van het zwaartepunt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wordt vervolgd.

    Johannes
     
  15. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Toevallig kom ik net een site tegen waar je het zwaartepunt kunt berekenen, weet niet wat de waarde er van is maar wil het jou en anderen niet onthouden:
    Aircraft Center of Gravity Calculator

    Groet,

    Jacob Bos

    PS en ik was er bij! Vliegt echt strak die Surprois!
     
  16. Defox

    Defox

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Noord Holland
    Helemaal Top Johannes,

    Hele discussie doorgenomen, nog even naar mijn eigen kromme vingers gekeken, reuze informatief allemaal, ik ga die van mij nu zeker afbouwen.
    En perfecte afwerking...............:cool:
    Alles bij elkaar genomen, een prachtig model en natuurlijk clubproject.

    Groet Peter
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    the Surprois Maiden Day

    Afgelopen zondag 17 april was het zover. Siem, de motor van ons clubproject "SURPROIS" heeft deze dag uitgeroepen tot de Surprois Maiden Day.:D:D

    Met ongelofelijk veel enthousiasme zijn de deelnemers in december 2010 aan dit project begonnen. Niet ieder deelnemer is het gelukt om het toestel voor de Surprois Maiden Day vliegklaar te krijgen.
    Maar toch was ik aangenaam verrast dat zo vele toestellen aan de start zijn verschenen.:cool:

    Geweldig!!!

    En ja,... wat hadden wij een prachtig weer!:D
    De eerste deelnemers waren op tijd aanwezig. Helaas mogen motortoestellen (Brandstof) pas vanaf 13.00 uur op ons vliegveld vliegen. Tot nu toe hebben wij nog geen Electro sleepvliegtuigen binnen onze vereniging. (Dat gaat veranderen.. wordt op het moment hard gewerkt aan E-slepers).:thumbsup:

    Maar er werden al gauw twee lijnen met elastiek uitgelegd en het feest kon beginnen. Vanaf dat moment ging het achterelkaar door…..:cool:
    Ook hadden wij deze dag twee sleepvliegtuigen tot onze beschikking. Toevallig heten beide sleeppiloten Dennis. Erg verwarrend, dus moesten de zweefpiloten maar aangeven achter welke sleepkist ze graag mee omhoog wilden. Dennis1 met de Volksplane en Dennis2 met de Skypenetrator. (De naam Skypenetrator heb ik verzonnen omdat Dennis2 erg van snelheid houd).

    Precies 13:00 startte Dennis2 de motor van zijn Skypenetrator.
    Ik mocht als eerste mijn Surprois achter de sleepkist hangen. Twee tandjes extra trim down was geen overbodige actie. Het ging hard omhoog.;)
    Wat waren ze gretig de sleeppiloten!!!
    Er werden buitengewoon vele vluchten gemaakt…..het was een zeer leerzame dag.
    Bijna allemaal waren het ervaren rolroer vliegers die nu ineens moesten omdenken omdat het toestel wordt gestuurd slechts over richting en hoogte, vlak voor de landing nog even een elegante scherpe bocht maken zit er niet in! Die het toch proberen komen bedrogen uit. Juist dat maakte deze dag zo spannend. Je kon aan de gezichten van de piloten aflezen dat ze niet tevreden waren met een landing ver van het doel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Ik kon het niet laten om te investeren in een mini camera en heb deze op mijn Surprois bevestigt. Hier mijn eerste filmpje opgenomen met een MiniDV.



    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Hierbij nog een filmpje van de Maiden Day:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. PD9FER

    PD9FER

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Grootebroek
    Netjes hoor Johannes :cool:

    Jammer dat ik er niet bij kon wezen.
    Erg fijn dat er nog video's gemaakt worden, zodat ik mee kan smullen.

    Ik hoop tot snel!

    Ferry
     
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Minicamera

    Inmiddels heb ik met mijn Surprois vele vluchten gemaakt.:D
    Het blijft leuk om mee te vliegen.
    Filmen met een minicamera vanuit het toestel is voor mij nieuw. Het eerste filmpje is net klaar (tweede bijna) en een nieuw idee begint al vorm te krijgen.
    Nu zijn verschillende systemen op de markt om een camera te zwenken met servo's.
    Mijn ontwerp kan alleen draaien om de hoogteas, maar dan wel 360 graden! :cool:



    Al deze onderdelen moeten nog in elkaar worden geschroefd.
    Het geheel moet een soepel draaiende camerahouder opleveren die alleen aan het dekseltje vastzit. Door het losmaken van twee schroeven kan de installatie eenvoudig weer worden verwijderd.
    [​IMG]

    Johannes
     

Deel Deze Pagina