the Surprois Maiden Day
Afgelopen zondag 17 april was het zover. Siem, de motor van ons clubproject "SURPROIS" heeft deze dag uitgeroepen tot de Surprois Maiden Day.

Met ongelofelijk veel enthousiasme zijn de deelnemers in december 2010 aan dit project begonnen. Niet ieder deelnemer is het gelukt om het toestel voor de Surprois Maiden Day vliegklaar te krijgen.
Maar toch was ik aangenaam verrast dat zo vele toestellen aan de start zijn verschenen.
Geweldig!!!
En ja,... wat hadden wij een prachtig weer!

De eerste deelnemers waren op tijd aanwezig. Helaas mogen motortoestellen (Brandstof) pas vanaf 13.00 uur op ons vliegveld vliegen. Tot nu toe hebben wij nog geen Electro sleepvliegtuigen binnen onze vereniging. (Dat gaat veranderen.. wordt op het moment hard gewerkt aan E-slepers).
Maar er werden al gauw twee lijnen met elastiek uitgelegd en het feest kon beginnen. Vanaf dat moment ging het achterelkaar door…..

Ook hadden wij deze dag twee sleepvliegtuigen tot onze beschikking. Toevallig heten beide sleeppiloten Dennis. Erg verwarrend, dus moesten de zweefpiloten maar aangeven achter welke sleepkist ze graag mee omhoog wilden. Dennis1 met de Volksplane en Dennis2 met de Skypenetrator. (De naam Skypenetrator heb ik verzonnen omdat Dennis2 erg van snelheid houd).
Precies 13:00 startte Dennis2 de motor van zijn Skypenetrator.
Ik mocht als eerste mijn Surprois achter de sleepkist hangen. Twee tandjes extra trim down was geen overbodige actie. Het ging hard omhoog.

Wat waren ze gretig de sleeppiloten!!!
Er werden buitengewoon vele vluchten gemaakt…..het was een zeer leerzame dag.
Bijna allemaal waren het ervaren rolroer vliegers die nu ineens moesten omdenken omdat het toestel wordt gestuurd slechts over richting en hoogte, vlak voor de landing nog even een elegante scherpe bocht maken zit er niet in! Die het toch proberen komen bedrogen uit. Juist dat maakte deze dag zo spannend. Je kon aan de gezichten van de piloten aflezen dat ze niet tevreden waren met een landing ver van het doel.
Ik kon het niet laten om te investeren in een mini camera en heb deze op mijn Surprois bevestigt. Hier mijn eerste filmpje opgenomen met een MiniDV.
Johannes