Beste Manuel,
wellicht klink ik nu wat oneerbiedig, maar het lijkt erop dat je geen idee hebt. Die motoren van 18 euro zijn veel te klein voor enige vorm van houtbewerking, laat staat metaal. Op mijn machine zitten motoren met 10 keer zoveel koppel en nog zijn deze, omdat ik het verkeerde toerengebied gebruikte, te slap. Op die lijst staan motoren van 75 euro/stuk, die voldoen al beter. Die daaronder van 90 komen in de richting van wat ik gebruik. Voor deze flinke motoren heb je drivers nodig die flinke stromen kunnen leveren. Even gekopieerd uit mijn bouwverslag:
Pentium3 with windows XP home Free (thanks, Richard)
Mach3 controller software US$ 150.00
3 MSD542 drivers £ 85.50 excl. VAT
2 PS407 power sources £ 81.66 excl. VAT
(all from Motion Control Products in the UK)
C10 breakout board by CNC4PC.com US$ 38.00
Lots of MDF € 150,00
Micro switches and lots of shielded wire € 60,00
Two big HY 200 3438 motors, second hand € 90,00
(Marktplaats.nl, the Dutch e-bay)
One small 57BYGH728 £ 16.50 excl. VAT
(Again Motion Control Products)
A 10V zener and a 7805 € 5,00 (wrong shop)
Stainless steel and bearings € 100,00
Threaded barstock M16x1,5 and 16x4 € 100,00
Nut, bolts, screws, etc. € 50,00
Miscellaneous € 100,00
Je ziet dat er zo meer dan 1000 euro in zit, en dat is nog met veel 2e hands spullen, niet meegerekende frees en gratis computer. Ik zag dat je de tekeningen van jgro op je scherm had, lees veel op dat forum en leer ervan. Als je begint met het idee 'ik neem wel kleine motoren, met wat vertraging werkt dat wel', snap je er niks van. Je snijsnelheden en koppelkrommes van de motoren dienen op elkaar afgestemd te zijn. Of je berekend dat, of je kopieerd wat anderen gedaan hebben (lang leve het forum). En ik ben het geheel met Arthur eens, het bouwen en ontwikkelen van de machine is een hobby op zich. Ik win er niet veel tijd mee, voor de modelbouw. Bij de gitaarbouw wel, want ik frees (in meerdere stappen) door 45 mm dik hardhout. En dat figuurzaag je niet zo makkelijk uit de hand.
Samengevat; leest en leert op het cnczone forum, bespaar niet op motors en drivers, en wees bereid tot een investering van 1000 of meer euro en een half jaar bouwen en stoeien. In mijn machine zitten maar 60 bouwuren, maar voordat'ie bewoog zoals ik wilde...
Succes,