Cnc - even wat nieuw leven inblazen

Ingoo,

Ten eerste welkom op het forum. Weer een cnc-er erbij. Ten tweede de Kress kan je bestellen bij een goeie gereedschappen verkoper dus niet bij een praxis bijv. Die besteld het weer bij een groothandel die met Duitsland (kress dus) contact heeft. Ik heb het hier in Volendam kunnen bestellen. Voor de normale prijs wat je in Duitsland ook moet betalen. Je kan ook op ebay kijken. Maar als er dan wat stuk gaat is het lastig met garanties enzo. Dan betaal ik liever iets meer en wel garantie.

Hoop dat je wat aan deze info hebt
 
Oja,

Dirk, Ik denk dat ik idd de centent ga proberen prijs technisch ook leuker. De rest komt misschien later wel als de hobby uit de hand begint te lopen. nog bedankt voor de reactie.
 
Het noodlot heeft toegeslagen, en hoe :evil:

Vorige week weer eens een stukje frezen, het begon al een klein beetje routine te worden. Het moest een klein en dun vleugeltje worden uitgefreest uit een stukje triplex 9mm. Werkstukje vastgemaakt met dubbelzijdig tape en frezen. Omdat het toch al routine was de machine aangezet en boodschappen gaan doen.

Toen ik na een uurtje thuiskwam meteen even kijken. Brandlucht 8O ! Klep geopend en al het freesstof lag te schoeien 8O 8O . Om een lang verhaal kort te maken; Freesmotor kapot, houten plaat waarop het werkstuk ligt 1 cm diep weggeschoeid, werkstuk totaal weg. Zoals het eruit zag was dit goed geweest om mijn hele schuurtje af te laten branden. Vermoedelijke oorzaak is waarschijnlijk ergens een foute instelling zodat er teveel materiaal in 1 gang weggefreest moest worden. Helaas kon ik de exacte oorzaak niet meer achterhalen.

Goed balen natuurlijk, over een paar weken ga ik het project weer oppakken. Voorlopig heb ik er even geen zin in + een hoop andere projectjes.

Heren, U bent nu gewaarschuwd!

Gr.

Erik
 
Man, heb jij even geluk gehad. 8O
Je had ook kunnen thuiskomen met de brandweer voor je deur.
Ik hoop dat je machine voor de rest geen schade heeft oplgelopen.
Het goede nieuws is ....... Nu kan je een kress kopen :D
Ik heb eens geprobeerd de vloerplaat van de machine vlak te frezen maar ben hier mee gestopt wegens te veel rook en brandlucht.
Het verschil was dat ik erbij was en op tijd heb kunnen stoppen.
Bij te hoge toerentallen en wat botte frezen krijg je erg veel warmte.
Vooral de werkjes in hout blijven gevaarlijk als het opwarmd.
 
Dat is niet zo mooi Erik.
Wees maar blij dat het niet is gaan branden. Denk dat je van moeders de vrouw dan niet meer mag frezen. :| En dat moeten wij niet hebben.
Ga je nu de machine aanpassen? afzuiging eraan hangen bijv.
succes met de reparaties. En laat je niet uit het veld slaan.
gr

Jan
 
Tsja, soms gaat het heel anders dan je verwacht.

Ik heb ooit zelf een compressor gebouwd,
dat had ik bijna niet overleefd.

PS: mijn stappenmotoren worden na een paar uur best wel heet,
ik kan ze dan net niet meer aanraken.
Ze gaan niet stinken maar ik wil wel weten of jullie dat ook hebben.
 
Ze gaan niet stinken maar ik wil wel weten of jullie dat ook hebben.

Zekers, dat heb ik ook al na 10 minuten frezen en na een uur kan ik ze ook niet meer aanraken. Tot nu toe gaat het goed en ik neem aan dat ze daar tegen kunnen. Ik ben wel bezig met andere motoren. maar die zullen ook weer heet worden.
 
Hoi,

volgens stappenmotor.nl kunnen ze wel 80 graden worden en dat is erg heet
als je er met je vingers aankomt.

Gr. Ingo
 
Zijn er geen koelvinnen die om die motoren heen kunnen? Of elke motor een 12 volt fannetje uit een computer geven? (of beide)

niet optimaal scherpe frezen en hout geven kleine spaanders danwel meel, en heel veel warmte. Zelf heb ik bij het frezen met een bovenfrees al een paar keer de boel in de fik gezet... Brandtechnisch vind ik het linker dan solderen, zelfs als je dicht bij een houten balk een waterleiding soldeert.
Tegenwoordig heb ik altijd maar een emmertje water met een natte doek erin klaarstaan... (eerst afdekken met nattel lap, helpt dit niet kan je altijd nog de boel blank zetten...)
 
skiff zei:
Zijn er geen koelvinnen die om die motoren heen kunnen? Of elke motor een 12 volt fannetje uit een computer geven? (of beide)

Wat al behoorlijk helpt is als de satppenmotor op een metalen plaat of profiel gemonteerd is.
Bij mijn zoltar machine waren twee motoren aan het metalen frame en de derde op draadstangen op de MDF bodemplaat.
Die laatse kon zijn warmte niet kwijt en koelde ook bijna niet af.
Ik heb daar twee L profielen tussen gezet die de warmte goed afvoeren.

Eigenlijk koelvinnen dus.
 
Ik gebruikte op dat moment een vrijwel nieuwe frees en ik stel het toerental altijd zo laag in dat het toerental tijdens frezen net niet gaat zakken t.o.v. onbelast toerental. Het probleem bij mij is waarschijnlijk geweest dat er in de freesroute iets fout is gegaan. Ik denk dat 'ie ergens in 1x de volle diepte en de volle breedte heeft gefreest. Het probleem met die computers is dat ze niet in de gaten hebben dat er iets fout gaat, de stappenmotoren rammen dan gewoon door. Dit heb ik ook al eens ondervonden toen ik er met m'n vinger tussen zat :(

Bij mij worden de stappenmotoren handwarm en niet meer dan dat, zelfs na 3 uurtjes frezen. De stappenmotoren kunnen 2,5A hebben, de electronica heb ik ingesteld op 2,4A. Met dit geheel heb ik koppel in overvloed. Op mijn stappenmotorkaarten zit ook een voorziening ingebouwd dat als de motoren stil moeten staan dat dan de (houd)stroom teruggeregeld word naar 25% van de nominale stroom. Deze voorziening zit erop gebouwd om de motoren te sparen. Als de motoren een paar uur stil zouden staan met nominale stroom dan kunnen ze verbranden (heb ik me laten vertellen).

Misschien moest ik ook maar een Kress gaan aanschaffen. Zit daar (na mijn vervelende ervaring) een thermische beveiliging opgebouwd?

Gr.

Erik
 
Van te warme motoren heb ik ook geen last, zelfs na twee uur frezen kan je ze nog altijd goed vasthouden.
Bij mij staat wel de stroom iets te laag omdat de maximum stroom die de drive's kunnen leveren minder is dan dat de motoren nodig hebben.
Maar in ieder geval power genoeg.
 
Hier een plaatje van mijn projekt.

Afb014.jpg


Hij is nu al wat verder. Nog 1 draadspindel, nog 1 verloopbusje tussen stappenmotor en spanrollen voor de snaar van de X as.
Als het goed is moet ie het dan doen.

Gr. Ingo
 
hevige motoren heb je er op zitten.
met welke kaart en/of drivers,interface ga je draaien?
 
De X as krijgt 2 spindels die met een riem verbonden worden, dit om scheeftrekken te voorkomen.

Drivers zijn SJ030 drivers, 3 amp. (stappenmotor.nl)
Motors zijn voor X en Y 2.5 Nm en voor Z 1.7 Nm

Ik heb de Y en Z as al even uitgeprobeerd en heb nu al medelijden met m'n Dremeltje.

Gr. Ingo
 
Hoi,
is er ook iemand die ervaring heeft met BOcnc?
Mijn probleem is dat als ik bijvoorbeeld een vierkantje teken met
Rhino of autocad BOcnc het kleiner maakt.

Het originele DXF bestand openen in Kcam (om de DXF naar g code om te zetten) gaat wel goed, maar als ik met BOcnc een HPGL bestand maak dan is het in Kcam opeens een heel
klein dingetje geworden.

Toch zou ik graag BOcnc gebruiken voor de radiuscorrectie en om freesrichting en volgorde aan te geven.

Gr. Ingo
 
Dat klopt wat je zegt.
Probeer hem in kellyware te verschalen (scale g code) met 25,4 dan moet het lukken. soms moet je dat doen als je hem laad uit bocnc.

succes
 
Ja, het is gelukt.
Maar je moet iedere keer als je een nieuwe HPGL in kelly opent de schaal
weer ingeven.
Als ik dan bij scale g code kijk staat de waarde van de vorige keer er nog maar daar doet hij dan niets mee.
Bij mij is het trouwens niet 25.4 maar 25. Zal wel iets met plottereenheden
te maken hebben.
Maar in ieder geval bedankt.

Gr. Ingo
 
juan30 zei:
Dat klopt wat je zegt.
Probeer hem in kellyware te verschalen (scale g code) met 25,4 dan moet het lukken. soms moet je dat doen als je hem laad uit bocnc.

succes

Nee je moet in Bocnc de machine stappen instellen.

Config : Instellingen : Plottereenheid. ( is misschien in duits of engels anders )
 
Back
Top